Tommy Hansen Skrevet 27. januar 2009 Skrevet 27. januar 2009 Inntil det skjer' date='så fungerer FS9 med dagens hardware som en drøm for oss IFR'ere på FL370 online Vatsim. [/quote'] Akkurat det samme fungerer strålende for oss FSX'ere også med dagens hardware. Selv på bærbar. Ingenting trenger å se strålende ut på FL370. Bakken er bare grøt uansett Ja,men hva er vitsen da? Når man har settings sa lavt at det bare blir grøt? Poenget er,som vi også var veldig enig i på siste NE tur. Ikke reparer noe som ikke er i stykker! For ikke kom å fortell meg eventyr om at PMDG 747,UT,Mega Airports,AS,online med SB, kjører like smooth i FSX som i FS9. Jeg har prøvd,så det vet jeg. Siter
Mikkel Ellingsen Skrevet 27. januar 2009 Skrevet 27. januar 2009 "Kan jo være at satsingen nå legges helt over på Microsoft ESP som skal være den nye simulatorplattformen til Microsoft. Forstår det slik at dette blir litt mer altomfattende enn bare flysimulator. Noen som vet om det var ACES som sto for utviklingen av denne også?" ACES teamet var delt opp i fire enheter. Core, Train Sim, Flightsim og ESP. Core stod for motoren. Alle avdelingene er nå nedlagt. Over 100 personer mistet jobben. Noen hadde arbeidet der fra starten. Dere som tror at dette er gjort for å sende flightsim i ny retning er på ville veier. Microsoft Flight Simulator er nedlagt. Siter
Tom Knudsen Skrevet 28. januar 2009 Skrevet 28. januar 2009 Dere som tror at dette er gjort for å sende flightsim i ny retning er på ville veier. Microsoft Flight Simulator er nedlagt. Kanskje det er flere på villspor her... About the ACES TEAM By now, many of you have heard that Microsoft has closed Aces Studio, the publisher of Microsoft Flight Simulator. This was not a reflection of the quality of the products Aces has developed, the sales performance of the games, or the quality of the team at Aces. This difficult decision was made to align Microsoft’s resources with our strategic priorities. Microsoft Flight Simulator X will remain available at retail stores and web retailers, the Flight Sim community will continue to learn from and encourage one another, and we remain committed to the Flight Simulator franchise for the long term. Microsoft Game Studios is investing significant resources in many exciting and new areas of gaming and entertainment, including Windows games. We believe these future investments will push innovation, community, and collaboration to unprecedented levels and will provide more synergy with our ongoing investments in Games for Windows - LIVE as well as other Windows entertainment technologies. We have nothing specific to announce at this time, but stay tuned for more information. We are humbled and proud of the passion and support that the Flight Simulator franchise has developed over its more than twenty-five year history. This includes you, the large community of flight simmers, as well as the vibrant third-party ecosystem that has developed around the game. We will continue to produce, sell, and support the latest version of Flight Simulator as we plan for future versions of the franchise. Thank you for your understanding of our decision and for your continued support!'' Siter
Andreas R.Pettersen Skrevet 28. januar 2009 Skrevet 28. januar 2009 en kort oppsumering ACES er lagt ned men FS blir ikke lagt ned? har jeg fattet dette rett nå. ? Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 28. januar 2009 Skrevet 28. januar 2009 Det skulle stemme bra det, Andreas... Siter
Andreas R.Pettersen Skrevet 28. januar 2009 Skrevet 28. januar 2009 flotters. da var ikke dette bare en drøm. nå ble jeg bra redd her. men jeg skjøner ikke hvorfor microsoft legger ned ACES, er ikke det en av avdeligene til microsoft som har hatt mest suksess?? Siter
Mikkel Ellingsen Skrevet 28. januar 2009 Skrevet 28. januar 2009 "Microsoft Game Studios is investing significant resources in many exciting and new areas of gaming and entertainment, including Windows games. We believe these future investments will push innovation, community, and collaboration to unprecedented levels and will provide more synergy with our ongoing investments in Games for Windows - LIVE as well as other Windows entertainment technologies. We have nothing specific to announce at this time, but stay tuned for more information." Antagelse: Første og siste avsnitt er skrevet av ACES-folkene selv, dette avsnittet i midten er påkrevd av pr-avdelingen. Det er i allefall omtrent det samme som PR-firmaet MS bruker uttalte. Det betyr vel at vi kan se frem til et flyspill på xbox live en gang i fremtiden? MS Flightsimulator er nedlagt i sin nåværende form. Siter
Tom Knudsen Skrevet 28. januar 2009 Skrevet 28. januar 2009 Og dokumentasjonen på det har du fra hvor? Hvis gjerne linker til din påstand? Det er høyest usannsynlig at MS legger ned et produkt som i bunn å grunn resulterer i salgstall. FSX var blant det 5 mest solgte spillene i 2008 og har hatt høye salgstall i alle fall de siste 4 versjonene. Siter
Mikkel Ellingsen Skrevet 28. januar 2009 Skrevet 28. januar 2009 Utvikleren er borte. Kildekode holder seg ikke evig. Jeg sier ikke at Microsoft aldri kommer til å utgi et flyspill igjen. Men Microsoft Flightsimulator serien slik vi kjenner den stopper her. Det spekuleres i at MS kun skal satse på konsoll fremover. Sjefen for "Games for Windows" har også fått fyken. Siter
Tom Knudsen Skrevet 28. januar 2009 Skrevet 28. januar 2009 Forsatt ikke noe dokumentasjon som svarer til dine påstander. With the closure of internal studios Aces and Ensemble, and the firing of Games for Windows--Live boss Chris Early, it's reasonable to question Microsoft's commitment to PC gaming. But on Tuesday, the company attempted to assure the games industry that it still believes in PC gaming, even in light of stronger performance from Xbox 360. "Moving ahead, Microsoft will continue to invest in Windows as a first–class gaming platform through great Windows out of box experiences, our online gaming services including Games for Windows – LIVE, MSN Games, and Messenger games, and through new games for Windows developed by Microsoft Games Studios," said a rep for the company in a statement to Edge. Microsoft Game Studios' stable includes Turn 10 (Forza), Lionhead (Fable) and Rare (Banjo). In recent years, Microsoft has closed multiple internal studios, many with a PC focus, including FASA Interactive (Mechwarrior, Shadowrun) and most recently, Ensemble (Age of Empires) and Aces (Flight Sim). Microsoft said that Windows gaming will now continue under two execs: "Our Windows gaming service efforts will be led by General Manager Ron Pessner, who is joining Microsoft’s Interactive Entertainment Business. He comes from within Microsoft’s Entertainment & Devices Division. "Working closely with Ron will be Dave Luehmann, a long time Microsoft games veteran and general manager within Microsoft Games Studios, who will now be overseeing internal development and publishing for all Windows-based games." A rep added that Pessner will not be directly replacing Chris Early. "His responsibilities will include Games for Windows – LIVE Siter
Mikkel Ellingsen Skrevet 28. januar 2009 Skrevet 28. januar 2009 Ærlig talt, trenger du noe mer dokumentasjon enn at en nesten 30 år gammel virksomhet er nedlagt? Pr-folkene kan si hva de vil, og de snakker gjerne mot vinden om det er nødvendig. Uten utviklere, intet produkt. Som sagt, vi vet ikke hva som vil skje i fremtiden, men det ser ikke akkurat lyst ut for hobbyen vår. Siter
Christian Paulsen Skrevet 28. januar 2009 Skrevet 28. januar 2009 Det er høyest usannsynlig at MS legger ned et produkt som i bunn å grunn resulterer i salgstall. Jo, men det er jo likefullt nettopp det de nå har gjort. Det jeg ser som høyst usannsynlig er at man legger ned og sparker hele teamet midt i utviklingen, for så å starte opp igjen med det samme i overskuelig fremtid. Bortsett fra det faktum at det nå er nedlagt, så blir det jo bare tolkningen av "standard ullent pressebyrå- snakk" som avgjør hva vi tror. Jeg må si at jeg ikke ser noe positivt i de uttalelsene jeg har sett. Hva er de positivt nyhetene du ser, som ikke jeg ser her, eller hva er din konklusjon av det vi har så langt? Siter
Tom Knudsen Skrevet 28. januar 2009 Skrevet 28. januar 2009 Jeg vet du er skuffet men du må ikke miste håpet.. Det sparket la jo bare ned avdelinger på bakgrunnen av 2 kvartalsrapport. Dette innebærer at det må kutte i henhold til finanskrisen. Dette er ikke slutten for Microsoft eller slutten for fly simulatorer verden over. Den største tingen som faktisk har blitt preget av denne reduksjonen er MSN og Zune.. Alle andre er nå lagt inn i Microsoft Games Studio og fremtiden er bare usikker, men det er håp enda. "We can confirm the closing of ACES Studios, which was responsible for the Flight Simulator franchise," Microsoft spokeswoman Kelda Rericha told Appscout. "Following our annual strategy review process, IEB [Microsoft's Interactive Entertainment Business unit] is making adjustments within our business to align our people against our highest priorities. The closure of ACES Studios was one of those specific changes." Rericha refused to disclose any further details regarding the future of the company. She did, however, suggest that the Flight Simulator series is likely to stick around in some form or another. "We are committed to the Flight Simulator franchise, which has proven to be a successful PC-based game for the last 27 years," Rericha added. "You should expect us to continue to invest in enabling great Live experiences on Windows, including flying games, but we have nothing specific to announce at this time." Husk, FS har vært test program for IBM siden 1980.. Siter
Gjest Geir-Finstad Skrevet 28. januar 2009 Skrevet 28. januar 2009 Jeg forstår at det er mange her som håper og tror, og det er faktisk veldig viktig, fortsett med det, uten det kommer du aldri noen vei her i livet. La oss ikke lage bastioner om fremmtiden til noe som samler oss nerder. Flightsim er en flott hobby med eller uten nye MS FSX produkter. Og det og måtte legge ned "bare på grunn av finnanskrisen" er faktisk en indikator på at dette ikke har hvert "topp selgerene til ms". Hele markedet på de fleste områder har hvert kunstig høyt i maaange år, og det er nå slik at når vi er ferdig med denne vonde tiden som nokk vil vare en god stund, vil solen stikke fremm og gi grobunn for flotte foretnings områder som inkluderer nye simulatorer, med bedre teknologi etc. Men om det blir til en platform som PC, med alle fortjeneste lekasjer i form av pirat etc, har jeg ikke noe tro på, ingen er så gal at man starter på den lesta igjenn. Det blir nokk på en dedikert spill consol med super grafikk og stor kontroll på at du faktisk betaler for produktene... Ugg ugg, gammelt jungelord... Sov godt.-:-) Siter
Tom Knudsen Skrevet 29. januar 2009 Skrevet 29. januar 2009 Og det og måtte legge ned "bare på grunn av finnanskrisen" er faktisk en indikator på at dette ikke har hvert "topp selgerene til ms". FS har ligget blant de ti mest solgte spillene siden 2006.. Her er forøvrig en liste over de mest solgte pc spillene * The Sims (16 million shipped)[214] * The Sims 2 (13 million)[215] o The Sims 2: Pets [expansion pack] (5.6 million)[216] o The Sims 2: Seasons [expansion pack] (1 million)[216] * World of Warcraft (11.5 million subscribers)[217] o World of Warcraft: The Burning Crusade [expansion pack] (3.5 million)[218] o World of Warcraft: Wrath of the Lich King [expansion pack] (4 million)[217] * StarCraft (9.5 million, may include StarCraft: Brood War)[219] * Half-Life (9.3 million,[20][21] may include PS2 version) o Half-Life: Opposing Force [expansion pack] (1.1 million)[20][21] * Half-Life 2 (6.5 million,[20][21] may include Xbox version but does not include Steam sales) * Myst (6 million)[220] * Guild Wars (5 million in North America, Europe, and Asia; includes Factions, Nightfall, and Eye of the North)[221] * Counter-Strike (4.2 million,[20][21]) * Cossacks: European Wars (4 million)[222] * Diablo II (4 million)[223] o Diablo II: Lord of Destruction [expansion pack] (1 million;[223] 2 million shipped)[223] * Populous (4 million)[145][224] * RollerCoaster Tycoon (4 million in North America)[225] * Doom 3 (3.5 million)[226] * EverQuest (3.5 million)[227] * Theme Park (3.5 million)[224] * Age of Empires (3 million)[228] o Age of Empires: The Rise of Rome [expansion pack] (1 million)[228] * Civilization IV (3 million,[180] may include Mac OS X version) * Command & Conquer: Red Alert (3 million)[229] * Warcraft III: Reign of Chaos (3 million)[230] o Warcraft III: The Frozen Throne [expansion pack] (1 million)[231] * Counter-Strike: Condition Zero (2.9 million)[20][21] * Age of Empires III (2.5 million)[232] * Anno 1503 (2.5 million)[233] * Anno 1602 (2.5 million)[234] * Cossacks II: Napoleonic Wars (2.5 million)[235] * Diablo (2.5 million)[223] * Battlefield 1942 (2.44 million)[236] * Counter-Strike: Source (2.1 million)[20][21] * Battlefield 2 (2.09 million)[236] * Baldur's Gate (2 million)[237] * Baldur's Gate II: Shadows of Amn (2 million)[237] * Black & White (2 million)[224] * Civilization III (2 million)[52] * Doom II: Hell on Earth (2 million)[238] * Mafia: The City of Lost Heaven (2 million)[239] * Neverwinter Nights (2 million)[240] * Ragnarok Online (2 million North American subscribers)[241] * Riven (2 million)[220] * S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl (2 million)[242] * The 7th Guest (2 million)[243] * Warcraft II: Tides of Darkness (2 million)[244] * Age of Empires II: The Age of Kings (2 million shipped)[245] * Sacred (1.8 million)[246] * Quake (1.7 million)[247] * Command & Conquer: Tiberian Sun (1.5 million)[248] * Crysis (1.5 million)[249] * Duke Nukem 3D (1.5 million)[250] * Star Wars Galaxies (1.5 million)[251] * The Orange Box (at least 1.5 million)[42] * Half-Life 2: Episode One (1.4 million)[20][21] * Battlefield Vietnam (1.34 million)[236] * Harry Potter and the Philosopher's Stone (1.3 million in US)[252] * Monopoly (1.274 million)[253] * Warhammer Online: Age of Reckoning (1.2 million;[254] 1.5 million shipped)[255] * SimCity 2000 (1.136 million)[253] * SimCity 3000 Unlimited (1.1 million in US)[252] * Zoo Tycoon (1.1 million in US)[252] * Hellgate: London (1 million subscribers)[256] * Age of Mythology (1 million)[257] * American McGee's Alice (1 million)[258] * BioShock (1 million)[259] * Blade Runner (1 million)[260] * Command & Conquer: Tiberium Wars (1 million)[261] * Daryl F. Gates' Police Quest: SWAT (1 million)[262] * Dungeon Lords (1 million)[263] * Empire Earth (1 million)[264] * Microsoft Flight Simulator X (1 million in US)[265] * Glory of the Roman Empire (1 million)[266] * Hidden & Dangerous (1 million)[267] * Imperivm III: Great Battles of Rome (1 million, distributed only in Italy and Spain)[268] * Operation Flashpoint: Cold War Crisis (1 million)[269] * Patrician III: L'Impero Dei Mari (1 million, distributed only in Italy and Spain)[270] * Phantasmagoria (1 million)[271] * Quake II (1 million)[272] * Railroad Tycoon II (1 million)[267] * Return to Castle Wolfenstein (1 million shipped)[272] * Return to Zork (1 million)[273] * Runaway: A Road Adventure (1 million)[274] * Supreme Commander (1 million)[275] * The Legend of Sword and Fairy 3 (1 million)[276] * The Witcher (1 million)[277] * Tropico (1 million)[267] * Unreal (1 million)[278] * Unreal Tournament (1 million)[278] * Vietcong (1 million)[267] * Age of Conan: Hyborian Adventures (1 million shipped)[279] * Deer Hunter (1 million shipped)[280] * Command & Conquer: Red Alert 2 (1 million shipped)[229] * Who Wants to Be a Millionaire? (1 million shipped)[281] Siter
Gjest Geir-Finstad Skrevet 29. januar 2009 Skrevet 29. januar 2009 Tom, du vet bedre en mange at antall solgt har ingen relevans med hva man faktisk tjener på et produkt. Men jeg skal ikke ta fra deg drømmen jeg... :grin: Men ta en reality check i lista di så kan du jo se selv Forøverig hele listen finnes Her Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 29. januar 2009 Skrevet 29. januar 2009 Merker meg at FSX har "in US" som merknad bak salgstallene... Siter
Arvid Wold Skrevet 29. januar 2009 Skrevet 29. januar 2009 Skråblikk: Leste på lenken til Sim Pilot Flight at flight dynamics på Cessna 172 nesten ikke har utviklet seg siden FS2000? Betyr dette at det meste av progresjonen i FS2002 til FSX har dreid seg om grafikk og ikke om å utvikle flight dynamics? Og vil det igjen si at det går forholdsvis raskt å utvkle flight dynamics til en simulator men at der et grafikken som tar tid å lage? Kan man av dette slutte av det ikke trenger å ta så lang tid (2-3 år kanskj)å få en ny FS-versjon oppe å gå igjen hvis man konsetrere seg om core-simmen og overlater mere til addons? Var ACES blitt for store og ineffektive, kunne de nyte godt av en frisk start? X-plane har ikke mange utviklere i forhold tror jeg, alikevel er de ikke langt unna MSFS når det gjelder flyfølelse? Ser man på dette kan det kanskje være grunn til optimisme: De viktigste delene av en flysimulator som er flight dynamics trenger man ikke så lang tid på å utvikle. Siter
Ilmar Wilbers Skrevet 29. januar 2009 Skrevet 29. januar 2009 Skråblikk:Ser man på dette kan det kanskje være grunn til optimisme: De viktigste delene av en flysimulator som er flight dynamics trenger man ikke så lang tid på å utvikle. Kanskje det nettopp det at flydynamikk er så vanskelig å simulere er grunnen til at det ikke har skjedd så mye på den fronten. Jobber selv mye med simuleringer, og din konklusjon stemmer nok ikke, dessverre... ilmar Siter
Frank Eid Skrevet 29. januar 2009 Skrevet 29. januar 2009 Kanskje det nettopp det at flydynamikk er så vanskelig å simulere er grunnen til at det ikke har skjedd så mye på den fronten. Både riktig og galt. Fysikk er forholdsvis enkelt, men samtidig umulig å beregne raskt nok med dagens PC'er. Så snarveier må velges for å øke kalkulasjonstempoet og disse valgene er vanskelige. Det er ting på gang rent hardwaremessig (la GPU beregne) som kan være neste steg i å øke realismen (øke antall fysikk kalkulasjoner). MS skyter seg selv i foten på lang sikt ved å proritere underholdning på Xbox. DirectX er vel inndirekte hovedårsaken til at folk flest benytter Windows. Dersom spill etterhvert utvikles med multiplattform støtte (OpenGL ol) vil antagelig Linux "vinne". Siter
Tom Knudsen Skrevet 29. januar 2009 Skrevet 29. januar 2009 Men jeg skal ikke ta fra deg drømmen jeg.. Nei det må du ikke Geir, vi kan rett og slett ikke bare gi opp å håpe. Men har vanskligheter å tro at MS velger å gi opp en frenchise de har hatt i 27 år.. Leste forøvrig en artikkel her hvor det stod at Microsoft Game Studio skal forsette utviklingen av spill for MS. Da de la ned ESP og ACES tror og håper dette var et ledd i den retning. Velger å se det slik at når et selskap vokser i størrelse i gode tider så utviklere det og ekspanderer i antall forskjellige avdelinger. Microsoft har jo gjort det, samtidig som de har kjøp og kjøpe ulike "små teknologi bedrifter". Når de nå har denne finanskrisen er det ikke vanskelig å se at de må omstrukturere, ned bemanne osv for å stå bedre rustet til fremtiden. At de velger å legge ned avdelinger som lager f.eks spill som Ace of Empire osv er kjedelig men jeg tror det kommer noe godt ut av det, det er ikke bare ACES som har måtte lide under nedskjæringen til Steve Palmer.. Det er jo som det sier, i trange tider må de kutte ned og sette fokusen på de viktige tingene som Windows og Office, at de da tar folk fra det ene til det andre er vel smart. Nei jeg er optimist og lever i trua.. Siter
Morten W Melhuus Skrevet 29. januar 2009 Skrevet 29. januar 2009 De viktigste delene av en flysimulator som er flight dynamics trenger man ikke så lang tid på å utvikle. Som de andre sier, tar du nok feil. X-Plane som har hatt flightmodel i fokus helt fra starten av har fortsatt sider av flightmodel som kan forbedres. X-Plane utviklerne er som sagt ikke mange, men når det gjelder flightmodel står det dusinvis av "frivillige" ingeniører, piloter og andre fagfolk fra flyindistrien bak. Dette er folk og knowhow som MSFS og andre simmer neppe vil få tak da x-plane retter seg spesielt mot flyindustrien og andre ved at man er ment å bruke den som ett verktøy i ekte flydesign. På den måten kommer man i direkte kontakt med miljøer med enorm kompetanse. Disse miljøene kan også dokumentere og fremskaffe data som ellers ville være proprietære. 100 MSFS datanerder alene vil aldri kunne klare å lage en god flightmodel alene. Ikke med hjelp av 100 piloter heller. Det er dette som er det spesielle med X-Plane. Være med å utvikle simmen sten for sten. Være kreativ, lage fly, scenery, utforske og forbedre flightmodel. Flightgear har forsøkt seg på noe liknende, men ligger årevis bak X-Plane på de fleste områder. M Siter
Christian Paulsen Skrevet 29. januar 2009 Skrevet 29. januar 2009 Skråblikk: Leste på lenken til Sim Pilot Flight at flight dynamics på Cessna 172 nesten ikke har utviklet seg siden FS2000? Betyr dette at det meste av progresjonen i FS2002 til FSX har dreid seg om grafikk og ikke om å utvikle flight dynamics? På flysiden har de vel fokusert mer på andre modeller og nye fly' date=' enn å forbedre fly dynamikk på Cessna ja. Og de er jo åpenbart veldig opptatt av bredde her, og da frykter jeg at sannheten er at fly-egenskapene er [i']gode nok[/i] for de langt fleste. Og de har vært veldig opptatt av bakken og grafikken, generelt det man ser. Jeg tror ikke dette har noe med hva som er lett eller vanskelig å gjøre, men et rent strategi-valg, og jeg tror også et fornuftig et. Den største tabben er etter mitt syn feilbedømning, eller manglende evne, til å tilpasse seg moderne hardware på en god måte. Jeg tror dette i så stor grad, at det har gått direkte utover salgbarheten. Jeg tror ikke det er dårlige fly-egenskaper som stopper folk fra å kjøpe eller bruke FSX. X-Plane har jo valgt en annen vei, og har av samme grunn blitt avskrevet av den store massen. Det hjelper ikke om det flyr aldri så fint når det har så store mangler på andre områder, og det er såvidt jeg kan se bare nå i de aller siste versjonene at det begynner å bli en voksende interesse blandt en vesentlig bredere gruppe. Det begynner jo så smått å se riktig bra ut der også. Frank Eid Dersom spill etterhvert utvikles med multiplattform støtte (OpenGL ol) vil antagelig Linux "vinne". Nja, da tror jeg vi snakker veldig langsiktig. Spill er riktignok kanskje den beste unnskyldningen for å bli i Windows, men i realiteten er det nok mange andre grunner også. Det holder ikke "bare" med noe som både er bedre, og gratis, for å feie Microsoft av banen. Men Linux har jo sin glanstid nå, og Vista's "tunge" start, og totalt manglende skalerbarhet, har vært en gavepakke til alternativene. Men Windows-7 ser ut til å kunne bli det Vista ikke ble. En regenerert og optimalisert versjon, som er akkurat så forskjellig at et utrent øye ikke ser det som Vista-2, tror jeg vil fungere. Og jeg skulle jo ønske vi fikk det samme i form av FSX2 FS-11, forbedret flight dynamics eller ei... Siter
Baard C Skrevet 30. januar 2009 Skrevet 30. januar 2009 Da var en æra slutt , jeg har i min originale samling nesten alle flightsimmene til Microsoft som er utgitt siden 1990. Det vil nok dukke opp nye og forbedrede simulatorer i fremtiden men det skal bli vanskelig å matche Microsoft sin suksess. Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 30. januar 2009 Skrevet 30. januar 2009 Kan hende det er slutt med MFS, men døra står også åpen for at det kan komme mer. Derfor mener jeg at det er rimelig å kunne si at MFS er satt på vent. Ja, vi vet at studioet som stod for utviklingen av MFS er lagt ned. Samtidig har representanter fra Microsoft, om enn noe vagt, sagt at nedleggelsen av studioet ikke er det samme som at Microsoft legger ned satsingen på FS. Jeg sitter på gjerdet så lenge Microsoft ikke vil gi noe klart svar på om de fortsetter med FS eller ikke.... Siter
Gjest Egil Johnsen Skrevet 31. januar 2009 Skrevet 31. januar 2009 Det er en del ting som jeg ikke forstår med dette. ACES studio var jo tidligere Microsoft Game Studio. De utviklet spill for både Windows og XBox. Siden hele virksomheten legges ned, hva skjer med XBox 360? Spillkonsollene selges jo med tap (eller med liten fortjeneste) for å tjene inn pengene på lisenser. Vil ikke nedleggelsen av Aces skape usikkerhet til framtiden for XBox? FlightSimulatoren er et såkalt franchises. Er det noen som vet hva dette vil si i denne sammenhengen. Er det Bruce Artwick (fra SubLOGIC) som fortsatt eier rettighetene? Mye av kildekoden (om ikke alt) er blitt skrevet om siden den gang. Derfor regner jeg med at Microsoft eier kildekoden. Spillbransjen gjør det meget bra for tiden (tross krisen). Jeg synes det er rart at Microsoft ikke har solgt Aces i stedet for å legge det ned. Hvis dette er som et resultat av akutte likviditetsproblemer i Microsoft, så er de i skikkelig krise. Hvis utviklerne blir spredt for alle vinder, så vil kildekoden snart være verdiløs. Kostnaden med å lære opp et helt nytt team på produktet fra bunnen av, vil være like stor som å skrive alt på ny. Det vil derfor være store verdier som kan gå tapt. Dette er jo selvsagt avhengig av kvaliteten på koden, men jeg regner med at det fortsatt er mye gammel kode i simulatoren. C/C++ er også et kostbart språk å utvikle i (egen erfaring). Men det er håp i hengende snøre. Her er et sitat fra Phil Taylors blog: ” There is some word that a much smaller group ( as low as 20 people ) may get started in the future to do something with the FS name, but we will have to see what that means as there are no details yet. Some small ray of hope, perhaps. ESP may also continue outside of MGS, albeit at a much reduced scale. That also we will have to wait on details.” Her er linken til Phil sin blog. Egil Johnsen Siter
Raymond Bergseng Skrevet 1. februar 2009 Skrevet 1. februar 2009 Det er en del ting som jeg ikke forstår med dette. ACES studio var jo tidligere Microsoft Game Studio. De utviklet spill for både Windows og XBox. Siden hele virksomheten legges ned' date=' hva skjer med XBox 360? Spillkonsollene selges jo med tap (eller med liten fortjeneste) for å tjene inn pengene på lisenser. Vil ikke nedleggelsen av Aces skape usikkerhet til framtiden for XBox? Egil Johnsen [/quote'] Aces Studio er ikke tidligere Microsoft Games Studios. MGS lever fremdeles. Aces studios var en del av MGS. De var den delen av MGS som laget simulatorer (Flight Simulator, Train Simulator, Combat Flight Simulator, mulig det var de som sto bak Space Simulator i sin tid også), for å si det sånn. Nedleggelsen av Aces vil dermed ikke ha noe å si for Xbox360, siden MGS består.(Dessuten trur jeg nok Xbox360 ville vært i salg selv med hele MGS ute av verden også.) Hele Flight Simulator Franchisen, inkludert kildekoder, eies i dag, så langt jeg vet, av Microsoft. Kildekodene har vært forandret mye, ikke minst med FSX. Microsoft eier også kildekoden til Train Simulator. Microsoft satser på og kunne fortsette med Flight Simulator i en eller annen form. Ved å selge Aces ville man bare skapt potensiell konkurrent. Dette er selvfølgelig bare spekulasjoner fra min side. Jeg er enig at det virker merkelig at de sparket alle sammen. Du kan si hva du vil om Aces, men at det var mye kompetanse blant dem om å lage simulatorer, er det vel liten tvil om. Det er vil ikke bare å få inn folk som tidligere jobbet med Half Life, Crysis, Metal Gear Solid-seriene og forvente at de skal lage en god simulator. Jeg er nok redd for at de neste versjonene av MFS, vil bære mye mer preg av å være et kommersielt spill. Konseptet med at "entusiasten" kan fly hvor han vil i verden, med en rund jordklode og masse 3rd party tilleggsprogram kan fort ta slutt eller bli svært begrenset. Siter
Leif-Petter.Karlsen Skrevet 8. februar 2009 Skrevet 8. februar 2009 se på denne linken.Kan jo ikke skade og prøve ihvertfall http://www.supportflightsim.com/ Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.