Tom Knudsen Skrevet 21. januar 2010 Skrevet 21. januar 2010 Må ikke glemme prosjektet vårt da Andrew he he Siter
Gjest Geir-Finstad Skrevet 21. januar 2010 Skrevet 21. januar 2010 Du får ikke fs9 til og gjøre det samme som FSX når det kommer til vertikal simulering...i tilfelle...vis meg.. Siter
Tom Knudsen Skrevet 21. januar 2010 Skrevet 21. januar 2010 Tar det over en øl eller 2 vi Geir... Siter
Fred Solli Skrevet 21. januar 2010 Skrevet 21. januar 2010 Du kommer til å trenge mer enn et par øl.... :grin: før Geir går vertikalt Siter
Tom Knudsen Skrevet 21. januar 2010 Skrevet 21. januar 2010 he he, det gjenstår å se Fred, kanskje du horisontalt Siter
Steinar Grindstein Skrevet 23. januar 2010 Skrevet 23. januar 2010 Eventuelt kan folk som nærmest har et religiøst forhold til FS9 bare innse at verden går fremover og at FSX er fremtiden... FSX er ikke framtiden. Verken FS9 eller FSX har noe framtid. Årsaken er at FS utviklinga er lagt ned, og at det ALDRI kommer en arvtager. Pr idag har vi to likeverdige simmer som slås om Addonsprodusenter sin gunst for å få nye addons. Resultatet av dette ser vi slår ut for fult med at markede benytter begge simulatorene, mens addonsutviklere bestemmer at nei, FS9 gider vi ikke utvikle til. Flying tigers group er en gruppe som består av mange VA. over 90% av alle flighter i denne gruppa blir flyd i FS9. Riktig nok har Aerosoft en mulig sim på gang. Men her har vi ingen garantier for at den blir realitet. Siter
Christian Paulsen Skrevet 23. januar 2010 Skrevet 23. januar 2010 Vel og bra med mye FS9 på diverse VA Steinar, men betyr dette at du mener PMDG faktisk lyver når de forklarer hvorfor de forlater FS9 og går videre med FSX? Deres påstand er altså at det ene og alene er penger som styrer valgene, og at deres tallmateriale viser at betalingsviljen hos FS9-gruppen er for lav. Jeg ser at det, [size:8pt](ikke helt uventet fordi folk tar det personlig[/size]) blir glefset og bjeffet voldsomt mot Aslaks insinueringer tidligere i tråden, men det er da faktisk akkurat dette PMDG har sagt. Jeg finner det ikke så vanskelig å tro på at det på verdensbasis finnes en viss sammenheng mellom økonomi og valget om å ikke bruke FSX, selv om det åpenbart også finnes flere grunner. Personlig tror jeg vi vil få se en 737NG for FS9 etterhvert, fordi det er en så populær modell at de kan tjene på den selv om 70% av brukerne skulle komme til å laste den ned ulovlig. (PS; 70% er bare et tall, jeg vet ikke hva de reelle tallene er, PMDG har bare oppgitt trender og noen forholdstall) Siter
Andrew Thomsen Skrevet 23. januar 2010 Skrevet 23. januar 2010 men det er da faktisk akkurat dette PMDG har sagt -Indeed. Siter
Gjest Eivind Oterhals Skrevet 23. januar 2010 Skrevet 23. januar 2010 Ja ja, hva tror dere om NGX da? Siter
Johan Luiggi Skrevet 23. januar 2010 Skrevet 23. januar 2010 Penger er allerede reservert til NGX, og hangarplassen blir klargjort :grin: Siter
Steinar Grindstein Skrevet 23. januar 2010 Skrevet 23. januar 2010 Vel og bra med mye FS9 på diverse VA Steinar, men betyr dette at du mener PMDG faktisk lyver når de forklarer hvorfor de forlater FS9 og går videre med FSX? Nei når det gjelder PMDG sitt tap på MD11 betviler jeg ikke det. Men la oss se på noe enkle fakta. Både B737 og B777 er modeller som er mange ganga så populær blant simmere en MD11. Årsaken er enkel. I pasasjertrafikk er det knapt 10 MD11 som er i drift på verdensbasis. Den gruppen av simmere som søker etter adddonskavlitet ala det som PMDG lever søker like mye etter realsime, og dermed flyr man for eksempel LHR-JFK med en flytype som faktisk trafikerer den ruta i real life. Jeg er 100% overbevist om at både B737NGX og B777 vil selger 300/400 ganger bedre en MD11 noen ganger kommer til å gjøre uavhengig av FS plattform pga populæriteten disse to flyene har i fsmiljøet. Er egentlig trist at en så anerkjent addonslevrandør som PMDG bruker en såpass spesiel flytype som MD11 til å konkludere hvordan markede er. Hadde dem lansert B777, og de hadde sagt det samme som de har sagt i etterkant av MD11 skulle jeg ha anerkjent deres standbunkt, men jeg lar meg ikke overbevise av at MD11 erfaringa sier den hele å fulle sannhet om hvordan markede egentlig er. Hadde markede vert så ille for FS9 addons som PMDG antyder etter MD11 erfaringa, er det for meg meget besyndelig at FSdreamteam gang på gang lanserer addons både til FS9 og FSX, og det er flere produsenter som gjør det. Om alle hadde hatt samme erfaring som PMDG er det rart at det fortsatt lanseres FS9 addons. Airsimmer er en som prioriterer FS9. Og takk for det. Mulig at de sjangser på at det skal gå bra, eller så har de foretatt en sikkelig analyse av markede å funnet det økonomisk forsvarlig, eller at de har insett at Fs miljøet trenger et sikkelig Airbusaddons som faktisk er av bra kvalitet. Må tilføye at jeg ikke har kjøpt Airsimmer Basic da jeg venter på advanced. Siter
Gjest Geir-Finstad Skrevet 23. januar 2010 Skrevet 23. januar 2010 Det og hevde at fsx ikke har noen frammtid mener jeg er helt feil. FSX har masse og by på, og nå rekker utviklerene og utvikle skikkelige addons. Om et år eller to sitter alle med bedre datamskiner som gjør at man kan hente ut det som ligger i fsx. Fs9 er for meg flat i forhold til FSX.. bare og innse at Fs9 vil døø henn når det kommer mindre og mindre addon. Delt Cocpit er et tema som vil løfte dette og vatsim enda lengre tror jeg, når addon som støtter dette kommer... Siter
Christian Paulsen Skrevet 23. januar 2010 Skrevet 23. januar 2010 Ok, jeg forstår hva du sier Steinar, det er noen gode argumenter og jeg er også langt på vei enig. Derav også forsiktig optimistisk når det gjelder mulighetene for en ny 737 for FS9 folket. Det eneste jeg kan legge til er at PMDG tidligere har møtt liknende argumentasjon med at de også har fulgt med på ulovlig nedlastning, og hevder at det ikke er manglende interesse for MD-11 til FS9 det står på. De sier at vurderingene ikke utelukkende kommer fra salgstall, men er basert på viten om at MD-11 for FS9 kjøpes mindre, men er tilsvarende mer utsatt for piratkopiering. Det begynner riktignok å bli en stund siden jeg leste dette, og rent forretningsmessig/taktisk er de kanskje mer forsiktig med å gjenta akkurat det for ofte. Hvis man sier at det i FS9 gruppen er 4 ganger så mange tyver som i FSX gruppen, så vil det av noen missoppfattes som at de egentlig sier at du er en tyv hvis du bruker FS9. Sannsynligheten er stor for at en god del av dagens FS9 brukere vil være FSX brukere innen det kommer noe nytt og bedre. Det kan isåfall ha en viss langsiktig verdi og ikke fiendtliggjøre fremtidige potensielle kunder, og kanskje til og med blidgjøre dem med en 737 mens de venter på oppgraderingen... Siter
Steinar Grindstein Skrevet 23. januar 2010 Skrevet 23. januar 2010 Det jeg kan si er at PMDG tidligere har møtt liknende argumentasjon med at de også har fulgt med på ulovlig nedlastning, og hevder at det ikke er manglende interesse for MD-11 til FS9 det står på. De sier at vurderingene ikke utelukkende kommer fra salgstall, men er basert på viten om at MD-11 for FS9 kjøpes mindre, men er tilsvarende mer utsatt for piratkopiering. Om PMDG bruker den argumentasjonen er det smålig av dem. Av det PMDG har gitt ut av fly til FS9 har jeg kjøpt vær eneste produkt. FSX har sålangt ikke blitt kjøpt noen fly til utenom Level-D sin 767. Det kan bevises at det forekommer minst like mye piratvirksomhet av addons til FSX som til FS9, Så PMDG, den kjøper jeg ikke. Et eksempel er FTX sitt Australiaprosjekt til FSX. Der skal det vist nok være like mange piratversjoner som det er lovlige versjoner i bruk. Nå er ikke jeg noe ekspert på sikring av software for å beskytte seg mot piratvirksomhet, men jeg tror at den kampen ikke blir vunnet av utviklerene med det første. Siter
Andrew Thomsen Skrevet 23. januar 2010 Skrevet 23. januar 2010 Tviler på det har noe med "smålig" å gjøre. Jeg tror det er ganske enkelt: Piratmarkedet er langt mer "etablert" for FS9, på grunn av utberedelse. Etterhvert vil det bli det samme for FSX. Siter
Steinar Grindstein Skrevet 23. januar 2010 Skrevet 23. januar 2010 Men vist vi ser på antal brukere av FS9 og FSX tipper jeg at prosenten av pirater er tilnermet lik. Dem som bruker piratsoftware i FS9 kommer nok sikkert ikke til å slutte med det når de er over i FSX verden. Her er det to kategorier. Dem som er pirat, og dem som kjøper den softwaren man vil ha. Siter
Gjest Eivind Oterhals Skrevet 23. januar 2010 Skrevet 23. januar 2010 Bare lurer på en ting om dette pirat greiene, kan en FS produsent tracke IP adressene våre? Siter
Steinar Grindstein Skrevet 23. januar 2010 Skrevet 23. januar 2010 Vet at enkelte nettsider lagrer ip adressen ved kjøp av varer for å ha noe i ettertid om det skulle være snakk om kortsvindel. Hvor vidt noe lignede kan gjøres opp mot piratkopiert software vet jeg ikke. Siter
Andrew Thomsen Skrevet 23. januar 2010 Skrevet 23. januar 2010 Vanskelig å si, Steinar. Jeg tror bare at det er fler FS9 brukere enn FSX brukere, men tviler på noen kan komme med sikre tall (PMDG inkludert). Piratene blir med over, og resten vil tiden vise. Eneste jeg egentlig bryr meg om er å få den forbaska NG'n til FSX snart. Men tar det kuli etter jeg oppdaget ERJv2 :smile: Siter
Jo Erlend Sund Skrevet 23. januar 2010 Skrevet 23. januar 2010 De fleste addons har en aktivering på nettet, hvis produktet er aktivert fra før vil de kunne se hvis noen prøver å aktivere det igjen. Om de ser IP-en din er vel en annen sak, men jeg vet at aerosoft har gått ganske hardt ut mot pirater som har lastet ned deres software. Link Siter
Steinar Grindstein Skrevet 23. januar 2010 Skrevet 23. januar 2010 Vanskelig å si, Steinar. Jeg tror bare at det er fler FS9 brukere enn FSX brukere, men tviler på noen kan komme med sikre tall (PMDG inkludert). Piratene blir med over, og resten vil tiden vise Helt enig Andrew. Derfor synes jeg at argumentasjon som peker imot piratkoper og fs9 brukere er forkastelig. Hadde PMDG fremlagt konkrete tal som sa at til FS9 har vi solgt 1500 MD11, og vi har registret 4000 piratutgaver. Til FSX har vi sollgt 3000 MD11 og registert 2000 piratutgaver kunne jeg ha kjøpt den argumentasjonen. Men uten konkrete tall kjøper jeg ikke denslags argumentasjon. Siter
Gjest Geir-Finstad Skrevet 23. januar 2010 Skrevet 23. januar 2010 Mye lisenser ringer hjemm for og sjekke om ting er på stell. Da ser dem ip din, men det er vel de ferreste som har fast ip, den forandrer seg hele tiden. Men Mac adressen på Nic (Nettverkskort) den logges som regel. Nei det er det jeg har sagt hele tiden, dere Fs9 bruker er en gjeng med banditter. :grin: Siter
Kenneth Rønning Skrevet 23. januar 2010 Skrevet 23. januar 2010 Ja helt klart, beskyld oss for at PMDG ikke får solgt produktene sine.... :cool: Siter
Christian Paulsen Skrevet 23. januar 2010 Skrevet 23. januar 2010 Hehe, ok Steinar, da tror du altså ikke på dem. Eller dvs du mener de tar feil, er vel mer riktig og si. Og kanskje har du rett også, har ikke fasiten selv heller. Noe konkrete tall har de aldri lagt frem, og det får vi nok heller aldri se. Jeg skal ikke si noe sikkert, og gjengir bare hva jeg har lest, men jeg oppfattet det som trender basert på overvåkning av antall nedlastede eksemplarer over en viss tid fra noen av de større nedlastningsområdene, i tiden etter release av MD'n for FS9. Men vist vi ser på antal brukere av FS9 og FSX tipper jeg at prosenten av pirater er tilnermet lik. Jeg er ikke så sikker på det. Som sagt tror jeg det på verdensbasis er en sammenheng mellom økonomi og valget om å ikke bruke FSX. På samme måte tror jeg det er en sammenheng mellom økonomi og ulovlig nedlasting. Sjansen for å ta seg selv i å skaffe seg ting gratis er større for de med trang økonomi, det brukes endog ofte som et argument for å forsvare ulovlig nedlasting. Samtidig vil jeg mene at sjansen for å ha en datamaskin som ikke er egnet for FSX er større blandt dem med trang økonomi. At du drar frem deg selv som eksempel understreker muligens poenget mitt om at folk tar det litt personlig. De sier ikke at alle FS9 brukere er tyver, og jeg sier heller ikke at alle FS9 brukere er fattiglus og stakkarer. Og på samme måte er det nok av velstående som laster ned ulovlig. Man må se større på det enn som så, og gjerne utenfor rike Norge, og da syns jeg ikke det virker urimelig at det kan være en slik trendmessing forskjell? Dog tror jeg du har et godt poeng likevel når det gjelder dette med online-bruk. Av alle FS9 brukere så tror jeg generelt at online-gjengen er mer opptatt av å betale enn snittet av alle brukere, og at det dermed ligger en del mørketall (i positiv forstand) der. Potensielle 737/777 kjøpere, og FS9 brukere som dropper både FSX og MD-11 av grunner som ikke har med økonomi å gjøre. 90% av onlinebrukere kjører FS9, men 90% av FS9 brukerne er vel ikke online, for å sette det litt på spissen. :grin: Og hvis det kan være til trøst så tror jeg som sagt det er en forskjell, men at det jevner seg ut etterhvert som man ikke trenger det nyeste og dyreste av hardware for å kjøre FSX. Jeg tror også statistikken for Norske FS9 brukere er penere enn på verdensbasis, og jeg velger også å tro at FS9 brukere på dette forumet ligger over Norges snitt i betalingsvilje. Man føler sannsynligvis et større moralsk ansvar som genuin entusiast (slik som online-gjengen). Siter
Steinar Grindstein Skrevet 23. januar 2010 Skrevet 23. januar 2010 Er enig i mye av det du sier her Christian Sjansen for å ta seg selv i å skaffe seg ting gratis er større for de med trang økonomi, det brukes endog ofte som et argument for å forsvare ulovlig nedlasting. Samtidig vil jeg mene at sjansen for å ha en datamaskin som ikke er egnet for FSX er større blandt dem med trang økonomi. Her har du et meget godt poeng. Dette er en av grunnene til at det bør være vi som bruker simmen som må få bestemme når vi vil bytte over til FSX, og ikke PMDG, Aerosoft osv. Den utviklinga vi ser idag blir man "nesten" tvunget over om man ønsker seg en ny å bedre 777 for å ta et eksempel. Den utviklinga er ikke bra for simmeren. Man kan resultere å se at en del som ellers ville ha fortsatt med FS legger den på hylla da de ikke har økonomi til å kjøpe hardware som er duganes til FSX, mens de idag kjører FS9 som en drøm, med topp grafikk der målt i FS9 standar. Hadde PMDG med andre utviklere ikke hatt det så travelt, men gitt FS9 brukere to til tre år til før dem la FS9 utvikling bort hadde nok ikke denne tråden blitt slik den er idag. Siter
Christian Paulsen Skrevet 23. januar 2010 Skrevet 23. januar 2010 Setter i alle fall pris på at det kan være mulig å diskutere slike ting uten at man må bli hysterisk Steinar, selv om litt fyrige debatter med mye spissformuleringer også kan være gøy. Jeg har vel ikke endret syn for egen del på hva jeg liker, eller vil bruke, men syns jeg har fått et litt bedre inntrykk av enkelte aspekter av valgene folk gjør, og jeg har i grunn alltid også syntes det er interessant å høre hvordan de som ikke deler mitt syn på ting har kommet frem til sin konklusjon. Ut fra egne egoistiske motiver har jeg aldri lagt skjul på at jeg godt syns PMDG og andre kan bruke 100% av sin tid på FSX. Men jeg unner jo samtidig alle FS9 brukerne en best mulig opplevelse også, og jeg tror vel kanskje at det, dersom det faktisk kommer en 737 for FS9, kan komme til og vise seg at du har såpass rett i dine antagelser Steinar, at det kanskje blir mer siden... Hvis det kommer en 737, og denne selger vanvittig bra, så tviler jeg på at PMDG ikke vil strekke seg svært langt for å håve inn mer på andre utvilsomt populære fly. Den som lever får se. PS litt OT i all OT'n; hvordan ligger det an med Airsimmer, har de sagt noe mer om den endelige versjonen? Siter
Aslak Iversen Skrevet 23. januar 2010 Skrevet 23. januar 2010 Hva sier Aerosoft om F 16 og FS9? No there will NOT be a FS2004 version for just one major reason, to compile the model for FS2004 we would have to delete 80% of the aircraft because FS2004 is not able to compile models over a certain size. So you could have the wings in FS2004, or the gear, or the cockpit, but not all together. Apart from this simple reason, there are many more valid reasons. For example that you could not find a computer able to run this complex model. You need a multi core CPU for this model, there is no way around that. We also needed unlimited animations, something FS2004 could not supply. Ellers: http://www.forum.aerosoft.com/index.php?showtopic=19472 Jeg har bare lyst til å dra ut denne uttalelsen fra linken over: our market research shows that around 70% of actual customers who are actually willing to buy products prefer FSX at this moment Siter
Steinar Grindstein Skrevet 23. januar 2010 Skrevet 23. januar 2010 Hva gjelder Airsimmer, så vet jeg egentlig ikke så mye mer. Hva innom forumet der i går, og jeg registrerte at det var uvanlig stille ifra utviklerene der. Har hørt et rykte om at de er på kanten til Konkurs, samt at Airbusfabrikken vist nok ikke er like villig til å dele en del info som de trenger for å få ferdig Advance utgaven. Boeing skal etter sigende være langt mer samarbeidsvillig opp mot FS utviklere en det Airbus er. Dette er sikkert noe av grunnnen til at det finnes langt flere gode Boeingprodukter til FS en det finnes tilsvarende gode Airbusprodukter pr dato. Siter
Stian Beinset Skrevet 23. januar 2010 Skrevet 23. januar 2010 our market research shows that around 70% of actual customers who are actually willing to buy products prefer FSX at this moment Det stemmer nok med det PMDG også sier. De sa at FSX versjonen av MD-11 solgte 3 ganger mer en FS9 versjonen. Noen i PMDG hintet til at FS9 versjonen hold på å ta knekken på hele PMDG, fordi den solgte så dårlig. Det koster penger og utvikle et add-on, og hvis de ikke får inn nok penger så går det som ellers i næringslivet, man går konkurs. (krysser fingrene for AirSimmers) Heldigvis så solgte BAe flyet deres like mye som både FS9 og FSX versjonen av MD-11 etter bare kort tid, selv om mange var skeptisk til flytypen, at det var kun til FSX og at den kun hadde virtuell cockpit. Tror man må prøve å forstå PMDG opp i alt dette. De prøver å overleve, og få nok penger til å utvikle nye addon fremover, så de er nødt til å tenke økonomi. Men jeg er enig i at FS9 versjonen av NGX vil nok selge mer en MD-11, men vil den være lønnsom? De har allerede sagt at 777 og Dash-8 blir kun FSX, den beslutningen er allerede tatt. Siter
Steinar Grindstein Skrevet 24. januar 2010 Skrevet 24. januar 2010 Heldigvis så solgte BAe flyet deres like mye som både FS9 og FSX versjonen av MD-11 etter bare kort tid, selv om mange var skeptisk til flytypen, at det var kun til FSX og at den kun hadde virtuell cockpit. Sier du det? I såfal bekrefter det mine misstanker om at MD11 ikke er et fly som danner et korekt bilde av markede. Og om den prop maskina solge så bra kan man jo bare drømme om hvordan en ny B737 og 777 vil selge. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.