Gå til innhold

Rygge Airshow 09


sven erik johne

Anbefalte innlegg

Jepp, det blir moro det. Forhåpentligvis har de lært litt av forrige gang, slik at man ikke må stå i kø i timesvis for å få seg mat, eller å komme seg hjem med bussen.

 

Det er vel ikke noen overraskelse at jeg håper på flere jagerfly-displays heller ;)

 

Jeg hadde ikke akkurat blitt lei meg om de kuttet alle de mindre interessante displayene som vi ser på hvert eneste airshow her i landet til fordel for noe litt mer spennende, men det er vel ikke spesiselt realistisk :\\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir nok en gjenntagelse fra de siste årene, same old, same old. Vampire blir vel høydepunktet. Begynner å bli rimelig lei av å se det flyet hehe.

 

Er vi veldig heldige så kanskje det blir et lite glimt av F16 helt på slutten når de fleste har dratt hjem etter å pint seg igjennom en lang rekke med trauste displays.

 

Men jeg skal dit i år også, selvfølgelig ;)

 

PS! Rygge Airshow burde være årlig, det var nesten verdt ventetiden fra den gang det var på Gardermoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Programmet i 2007 var jo enormt, ihvertfall etter norsk standard, men jeg syns likevel at det er rom for å luke ut ting man ser på hvert eneste airshow her i landet. Selvfølgelig er smaken som baken og alt det der, men helt ærlig, kommer noen til å savne et kvarter med en Birddog som flyr i ring?

 

Forøvrig helt enig i at det burde gjøres til et årlig arrangement, da hadde det vært enklere å tiltrekke både deltakere og besøkende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og kanskje det er ikke er så lurt å ha flystevne hvert år' date=' med tanke på at noen fort blir lei av de samme flyene ...?[/quote']Litt av poenget med å arrangere airshows litt oftere er jo at man da kan bygge opp et navn og et rykte og på den måten trekke flere besøkende, som igjen trekker flere interessante innslag. Da kan man unngå at man har et par trekkplastre og må fylle resten av dagen med mindre interessante innslag som man ser støtt og stadig. Jeg husker at arrangørene av Sola Airshow klaget på at militære display teams ofte ikke var interesserte i å fly displays i Norge, og det er jo ikke rart at Norge blir nedprioritert når et stort airshow her i landet trekker 70000 besøkende (Rygge Airshow 2007), mens de store airshowene lenger sør i Europa trekker godt over det dobbelte. Hadde man arrangert airshow hvert år kunne man vokst litt for hvert år, og på den måten tiltrukket seg flere besøkende, som igjen betyr mer penger til å lokke til seg flere spennende innslag. Det er jo bøttevis med flyinteresserte i Tyskland, Nederland, Belgia, England osv. som reiser land og strand rundt for å få med seg diverse airshows, men det er nok litt vanskelig å lokke dem hit med en Birddog...

 

Men, men, hadde det vært opp til meg hadde det jo bare vært militære innslag så :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i mye av det du skriver Fredrik, men et problem er at dette ofte er noe som må gjøres på dugnadsbasis. Skal man ha det hvert år, blir det tunge løft for dem som skal gjøre jobben. Da kan det kanskje bli desto bedre om man tar et krafttak annenhvert år isteden? Jeg er dessuten ikke så sikker på om disse "bøttene med flyinteresserte" i de landene du nevner reiser til Norge på flystevner uansett. Det skal enormt mye til å konkurrere med f.eks. Duxford og diverse andre storstevner.

 

Men hadde det vært opp til meg personlig, kunne det vært flystevner fire ganger i året innenfor en radius av 10 mil fra der jeg bor ... ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Scramble har ført opp Patrouille de France som deltagere på Rygge Airshow, artig hvis det stemmer. Rygge Airshow-sidene har (som vanlig) ikke blitt oppdaterte på år og dag, og det står ikke noe om det på Patrouille de France sine sider, så det er litt vanskelig å bekrefte/avkrefte det, men jeg krysser fingrene for at det stemmer.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drar opp tråden med en liten oppdatering for de som ikke følger med på Rygge Airshow sine sider...

 

En del nye spennende fly er bekreftet:

 

Boeing C-17

C-130 Hercules

P-3 Orion

Mirage 2000

 

For en komplett oversikt gå hit

 

En ting er hvertfall sikkert, jeg SKAL på Rygge Airshow!

Noen som vet om et godt Overnattings tillbud nært Rygge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om et godt Overnattings tillbud nært Rygge?
Rygge Hotell ligger jo rett nedi gata, hvor bra det er vet jeg ikke, men det duger sikkert for et par netter.

 

Det ser jo ut til at RAS kan bli artig i år også, men det irriterer meg litt at de ikke kan spesifisere ting i programmet. Slik det står oppført nå er det jo umulig å vite om ting skal fly eller bare stå på static... Det hadde jo vært veldig kjipt om alle de interessante innslagene som står på programmet nå (f.eks Typhoon, Fokker dr 1, C-17, Mirage 2000 og Tunnan) bare hadde stått på bakken, mens flygingen bestod av Birddog og Cub :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så vidt med i planleggingen av årets arrangement.

 

Da det ennå ikke er helt spikret med bekreftelser på hvem som kommer og hvem som uteblir er det en møysommelig prosses å planlegge hvem som skal fly og når de skal fly.

 

En offisiell kunngjøring på flyprogrammet kan nok ikke ventes før det nærmer seg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at alt handler om penger i disse dager. Det er uheldig om man promoterer at noen spennende flymaskiner kommer for å fly display, men må informere publikum om at det flyet uansett ikke kunne komme.

 

Husker "skuffelsen" svar "stor" da det ble klart at A380 ikke kom til Røros under juileet. :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser fram til denne, men jeg syntes at hjemmesiden til showet er svært dårlig og træg til å komme med nyheter. Det er ca 1 måned til showet og det står veldig lite om programmet der, noe som bør være noenlunde avklart omtrent nå.
Helt enig med deg, og slik husker jeg at det var sist også (i 2007). I våre dager er web det viktigste promoteringsverktøyet man har og da er det virkelig synd at sidene til Rygge Airshow ser ut som noe en ungdomsskoleelev har knotet sammen i FrontPage. Ta en titt på sidene til Sola airshow eller Bodø airshow, kurant og oversiktlig design, og detaljert program (husker ikke hvor flinke de var til å oppdatere det dog...), slik skal det gjøres! Slik Rygge airshow-sidene fremstår i dag så får man jo strengt tatt veldig lite informasjon utav dem. For å ta et eksempel så står F-16 oppført på "Bekreftet deltagelse", klikker man på bildet så kommer man inn på en side med fakta om F-16, joda, greit nok det, men det står ikke noe om hvorvidt det er snakk om et display eller om den bare skal stå på static, om det er en norsk F-16 det er snakk om eller om det er en F-16 fra Taiwan.

 

Jeg gleder meg til RAS, men vær så snill å få gjort noe med hjemmesidene...

 

Tror dog jeg skal prøve å finne meg et sted å stå enten utenfor flyplassområdet eller på den sivile delen i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser poenget ditt Torje, men det byr dessverre på endel problemer. For det første bor hoveddelen av befolkningen på østlandet, hvilket betyr at det er enklere for arrangører å tiltrekke seg både besøkende og deltagere til et show på østlandet. Et annet problem er at vi, til forskjell fra f.eks sveitserene, ikke har noen egne display teams (noe som nok dessverre betyr at vi ikke får noe fornuftig F-16 display på RAS i år, siden nederlenderene er i Roskilde den helga, og belgierene ikke skal fly særlig mange displays i år), altså ville vi vært avhengige av å få tak i noen utenlandske display teams og det er nok dessverre ikke så mange av dem som har lyst til å bruke ei helg (eller sannsynligvis mer) av sesongen sin på å fly display for fire-fem folk på en fjelltopp oppi dalom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...