Gå til innhold

SAS kan starte tidligere utfasing av MD-80 flåten:


Lars B. Frostad

Anbefalte innlegg

250px-Sas.md82.250704.arp.750pix.jpg

 

I dagens Hegnar Online, kan man lese at bl.a.

SAS kan til dels bruke "krisen" i luftfarten til

sin fordel - når det kommer til utfasing av

bl.a. de eldre MD-80 maskinene i flåten.

 

Nå som det har blitt svært mange tilgjengelige

leasingmaskiner i markedet, og priser går stadig

nedover. Allerede nå ligger prisene opptil 25%

lavere enn for kort tid sien, dette gjelder de

fleste modeller - unntaket er B738.

 

Dermed ser SAS en mulighet til å kunne fornye

flåten (og da spesiellt MD-80), med billige

midlertidige leasingkontrakter inntil nye

permanente kontrakter blir gjort på neste

genereasjon av aktuelle maskiner.

 

 

Hele artikkelen fra Hegnar:

 

 

SAS nyter godt av krise-sektor

 

 

SAS smir mens jernet er varmt og fornyer flåten tidligere enn planlagt:

 

 

Flyleasing er blitt 20-25 prosent billigere hittil i år og dermed benytte SAS anledningen til å fornye flåten tidligere enn planlagt.

 

De store leasingselskapene merker nemlig finanskrisen ekstra godt. Leasingavtaler blir terminert, og i tillegg er det vanskeligere å finansiere allerede bestilte fly. SAS anslår at leasingprisene har falt 20-25 prosent hittil i år, skriver Finansavisen.

 

- Nær sagt alle fly er billigere å lease, bortsett fra den nyeste Boeing 737-800-modellen. Vi venter at leasingprisene vil falle ytterligere fremover, sier IR-direktør Sture Stølen i SAS-konsernet.

 

Det kraftige prisfallet gjør at SAS nå vurderer å ta ut de eldste flyene i flåten tidligere enn planlagt. SAS har 44 fly av typen MD80, med en gjennomsnittsalder på vel 19 år.

 

- Egentlig hadde vi planlagt å vente på en ny generasjon kort- og mellomdistansefly. Prisfallet gir oss en god mulighet til å parkere noen MD80-fly, og lease nye fly på korte kontrakter, frem til en ny generasjon er klar, sier Stølen.

 

Kilde:

http://www.hegnar.no/nyhetsoversikt/article345524.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er jo strålende nyheter at de umiddelbart vil luke ut disse gamle og utrangerte flyene, og få inn noe mer moderne og effektivt.

 

Men har denne flåten virkelig en snittalder på 19 år!

Er det i såfall fordi alle er omtrent like gamle, eller hvor gammelt er egentlig det eldste?

 

Uten øvrig sammenlikning har vi jo blandt Europas eldste bilpark, men snittalderen er likevel "bare" ca 10år. Men sammenliknet med NSBs banemateriell regner jeg med at MD-80 er for ny å regne. Så det spørs vel hva man sammenlikner med, og ingen av delene er nødvendigvis spesielt relevant. Men 19 år som gjennomsnitt var litt eldre enn jeg trodde. :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har denne flåten virkelig en snittalder på 19 år!

Er det i såfall fordi alle er omtrent like gamle' date=' eller hvor gammelt er egentlig det eldste?

[/quote']

 

Njaa, både og. De eldste maskinene er faktisk ca. 23 år, mens

de "yngste" MD-80 maskinene er ca. 16 år. Snittalderen er som sagt

ca. 19 år, men de har mange maskiner som er ca. 17 år.

 

Til sammenligning er snittalderen på Classic-flåten (B734/B735) i

SAS Norge, på ca. 14.8 - og snittalderen på Norwegian-flåten

var ca. 14.2 (dog er disse tallene noen måneder gamle, men gir

et visst inntrykk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oppklaringen av det Lars B, da var det jo en viss spredning, selv om det kunne vært enda mer. MD-80 kom vel noe rundt 1980.

 

Men noe som vel må sies å være av stor betydning nå for tiden er jo fuelburn. Jeg mener å ha sett at MD-80 svir av noe rundt 20% mer enn feks A320, men er det en like stor forskjell fra MD-80 til B734/735?

 

Altså jeg tenker på at det vel er to hovedfaktorer; motorteknologi, og selve flyets design, og hvor førstnevnte formodenlig kan ha blitt oppgradert noe underveis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satt å så litt gjennom flyene til SAS Norge, og jeg ser at noen fly er levert så langt tilbake som i 1990, altså 18 år.Jeg ble dog litt forundret når jeg så at en 736, LN-RCU, er også levert i 1990. Er det noe forskjell på en 90-modell og en 00-modell av en NG-maskin? Forresten, 5 fokkere er også levert i 1990, men det er for lengst annonsert at de gamle traverne skal forsvinne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satt å så litt gjennom flyene til SAS Norge' date=' og jeg ser at noen fly er levert så langt tilbake som i 1990, altså 18 år.Jeg ble dog litt forundret når jeg så at en 736, LN-RCU, er også levert i 1990. Er det noe forskjell på en 90-modell og en 00-modell av en NG-maskin? Forresten, 5 fokkere er også levert i 1990, men det er for lengst annonsert at de gamle traverne skal forsvinne [/quote'] Det var veldig rart, sas var launch customer for 737-600, og det første ble levert i 1995.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekker man Jetphotos.net har de 1999-08-09 som delivery date på LN-RCU. Dette stemmer nok bedre. Siterer jeg sasflightops.com står det "Saturday morning, Sep.19 1998, the first delivery of the new SAS Boeing 737-600 was completed when SE-DNM, Bernt Viking, arrived at Stockholm-Arlanda." De oppgir 15 aug 1999 som maskinas deliverydate.

 

Tilbake til den egentlige tråden. Synes det er fryktelig trist at MD'ene kanskje må ut før tiden.. I mine øyne er dette juvelen i flåten og egentlig dumt vi ser dem lite her til lands

 

Henrik

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fornøyd med å høre at disse flyene skal ut. Det var jammen på tide.

 

Kan være de er kjekk/god å fly, men de er ganske ubehagelig å sitte på med.

 

Ja' date=' kanskje de fikk kjøpe en testmodell eller noe? Både SAS Braathens og SAS Norge-listene til scanair.no påstår 1990 allefall

 

http://www.scanair.no/aon/SASbraathens.htm

http://www.scanair.no/aon/SASnorge.htm [/quote']

 

Ser ut som om MD-80'ene er faset ut alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...