Gå til innhold

Hvor mye kan vi?


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg kjørte FS her om dagen. Var akkurat på 13 DME arce`n på SJA4D arrival til ENTC rwy 19. I det jeg gikk lsipp på autopiloten så gikk alt galt, jeg klarte ikke å trimme flyet for å holde det i riktig høyde hele tiden og farta dat og alt mulig! Så jeg forstår no at jeg ikke klarer meg uten autopiloten! Jeg har ikke lært meg det grunnleggende. Forsøkte og lese Hånboken til FS2000 men det er så mye at jeg ikke klarer å sluke alt!

Hvordan er det med dere? Kan dere alt? [image]images/icons/confused.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Roar,

Veldig interessant spørsmål du tar opp her. Er vi totalt avhengige av autopiloten? Dette er jo noe som hver og en enkelt må gå inn i seg selv å tenke over. Her er noen av tankene jeg gjør meg opp:

Det er jo alltid veldig fristene og fly de største flyene og fly som proffene gjør. Men husk de måtte lære ting fra basic også. Vil man lære å fly bør man begynne på de minste flyene, få dere stikketid, autopilot er fyfy. Hvem er de som sier at skal man fly online må man fly IFR og SAS ruter. Kunne vært like kult å fly en C172 fra Namsos til Værnes VFR vel? Eller for den del IFR dersom været ikkje tillater annet, men man kan fortsatt fly uten autopiloten.

Lær dere og fly flyene før dere begynner med FMS og de mer avanserte metodene for navigering. Feiler disse må man tilbake til basic uansett.

Kanskje det ble mye svada her, men uansett, sånn ser jeg på det.

Er så heldig å være innehaver av serfikater på helikopter, kommersielt og instrument. Helikoptertimer er dyre som dere vet, så man lærer på de allers minste maskinene, gjerne en Robinson R22. På instrument lappen flyr man prosedyrene akkuratt som for fly, men det kan godt være at du bare har en VOR indikator, lite med autopilot, ikkje alltid en dme indikator. Da kan det bli mye flikking mellom frekvenser, samt scanning for å holde kurs høyde fart!!!

fly safe

Roger Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg begynte å lese i FS2000 håndboken for et års tid siden. Tok da PPL (Private Pilot Lisence), men så ble det pause. Vet ikke hvorfor, men begynte å spille litt andre spill + at det ikke ble så mye PC-spilling. Så begynte jeg omsider på IR (Instrument Rating), men kom ikke langt der før jeg hørte om FS2002 og gledet meg til den kom ut. Det ble bare litt FS2000 i månedene frem til nå. Og endelig nå er FS2002 her [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Problemet er bare at det ikke følger håndbok med. Vet at den ligger på cd`en, men dette irriterer meg GRENSELØST.

For det første (1) så gidder jeg ikke å sitte å lese på skjermen.

For det andre (2) orker jeg sitte en hel dag å printe ut flere hundre sider. (Har ihvertfall lest et par hundre sider i FS2000 boken) Så tenkte at siden jeg nå (igjen!) har kommet "inn" i fly(simulator)verdenen skal jeg starte med mer lesing i FS2000 boken.

Når det gjelder hva vi kan, så kan jeg jo svare for meg selv, hehe [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Jeg kan jo da (selvfølgelig) det som kreves til PPL i simulatoren ihvertfall §:c) Ellers har jeg "spesialisert" meg (eller kan ganske mye) på/om 734 (737-400) Klarer å komme meg fra et sted til et annet med det ja [image]images/icons/tongue.gif" border="0[/image]

Har et spørsål her og: Noen som vet om Microsoft slipper en håndbok tilsvarende den i FS2000? Hvis den evt blir sluppet, noen som vet hvortid?

[ 18-11-2001: Endret av: Espen Søderstrøm ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Har et spørsål her og: Noen som vet om Microsoft slipper en håndbok tilsvarende den i FS2000? Hvis den evt blir sluppet, noen som vet hvortid?

Dette er et problem med en del av de nye spillene.

Mange spill produsenter har funnet ut at de skal spare på embalasjen, og derfor er de så "snille" at de ikke legger ved en håndbok som tar plass. Istedet krymper de coveret til et minimum og legger all info på cd....

 

Så til det egentlige temaet.

Personlig har jeg brukt kveldene på å lese igjennom håndboken til fs2000, og det har hjulpet meg mye med å lære å håndtere et fly.

Men....det nytter ikke så mye å lese igjennom boken om man ikke har peiling på flyving i fra før av, da kan stoffet bli en smule tungt.

P.S at microsoft slipper en håndbok til spillet er vel egentlig ikke så veldig sansynlig, du bør nok prøve å få tak i noen bøker om flyving, og ellers bruke fs2000 boka.

[ 18-11-2001: Endret av: Tor-Inge Eriksen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

P.S at microsoft slipper en håndbok til spillet er vel egentlig ikke så veldig sansynlig, du bør nok prøve å få tak i noen bøker om flyving, og ellers bruke fs2000 boka.

Egentlig er det vel ganske sannsynlig? Da tjener de jo mer penger ved at de får solgt den til 500 kr i tillegg til spillet på 700 kr... Typisk... [image]images/icons/frown.gif" border="0[/image]

Det nytter ikke å sitte foran pcen og lese i timesvis. Lesing i manualer for min del skjer på sengekanten før jeg legger meg, jeg gidder ikke å bruke den tiden jeg har foran pcen til å lese, da skal det flys. Jeg betaler gjerne noen kroner for en papirmanual.

Du må nok sitte foran pc-en og lese, ja... Ihvertfall på det kurset i 2000 så går teori og flyging om hverandre, så du får bare lest en side før du må ut og fly...

Jeg tok ppl og ir på fs2000, også tok jeg alle comercial pilots treningene, men jeg rakk ikke å ta checkriden før fs2002 kom. Fant ut her om dagen at jeg starter helt på nytt igjen. Det er ingen fare om jeg faktisk husker det jeg har lært [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, kan ikke 'alt' - på langt nær... Har ikke PPL engang [image]images/icons/frown.gif" border="0[/image]

Flyr for det meste for hånd (som regel småfly; C172, Mooney, og Baron), autopilot (foruten på ekstremt lange turer) kun i wing leveler mode (og da sjelden). Bruker aldri autopilot mellom takeoff og til jeg er etablert på ruta, og heller ikke fra jeg starter descent til jeg står parkert. En DmeArc går ganske greit, men sleit litt i begynnelsen. Resten av prosedyrene går også greit, men failer attituden - da sliter jeg... Bigtime!

Flyging uten autopilot er mer enn å bare gjøre det autopiloten gjør - bare ta en tur i kastevinder og 2 mile sikt. Bør gå bra. For å gjøre det vanskeligere, fail attitude indikatoren (vacum system). Det er nesten umulig (syns jeg da, ekspertene syns vel dette er lett [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] ) å holde kontroll på flyet uten denne. For å gjøre det sinnsykt vanskelig, bruk baronen og feil en motor på lang finale. Husk at du skal ikke komme under glideslope, få unnagjort sjekkliste, kommunisere med ATC uten autotune (skriv ned frekvensene på forhånd, og ikke 'juks' med GPS), og ikke minst; fly flyet - ha kontroll.

Isteden for å kjøpe boka til fs2002 vil jeg heller anbefale å kjøpe en skikkelig Instrument Rating lærebok. Nå er det ett ganske stort kapittel i manualen om korrekt radial scan, den annbefales å lese grundig igjennom, for så masse trening i IMC med de forskjellige 'øvelsene' (konstant fart og heading, akselerasjon, konstant stigning, sving, synkende sving osv). Prøv så å 'fjerne' instrumenter (fail), bruk sekundære indikasjoner isteden.

Gjør dette i ett 'tregt' fly, ikke noen 737 eller Concorde, en C182 eller Mooney (IFR paneler) er bra til slik øving. Prøv først i vindstille, så endel vind, så noe turbulens, til slutt variabel vind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er av dem som liker å kunne slå opp mens jeg flyr.

I FS2000 var jo boken kjekk å ha liggende ved siden av tastaturet, men nå er saken en annen.

Jeg kjøpte for en stund siden en gammel bærbar pc til 1500.-

Den har jo så og si ingen prosessor, lite ram og tung som et udyr, men jeg bruker den som en avansert skrivemaskin om dere skjønner.

Den er i alle fall grei til å ha FS2002 manualene på. Jeg leser på bussen, på sofaen, på sengen, og den står ved siden av tastature når jeg flyr på den stasjonære pc-en slik at jeg kan slå opp.

En dyr luksus på en måte men hvis dere sprer bruken på forskjellige manualer til forskjellige spill, blir prisen pr stk heller liten. Trenden er jo nå at flere og flere spill kommer med en syltynn startupguide, og resten ligge på cd. Dette gjelder særlig de billigspillene jeg kjøper i klassen 99.- -> 249.-

Foruten dette har jeg selv bestilt en bok fra england. Ikke så gale i pris med frakt, blir totalt ca 200 kroner med frakt.

Boken er på ca 272 sider og heter

Microsoft Flight Simulator 2002: Sybex Official Strategies & Secrets

Sjekk boken på linken:

http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/0782129439/026-1773986-7581237

Innholdsfortegelsen på boken er:

INTRODUCTION

Contents

GETTING OFF THE GROUND

Chapter 1: Ground School

Chapter 2: Aircraft and Checklists

Chapter 3: Navigation

Chapter 4: Spreading Your Wings

OVER THE HORIZON

Chapter 5: Creating a Flight Plan

Chapter 6: Expanding Existing Flights

CONQUERING THE SKIES

Chapter 7: Going Solo

Chapter 8: Flying First Class

Chapter 9: Sharing the Sky

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Jeg er enig i at håndbøker på papir er det eneste som duger. Men bruk ikke argumenter som at det tar tid å skrive ut mange sider som unnskyldning til å la være.

Gjør som det står i Readme-fila til FS2002:

1. Ikke skriv ut side 1.

2. Skriv ut i sort/hvitt.

3. Skriv ut i kladdemodus.

4. Bruk innstillingene for å redusere blekkmengden.

Der står det forresten også at boken Real World Training Handbook vil bli gitt ut om en stund.

Men inntil da: Ground School (grschool.pdf) innholder en temmelig lettfattelig undervisning. Alle punktene fra den boken som Karl viser til er med, om enn noe mer kortfattet. Boka er på 187 sider, og viser til de interaktive øvelsene i Flight Training. Skriv ut sidene for den aktuelle flytypen du vil bruke fra Flyhåndboka (ac_books.pdf).

FØLG verdiene for hastighet! Der ligger mye av hemmeligheten for å klare å holde riktig flystilling (attitude) under innflyging. Bruk høyderorstrim hele tiden for å justere hastigheten, og gassen til å juster gjennomsynkningen. Klarer du det ikke, så gå ned til en mindre flytype, Roar. :-)

Bruk Checkride til å kontrollere om du har fått med deg de viktigste ferdighetene. Det er IKKE enkelt, og det er ganske fint å kunne henge sertifikatet opp på veggen når en har mestret en oppflyging!

Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tiden mellom FS98 og FS2k så fløy jeg også mye på denne måten. takeoff, landing, takeoff, landing...... på samme flylass. Da jeg ikke kunne så mye navigering med VOR, ADF og ILS..... Kjøpte meg FS2k, og lerte meg en hel drøss med navigering. Fant VOR,ILS frekvenser under MAP funksjonen, og skrev de ned før jeg tok av.

Nå flyr jeg stort sett bare med autopilot fram til final aproach. Synes det er greit, for da kan jeg se på flyet fra utsiden mens det "locker" seg på apr funksjonen for autopiloten. Hviss været er så ille at autopiloten ikke klarer å håndtere det, så flyr jeg like godt inn for hånd [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Kult å flyge i stummende mørke fra a til b, og like vell finne veien. Selv om du ikke ser rullebanen 400 m før touchdown. I skikkelig ruskewær. Skal man bli en bra pilot, er det ikke noe vits i å simuler fint wær til en hver tid. Flyr ofte "real weather", men trener mye "Bad Wether".

Pilotene flyr som oftest med autopilot, fordi det er mere behagelig, også for passasjerene.

*Take off, gear inn, climbing to 1000 ft, autopilot on [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] , This is your capten speaking..... [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS, det er ikke bare og bare å flyge med autopilot. Du må også kjenne autopilotens begrensninger for å få utnyttet den mest muli effektift. Det varierer faktisk en del fra fly til fly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fs2k2 er det en begrenset versjon av KAP140 autopilot som er brukt da. Sikkert en kjempeflott autopilot, men sikkert også ALT for dyr for vanlig dødelige.

Den beste autopiloten jeg har sett er den som kommer med Cessna400 avionikk pakken, men denne fungerer ikke med fs2k2. Hååååper det kommer en patch snart. Transponder til denne pakken fungerer derimot *mer* enn forventa - prøv [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

"cessna foxtrot alpha whiskey, verify sqwawking 1455" - fett! "Ja - den ER jo på 1455!!!" - "Ooops - standby"

Flyr selv med maks realisme (ok, den gyrodriften kan være vel plagsom til tider), skriver ned klareringer (selv om de er korte, ikke minst IFR clearance delivery [image]images/icons/frown.gif" border="0[/image] ), skriver ned vær som blir sjekket før avgang, bruker ikke noe autotune. Mange syns vel dette er litt vel ekstremt, men faktisk så *kan* det bli rimelig hektisk (masse workload) i cockpit på selv småfly...

Noen som vet forresten om det er mulig å assigne en knapp til veksling mellom cockpit og virtual cockpit mode? Klarer bare å cycle mellom alle... [image]images/icons/frown.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo si noe morsomt anngående autopilot at denne ikke er helt til å stole på, iallefall når det gjelder atcen. Jeg fløy mot Gardermoen(var over Trondheim) og måtte sånn på do. I fs2000 slo jeg aldri av flysimulatoren i slike situasjoner, jeg lot den bare stå på mens jeg enten gikk å vasket rent i huset etc...Denne gangen da jeg satt på do og leste ei bok hørte jeg plutselig Atcen si ett eller annet til mitt kallesignal. Hva i all verden skulle jeg gjøre? Hadde såvidt fått buksa på da det andre kallesignalet kom, og like før jeg kom meg inn på rommet så var det for sent.

Mistet ifr flyvningen og måtte gå over til visual.

Men en ting er sikkert, å bare fly autopilot tar jo vekk mye av det som er så gøy med å fly, nemlig å fly selv og føle at du behersker fly. Jeg flyr kun passasjerfly med

autopilot(boing, learjet etc), mens småfly flyr jeg mest manuelt. Det er jo liksom det som er poenget, å fly selv, ikke la pcen din gjøre jobben, hehehe...iallefall når vi snakker om korte turer og slikt.

T.K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har hatt en helt annen "innfallsvinkel" til FS enn mange av dere. Jeg kan lite om prosedyrer, trafikkflyging, ATC osv. Den forrige FSen jeg fløy var FS98, og den hadde lite av sånt.

Det jeg derimot har gjort utrolig mye er rett og slett "hands-on" flyging, takeoff, landing, laftflyging (spesielt nå i FS2002), flyging i dårlig vær, stall/spinn, akro osv. Har f eks ikke tall på hvor mange touch-and-go jeg har gjort siden FS1 på 80-tallet... [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Så jeg er en kløpper til å styre selve flyet, lande i sterk vind, trimme det osv, men korrekt trafikkflyging kan jeg ikke overhodet. Kan navigere med instrumenter, men overholder ikke trafikkreglene..

Skal derfor bli spennende å teste litt ATC; har ikke våget meg på det i FS2002 enda.. Har slått av krasj med andre fly, stiller Com-radioen på en taus frekvens og flyr i vei.. Hender man møter fly når man skal lande og sånt da.. [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Flere som har gjort det på denne måten, eller har dere vært mest opptatt av navigasjon, trafikk osv?

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Kan jo si noe morsomt anngående autopilot at denne ikke er helt til å stole på, iallefall når det gjelder atcen. Jeg fløy mot Gardermoen(var over Trondheim) og måtte sånn på do. I fs2000 slo jeg aldri av flysimulatoren i slike situasjoner, jeg lot den bare stå på mens jeg enten gikk å vasket rent i huset etc...Denne gangen da jeg satt på do og leste ei bok hørte jeg plutselig Atcen si ett eller annet til mitt kallesignal. Hva i all verden skulle jeg gjøre? Hadde såvidt fått buksa på da det andre kallesignalet kom, og like før jeg kom meg inn på rommet så var det for sent.

Mistet ifr flyvningen og måtte gå over til visual.

Det er mulig det er en løsning på det, jeg fant et lite tips som kankje er nyttig:

Når du er i ferd med å fly ut av en kontroller sone, får du beskjed om å kontakt neste Center. Ok, trykk "1"(mottat). Deretter kontakter du IKKE neste center. Gå og gjør det du måtte ønske lese VG, ta oppvasken, se på TV eller annet.

Nå i mellomtiden vil ikke atc-en lage noe trøbbel. Når du er ferdig med dine gjøremål, gå tilbake til pc-en, og opprett kontakt med Center. Ooobs! Pass på så flyet ikke forsvinner ut i granskuen i mellomtida da.

[image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg flyr også småfly manuelt, kanskje altitude hold hvis jeg skal gå å gjøre noe annet... stoler ikke helt på trimmen når jeg ikke sitter der.. [image]images/icons/tongue.gif" border="0[/image]

På de store flyene bruker jeg alltid ap. Jeg letter manuelt, og når alt som skal gjøres etter takeoff er gjort, setter jeg på ap. Da har jeg den på helt til jeg nærmer meg stripa. Gidder ikke fly hele approachen fra cruise selv, men ihvertfall noen nautiske mil før ils'en begynner skrur jeg av ap...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde FS98 for 6 mnd.siden, men gikk over til FS2kPRO da jeg fikk meg ny PC. Men det programmet jeg lærte å navigere med, var FSNavigator. Selvsagt kunne jeg skifte over til den og se når jeg nærmet meg Glideslopen til RWY'en, f.eks. bruker jeg RWY19 når jeg flyr til Tromsø, fra Vadsø. Navaids er VOR/DME Seida SDA (vi bor rett ned for den, den ligger på fjellet oppafor oss), så bruker jeg VOR/DME BNA(Banak), deretter VOR/DME Alta, så NDB Hestvik før jeg begynner approach ned til RWY19. Husker ikke den siste NDB'en, men den bruker jeg alltid for å komme rett på nåla...(Vi snakker om å fly Dash8-100 nå)Så, på MM, slårjeg av AP,og flyr resten for hånd. Som regel er det farta jeg trenger å styre nå, og nesa, den må flates ut for å få en myk landing...og SVOSJ! Jeg har foretatt en perfekt flight!!! Først brukte jeg å "tyvtitte" på FSNavigator for å se hvor jeg var, men det ble litt for mye juks, så det kuttet jeg ut med.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper inderlig at det er Kvalsund som er i bruk. Alt annet kan tyde på en missforståelse av "hvordan å navigere et fly". Kvalsund ligger rett på locen til 19. Omtrent samme rute jeg også flyr, men har også med en del Intersections, som de bruker i virkeligheten.

hehe... go on flying. Thats life!

DASH8 Q400 sucks nOT!

Må modernisere språket her på fs.no. Ellers så blir den vel bare å suge. LOL.

ROFL. haha... må bare bruke opp min 14`z kvote, siden jeg aldri har tatt den i bruk.

''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''

Glad i dag. Happy today! (ingen missforståelser her takk)

[ 21-11-2001: Endret av: Agnor Bertheussen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...