Gå til innhold

Restriksjoner på screenshotforumet? Hva synes du?


Ivar Skaugstad

Anbefalte innlegg

I det siste er det to momenter som har gått meg litt på nervene.

 

Det første er at man har fått begrensinger på hvor mange bilder man kan poste i en post, hva er vitsen med dette? Vi som poster bilder på screenshotforumet har løst "problemet" ved å poste en ny post, følgende rett etter. Med andre ord, hvilken effekt har det når man uansett kan poste en post i etterkant?

 

Det andre er størrelsen på screenshotsene som blir lagt inn. Forsøkte i dag å legge inn screenshots i størrelsen 1200x(xxx), men disse ble automatis redusert til 800x(xxx). Ser også at dette gjelder de øvrige postene på denne delen av forumet. Hvilken oppløsning kjører dere andre her inne på, selv kjører jeg på 1680x1050, vi har vel kommet oss bort i fra at 800x600 er standard oppløsning på skjermene våre? Jeg må ærlig innrømme at mye av "helheten" av bildene som enkelte av oss legger mye sjel, tid og arbeid i forsvinner når de blir såppass små, iallefall på den oppløsningen jeg kjører.

 

Hva mener dere andre her inne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker det samme angående antallet i bildearkivet også, og jeg ser nå at de bildene jeg tidligere har suksessfult lastet opp i 1020x (jeg synes mellom 1000x og 1100x er det beste bildeformatet når man legger ut her inne) har blitt komprimert til 800x600. Det "nye" bildeforumene for en tid tilbake var jo ikke noe bra, så det at det nå er gyvet løs på standaren på Arkiv-forumene er synd og skam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er bare enda et forsøk på å få oss til å slutte å poste screenshots med fyldige reportasjer. Nå skal det være 2-3 bilder i miniformat, historie er uønsket.

 

Enkelte gjør sitt aller beste for å drepe det lille som var igjen av det gode gamle forumet der screenshotforumet var fult av gode historier og veldokumenterte bildeserier.

 

Disse siste endringene er bare idiotiske og jeg sliter enormt med å se grunnen til disse. Det er mulig det kommer noen forklaringer, men da kan jeg allerede nå fortelle at man kan spare seg tiden med å skrive...Jeg kjøper de ikke uansett helvette.

 

Her er en liten førjulsgave fra meg, eller kall det gjerne en avskjedsgave. Mitt aller siste bilde på flightsim.no:

 

EKCARGO4.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første er at man har fått begrensinger på hvor mange bilder man kan poste i en post' date=' hva er vitsen med dette?[/quote']

Poster du for mange bilder vil det i mange tilfeller ikke være mulig å se de siste. Et eksempel på dette ser du her

 

Det andre er størrelsen på screenshotsene som blir lagt inn. Forsøkte i dag å legge inn screenshots i størrelsen 1200x(xxx)' date=' men disse ble automatis redusert til 800x(xxx).[/quote']

Det er browseren din som reduserer størrelsen. og om du har behov for å se bildet i en kjempemegasupersize er det bare å høyreklikke og velge "vis bilde".

Et eksempel på hvorfor dette nå er blitt slik ser du i dette innlegget som ble postet i kaffekroken i dag. Jeg er møkklei av å browse bortover for lese et innlegg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vil jeg kunne få "skikk" på browseren min? Ingen av bildene på forumet her lar seg se i større format enn det som allerde er blitt postet, "vis bilde" er gråtonet og inaktiv.

 

Det er i utgangspunktet ikke ett problem at alle bildene blir standarisert til ett format, men da burde det vært ett format som gjør det mulig å se detaljer! 800x600 gir dårlig oppløsning samt at disse små detaljene som ofte er det essensielle i bildene forsvinner.

 

Det burde vært mulig for "oss dødelige" som ikek har tutta snøring på nett, PC osv. å kunne se andres bilder i en respektabel oppløsning uten å måtte sitte med forstørrelseglass.

 

Jeg er enig med deg at FOR STORE bilder er ett irritasjonsmoment, men da bør det settes en standard ut i fra hvilken oppløsning majoriteten av brukerne benytter, og ønsker. Spessielt vil jeg tro at dette er viktig på screenhotsforumet, samt bildeforumet hvor vi som poster bilder bruker mye tid på å "fikse og ordne" siste finish. Da er det tragisk å se flotte bilder som flere her produserer, bli "ødelagt" av det gjeldende format. Jeg vil gjerne forsvinne inn i bildet, ikke føle at jeg sitter å ser på ett avtarbilde! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er møkklei av å browse bortover for lese et innlegg...

 

Enig!

 

Når den der sidescrolleren dukker opp, forkaster jeg glatt hele innlegget. Ser ikke noe problem med at man må klikke på bildet for å se det i større format. Men 800 x 600 blir kanskje for lite...burde det ikke i det minste være 1024 x 768?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Opera og når det dukker opp sidelengs-scrollere så går jeg på "vis", også trykker på "Tilpass til vindusbredden". Da forsvinner det scrollehjulet.

 

Ser jeg noen bilder jeg ønsker å se i større oppløsning da så høyreklikker jeg og velger "åpne bilde(BRA61.jpg)".

 

Da er problemene løst for min del.

 

Hvilken browser bruker du, Ivar?

 

EDIT:

Testet akkurat IE nå, og der høyreklikket jeg på en del bilder og der fungerer ikke "vis bilde". Hvis man da har IE foreslår jeg å bytte til Opera :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sidescrolling er utrolig tafatt ja, jeg dropper som regel også tråder hvor jeg må scrolle bortover for å se hele bildet. Hvilket jo egentlig er ganske synd, men heldigvis så er det mange som legger ut bildene sine både her og på Scanair, hvor man kan se hele bildet uten å måtte scrolle, så da ser jeg heller der. En begrensning på hvor mange bilder man kan legge ut gjør jo ting enda mer tungvint... Heldigvis er det svært få som bruker det nye bildegalleriet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det siste er det to momenter som har gått meg litt på nervene.

 

... Er ikke så begeistret for quoting' date=' så jeg klippet litt ...[/b']

 

Hva mener dere andre her inne?

 

Litt enig, men mest uenig...

 

Antall bilder er jeg enig i at det ikke bør være (særlig) begrensning på. En god historie fortjener å bli dokumentert slik den som skriver den vil at den skal dokumenteres!

 

Angående størrelsen på bildene er jeg helt uenig. Her bør man ha en standard størrelse (800 eller 1024) for hvordan blidene presenteres. Selv om du kjører en oppløsning på 1680x1050 så er dette fortsatt langt i overkant av hva standarden er rundt omkring. Jobber endel med forretningsapplikasjoner, og disse er fortsatt på nivå 1280x1024 som "normal" oppløsning. I tillegg må man ta høyde for at høyre og venstre marg på en webside/forum også "spiser" en del av bredden. Derfor mitt argument om at man bør holde seg innenfor en bredde på 800 eller 1024.

 

At "helheten" blir borte i bildene fordi man må gå ned i størrelse tror jeg ikke du tror på selv... Tror helheten blir mye mer borte når du må scrolle halve bildet til høyre og deretter ned og igjen halve bildet til venstre for å se hele bildet.

 

Presenter innlegget slik at man ser historien og bildene i en gitt bredde uten å måtte scrolle annet enn nedover.

 

Det er nå min mening!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må jeg si meg helt enig med Dag og de andre som mener vi bør ha en gitt maks-bredde på bildene man poster i forumet. Det ser utrolig "grisete" ut med bilder i mange forskjellige størrelser hvor man for annenhver post må scrolle en halv meter til høyre for å få med seg hele motivet...

 

Har hatt en dialog med Dag ang. mulighet for et eget fotoforum, og for å få til dette må man ha en viss standard på hvordan bilder presenteres (i størrelse). 800 eller 1024 i bredde synes jeg ville være fornuftige bredder. Det man ikke klarer å presentere innenfor disse standardene bør man heller la være å publisere.

 

Argumenter om at man ødelegger gode historier og flyopplevelser fordi man må holde seg innenfor en viss ramme/standard på det man publiserer er i alle fall uttalelser som jeg ikke anser som særlig seriøse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si meg helt enig i at man opererer med en max størrelse på bildene som publiseres her på forumet.

 

En standard på 1024 er for meg max av det jeg legger ut av bilder. Faktisk så skalerer jeg ned bildene til 1000 pix i bredden da jeg også publiserer bilder på andre fora enn FS.no og der er 1000 pix max størrelse for også å få plass til rammer osv. i selve forumet (Til tross for at jeg selv sitter med en 24" monitor og en 19" monitor).

 

Om noen ønsker å publisere bildene sine i større format så dette gjøres via andre sider og så får man legge inn en klikkbar link for å komme dit om så er ønskelig.

 

I mine øyne er et forum med faste rammer langt bedre og oversiktlig enn ett uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de overstående her, det er greit at vi skal ha begrensninger på størrelse av bilder.. Men det kan da vel strengt tatt ikke vere så mangen som per i dag sitter på en standard oppløsning på 800x600, eller hva? Det er vel enklest og sitte denne restriksjonen til 1024x768 da det er mange fler som i dag bruker denne.. Selv reziser eg bildene mine til den størrelsen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...