Lars B. Frostad Skrevet 25. november 2008 Skrevet 25. november 2008 I dagens Hegnar Online, kan man lese at bl.a. SAS kan til dels bruke "krisen" i luftfarten til sin fordel - når det kommer til utfasing av bl.a. de eldre MD-80 maskinene i flåten. Nå som det har blitt svært mange tilgjengelige leasingmaskiner i markedet, og priser går stadig nedover. Allerede nå ligger prisene opptil 25% lavere enn for kort tid sien, dette gjelder de fleste modeller - unntaket er B738. Dermed ser SAS en mulighet til å kunne fornye flåten (og da spesiellt MD-80), med billige midlertidige leasingkontrakter inntil nye permanente kontrakter blir gjort på neste genereasjon av aktuelle maskiner. Hele artikkelen fra Hegnar: SAS nyter godt av krise-sektor SAS smir mens jernet er varmt og fornyer flåten tidligere enn planlagt: Flyleasing er blitt 20-25 prosent billigere hittil i år og dermed benytte SAS anledningen til å fornye flåten tidligere enn planlagt. De store leasingselskapene merker nemlig finanskrisen ekstra godt. Leasingavtaler blir terminert, og i tillegg er det vanskeligere å finansiere allerede bestilte fly. SAS anslår at leasingprisene har falt 20-25 prosent hittil i år, skriver Finansavisen. - Nær sagt alle fly er billigere å lease, bortsett fra den nyeste Boeing 737-800-modellen. Vi venter at leasingprisene vil falle ytterligere fremover, sier IR-direktør Sture Stølen i SAS-konsernet. Det kraftige prisfallet gjør at SAS nå vurderer å ta ut de eldste flyene i flåten tidligere enn planlagt. SAS har 44 fly av typen MD80, med en gjennomsnittsalder på vel 19 år. - Egentlig hadde vi planlagt å vente på en ny generasjon kort- og mellomdistansefly. Prisfallet gir oss en god mulighet til å parkere noen MD80-fly, og lease nye fly på korte kontrakter, frem til en ny generasjon er klar, sier Stølen. Kilde: http://www.hegnar.no/nyhetsoversikt/article345524.ece Siter
Kim Jørgen Brenna Skrevet 25. november 2008 Skrevet 25. november 2008 Rett og slett trist. Verdens fineste fly ut av flåten. De skulle skamme seg alle mann! Siter
Morten Ruud Skrevet 25. november 2008 Skrevet 25. november 2008 Også overlever de forhåpentligvis når driftskostnadene synker! Mye hyggeligere å se SAS i luften uten MD-80, enn SAS på konkursens rand med en haug med MD-80 i lufta Siter
Stian Rolandsen Skrevet 25. november 2008 Skrevet 25. november 2008 Trist men veldig nødvendig, men man kan vell ikke forvente at MD-80 skal fly evig. Siter
Kim Jørgen Brenna Skrevet 25. november 2008 Skrevet 25. november 2008 Selfølgelig. Inlegget var jo skrevet med en viss ironi. Ingen tvil om at det er MD-80'ene som krever penger fra selskapet, selv om oljeprisene har synket siden den største krisen i høst. Siter
Christian Paulsen Skrevet 25. november 2008 Skrevet 25. november 2008 Ja det er jo strålende nyheter at de umiddelbart vil luke ut disse gamle og utrangerte flyene, og få inn noe mer moderne og effektivt. Men har denne flåten virkelig en snittalder på 19 år! Er det i såfall fordi alle er omtrent like gamle, eller hvor gammelt er egentlig det eldste? Uten øvrig sammenlikning har vi jo blandt Europas eldste bilpark, men snittalderen er likevel "bare" ca 10år. Men sammenliknet med NSBs banemateriell regner jeg med at MD-80 er for ny å regne. Så det spørs vel hva man sammenlikner med, og ingen av delene er nødvendigvis spesielt relevant. Men 19 år som gjennomsnitt var litt eldre enn jeg trodde. Siter
Christopher Andersen Skrevet 25. november 2008 Skrevet 25. november 2008 Leste en plass at snittalderen på north west airlines sine dc-9 er ca 35 år!! Men de fases også sagte, men sikkert ut. :cry: Siter
Clamer F. Meltzer Skrevet 25. november 2008 Skrevet 25. november 2008 19 år er endel, men man kan jo tenke på at A320 familien også har vært i drift i 20 år allerede... Går ann å ha en gammel Airbus flåte og Siter
Christian Paulsen Skrevet 25. november 2008 Skrevet 25. november 2008 Joda, men Airbus A320 er jo tross alt et moderne fly... Siter
Lars B. Frostad Skrevet 26. november 2008 Forfatter Skrevet 26. november 2008 Men har denne flåten virkelig en snittalder på 19 år! Er det i såfall fordi alle er omtrent like gamle' date=' eller hvor gammelt er egentlig det eldste? [/quote'] Njaa, både og. De eldste maskinene er faktisk ca. 23 år, mens de "yngste" MD-80 maskinene er ca. 16 år. Snittalderen er som sagt ca. 19 år, men de har mange maskiner som er ca. 17 år. Til sammenligning er snittalderen på Classic-flåten (B734/B735) i SAS Norge, på ca. 14.8 - og snittalderen på Norwegian-flåten var ca. 14.2 (dog er disse tallene noen måneder gamle, men gir et visst inntrykk). Siter
Christian Paulsen Skrevet 26. november 2008 Skrevet 26. november 2008 Takk for oppklaringen av det Lars B, da var det jo en viss spredning, selv om det kunne vært enda mer. MD-80 kom vel noe rundt 1980. Men noe som vel må sies å være av stor betydning nå for tiden er jo fuelburn. Jeg mener å ha sett at MD-80 svir av noe rundt 20% mer enn feks A320, men er det en like stor forskjell fra MD-80 til B734/735? Altså jeg tenker på at det vel er to hovedfaktorer; motorteknologi, og selve flyets design, og hvor førstnevnte formodenlig kan ha blitt oppgradert noe underveis? Siter
Magnus F. Meese Skrevet 26. november 2008 Skrevet 26. november 2008 Jeg satt å så litt gjennom flyene til SAS Norge, og jeg ser at noen fly er levert så langt tilbake som i 1990, altså 18 år.Jeg ble dog litt forundret når jeg så at en 736, LN-RCU, er også levert i 1990. Er det noe forskjell på en 90-modell og en 00-modell av en NG-maskin? Forresten, 5 fokkere er også levert i 1990, men det er for lengst annonsert at de gamle traverne skal forsvinne Siter
Christopher Andersen Skrevet 26. november 2008 Skrevet 26. november 2008 Jeg satt å så litt gjennom flyene til SAS Norge' date=' og jeg ser at noen fly er levert så langt tilbake som i 1990, altså 18 år.Jeg ble dog litt forundret når jeg så at en 736, LN-RCU, er også levert i 1990. Er det noe forskjell på en 90-modell og en 00-modell av en NG-maskin? Forresten, 5 fokkere er også levert i 1990, men det er for lengst annonsert at de gamle traverne skal forsvinne [/quote'] Det var veldig rart, sas var launch customer for 737-600, og det første ble levert i 1995. Siter
Magnus F. Meese Skrevet 26. november 2008 Skrevet 26. november 2008 Ja, kanskje de fikk kjøpe en testmodell eller noe? Både SAS Braathens og SAS Norge-listene til scanair.no påstår 1990 allefall http://www.scanair.no/aon/SASbraathens.htm http://www.scanair.no/aon/SASnorge.htm Siter
Henrik Wagle Skrevet 26. november 2008 Skrevet 26. november 2008 Sjekker man Jetphotos.net har de 1999-08-09 som delivery date på LN-RCU. Dette stemmer nok bedre. Siterer jeg sasflightops.com står det "Saturday morning, Sep.19 1998, the first delivery of the new SAS Boeing 737-600 was completed when SE-DNM, Bernt Viking, arrived at Stockholm-Arlanda." De oppgir 15 aug 1999 som maskinas deliverydate. Tilbake til den egentlige tråden. Synes det er fryktelig trist at MD'ene kanskje må ut før tiden.. I mine øyne er dette juvelen i flåten og egentlig dumt vi ser dem lite her til lands Henrik Siter
Morten Straus Skrevet 26. november 2008 Skrevet 26. november 2008 Fornøyd med å høre at disse flyene skal ut. Det var jammen på tide. Kan være de er kjekk/god å fly, men de er ganske ubehagelig å sitte på med. Ja' date=' kanskje de fikk kjøpe en testmodell eller noe? Både SAS Braathens og SAS Norge-listene til scanair.no påstår 1990 allefall http://www.scanair.no/aon/SASbraathens.htm http://www.scanair.no/aon/SASnorge.htm [/quote'] Ser ut som om MD-80'ene er faset ut alt. Siter
Lars B. Frostad Skrevet 27. november 2008 Forfatter Skrevet 27. november 2008 Ser ut som om MD-80'ene er faset ut alt. Hva mener du? SAS Sverige og SAS Danmark har tilsammen ca. 42 maskiner i MD-80 serien. Spesiellt i Danmark er jo disse maskinene "ryggraden" i selskapet. Siter
Fredrik Hoel Skrevet 27. november 2008 Skrevet 27. november 2008 Fornøyd med å høre at disse flyene skal ut. Det var jammen på tide. Kan være de er kjekk/god å fly' date=' men de er ganske ubehagelig å sitte på med. [/quote'] Synes du virkelig de er ubehagelige å fly med? Må si det er et av de mer behagelige flyene jeg har sittet på i! Siter
Erlend Andrè Larssen Skrevet 27. november 2008 Skrevet 27. november 2008 Enig, spesielt om man har sete ved en nødutgang Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.