Gå til innhold

Thai Airways til OSL?


Kim Ruben Fjeldstad

Anbefalte innlegg

Hva er bra med akkurat det da. Har reist flere ganger til Thailand. Oslo, nei og nei for en kjedelig og dårlig logistikkmessig Lufthavn, særlig når vi snakker "transfer" utland.

 

Mulig det er kjempebra for de som bor i Oslo-regionen, men for meg utefor som alikevel trenger et tilslutningsfly er København favoritten. Kjempeplass, absolutt den beste i vår region. God mat og drikke, hyggelige mennesker og gode shopping muligheter. Gardermoen er vel litt typisk Norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steinar,

 

Har flydd Airbus 340 og B747 men, og atter men. Jeg var så heldig og fly business class fra Bangkok til Phuket i Thailand med the "Jackpot". For et fly. Det er det råeste jeg har vært med på. Abslolutt the toppers! Foresten, jeg arbeidet i København 1994/1995, arbeidet også i kontakt med SAS Cargo på Kastrup. En kjenning av meg der var teknisk sjef for B767 og jeg fikk fritt innpass i den avdelingen. Fikk også sitte i cockpit på B767 å leke meg og utforske brytere og funksjoner i cockpit. Da var det faktisk to stykker som var stasjonert der fra Boeing fabrikken jeg pratet med. Jeg fikk video av 777 på testflightene før den var godkjent for første comersial flight. Rått var det! Videoen har jeg fortsatt men ingen videospiller lenger.

 

For dere nær Oslo, one direct flight from ENGM to VTBS, kjempegreier, uansett flytype!

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en sak jeg har satt i sammen om denne ganske

så interessante nyheten (ikke minst pga. at de

setter inn A340-500) - da jeg er moderator på et

annet forum:

 

 

_thaisak2_jpg_1013286g.jpg

(Foto er copyright © Thai Airways)

 

 

Så for OSL (Gardermoen) nok en ny direktelinje med, denne gangen er det

Thai Airways som åpner ny rute mellom Oslo (OSL) og Bangkok (BKK) - ruten

planlegges å åpnes medio Juni-måned 2009.

 

Ruten vil gå hele fem ganger i uken, og trafikkeres med den svært

laaaange (og lekre) Airbus A340-500. I seg selv er denne -500 serien

ganske så spesiell og "eksotisk", da det er få selskaper som opererer

denne - og ikke produsert særlig mange av den. Maskinen er ganske

så "tørst", men siden Thai Airways har tre stk. av denne maskinen

stående på bakken - velger de å heller sette denne inn på en ny rute.

Thai Airways har totalt fire stk. av denne -500 typen.

 

Representanter fra Thai Airways skal til OSL og gjøre de siste avtaler

med bl.a. OSL og SGS (som vil ha handlingen på flyet). Rutetidene vil

være satt opp på en slik måte, at man dermed også kan "feede" trafikk

videre fra BKK inn i Thai Airways sitt nettverk. I tillegg vil en slik rute

selvsagt "stjele" trafikk fra SAS sine egne ruter fra Stockholm: Arlanda

og København: Kastrup - og ikke minst Finnair; siden svært mange

nordmenn benytter seg av selskapets MD-11 (som nå skiftes ut med

fabrikknye Airbus A330-300 maskiner). Allerede i dag benytter svært

mange nordmenn seg av Thai Airways til Bangkok via både Stockholm:

Arlanda og København: Kastrup - opptil 100-200 totalt.

 

Maskinen de setter inn på denne ruten er en av totalt tre A340-500

maskiner som Thai Airways tidligere valgt å sette på bakken, etter

at de tidligere svært høye bensinprisene - medvirket til at de la ned

rutene til New York og Los Angeles. Samtidig som denne nye ruten

til OSL åpnes, gjenåpner de også ruten til L.A.

 

A345-maskinen vil ha kun 113 seter i economy-class, til gjengjeld

sitter man bra på økonomi - med hele 36" i pitch. Maskinen vil

ha hele 60 seter i Business-class ("Royal Silk Class"), og 42

i "Premium Economy Class". Totalt kun 215 seter i maskinen.

 

Her er Thai Airways sin egen "seat-config" for sine A340-500:

 

A340-500-3452.jpg

 

 

 

Artikkel om denne saken:

http://www.aftenposten.no/reise/nyheter/article3031189.ece

(merk at artikkelen ovenfor nevner at B747-400 er mest trolig,

men dette er altså allerede "utdatert" informasjon!)

 

 

Bilder av Thai Airways, Airbus A340-500:

 

Eksteriørt bilde nr.1:

http://www.airliners.net/photo/Thai-Airways-International/Airbus-A340-541/1165907/M/

 

Eksteriørt bilde nr.2:

http://www.airliners.net/photo/Thai-Airways-International/Airbus-A340-541/0847585/M/

 

Interiørt bilde nr.1:

("Royal Silk Class")

http://www.airliners.net/photo/Thai-Airways-International/Airbus-A340-541/0909053/M/

 

Interiørt bilde nr.2:

(Premium Economy Class m/ 2-3-2 seatconfig)

http://www.airliners.net/photo/Thai-Airways-International/Airbus-A340-541/1032158/M/

 

 

logo.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette er bare et av flere selskaper som starter opp på OSL utover våren/sommer.

 

US Aitways kommer med B757-200 flere ganger i uka for flight til Philidelfia

 

Swiss kommer med opptil 2 daglige turer OSL-Zhurich med A319

 

Air Berlin kommer med A319, husker i destinasjon.

 

I tilleg er det et annet selskap ifra Afrika eller midtøsten som skal starte opp. Her spekuleres det i om det blir B738 eller A321. Husker ikke dest her eller.

 

Så ja, vi som liker å ta bilder av fly går en fantastisk sommersesong i møte.

 

Beklager at denne ble noe OT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Air Berlin kommer med A319, husker i destinasjon.

Berlin Tegel - Oslo, men undrar hur det blir nu när dom lägger ner Tegel?

 

I tilleg er det et annet selskap ifra Afrika eller midtøsten som skal starte opp. Her spekuleres det i om det blir B738 eller A321. Husker ikke dest her eller.

Du tänker inte på Austrians rute till Amman via Wien?

 

För övrigt kul att dom satsar lite på OSL också, annars är det ju Arlanda som brukar få en del nytt godis.

Thai´s A345 är ju riktigt fin så det blir bra för er som fotar :)

 

En annan sak som det pratas om på ett annat forum. Dock det är något skumt i Amadeus där BKK-OSL tar 11:25 hr med A340-500 och BKK-ARN tar 12:20 hr med B744. Konstiga flygvägar, någon som vet?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kom endelig den offisielle beskjeden fra

Thai Airways, at ruten er et faktum:

 

Thai Airways International Public Company Limited is pleased to announce the introduction of a new non-stop service between Oslo and Bangkok.

 

The operation will start on 15th June, 2009 and there will be 5 weekly departures on Monday, Wednesday, Friday, Saturday and Sunday. Departure time from Oslo is 14.55 hrs. with arrival Bangkok at 06.20 hrs. local time on the following day. Departure time from Bangkok is 00.35 hrs. with arrival Oslo at 07.00 hrs. local time on the same day.

The schedule has been adjusted to fit with domestic flights in Norway, as well as with THAI’s flights between Bangkok and regional routes in Asia and Australia/New Zealand.

 

THAI will use one of its newest aircraft, Airbus 340-500. The seat capacity is 215, divided into 60 flatbed seats in Royal Silk Class, 42 seats in Premium Economy Class, and 113 seats in Economy Class. The seat pitch is 60 inches in Royal Silk Class, 42 inches in Premium Economy Class and 36 inches in Economy Class. All seats are equipped with personal in-flight entertainment screens. The cargo capacity is 15 tons, equivalent to 80 cbm.

 

The service between Oslo and Bangkok is introduced 30 years after opening of THAI’s sales office in Oslo in 1979. Since then, the growth of traffic between Norway and Asia, leisure as well as corporate, has increased steadily. In 2008, more than 130,000 Norwegians visited Thailand, and THAI has several times received the Norwegian Grand Travel Award for best intercontinental airline.

 

For more information, please contact:

District Sales Manager Hilde Hirai, +47 90111189, or Area Sales Manager Flemming Sonne, + 45 26750002

 

 

Verdt å merke seg at denne ruten altså vil gå,

Mandag/Onsdag/Fredag/Lørdag/Søndag - og det

til svært gunstige tider begge veier!

 

Avgang fra Oslo er satt til 14.55, med ankomst Bangkok 06.20 morgenen etter (lokal tid). Det betyr en flyreise på 10 timer og 25 minutter.

 

Hjem igjen skal flyet gå fra Bangkok 35 minutter over midnatt, og ankomme Oslo klokken 7 om morgenen. Flytiden denne veien blir 11 timer og 25 minutter.

 

Og de som er interessert i spotte og ta bilder av denne lekre kjerra, vil

få gode muligheter til det - da den blir stående nesten 8 timer på OSL

de dagene den er innom (med forbehold om dårlig/uegnet remote-plassering

for foto).

 

 

Mer info også her:

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=571792

 

 

Så med: Thai Airways (A340-500), Continental (B757), US Airways (B757),

Egypt Air, Korean Air (Cargo: B747-400), og Thomas Cook Airl. Scan (A330) -

og de fleste av disse maskinene stående samtidig på OSL,

begynner det jommen å bli stadig flere store maskiner -

og "eksotiske" innslag; ingen dum trend dette nei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir spennende om markedet lar Thai bite seg fast på denne ruten. 215 seter er ikke mye i en A340-500, som er ganske "tørst". Men selvfølgelig veldig bra med hele 36 tommer pitch i økonomiklassen. Til sammenlikning løfter Thomas Cook ut 397 pax (407 på sommeren) i sin A330-300 til Phuket og Krabi. (323 pax i A330-200). Og selv om de ikke har så mye "dødplass" i form av galleys, store-rooms etc blir jo pitchen lavere. Fordelen er at man slipper transit i BKK, da de fleste skal til HTK (Phuket) eller Krabi.

I tillegg til Thomas Cook og TUI, flyr jo SAS fra CPH og Thai allerede fra ARN og CPH, i tillegg til de som flyr via f.eks FRA. Blir spennende dette - for markedet er jo ikke umettelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med så mange Thaier sopm nå bor i Norge vil jeg tro denne ruta har sin rett i markedet. Og Thaier er aldri så lite patriotiske slik att de velger Thai Air forran de andre om de har muligheten.

Den Thomas Cook ruta er ikke det samme markedet Thai Air satser på da de retter seg mere inn på Thaier bosatt i Norge på hjemreise og næringslivs reiser som tross alt har hatt en jevnt stigende kurve mellom Norge og Thailand.

 

Og om TC sine flyreiser er på samme nivå som den skrekkturen jeg en gang i tiden hadde med MyTravel så får ikke de meg som kunde.

Nei jeg fortrekker Siamsk sjarm og velbehag når jeg sklal til smilets land ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stusser litt over flytiden her når jeg ser rutetider.

 

#The operation will start on 15th June, 2009 and there will be 5 weekly departures on Monday, Wednesday, Friday, Saturday and Sunday. Departure time from Oslo is 14.55 hrs. with arrival Bangkok at 06.20 hrs. local time on the following day. Departure time from Bangkok is 00.35 hrs. with arrival Oslo at 07.00 hrs. local time on the same day. #

 

Det betyr om jeg ikke har regna helt feil ca 9,5 time ned og 12,5 time opp igjen.

 

Når jeg har flydd har forskjellen stort sett ligget på ca 1 time litt avhengig av vind. Men så mye som 3 timer var merkelig stor forskjel.

 

tidsforskjellen er på 6 timer for de som måtte lure.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verken 9,5 timer eller 12,5 timer høres realistisk ut. Det ligger vel på ca 10,0 - 10,5 timer ren flytid ned dit, og eventuelt opp mot en time mer hjemover (som du selv sier). Men en block-tid på 12,5 hjem er nok i meste laget.

Synd med dårlig opplevelse på TC tidligere. De har større setepitch nå, og tilbud om royal-class på deres A330-200.

Men klart - for de som skal til BKK, så blir Thai det rette.

De som derimot skal rett på stranda,(HKT), kan med fordel fly direkte, tror nå jeg!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytiden fra sckandinavia er på ca 11-12 timer, ned til Bangkok, og skal du ikke være i Bangkok (de fleste skal vel rett ned på stranda) Burde fly med BAngkok airways fra flyplassen i Bangkok og ut til den destinasjonen de skal, det er det enkleste i denne sammenhengen (OSL-BKK-...) bedre det enn og bytte fly i europa så dra til Bangkok SÅ dra til den destinsasjonen du skal.. BTW: tidsforsjellen ligger på 7timer, gjorde den hvert fall når jeg var der, mulig den har endret seg til 6 timer.. :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...