Fredrik Edvardsen Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 I dag gikk russlands første 5. generasjons kampfly på vingene for første gang. Testpilot Sergey Bogdan gjennomførte en førti minutter lang testflyging uten problemer (ihvertfall såvidt vi her i vesten vet ) Bildene er hentet fra Sukhoi.org, må si den er overraskende lik YF-23... [video:youtube]6XqwDEU0fus Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jørn Aasland Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 http://lenta.ru/news/2010/01/29/pakfa/pak.jpg Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Terje Tveten Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 Hmm! Hvorfor kjøpe fly fra USA, her får vi jo en trokopi. :confused: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristoffer Rivedal Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 Og sånn ser det ut når du kombinerer Su-27 og F-22. :grin: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Per-kristian Jensen Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 Eller bare kloner en YF-23 da Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Sparby Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 Er mer YF23 enn F22, dette her. Synes uansett den er penere enn Raptor'en. Skal bli spennende å følge denne videre. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Edvardsen Skrevet 29. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2010 Det eneste som trekker ned rent estetisk sett syns jeg er motorene, som ser malplasserte ut. Den burde hatt noe firkantet noe, ala F-22 (eller, de er kanskje mer trekantet...). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Sparby Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 Litt enig, Fredrik, men som vi vet, så er russerne mindre opptatt av estetikk, og mer opptatt av funksjon Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Per-kristian Jensen Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 Og funksjon da Vector Thrust tipper jeg? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Sparby Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 Aner ikke. Jeg vil tippe at PAK-FA'en vil få de samme nozzlene som man så på Su-37-711 og på MiG-29 OVT'en, men det er ren gjetning fra min side. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Oddvar Johan Martinsen Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 Hei Fine bilder, og det er tydelig at det er Sukoi linjer i maskinen.. Synes den så pen ut jeg, og synes den ikke ligner så mye må YF23 som enkelte påstår... Spennende og se at også russere har ett 5 generasjon fly selv om det nok er noen år før denne damen er i lufta som produksjonsfly.. Er helt sikkert MYE som kan tweakes før flyet for alvor kan bygges i større kvanta.. Men pent var det, veldig pene linjer i denne damen.. Oddvar ps gleder meg til den kommer til FS:P Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Dahle Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 Lekker design i forhold til den klumpete F 35, men det er vel innsiden som teller. [video:youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ahnVeulDrf0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andrew Thomsen Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 Jeg synes heller ikke den ligner så mye på YF22/23, men trekkene er der unektelig. En pen maskin. Den må være bra tung dømt i fra størrelsen på hovedunderstellet. Luftinntakene tror jeg vitner om en rå skyvekraft. Denne skal nok på ingen måte undervurderes. Det er slutt på den tiden det var radiorør i russiske fly. Pr. i dag har Russland lenge hatt et blomstrende samarbeid med vestlige firmaer, og de har alltid vært gode til å lage fly, uansett tilgang til vestlig teknologi eller ei. Så jeg er brennsikker på dette er en maskin vi må regne med. Har mine tvil om at vesten ligger "foran"; russerne har alltid vært en faktor å regne med, og i dag er den faktoren nok større enn noensinne før. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Dahle Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 Undret meg litt over de store vingene. I følge Wikipedia har den et vingareal på 78,8 m2, mens F 35 bare har 42,7 m2. Toppfart er 2600 km/h mens F 35 er på litt over 2000 km/h. Den er litt tyngre, men så har den 2 motorer. Lurer på hvordan dette slår ut på flyegenskapene? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Edvardsen Skrevet 31. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2010 Det store understellet vil jeg tro kommer av at den skal kunne operere fra flyplasser av relativt lav kvalitet (slik som de fleste andre russiskbygde maskiner). Håper japanerene får fortgang i stealth-prosjektet sitt etterhvert også, så blir det enda større konkuranse for de amerikanske flyprodusentene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morten W Melhuus Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 hmm.. man bør vel for sin egen sikkerhet håpe at ingen andre klarer å lage like bra fly som NATO og USA.. . Russland ligger uansett 10-20 år bak i utvikling, så å kalle det ett 5. generasjonsfly er vel å dra den langt. At flyet "ser" stealth ut betyr ikke nødvendigvis at det er det. Ser vel også ut som om alle våpen skal bæres "eksternt" på vingene, så da er det ihvertfall ikke stealth.. M Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Michael A B Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 Ut ifra bilder av undersiden ser det ut til at den har to smale weapon bays etter hverandre mellom motorene, og muligens to svært små bays bak MLG på yttersiden av motorene. Når det kommer til stealth så ser det ut som om dem har fokusert på å ha en lav RCS forfra, og ikke så mye fra de øvrige sidene. Er også litt tvilende til designet på luftinntaket når det kommer til radarsignatur. Og som Morten antyder, det skal mye mer til enn lav RCS til å kalle det et 5. generasjonsfly. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Edvardsen Skrevet 31. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2010 Den har to weapon bays på undersiden av skroget, som hver skal kunne holde to medium range air-to-air missiler som f.eks R-33. Det er også en weapon bay på siden av luftinntakene, under vingen, som skal kunne holde to short range air-to-air missiler, ala R-73. I tillegg har den visstnok åtte eksterne hardpoints. Modellen som fløy på fredag er mer en "tech demo" enn et ferdig fly, og det vil nok være en god del forandringer fra denne modellen til den endelige modellen. Blant annet er det vel ikke de motorene som denne modellen bruker som skal være i produksjonsmodellen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Oddvar Johan Martinsen Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 Hr Melhuus Er ikke helt enig i at russere ligger 20 år bak Vesten hva gjelder flyteknologi.. Russere har overrasket både NATO og USA flere ganger med de andre generasjonene av jagerfly - til og med gått litt forbi det som USA hadde av jagerfly... At USA skal være alene om og lage 5 generasjon jagerfly er vel og dra den for langt, rett og slett pga de andre som kan tenkes og bygge 5 generasjon jagerfly sakte men sikkert kommer opp på siden av USA i så måte. Det er ett faktum ingen kan benekte, og jeg vil tippe også Folkerepublikken Kina med tid og stunder vil bygge noe slikt noe - selv om det nok blir noe etter Russland, mest pga Kina ligger generelt lengst bak teknisk.. Men du har rett i at og se stealt ut er ikke det samme som og være det så får vi se hva russere finne på i produksjonsodellen da. Tiper de nok vil tweake denne maskinen mye før den kommer i produksjon.. Oddvar Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chris_Andre Martinussen Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 Med mindre Top Gun er en dokumentar tipper jeg det Russiske flyvåpenet funker som det skal. De har missiler, de har nok fly og teknologien er god nok. Ingen F22 vs Mig 21 dette.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.