Gå til innhold

Widerøe tar over SAS-produksjonen på "Vestlink":


Lars B. Frostad

Anbefalte innlegg

p200812181552-7191.jpg

(Foto er copyright © Wideroe.no)

 

Så kommer den offisielle meldingen fra SAS og Widerøe, at

Widerøe nå tar over Vestlink-produksjonen fra SAS - både Widerøe

og SAS har sammen med fagforeningene inngått avtale med pilotene.

 

Dermed blir de eldre Fokker-50 maskinene fra SAS historie, når

Widerøe tar over med Dash8-300 (50-seters) og Dash8-Q400 (78-seters)

på disse rutene. "Vestlink" består av rutene mellom byene i:

Kristiansand, Haugesund, Bergen, Molde, Kristiansund, og Stavanger.

Hittil har disse rutene blitt opererer av SAS med 50-seters

Fokker-50 maskiner. Overføringen innebærer videre at ca.

50 piloter og 25 kabinansatte blir med på "lasset", fra

SAS til Widerøe.

 

 

p200901191409-13370.jpg

(Foto er copyright © sas.no)

 

 

Widerøe sine piloter skal nå stemme over avtalen ved en

uravstemning, og så er det SAS-pilotene sin tur. Når dette

er i orden starter selve overføringen av rutene over til

Widerøe, som regner med å ha produksjonen integrert i sitt

eksisterende nettverk mellom mai og november 2010.

 

 

p200406181742-32379.jpg

(Foto er copyright © Wideroe.no)

 

Dette vil nok være en "vinn-vinn" situasjon for både flyselskapene,

og ikke minst passasjerene på denne ruten. Her vil ruten nytte godt

av Widerøe sitt store eksistrende innlands-nettverk, samtidig som

at SAS får færre flytyper i sin flypark. For passasjerene vil dette

innebære en økt komfort i Widerøe sine Dash8-maskiner. Dash8-maskinene

vil være noe raskere, mer støysvake - og mer miljøvennlige da disse

bruker mindre drivstoff enn Fokker-50.

 

Widerøe har uttalt at de vil dedikere totalt

tre Dash8-maskiner til Vestlink-produksjonen.

 

Mer info kan bl.a. leses her:

 

http://www.wideroe.no/modules/module_123/proxy.asp?D=2&C=11&I=5588

 

http://www.boarding.no/art.asp?id=40462

 

(Alle foto er til fri bruk for pressebruk / ikke-

komersiell bruk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er både flott og litt sørgmodig. Blir trist å miste Fokker 50, den har vært et fast innslag på Flesland så lenge jeg har vært interessert i fly og en skikkelig arbeidshest, først med Norwegian Air Shuttle, og nå med SAS. De begynner å dra på årene så sånn sett er det bra å bytte de ut med mer behagelige maskiner for passasjerene.

Blir en fin økning av Widerøe avganger på Flesland, og det må jeg si at jeg liker. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ooookey så basically så skal Widerøe fly for SK på Vestlandet, SK har formelt leid en av WFs Q400 maskiner, WF skal fly med SK piloter på Vestlandet. Flere enn meg som stusser? Trodde hele poenget var å bli kvitt tapet, altså de alt for godt betalte SK kapteinene som burde blitt kasta ut (pensjon).

 

Når det er sagt så er det vel muligens en del yngre som flyr F50 og da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg som reiser en del,fra Kristiansand-til bergen og kristiansund passer dette bra.Det må være bedre komfort enn f50en.Den synes jeg det er for liten plass i når du skal,reise 1 time eller mere.Håper kanskje de setter opp flere ruter fra disse steder til sør, men det er vell tvilsomt.Godt de har pøbber og liknende i både bergen og krsund,om du ikke kommer derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt dette med folk klager på at Fokker 50 er så bråkete. Selv synes jeg Dash 8 bråker mye mer, og høres ut som den skal falle ifrahverandre under takeoff. Fokkeren virker mye mere solid mener nå jeg. Og jeg har flydd masse med F50, og har flydd alle Dash 8 typene til Widerøe.

 

Er litt synd når den forsvinner, men de begynner jo å bli noen år etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal SAS pilotene over til WF? Da går de sikkert opp i lønn. WF piloten er i ferd med å bli lønnsledende i Norden. WF er et av de siste verna flyselskapene i verden. Hvor kan man ellers fly en 15 minutters flytur T/R og betale 3000 kr for moroa? Og det enda staten betaler dem for å fly.

 

Norge greier seg ikke uten WF, det er sikkert, men billig er det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar til deg Aslak: Ville påstander du kommer med. En nær venn av familien jobber som application first officer i Widerøe(jobbet i widerøe siden 2007). Han tjener i underkant av 300 000 i året.

 

Ca 130 000 går bort i skatt, og da sitter han igjen med tja... 170 000 ca.

- Jeg vil ikke si at det er så mye.

 

Min far tjener ca 3 ganger så mye som han, og da kan vi begynne å snakke... Men skal ikke blande inn han her nå!!

 

Så du får slutte å komme med slike ville påstander uten argumenter og det hele.

 

Baser dine kommentarer og meninger på ren fakta, -ikke ideer, tanker og teorier ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det har du helt rett i. Men dette er vanlig fullpris. Fullpris billetter koster uansett selskap. Eksempelvis SAS fra Oslo til Kristiansand vil en full pris ligge på litt over 4000 kroner t/r for en 45 minutters tur en vei. Norwegian flyr samme strekningen noe billigere, de kommer ned på 3200 kroner cirka. Så det at Widerøe er så mye dyrerer enn andre skjønner jeg ikke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller dere kan fly fra Vardø til Vadsø, en tur på ca 19 minutter for 5294 kroner, men da får dere sett dere om og kan bruke 14 timer og 38 minutter på turen.

 

Hva er en application first officer for noe? Du kan ikke bruke de nederste på lista som eksempel, du må sammenligne de øverste. I SAS har de ingen juniorer. AT WF har veldig bra betalt er ingen hemmelighet. Det er heller ingen hemmelighet at SAS pilotene har gått ned ca 20 % i lønn og ytelser, og at det i disse dager forhandles om ytteligere nedgang.

 

I NAS får de 7 % økning dersom ryktene holder stikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Vidar, jeg bare ser på prisen som kommer opp, ikke hvilken kategori den ligger i. SAS T/R OSL-KRS ut i dag, tilbake i morgen, kommer på 1573 kr. 3675 kr for fullflex.

 

Billigste med NAS 2098 kr, fullflex 2698.

 

WF flyr uten konkurranse. Det ligger i sakens natur at å fly utenfor de større, konkurranseutsatte destinasjonene, koster mere. Denne diskusjonen bør du ta med de som bor i distrikta. De vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener du tar feil på fleste punkter, utenom den hvor du sier at SAS piloter har gått ned 20%.

 

Se heller på gjennomsnittslønn, da trur jeg ikke WF kommer så høyt som du påstår.

 

Om du kan legge fram en liste over alle de ledende selskapene i europa og rangere gjennomsnittslønnen og bevise dine påstander på den måten, så er jeg overbevist. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SAS-pilotene som går over til Widerøe beholder visstnok lønn og ansiennitet som de har i dag. Kapteiner forblir kapteiner og styrmenn forblir styrmenn i grove trekk. Så er det andre ting i arbeidsforholdet hvor de havner nederst på ansiennitetslisten.

Og ja, SAS-pilotene tjener fortsatt bedre enn sine kolleger i Widerøe (da snakker vi topplønn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Fortsatt" er muligens et dekkende ord. :grin:

I tillegg har WF et unikt arbeidssystem, 7 på og 7 av. Det er så spesiellt at de har fått dispensasjon fra JAA for å fly det. I den tillatelsen har de bakt inn at dette ikke skal flys av piloter over 60 år, og vips, så har de tatt vare på den problematikken.

Krone mot krone så ligger WF lavere, men ift betaling pr time vil jeg tro de kommer veldig bra ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...