Gå til innhold

PAK-FA first flight


Fredrik Edvardsen

Anbefalte innlegg

Hei

 

Fine bilder, og det er tydelig at det er Sukoi linjer i maskinen.. Synes den så pen ut jeg, og synes den ikke ligner så mye må YF23 som enkelte påstår...

 

Spennende og se at også russere har ett 5 generasjon fly selv om det nok er noen år før denne damen er i lufta som produksjonsfly.. Er helt sikkert MYE som kan tweakes før flyet for alvor kan bygges i større kvanta..

 

Men pent var det, veldig pene linjer i denne damen..

 

Oddvar

 

ps gleder meg til den kommer til FS:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes heller ikke den ligner så mye på YF22/23, men trekkene er der unektelig. En pen maskin. Den må være bra tung dømt i fra størrelsen på hovedunderstellet. Luftinntakene tror jeg vitner om en rå skyvekraft. Denne skal nok på ingen måte undervurderes. Det er slutt på den tiden det var radiorør i russiske fly. Pr. i dag har Russland lenge hatt et blomstrende samarbeid med vestlige firmaer, og de har alltid vært gode til å lage fly, uansett tilgang til vestlig teknologi eller ei. Så jeg er brennsikker på dette er en maskin vi må regne med. Har mine tvil om at vesten ligger "foran"; russerne har alltid vært en faktor å regne med, og i dag er den faktoren nok større enn noensinne før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm.. man bør vel for sin egen sikkerhet håpe at ingen andre

klarer å lage like bra fly som NATO og USA.. .

Russland ligger uansett 10-20 år bak i utvikling, så å kalle

det ett 5. generasjonsfly er vel å dra den langt.

At flyet "ser" stealth ut betyr ikke nødvendigvis at det er det.

Ser vel også ut som om alle våpen skal bæres "eksternt"

på vingene, så da er det ihvertfall ikke stealth..

 

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut ifra bilder av undersiden ser det ut til at den har to smale weapon bays etter hverandre mellom motorene, og muligens to svært små bays bak MLG på yttersiden av motorene.

Når det kommer til stealth så ser det ut som om dem har fokusert på å ha en lav RCS forfra, og ikke så mye fra de øvrige sidene. Er også litt tvilende til designet på luftinntaket når det kommer til radarsignatur.

Og som Morten antyder, det skal mye mer til enn lav RCS til å kalle det et 5. generasjonsfly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har to weapon bays på undersiden av skroget, som hver skal kunne holde to medium range air-to-air missiler som f.eks R-33. Det er også en weapon bay på siden av luftinntakene, under vingen, som skal kunne holde to short range air-to-air missiler, ala R-73. I tillegg har den visstnok åtte eksterne hardpoints.

 

Modellen som fløy på fredag er mer en "tech demo" enn et ferdig fly, og det vil nok være en god del forandringer fra denne modellen til den endelige modellen. Blant annet er det vel ikke de motorene som denne modellen bruker som skal være i produksjonsmodellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hr Melhuus

 

Er ikke helt enig i at russere ligger 20 år bak Vesten hva gjelder flyteknologi.. Russere har overrasket både NATO og USA flere ganger med de andre generasjonene av jagerfly - til og med gått litt forbi det som USA hadde av jagerfly...

 

At USA skal være alene om og lage 5 generasjon jagerfly er vel og dra den for langt, rett og slett pga de andre som kan tenkes og bygge 5 generasjon jagerfly sakte men sikkert kommer opp på siden av USA i så måte. Det er ett faktum ingen kan benekte, og jeg vil tippe også Folkerepublikken Kina med tid og stunder vil bygge noe slikt noe - selv om det nok blir noe etter Russland, mest pga Kina ligger generelt lengst bak teknisk..

 

Men du har rett i at og se stealt ut er ikke det samme som og være det så får vi se hva russere finne på i produksjonsodellen da. Tiper de nok vil tweake denne maskinen mye før den kommer i produksjon..

 

Oddvar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...