Gå til innhold

747 fikk stort hull i skroget


Anbefalte innlegg

Skremmende opplevelse.. Noe man går rundt og tror at aldri skulle skjedd med et moderne fly. Så vidt jeg vet, så er også skrogene i dag bygget slik at dersom det revner, så stopper riften ganske raskt? (På måten det er naglet sammen) Mente det var det de sa på Aircrash investigation i hvertfall. Sikkert noen her som har bedre kustus på det enn meg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe man går rundt og tror at aldri skulle skjedd med et moderne fly.

Tjaaa....nytt å nytt: First flight 21/5-1991.

 

Så vidt jeg vet' date=' så er også skrogene [b']i dag[/b] bygget slik at dersom det revner, så stopper riften ganske raskt?

Kanske idag, men byggde dom så då ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel den første alvforlige hendelsen til Qantas noensinne?

 

Det har vært flere episoder med hull i skroget på fly tidligere, noen tilfeller hvor det har gått bra, mens andre har endet katastrofalt. Jeg kan ikke si noe nøyaktig årstall, men vil tippe at de fly bygget etter tidlig på 80-tallet er blitt bygget for å bedre forhindre store hull i skroget, da flere flytyper før dette hadde svakheter i designet som har resultert i en del slike hendelser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel den første alvforlige hendelsen til Qantas noensinne?

 

Åh nei, de gikk av banen i Bangkok i '99, og betalte mer for å fikse kjerra (og beholde statistikken) enn det ville koste å anskaffe en ny maskin... Senere i '00 kollapset et maingear i Roma under taxing. "Pristine safety record" my a**!

 

 

Hilsen T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel den første alvforlige hendelsen til Qantas noensinne?

 

Åh nei' date=' de gikk av banen i Bangkok i '99, og betalte mer for å fikse kjerra (og beholde statistikken) enn det ville koste å anskaffe en ny maskin... Senere i '00 kollapset et maingear i Roma under taxing. "Pristine safety record" my a**!

 

 

Hilsen T [/quote']

 

Skulle ikke forundre meg om det var en av disse som var innblandet i denne incidenden. Men pâ ACI var det jo noe i 70-80 ârene som fikk taket revet av og allerede ble bygd med noe for â forhindre store hull i skroget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte jo også i farten hendelsen de hadde i Januar i år, hvor de mistet all strøm på vei inn til Bangkok på grunn av vannlekkasje i galley... De kom inn og landet kun på batteristrøm.

 

Såvidt jeg vet er det ulike maskiner... Den aktuelle hendelsen var en 747-400 VH-OJK, mens det var VH-OJH (populært kalt "Oh Jesus Help!") som gikk av banen i Bangkok. Den som fikk en strut kollaps i Roma var en 747-300.

 

 

Hilsen T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eivind Oterhals
Dette er vel den første alvforlige hendelsen til Qantas noensinne?

 

Åh nei' date=' de gikk av banen i Bangkok i '99, og betalte mer for å fikse kjerra (og beholde statistikken) enn det ville koste å anskaffe en ny maskin... Senere i '00 kollapset et maingear i Roma under taxing. "Pristine safety record" my a**!

 

 

Hilsen T [/quote']

 

Skulle ikke forundre meg om det var en av disse som var innblandet i denne incidenden. Men pâ ACI var det jo noe i 70-80 ârene som fikk taket revet av og allerede ble bygd med noe for â forhindre store hull i skroget.

 

Det var en sprekk i skroget på flyet :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...