Gå til innhold

PMDG 2010, dette kommer!


Anders Henriksen

Anbefalte innlegg

  • Svar 163
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

PMDG tapte penger på sin FS9 utgave av MD11. Men jeg tør vedde mye på at en B777 vil selge betydelig mere en MD11. T7 er favorittflyet til en vannvitig stor gruppe simmere.

 

MD11 kunne "kansje" virke litt skremende på alle Boeing og Airbusfan, da systemene er helt ulik både Boeing og Airbus, og MD11 krever mye lesing, prøving og feiling før ting sitter. MD11 er nok et fly som kun de mest fanatiske simmere tar seg tid til og sette seg inn i, og for MD frelste simmere.

 

Hvor mange av dere her inne har PMDG md11, og flyr den regelmessig? Og hvor mange flyr PSS eller Wilco sin T7 regelmessig? Tenker her på FS9 brukere.

 

Selv har jeg hundretals turer med T7 og 5 turer med MD11. For hvær MD11 tur flyr jeg minst 8 til 10 T7 turer. Og innimellom dette flyr jeg mye Level-D B767 og en del 737NG.

 

Kjøpte PMDG MD11 februar 2009.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at dette er et sårt punkt for mange at software-utviklere lager mer software til FSX enn til FS9 nå om dagen. Men jeg gjentar bare det utviklerene sier selv.

Det ble nevnt her at PMDG laget MD-11 til FSX først og så maste alle FS9 bruker at de også ville ha denne maskina, og PMDG gjorde en FS9 modell som de tapte masse penger på fordi nesten ingen kjøpte den.

Og det jeg da ikke kan skjønne er all denne sytinga fra FS9 brukere om at ditt og datt IKKE kommer til FS9, når dere ikke kjøper den lille softwaren som er tilgjengelig. Enten så er dette markedet så lite, eller så kjøper ikke FS9 brukerene mye software.

 

Eller så får jeg si som bestemor. Hu har en gammal symaskin, men vil så gjerne ha sikksakksøm, knappehull og broderingsmuligheter på denne, men det er ingen som vil lage det til henne. Så da blir det bare rettsøm forsatt.

 

En lite tilbakeblikk til tiden når FSX ble lansert. Jeg vet ikke om mange husker så langt tilbake i tiden, men da var det er veldig press på utviklerne til å lage FSX versjoner av det ene og det andre. Mange porterte scenery, fly etc. over og det værste la seg. Det samme styret var det forsåvidt når FS2000 kom, hehe.

 

Historien bare gjentar seg. Og om litt så er nok de fleste på FSX, det er min spådom. Akkurat som du har 0.5% som flyr FS2002.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt utdypet info bare...

 

PMDG 747-400X -8i/F Product Model Extension:

===============================

Estimated Release: January 2010. (very firm)

Please see the product details above. Note: This product is not a full 747-8 simulation. This is a product extension for the 747-400X and that provides you with High Fidelity visual models and updated cockpit locations and sound package so that you can add the 747-8i/F to your existing 747 flight experience within FSX. (Taxiing this airplane is a CHALLENGE because of the extra length!) The underlying aircraft performance is identical to the 747-400X as this is just a 3D model addition.

 

 

PMDG 737-NGX:

==========

Estimated Release: Mid 2010. (not firm)

We are currently integrating the virtual cockpit, which is normally the point where the product begins to sprint to the finish line. I had anticipated that we would begin showing you images of the airplane this month, but we are having some schedule coordination issues with Boeing that have caused the VC work to slide almost 90 days behind schedule. As I mentioned however, VC integration has traditionally been the point where we start to see the end-game in sight- so we are very excited to be reaching this phase.

 

We have a few surprises in store for you on this project. Some things we have never done before- that will really make you hardware users and gadget fiddlers happy. Stay tuned....

 

 

PMDG Bombardier Dash-8

=================

Estimated Release: Late 2010 (not firm)

This project is in VERY SLOW rate development right now, as all hands on the programming side are at work on the NGX until it goes into beta testing. We intend to work through the Dash-8 series beginning with the 200/300. A significant portion of the 3D work on this project has been accomplished (have to keep Jason busy while we wait on Boeing) and we'll begin assigning programmers to this project once the NGX goes into beta testing... This project will have about the same detail level as the PMDG BAe JS4100...

 

PMDG 777:

=======

Estimated Release: Late 2010/Early 2011(not firm)

One of the things that caused us to slow down on the NGX was our desire to develop a technology bed that would allow us to rapidly integrate systems and technology into future products without re-programming from the ground-up (as has been our habit since 1999...) To that end, we will rapidly move from the little Boeing Twin to the Big Boeing Twin.... Given what we can tell of our new development process, the timeline on this project will be driven by how quickly we get the NGX through the beta testing process. We have tremendous assets behind us thanks to Boeing's continued cooperation, so we anticipate this being one of the shortest development cycles in PMDG's history... That's what some planning ahead will do for you!

 

As many of you know- the 777 has been a favorite of ours from back in the early days of PMDG- and we are looking forward to finally doing this airplane justice in the MSFS world.

 

 

==============================================================

Så til tråden

==============================================================

 

Jeg ser at dette er et sårt punkt for mange at software-utviklere lager mer software til FSX enn til FS9 nå om dagen. Men jeg gjentar bare det utviklerene sier selv.

 

Men dra nå ikke alle utviklerne over samme kam da Fred, du forstår vel at ingen kan spå fremtiden like godt ut fra et ståsted som nå virker temmelig uviss. At PMDG sier i en tråd på et gitt sted at økonmien og salgstallene for MD-11 ikke var noe å skryte av eller at

PMDG BAe JS4100 sold more copies in the first 4 weeks than the FS9 MD-11 had sold in the first nine months of it's life cycle
betyr ikke dette at de legger vekk hele fs9 tanken for godt.

 

 

Sant skal likevel være du som du nevner at PMDG kjører en utgivelsesfilosofi bygger i hovedsak på salgstall, men nå blir det også ren spekulasjon å si at MD-11 solgte dårlig til fs9 bare fordi det er en liten majoritet av brukerne som forsatt kjører fs9, her kommer nemlig mange ulike faktorer inn og en av disse kan være at folk rett og slett ikke liker å fly MD-11 eller liker dette flyet i det hele tatt. Personlig var jeg en av de som valget å legge MD-11 lengst bak i hangaren og glemme at jeg overhode punget ut cash for dette flyet, FSX eller FS9 spiller dog ingen rolle.

Andre faktorer til nedsatt salgstall for MD-11 er piracy kulturen, tror nok mange også her lastet ned fremfor å kjøpe et produkt på lik linje som alle andre software på markedet.

Tredje faktor kan også være rykter og tilbakemeldinger på FSX versjonen, når et produkt kommer ut blir det ofte kjørt gjennom ulike barnesykdomsforløp og rettet på det, tror MD-11 aldri fikk sitt godkjenningstempel før MD11-fs9 ble gitt ut og dermed var skepsisen allerede trolig skapt.

 

Så alt i alt, mange faktorer kan sikkert antas for å være tilstede, derfor litt uenig med PMDG når de sier grunnen var salgstall, vi har jo tross alt ingen reel data på hvor mange som benytter fs9 mot fsx.

 

 

Vi må ikke glemme at PMDG er åpen for alt, de står ikke på sidelinjen og påpeker at den ene plattformen er bedre en det andre og lager sine produkt ut av den grunn primært, riktig nok gir FSX dem et par hakk flere muligheter designmessig, men det betyr slik jeg leser det at det også har kunnskap og vilje til å gi ut produkt forsatt for fs9, noe jeg trolig antar kan skje med NGX, et svært populært fly om vi kan tro massene.

 

Her hva Ryan Maziarz - PMDG Development sier selv

The FSX version is coming first - we know that. There will not be a concurrent release, if FS9 happens, it's coming later like what we did with the MD-11.

 

Hentet fra denne tråden

http://forums1.avsim.net/index.php?showtopic=272958&st=125

 

 

Så alt i alt tror jeg vi bare kan kunkludere med at fremtiden vil vise hva vi alle drømmer om, enten det er til FSX eller FS9.

 

Som PMDG selv sier

Our goal is to improve quality and performance simultaneously. If something drags the sim to its knees, it won't be included in any product we release. PMDG has gone through some changes over the last couple of years, and with some new folks on board comes some better, smarter, and more efficient ways of doing things compared to the way they we've done things in the past, so we can squeeze out a lot more out of an airplane with less impact than before.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for fine innlegg Fred og en del andre.

Utviklingen går fremover, slik er det bare.

Det er mange som sier at det blir dyrt å simme.

Ja, men hva koster ikke penger.

Alle hobbyer koster noe. Spiller en fotball, håndball, går på ski osv osv - det koster penger å være med i idrettsklubber også. Eller andre fritidsklubber for den del.

Hvis det er så mange som bruker FS9, hvorfor selges det da ikke mer? Kan det være at det kopieres veldig mye?

Det er klart at folk som bruker mye tid på å lage noe kan ta seg betalt. Det er ikke mange som vil jobbe (lage ting) gratis for andre, men tusen takk til de som gjør det.

Jeg har hatt 737 (ikke PMDG) lenge jeg i FSX og har vært fornøyd med den.

Det at alt skal være så "real" er ikke noe poeng for meg. Hadde det vært det, så hadde jeg blitt flyver.

 

For meg er dette hobby og lek, noe som skal være morsomt.

Så lek med det lommeboka tillater - det være seg FS9 eller FSX.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvor mange i denne tråden som var på et møte i Leylstad der flere utviklere av software til flightsim diskuterte fremtiden.

 

Men de av dere som var der fikk med konklusjonen på dette møtet var følgende

Små utviklere lager til FS9 og FSX så godt de kan. Hos disse foreligger det ingen langsiktig strategi. De følger bare markedet.

Større utviklere sier at addon markedet til flightsim generellt kommer til å dø om 2-4 år, hvis ikke det skjer en videreutvilking av simulatoren. Derav bl.a. Aerosoft sin plan om AFS2012. Det store spørsmålet her er om de har nok penger til utvikling og om markedet(les dere) er villige til å handle.

 

På spørsmål om ikke de kunne lage addons til X-plane fikk vi følgende forklaring: Den overliggende utviklingsstrategi hos X-plane er ikke uttalt og dermed vet ingen hvor X-plane skal rent teknisk. Ei heller noen plan på oppdateringer som er viktige for utvilkere å forholde seg til med tanke på stabilitet i markedet.

 

Hele paradokset i denne problemstillingen er jo at markedet ikke har fulgt med i utviklingen. Og en annen ting som vi har veldig lett for å glemme. Dette flightsim-markedet er utrolig snevert.

 

Nei folkens, legg pengene deres i FS9 markedet i håp om at det overlever. Det er vel konklusjonen på denne tråden. Så får jeg sitte her å sulle med FSX, hehe. Ha en fortreffelig dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder FS9 v. FSX, så foregår det en avstemmning på British Airways Virtual (BAVirtual), og foreløpig sier 59% FS9, 27% FSX og 14% begge (både FS9 og FSX). Og det tegner jo et bilde nokså likt det vi fikk fra et annet VA...

 

Når det gjelder PMDG, så får de gjøre som de vil. Det forandrer ikke at jeg fremdeles håper at de vil gi ut sin 777 til FS9... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Fred er en klok mann, når han taler bør man lytte ;) .

 

Og hos Aerosoft har de for lenge siden sett problemet med et 2-delt marked, og startet utviklingen av en sim som forhåpentlig makter å samle dagens sprikende FS-miljø.

 

Når det gjelder FS9 v. FSX, så foregår det en avstemmning på British Airways Virtual (BAVirtual), og foreløpig sier 59% FS9, 27% FSX og 14% begge (både FS9 og FSX). Og det tegner jo et bilde nokså likt det vi fikk fra et annet VA...

 

Dette er ingen troverdig konklusjon, jeg har sett tall som er helt motsatt, og hvis vi fortsatt forholder oss til det meget seriøse Aerosoft, så har de helt klare indikasjoner på at FS9 sakker kraftig akterut.

 

Uansett har denne 2-delingen av FS-miljøet vært tragisk for utviklingen. Alle simmere har ønsket og mast om at alt måtte bli bedre. Dette var det bare de komersielle utviklerne som klarte å innfri, med den bakdelen at de måtte tjene penger. Og hvem skulle betale?? Jo vi simmere selvfølgelig!!! Og da så store deler av miljøet valgte å hoppe av utviklingen, så satt de komersielle produsentene med et marked som forlangte utvikling i 2 forskjellige retninger, med det resultat at lønnsomheten smuldret bort :cry: .

 

[color:#FF0000]Skal vi ha en framtid for FS samtidig som vi ønsker utvikling, er det bare EN vei å gå. Vi må følge utviklingen, og være villig til å betale for det!![/color]

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvor mange i denne tråden som var på et møte i Leylstad der flere utviklere av software til flightsim diskuterte fremtiden.

 

Men de av dere som var der fikk med konklusjonen på dette møtet var følgende

Små utviklere lager til FS9 og FSX så godt de kan. Hos disse foreligger det ingen langsiktig strategi. De følger bare markedet.

Større utviklere sier at addon markedet til flightsim generellt kommer til å dø om 2-4 år, hvis ikke det skjer en videreutvilking av simulatoren. Derav bl.a. Aerosoft sin plan om AFS2012. Det store spørsmålet her er om de har nok penger til utvikling og om markedet(les dere) er villige til å handle.

 

På spørsmål om ikke de kunne lage addons til X-plane fikk vi følgende forklaring: Den overliggende utviklingsstrategi hos X-plane er ikke uttalt og dermed vet ingen hvor X-plane skal rent teknisk. Ei heller noen plan på oppdateringer som er viktige for utvilkere å forholde seg til med tanke på stabilitet i markedet.

 

Hele paradokset i denne problemstillingen er jo at markedet ikke har fulgt med i utviklingen. Og en annen ting som vi har veldig lett for å glemme. Dette flightsim-markedet er utrolig snevert.

 

Nei folkens, legg pengene deres i FS9 markedet i håp om at det overlever. Det er vel konklusjonen på denne tråden. Så får jeg sitte her å sulle med FSX, hehe. Ha en fortreffelig dag!

 

Fornuftig innlegg.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aslak Iversen

Muligens er FSX-brukere mere vant til å betale for kvalitetsaddons mens FS9 gjengen "finner" det andre steder?

 

Ingen anklagelse, kun en teori, men det kan kanskje forklare det dårlige MD 11 salget for FS9?

Sikkert noen som klikker over å høre slike insinueringer også, men de får bare huske at vi snakker om brukere av et produkt som gruppe. Hadde salget av MD-11 vært 0 så kunne man tatt det personlig, men sånn er det altså heldigvis ikke.

 

Jeg tror du er inne på noe, og PMDG har tidligere gått langt i å tilby samme forklaring; FS9 versjonen selger dårlig men lastes desto mer flittig ned fra fildelingsnettverkene.

 

For meg rimer ikke de andre argumentene helt. Jeg er riktignok enig i at 777 høyst sannsynlig er et mer lettsolgt fly, så sjansen for å tape penger på en FS9 versjon burde være mindre på grunnlag av rent volum.

 

Men ja, MD-11 er et litt krevende fly, og man kan godt også kalle det sært. Dette kunne vært en akseptabel forklaring på et generelt dårlig salg, men det forklarer ikke forskjellen mellom FS9/FSX. Ut fra den kanskje aller vanligste argumentasjonen i FS9 vs FSX diskusjoner burde det faktisk vært helt omvendt. Det er jo tydeligvis en svært utbredt oppfatning at FSX er grei til VFR, men ikke interessant for dem som trives i tynn luft, så hvorfor MD-11 da har solgt så bra til FSX er jo en gåte. :crazy:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner å bli temmelig lei av at nesten ALLE poster her inne tar vendingen over i FSX vs. FS9 diskusjonen. :crazy: Er det ikke egen post om dette her et sted? La de som liker FSX fly FSX og de som liker FS9 fly FS9, PUNKTUM!

 

Det begynner å bli litt frustrerende å se hvordan disse diskusjonene utvikler seg og jeg synes da vi skal holde oss on topic, nemlig at PMDG skal gi ut blandt annet NGX og T7, noe som i seg blir veldig spennende med tanke på den lange ventetiden! Blir spennende å se om disse nye maskinene brenner i stykker dagens hardware eller om den bare legger seg rolig inn og flyter som vann ned en bekk.

 

Håper PMDG får skikk på dette VC styret de fleste har begynt å bli litt lei av, nemlig texturene. 737 NG er vel ikke kjent for å ha den BESTE texturene i cockpiten, selvom de har greid å utlignet interiør "eyecandy" med simuleringer av diverse systemer.

 

Mads

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å vri litt på skuta. Når MS startet utviklinga av FSX, burde det ikke vært mulig å gjøre den bakoverkompatibel, samtidig som man tok i bruk den nye teknologien?

 

Dermed kunne man ha hatt kun en FS utgave, samtidig som addons folk hadde til FS9 kunne brukes gjenom et kompatibelhetsmodus i simmen.

 

På den måten kunne man ha fått glede av de flotte bakke, sky og vanntexturene FSX tilbyr, samtidig som man kunnne ha fløyet sitt favorittfly ifra FS9.

 

Dette er bare en tanke som har slått meg idag på arbeid når jeg har hatt noe tid til overs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Steinar, hadde det hvert Kirkens bymisjon som var utgiver av FSX og addon, så kansje.....her er det snakk om og tyne oss for mest mulig pæng, sammtidig som vi blir passe fornøyd, og penger er viktigst....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Tommy , ditt bølle frø....Fred er kansje en av de som har inkludert flest her inne i alle år, gjennom flysimulator aktiviteter, så denne er jeg ikke med på...ha en fin dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk her folkens:

http://forums1.avsim.net/index.php?showtopic=273247

Les dette NØYE.

Hvis noen trenger oversettelse til norsk si i fra så skal vi ordne det. :)

 

Det her er jo noe av det jeg har prøvd å formidle i denne tråden, til store protester fra flere.

 

Valget av plattform ligger fortsatt hos hver og en av dere, men husk da å stå inne for ditt valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2) Aside from the 737NG2.0, no other PMDG product announced or in development will be considered for the FS2004 platform. This means that the Dash-8, the 777 and the recently announced 747-8 Extension will be in FSX only.

 

Vel forsatt lys i tunellen, driter langt i om dashen og 777 ikke kommer til fs9, så lenge det er et håp om å se ng2.0 i fs9.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les det skikkelig da ihvertfall.

The future of an FS2004 based 737NG2 is doubtful at best. We will make this decision while the FSX version is in beta testing...

 

I will be candid and tell you that right now, I am not comfortable sustaining FS2004 development- and this is based upon my review of 4Q09 trends and our considerable experience with development of complex add-ons. We will make a decision when the FSX version of this product is in beta testing, as that will allow us to evaluate against data that is current at the decision making time.

 

DVS at det fortsatt ikke er bestemt.

 

EDIT: Johan: De har ikke lovet noe som helst. De har sagt at de skal vurdere det som sagt. Men ikke før i FSX Beta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom PMDG ikke vil produsere flere add-ons for FS9, så vil nok det bety at jeg ikke lengre kommer til å fortsette i denne hobbyen. Ser nok ut til at det er på tide å finne på noe annet å drive på med i fritiden.

 

Jeg vil aldri flytte over til FSX, det nekter jeg å gjøre av prinsipp. Jeg kan bare ikke akseptere FSX som en verdig overtaker for FS9, da det er ingen reelle foranringer i FSX, bortsett fra vannet og den forbedrede grafikken.

 

Det er også helt umulig å kjøre FSX med absolutt alle innstillinger på 100%, dette gjelder uansett hvilken hardware du har. FSX klarer ikke å ta full utnyttelse av multi-kjerne CPU, den klarer heller ikke å utnytte moderne skjermkort i SLI/Crossfire konfigurasjon.

 

Og uansett hvordan folk vrir og vender på det, så er det ikke sånn en moderne Flysimulator/spill skal være og jeg vil ikke akseptere alt microsoft lirer ifra seg bare fordi at det er det aller siste de har laget.

 

FSX er ikke en verdig avtaker fra FS9 i mine øyne, og dersom microsoft ikke klarer å lage noe bedre enn dette, da finner jeg heller en annen hobby.

 

Det er ingen produkter som har skapt mere hodebry for meg enn FSX, det nermeste må være Windows 95 og blåskjermene back in the days.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt hvor seriøst jeg skal tolke dette siste innlegge her men, for all del er din hobby din hobby og hvordan du velger å håndtere den må bli opp til deg.

 

FSX er på mange måter et godt steg i riktig retning, husk at FS gjennom årene er laget på en bred plattform og skal dekke behovene til både svake og sterke maskiner, de er også laget med tanke på at folk skal kunne benytte dette over flere år (les:5-7) perspektiv.

 

FSX nå er hva FS2004 var på samme stadie når man tenker ytelse, dette munner rett og slett ut i en svært tungkjørt grafikk motor Aces teamet har brukt, en motor som er designet for å kjøre en grafikk som ingen andre spill har i dag. Elementært betyr dette world coverage både sidelengs og vertikalt. FSX er i motsetning til det du sier langt mer reel en hva fs9 var da FSX er bygget på cube vectoring, dvs om du har en firkantet boks så befinner FS verden seg inni boksen kontra FS9 med sine 4 vegger (litt mer spesifikk og teknisk) en dette men.

 

Når FSX ble laget så var omverden ikke i gang med multicore på samme måte som vi har i dag, dette gjorde at FSX ikke har fått den støtten den trengte for å møte dagens marked og dagens teknologi, at ACES teamet ble oppløst gjorde heller ikke saken bedre for en eventuell oppgradering (service pack)

 

Jeg tror vi mer får glede av FSX om et år eller 2, da vil vi se de fleste maskiner håndterer FS på samme måte som dagens maskinvare gjør med fs9, sett dette i perspektiv mener jeg klart og tydelig at det blir forsatt for dumt å ikke lage addons til fs9, dette er noe som hører 2011 til heller.

 

Min drømme situasjon er et payware produkt som konverterer produktene man kjøper til FSX over til fs9, da legger du valgmuligheten til forbrukeren og samtidig tjener mange penger og man slipper å gjøre jobben selv.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt klart min hobby og min fritid Tom, men når hobbyen går fra nytelse til hodebry, da er det på tide å finne noe annet.

 

Det du her sier om at FSX ikke har fått den støtte den trenger, henger også med at det ikke er så teknologisk overlegent som enkelte her i dette forumet tror. Det er vel heller teknologisk utdatert, på lik linje med FS9.

 

Jeg kommer nok til å revurdere min holdning til FSX den dagen det faktisk eksisterer maskiner som kan kjøre det på 100% med alle sliders helt til høyre, men inntil da styrer jeg langt unna det. Personlig mener jeg at det ikke er en verdig overtaker til FS9, siden det ikke har noen skikkelig støtte for moderne hardware

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer nok til å revurdere min holdning til FSX den dagen det faktisk eksisterer maskiner som kan kjøre det på 100% med alle sliders helt til høyre

 

Alle sliderne til høyre ja, vel det viser bare hvor lite du kjenner FS.. Alt på max gir ikke best grafikk om du til nå har trodd det.

 

Ikke sammenlign FS med andre spill, denne har sitt eget lille liv he he.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...