Gå til innhold

Fly krasj i Kongo!


Marius Helstad

Anbefalte innlegg

De er vel mennesker de også!...Jeg synes de også bør få litt oppmerksomhet, det er jo like gale som det ha skulle skjedd her?.. det er jo tross alt folk som dør.. Rart hvor lite media bryr seg om ting som skjer der nede.. Om det hadde skjedd i England... Så hadde de blåst saken helt opp... :) Men Men trist er det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry Frode, men innlegget ditt provoserer meg så sykt. Godt mulig jeg har misforstått deg, men hvis du virkelig mener det du skriver, må jeg si at jeg er sjokkert over menneskesynet ditt. Du mener at det ikke er noe big deal at 80 Kongolesere mister livet, og at de i tillegg kan takke seg selv?

Er det ikke noe å skrive hjem om så lenge de omkomne ikke kommer fra det vi kaller "vesten", eller et land i det vi kaller for "nord"?

 

Regner selvfølgelig med at det ikke var det du mente, for da ville jeg bedt om pengene tilbake på etikk og moralundervisningen du hadde på skolen.

 

Forresten er det ikke noe som heter "der nede". Det heter Kongo, og det ligger sørover i Afrika. Der nede er en oppfatning man har skapt fordi kartene vi bruker er laget med et eurosentrisk bilde. Det kunne like gjerne hatt Hanoi som sentrum.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry Frode' date=' men innlegget ditt provoserer meg så sykt. Godt mulig jeg har misforstått deg, men hvis du virkelig mener det du skriver, må jeg si at jeg er sjokkert over menneskesynet ditt. Du mener at det ikke er noe big deal at 80 Kongolesere mister livet, og at de i tillegg kan takke seg selv?

Er det ikke noe å skrive hjem om så lenge de omkomne ikke kommer fra det vi kaller "vesten", eller et land i det vi kaller for "nord"?

 

Regner selvfølgelig med at det ikke var det du mente, for da ville jeg bedt om pengene tilbake på etikk og moralundervisningen du hadde på skolen.

 

Forresten er det ikke noe som heter "der nede". Det heter Kongo, og det ligger sørover i Afrika. Der nede er en oppfatning man har skapt fordi kartene vi bruker er laget med et eurosentrisk bilde. Det kunne like gjerne hatt Hanoi som sentrum.

[/quote']

 

Ville bare gi min fulle støtte til innlegget over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med dei to siste. Frode, ta deg ei god pause og tenk før du snakkar. Hadde du vore like rappkjefta om det om du hadde nokon kjente ombord i det flyet? Neppe. Tenk før du uttalar deg. Og om du fortsatt meinar det du seier, så unngå å komme med kommentar. For det set deg i eit grusomt dårleg lys.

 

Tragisk at slike ulukker skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... kom ikkje fram i det HEILE at det var tapet av maskina du meinte "de" hadde "seg selv å takke" for før du endra innlegget. Så ikkje smell attende om at me må lese det du skriv når du endrar det etter at me har kommentert. Useriøsitet kallast det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare lurer... Hva vet du om vedlikehold og egenskapene til de som jobber der? Er du sikkerhetsinspektøren?

Har selv flydd forskjellige selskaper i Afrika, og for å si det slik: Jeg blir mer skremt av Ryanair. Jeg kan ikke huske sist jeg hørte om at et større fly kræsjet i Afrika, det at du ser totalvrakede dakotaer i filmer og tegneserier betyr ikke at det er slik du beskriver. Er det et intrykk jeg sitter igjen med av afrikanere er det at de gjør ting skikkelig. Dine rasistiske holdninger kan du holde inne, Skjerp deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok jeg aner ikke hva frode sa og bryr meg vel egentlig ikke, men det er en kjent sak at vedlikeholdet og sikkerhetsrutinene i en rekke afrikanske selskaper er substandard. Og det er dermed ikke noen overraskelse at dette skjer.

 

Det faktum at du ikke har hørt noe særlig om flykrasj og lignende i Afrika har mere med at det er en sak som ikke blir prioritert så mye av internasjonal media, for det er ikke spesielt sensasjonelt. Artikkelen nevner at selskapet opplevde 8 større flykrasj i fjor og at de har blitt svartelistet av EU.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med dette forumet er at folk tar ting for bokstavelig. Nå aner ikke jeg heller hva Frode har sagt, men jeg har sett flere som blir totalt hengt ut fordi man har skrevet en heller uheldig formulert setning. Dessuten har da Frode all rett til å uttale seg som han vil om saken selv om dere kanskje ikke er enige. Hvis ikke han får lov til å uttale seg fritt om Kongonesere, har ikke dere heller rett til å henge ut han og spore av hele tråden.

 

Det er da min mening. Forventer ikke at dere deler mitt syn. Så det er bare å fyre løs. :)

 

Elias.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med dette forumet er at folk tar ting for bokstavelig. Nå aner ikke jeg heller hva Frode har sagt' date=' men jeg har sett flere som blir totalt hengt ut fordi man har skrevet en heller uheldig formulert setning. Dessuten har da Frode all rett til å uttale seg som han vil om saken selv om dere kanskje ikke er enige. Hvis ikke han får lov til å uttale seg fritt om Kongonesere, har ikke dere heller rett til å henge ut han og spore av hele tråden.

 

Det er da min mening. Forventer ikke at dere deler mitt syn. Så det er bare å fyre løs. :)

 

Elias. [/quote']

 

 

 

Helt greit det Elias :), men da har vi som andre brukere av forumet akkurat den samme retten til å uttale oss om det vi mener. Det er jo tross alt et debattforum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er listen av flyulykker rundt om i verden' date=' starter med de nyeste ulykkene:

 

http://www.planecrashinfo.com/

 

Noe som beviser at det er ikke noe særlig mer flyulykker i afrika som det er i resten av verden. [/quote']Så hvorfor er det nødvendig å hause det opp? Det er jo ikke noe utenom det vanlige at slikt skjer , som Alexander akkurat har vist, så hvorfor er det da mer tragisk der nede i Afrika enn her i Vesten? Det som ER tragisk er at slikt skjer gang på gang på gang og ingen blir stilt til ansvar for tapene av liv. Slurvete vedlikehold er da ingen unnslyldning (Beklager mine tidligere formuleringer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvorfor er det nødvendig å hause det opp? Det er jo ikke noe utenom det vanlige at slikt skjer , som Alexander akkurat har vist, så hvorfor er det da mer tragisk der nede i Afrika enn her i Vesten?

Hva i alle dager? Hvem sa at det er mer tragisk med flyulykker i Afrika enn i Europa?

Hva er grensa for hvor ofte ting kan skje, samtidig som man kan skrive om det i aviser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er listen av flyulykker rundt om i verden' date=' starter med de nyeste ulykkene:

 

http://www.planecrashinfo.com/

 

Noe som beviser at det er ikke noe særlig mer flyulykker i afrika som det er i resten av verden. [/quote']

 

Det blir feil! Det går ikke ann å komme med noen konklusjon på grunnlag av det du sier. Man må ta hensyn til antall flygninger pr.ulykke. Det er ganske mange flere fly i lufta over resten av verden, enn i Afrika. Derfor er det også flere ulykker i Afrika, enn resten av verden. Ser man kunn prosenter, er Amerika på topp(sør og nord)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvorfor er det nødvendig å hause det opp? Det er jo ikke noe utenom det vanlige at slikt skjer ' date=' som Alexander akkurat har vist, så hvorfor er det da mer tragisk der nede i Afrika enn her i Vesten? Det som ER tragisk er at slikt skjer gang på gang på gang og ingen blir stilt til ansvar for tapene av liv. Slurvete vedlikehold er da ingen unnslyldning (Beklager mine tidligere formuleringer). [/quote'] For det første, du skriver nå at "hvorfor mer tragisk her enn der?". Det er ingen som har sagt det, men i din første post i denne tråden komenterte du spesifikt med at det IKKE er like viktig "der nede" som det er "her oppe"! Du skylder også på menskelig svikt. Nå står det riktig nok at Kongo har store mangler på sikkerhet og tekniske standarer, men (!) du vet ikke at det var tilfellet her. Venligst ikke kom med slike beskyldninger før du sitter med fakta på bordet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvorfor er det nødvendig å hause det opp? Det er jo ikke noe utenom det vanlige at slikt skjer ' date=' som Alexander akkurat har vist, så hvorfor er det da mer tragisk der nede i Afrika enn her i Vesten? Det som ER tragisk er at slikt skjer gang på gang på gang og ingen blir stilt til ansvar for tapene av liv. Slurvete vedlikehold er da ingen unnslyldning (Beklager mine tidligere formuleringer). [/quote']

 

Forstår ikke helt hva du mener. Det er ingen som mener at det er mer tragisk at det skjer en flyulykke i Kongo enn i Norge, det burde vel heller ikke være noen som mener at det er mindre tragisk at det skjer en flyulykke i Kongo enn i Norge.

Vi er alle fra samme ulla, så hvorfor skille?

http://no.wikipedia.org/wiki/Bilde:Spreading_homo_sapiens.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At Afrika er DESIDERT en av de farligste stedene å fly, ja

det er ingen hemmelighet. Der er det altfor mange selskaper,

som har slett vedlikehold og gammel flypark. Det går jo nesten

ikke en eneste måned, som man ikke hører om flyulykker der nede -

men mediadekningen er ikke alltid tilstede.

 

Skal man fly innenriks i Afrika bør man helt klart vite hvilke

selskaper man bør velge, og ikke velge på måfå - det kan bli

litt av en risikosport!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At Afrika er DESIDERT en av de farligste stedene å fly' date=' ja

det er ingen hemmelighet. Der er det altfor mange selskaper,

som har slett vedlikehold og gammel flypark. Det går jo nesten

ikke en eneste måned, som man ikke hører om flyulykker der nede -

men mediadekningen er ikke alltid tilstede.

 

Skal man fly innenriks i Afrika bør man helt klart vite hvilke

selskaper man bør velge, og ikke velge på måfå - det kan bli

litt av en risikosport! [/quote']

 

Da burde du kanskje ta deg en tur til landet Afrika før du skjærer alle under en kam. Alle land i Afrika er ikke like fattig og skakkjørt som Kongo, og alle flyselskap i Afrika er ikke like dårlige som mange av de i Kongo. Har selv flydd innenriks i Zambia og følte meg ikke noe særlig utrygg der jeg satt i en liten Beech 1900, selv om jeg selvfølgelig ikke visste hva slags vedlikehold Zambian Airways drev med. :/ Men poenget er at Afrika er så vanvittig stort og så utrolig mangfoldig at det blir feil å si at det er livsfarlig å fly der nede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvorfor er det nødvendig å hause det opp? Det er jo ikke noe utenom det vanlige at slikt skjer ' date=' som Alexander akkurat har vist, så hvorfor er det da mer tragisk der nede i Afrika enn her i Vesten? Det som ER tragisk er at slikt skjer gang på gang på gang og ingen blir stilt til ansvar for tapene av liv. Slurvete vedlikehold er da ingen unnslyldning (Beklager mine tidligere formuleringer). [/quote'] For det første, du skriver nå at "hvorfor mer tragisk her enn der?". Det er ingen som har sagt det, men i din første post i denne tråden komenterte du spesifikt med at det IKKE er like viktig "der nede" som det er "her oppe"! Du skylder også på menskelig svikt. Nå står det riktig nok at Kongo har store mangler på sikkerhet og tekniske standarer, men (!) du vet ikke at det var tilfellet her. Venligst ikke kom med slike beskyldninger før du sitter med fakta på bordet.
Jeg kom i skade for å komme med en litt "stygg" uttalelse , ja., noe jeg beklager, dvs den om at det er mindre viktig. Det jeg mente var at det har med den økonomiske situasjonen i hvert enkelt land hvor flyselskapene opererer, derav er det også større glipp i vedlikehold og slik. Ikke nødvendighvis, men sansynligvis. Hvorvidt dette var tilfellet i denne saken fremgår ganske klart i artikkelen: "Flyet som krasjet tirsdag er eid av det private selskapet Hewa Bora. Selskapet er på EUs liste over flyselskap som ikke får lande på EUs flyplasser, på linje med de aller fleste andre flyselskapene i Kongo.Grunnen til forbudet er Kongos manglende kontroll med sikkerhet og tekniske minstestandarder i landets sivile luftfart, sier en EU-talskvinne. " De blir ikke nektet på grunn av dårlig service, for å si det slik. Håper jeg har fått klargjort litt bedre hva jeg mente.

 

Fra NRK:Den oppdaterte listen over flyselskap som forbys å fly innen EU domineres av flyselskap fra Den demokratiske republikken Kongo.

 

Europakommisjonen oppdaterer stadig listen. Blant de siste oppføringene er det ukrainske flyselskapet Ukraine Cargo Airways og kongolesiske Hewa Bora Airways.

Indonesia, Kirgisistan, Sierra Leone og Swaziland er andre land med så mange oppføringer på flysikkerhetslisten at myndighetene kanskje burde vurdere en opprydning.

 

Hvorvidt ulykkesårsaken var teknisk feil, eller menneskelig svikt , vil uansett komme frem når ulykkesrapporten legges frem. Vi får holde øynene åpne:)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...