Gå til innhold

Virtuell flyklubb??


Ernst K.Furuhatt

Anbefalte innlegg

  • Premium Medlem

Vet ikke om det er noen interesse for denne idèen, men jeg lufter det likevel. I "gamle dager" var vi en gjeng warbird-entusiaster som av og til møttes for å trene formasjonsflyvning i MP/online. Vi hadde det kjempegøy og på det meste fløy vi 7-8 fly i noenlunde bra formasjon. Det hele var organisert på enkleste måte, vi bare avtalte tidspunkt og flybase, og dermed var morroa i gang. Eneste kravet var at alle hadde samme flytype og paint, resten var opp til hver enkelt, men målet var å ha det gøy sammen. - Er usikker på hvor det ble av alle sammen ( noen vanker fremdeles i forumet ), men mange forsvant da FS9 og FSX utviklet seg i forskjellige retninger, og i dag er det lunken interesse for warbirds.

 

[color:#FF0000]MEN, det kunne jo ha vært artig med litt uformell MP-flyvning likevel??? [/color]Og da tenkte jeg i størrelsesordning ala en passelig flyklubb. Altså et fast tilholdssted blant våre scenery/flyplasser, og med typiske klubbfly ( Cub, Cessna 172, o.l. ). En liten flyplass å "hang around" f.eks. mellom kl.2100 og 2200 om kveldene ....?? - De "store" gutta har alltids VATSIM, og sleper rundt på svære passasjerfly med proff ATC og ekte flyruter!! Sikkert fantastisk artig og inspirerende, men i "flyklubben" skulle lista ligge lavere, og kanskje være en port inn til MP/online for oss som ikke er så proffe....??

 

Kunne dette være en idè å snakke om?? Æ bærre spør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

 

Da burde dere joine oss på MP serveren, nettopp slik vi holder på med :-)

 

He he :blush: , det var i grunnen sånn jeg fikk idèen, jeg så tråden din med invitasjon om å fly fra Bodø til Grønnland. Det hørtes artig ut, men jeg hadde ingen mulighet for en sååå lang tur. Ikke ante jeg om det gikk an å koble meg inn i flighten din heller ?? Så i rein nysgjerrighet prøvde jeg å joine i MP i Bodø sånn i 1700-tida i dag, og jaggu kom jeg meg "inn", og DER stod dere 3 ruvende (hos meg LevelD 767) klare for take off. Jøss, æ vart næsten skræmt, men samtidig var det artig å se at MP funket så bra med god flyt, fin grafikk og masse Bodø-vær :grin: .

 

Ble ikke så reint lite missunnelig på dere, men så tenkte jeg at dette må da kunne gjøres i litt mindre scala ?? Og sånn kom idèen om en virtuell flyklubb.

 

Og vi joiner dere svært gjerne på MP-serveren, hvis du/dere har plass til en flyklubb??

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er et godt forslag og forelår å ha base på Ski flyplass smile liten gressstripe på 500 m, og et lite klubbhus med en hangar smile

 

Synes det hadde vært flott å kunnet fly andre ting en bare warbirds også, f.eks fly turer med Cessna nedover Europa smile

 

Ville også vært å foretrekke å oppdrette en egen MP server for dette, eller evt. benytte FS.no serveren? smile

 

Hva sier du?

Jeg hjelper gjerne til med litt organisering når jeg har fri fra lekser og slikt.

 

Mvh Mads

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

MP Serveren må dere bruke når dere vil. Den står på raske linjer og er utmerket for formasjons flyvning, det er teamspeak på samme adresse, der kan dere lage deres egen linje om dere vil....men dette kan bli artig,,,lag en klubb hytte etc, så kjører vi i gang. Vi flyr mye Wardbirds, i formasjon, loffer rundt, og øver på display etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med å bruke VATSIM eller FS.no serveren er lagg. Jeg vet at man kan bruke FSinn, men siden sidene er nede og Peer to peer ikke fungerer lenger er det liten vits desverre.

Derfor FSX er bedre, Hvis man skal fly i formasjon er man avhenig av å se andre som riktig fly og vite at der man ser flyet på sin skjerm er der den er på alle andres skjerm også. OFKL sin MP server er ekstremt bra! Der kan man se vingeflexen din kompisen :grin:

 

Det er nå mine tanker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

 

MP Serveren må dere bruke når dere vil. Den står på raske linjer og er utmerket for formasjons flyvning, det er teamspeak på samme adresse, der kan dere lage deres egen linje om dere vil....men dette kan bli artig,,,lag en klubb hytte etc, så kjører vi i gang. Vi flyr mye Wardbirds, i formasjon, loffer rundt, og øver på display etc.

 

Takk skal du ha Geir-Finstad , det var både hyggelig og generøst av deg :) . Dette skal vi prøve å få til, men det ser jo ut som at dere er godt i gang!? Tydelig at jeg ikke har fulgt med i timen..... Kanskje er det like lurt at alle hopper på den aktiviteten dere allerede har?? Er dette internt i Oslo FS-klubb, eller driver dere åpent for alle?? Når flyr dere, og hvordan blir man enige om sted, flytype osv.osv?? - Det går jo greit å koble seg på serveren, men hvordan bruker man teamspeak ( der ser du hvor avansert jeg er :crazy: ). Når skal dere fly neste gang??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DEt er jo heller ingenting som taler i mot at warbirdsgutta holder på med sine ting mens andre gjør annet om dere skjønner hva jeg mener.

Kan kanskje bli litt mye på teamspeak, men det går vel kanskje an å lage forskjellige "frekvenser"? Kan ikke helt TeamSpeak, men Gofi vet om det lar seg gjøre.

Artig med trafikk på serveren.

Vil jo nødig gå flightsim.no i næringen, men MPen vår er jo i en helt annen klasse og KUN FOR FSX, så det bør vel heller sees på som et supliment.

 

See you online!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

 

DEt er jo heller ingenting som taler i mot at warbirdsgutta holder på med sine ting mens andre gjør annet om dere skjønner hva jeg mener.

 

Akkurat ja, allsidig klubb-aktivitet er bare en styrke for miljøet, men for at det hele skal bli likt for alle, er det viktig at alle har de samme flyene m.m.(?). Eller kanskje enda bedre om man har forskjellige temakvelder som seilflyging, bushflyging, warbirds osv.osv. For at "klubben" skal bli et samlingspunkt tror jeg det er viktig at man har faste tider som man møtes, så vet man når man kan forvente aktivitet. Fortsatt er dette bare høyttenkning, så bare kom med forslag.

 

Dette med "teamspeak" vet jeg lite om, men skulle aktiviteten bli kaotisk, kunne det være greit med forskjellige "frekvenser".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Hei, man kan enkelt lage sin egen warbirds eller aktivitets kanal på teamspeak, og om ikke lenge blir også dette mulig gjennom egne frekvenser, som du stiller i radio panelet i simmen, som på egne fly. Når det gjelder samme fly etc jepp, det må man ha, men det kan lages subsitutes som hiver opp et alternativ som er freeware for en pay modell etc. Men denne serveren står oppe med mye snadder.... Vi har en sms liste som kan benyttes, det vil si , om vi har aktiviteter eller dere ønsker aktiviteter, kan vi varsle gjennom sms, etter hvert er planen at du skal kunne legge inn i din profil hvem du ønsker sms eller mail varsling om, dvs, om du Ernst logger deg inn på serveren, så får jeg en sms med sted, flytype og eventuelle kommentarer som du legger i innloggingen på fsx serveren. PS..vi er en gjeng allerede som holder på litt med gamle damer...:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Hain steike, dette begynner å bli spennende. Hvor kan jeg orientere meg om hva dere holder på med, eller er det hemmelig :o . Er det noe warbirdmeet på gang :D:D ??

 

om ikke lenge blir også dette mulig gjennom egne frekvenser, som du stiller i radio panelet i simmen, som på egne fly

 

Jøss :o er dette under utvikling hos "TeamSpeak" eller er det noe dere sysler med!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Dette er på teamspeak basis, har ligget på bordet lenge. Men det som er bra med FSX er at det er xml, så det er greit og forholde seg til, derfor har vi startet litt med og se på export til rss og sms fra simconect på multiplayer..... det er jo bare og stikke fingeren i jorda og inrømme at det er så ergelig og gå glipp av mp turer når man hører at , i går hadde vi den fine turen etc..he he derfor har vi begynt og se på dette... og på denne serveren er det høyt under taket, men vi har enkle regler om at man sier i fra når man entrer rnw , når man har linet opp etc..... da den normalt sett står med full realisme, dvs blåser det i bodø, ja da blåser det i simmen også om du står på bodø........ men den har ikke akkurat hvert overbelastet..he he---så fint med nye krefter gutter....dere en etterlengtet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Nope her kan man gjøre som man vil, men om du logger deg inn uten og ha for eksempel pmdg md11 på maskinen din, så vil du se en airbus eller en 747 istedet, vi har planer om og lage substitutes som reffererer til freeware moddeller som viser riktig flytype, dvs at du da hadde sett en md11 freeware modell isteden for en airbus i dette eksemplet om noen andre hadde fløyet md11 pmdg... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Er også tilhenger av stor frihet, men poenget med å ha de samme flyene/scenery er jo så enkelt at da ser alle deltakerne det samme. Har jo vært vitne til Cessna 172 som flyr ala F-16, og det ødelegger mye i et miljø som prøver å oppnå realisme :whistle: . - Men jeg mener ikke at alle må fly samme flytype. Hvis alle deltakerne har samme variasjon modeller, (noen warbirds, jetjagere, aerobatic-fly, småfly) så kan det bli en livlig flyklubb :grin: ! Synes Geir-Finstad har en god idè med planene om substitutes.

 

VATSIM+FSInn takk Jeg har knapt nok maskin til å drege FSX, let alone med 15 Aerosoft F-16...

 

Kommer ikke på tale :grin: dere med VATSIM er godt ivaretatt, her snakker vi rein FSX.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knallgod ide Ernst!

Jeg går god for at dette vil bli drit artig :) Minnes godt Ernst, da vi i "gamle dager" var ute og fløy wardbirds sammen.GØY!

Ser frem til åpningen av Furuhatt Flyklubb :grin:

JEG er absolutt med! Og til dere andre vatsim sjofører:

Dette blir en flott avveksling fra disse computerstyrte bussene vi tildaglig komanderer fra

A til B

 

Første skritt kan jo være å få opp ei lita webside?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...