Ivar Skaugstad Skrevet 14. april 2008 Skrevet 14. april 2008 [color:#FF0000] LES ALL INFORMASJON UNDER! [/color] Søndag 20 April 2008 er det igjen klart for en ny Norwegian Ealges tur! Det er en stund siden sist, så nå er jeg virkelig klar for en tur med dere ivrige piloter! Denne gangen går turen til Innsbruck i Østerrike. Dette er en godt kjent flyplass både for piloter og flyentusiaster, med en av europas mest utfordrende innflygninger blandt høye fjell i området rundt Alpene. ------------------------------------------------------------------------------- Jeg må virkelig UNDERSTREKE viktigheten for at samtlige piloter som skal bli med setter seg inn i de lokale prossedyrene og leser kartene som blir linket til. Dette er ett KRAV, forstår du ikke hva som står? SPØR, så vil vi forklare så godt vi kan. På denne turen er det ikke rom for feil, er du ikke tilstrekkelig forberedt bør du heller bli hjemme.. Mener ikke å være krass, men enn viss standard må man kunne opprettholde. :whistle: ------------------------------------------------------------------------------- Foto: Thierry Deutsch http://www.airliners.net/photo/-/-/1313483/M/ ------------------------------------------------ Orgin: Oslo, Gardermoen (ENGM) Destination: Innsbruck (LOWI) Departure time: 17:00 UTC / 19:00 Local Time (may warry due to slot times) Enroute time: 2h 10min Arrival time: 19:10 UTC / 21:10 Local Time (may warry due to slot times) Route: SKI UT551 AAL UP615 LBE UL126 WRB UN850 BOMBI T104 WLD DCT MUN Z106 MANAL M736 TULSI Distance: 836 NM ------------------------------------------- Charts LOWI: http://www.vacc-sag.org/airport/LOWI Scenery LOWI: (Payware) German Airports 1 og Austrian Airports ------------------------------------------- Da er det bare å melde seg på, dette blir en knall tur! Husk å studer kartene godt, helst en stund før avgang slik at du er godt foreberedet. Har du spørsmål er det bare å sende meg en PM eller poste det her så skal jeg kunne svare på det så godt jeg kan! BLI MED! :grin: Siter
Einar Kristiansen Skrevet 14. april 2008 Skrevet 14. april 2008 Einar Kristiansen Callsign:VBX103 Aircraft:b767-300ER Siter
Johan Luiggi Skrevet 15. april 2008 Skrevet 15. april 2008 Har litt problemer med APP chartsene, mulig â fâ en forklaring pâ hvordan jeg skal gâ gjennom dem? Johan Luiggi Callsign:NAX257 Aircraft:B737-800 Siter
Lars-Petter Meyer Bedin Skrevet 15. april 2008 Skrevet 15. april 2008 ICE373,B757-200 Ang charts,så kan jeg vel få tak i de. :grin: Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 15. april 2008 Forfatter Skrevet 15. april 2008 Er det noe spessielt du lurer på Johan? Kan ikke gi deg grunnkurs i kartlesing, men kan svare på enkle spørsmål. Forstår du kartene for Gardermoen? :blush: Siter
Tommy Hansen Skrevet 16. april 2008 Skrevet 16. april 2008 Frykt ikke,om været er fint og tilsier landing rwy 26 så er ikke det noe vanskeligere enn andre landinger. I FS fungerer den LLZ/DME app som en ILS. Altså MED en glideslope. Litt "juks" kanskje,men slik er det. Kanskje man burde endre AFCAD fila slik at GS forsvant. Går det? Derimot,om sikten er dårlig,OG man misser landingen og må gjøre en GA halveis over rwy,ja DA er man i trøbbel right away. For gjør du da en left turn for å komme i kapp med MA prosedyren så får du en voldsom climb å ta deg av som vel nesten blir umulig?..med 155KIAS(max if. charts) om du ikke holder turn radiusen som oppgitt i MA prosedyren.(1700m-0.9nm). Særlig de med 757 skal få SLITE da ja. Jeg forutser drøvtygging sammen med fjellgeitene for noen og enhver da. :grin: Jeg tror at det gode norske gamle fjellvettuttrykket "det er ingen skam å snu" burde stå med CAPS i HUD'n på denne turen. :whistle: ( ALtså er du ikke etablert på LLZ og spot on altitude og ellers stabil alle veier om du flyr manuelt,senest rett før MA point,så call en MA) Når det gjelder LLZ/DME 26 for så og visuelt lande 08,i dårlig sikt. Ja da tror jeg nok de fleste med store airlinere her skal få svette både en og to ganger. Et "triks" kan være å legge inn NDB: INN i FMC,slik at man har den som visuell referanse i ND. For drifter man til venstre(sør) for INN idet man skal legge seg downwind så,igjen.. vil man fort tygge både drøv og fjellsopp med de berømte fjellgeitene. :grin: ( Forresten,nei.. jeg har inge fetish for hverken geiter,drøv eller sopp av noe slag :crazy: ) Derimot,ja.. jeg har gjort et par "kreative" approacher og go arounds her. Men,på an annen side,er jo ekstra service å slippe av skituristene midt i bakken.:grin: Forresten ja jeg kommer, som SNB247 B738 Siter
Werner Rafteseth Skrevet 16. april 2008 Skrevet 16. april 2008 SAS773 - B737-700 Som jeg har sagt i annen tråd,så er det et lite spørsmålstegn på meg på denne turen. Sett meg gjerne sist på slot-lista; des senere jeg får komme, des større sjangs at jeg får bli med i det store og det hele Siter
Johan Luiggi Skrevet 16. april 2008 Skrevet 16. april 2008 Er det noe spessielt du lurer på Johan? Kan ikke gi deg grunnkurs i kartlesing' date=' men kan svare på enkle spørsmål. Forstår du kartene for Gardermoen? :blush: [/quote'] Gardermoen kartene forstâr jeg, Men pâ LOWI kartene stâr det pâ cirka hver eneste app "This approach needs spesial autorization by ATC" bortsett fra visual. Siter
Lars-Petter Meyer Bedin Skrevet 16. april 2008 Skrevet 16. april 2008 Frykt ikke' date='om været er fint og tilsier landing rwy 26 så er ikke det noe vanskeligere enn andre landinger. I FS fungerer den LLZ/DME app som en ILS. Altså MED en glideslope. Litt "juks" kanskje,men slik er det. Kanskje man burde endre AFCAD fila slik at GS forsvant. Går det?Derimot,om sikten er dårlig,OG man misser landingen og må gjøre en GA halveis over rwy,ja DA er man i trøbbel right away. For gjør du da en left turn for å komme i kapp med MA prosedyren så får du en voldsom climb å ta deg av som vel nesten blir umulig?..med 155KIAS(max if. charts) om du [b']ikke[/b] holder turn radiusen som oppgitt i MA prosedyren.(1700m-0.9nm). Særlig de med 757 skal få SLITE da ja. Jeg forutser drøvtygging sammen med fjellgeitene for noen og enhver da. :grin: Jeg tror at det gode norske gamle fjellvettuttrykket "det er ingen skam å snu" burde stå med CAPS i HUD'n på denne turen. :whistle: ( ALtså er du ikke etablert på LLZ og spot on altitude og ellers stabil alle veier om du flyr manuelt,senest rett før MA point,så call en MA) Når det gjelder LLZ/DME 26 for så og visuelt lande 08,i dårlig sikt. Ja da tror jeg nok de fleste med store airlinere her skal få svette både en og to ganger. Et "triks" kan være å legge inn NDB: INN i FMC,slik at man har den som visuell referanse i ND. For drifter man til venstre(sør) for INN idet man skal legge seg downwind så,igjen.. vil man fort tygge både drøv og fjellsopp med de berømte fjellgeitene. :grin: ( Forresten,nei.. jeg har inge fetish for hverken geiter,drøv eller sopp av noe slag :crazy: ) Derimot,ja.. jeg har gjort et par "kreative" approacher og go arounds her. Men,på an annen side,er jo ekstra service å slippe av skituristene midt i bakken.:grin: Forresten ja jeg kommer, som SNB247 B738 Slite med 757???? fydda!nå banner du i kjerka gutt! :grin: Siter
Einar Kristiansen Skrevet 16. april 2008 Skrevet 16. april 2008 Hehe Lars.. Har fløyet utallige approacher ILS 26 og LLZ/DME visual 08 med 767'en. :grin: Selfølgelig er visual 08 krevende og krever erfaring.. Et lite feilskjær så kan man lett havne iblant skiturister med to vinger som ski Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 17. april 2008 Forfatter Skrevet 17. april 2008 Er det noe spessielt du lurer på Johan? Kan ikke gi deg grunnkurs i kartlesing' date=' men kan svare på enkle spørsmål. Forstår du kartene for Gardermoen? :blush: [/quote'] Gardermoen kartene forstâr jeg, Men pâ LOWI kartene stâr det pâ cirka hver eneste app "This approach needs spesial autorization by ATC" bortsett fra visual. Siden dalen er så smal, flyr både inbound og outbound trafikk over RTT NDB, det er derfor nødvendig at ATC har full kontroll over samtlige fly som befinner seg i dette området. Det betyr med andre ord at du skal ha mottatt en klarering før du starter på approachen. Noe mer du ikke forstod på kartene? Siter
Anders Henriksen Skrevet 17. april 2008 Skrevet 17. april 2008 Tenkte jeg skulle joine min første Eagles flight, B737-800 CNO293 Siter
Johan Luiggi Skrevet 17. april 2008 Skrevet 17. april 2008 Er det noe spessielt du lurer på Johan? Kan ikke gi deg grunnkurs i kartlesing' date=' men kan svare på enkle spørsmål. Forstår du kartene for Gardermoen? :blush: [/quote'] Gardermoen kartene forstâr jeg, Men pâ LOWI kartene stâr det pâ cirka hver eneste app "This approach needs spesial autorization by ATC" bortsett fra visual. Siden dalen er så smal, flyr både inbound og outbound trafikk over RTT NDB, det er derfor nødvendig at ATC har full kontroll over samtlige fly som befinner seg i dette området. Det betyr med andre ord at du skal ha mottatt en klarering før du starter på approachen. Noe mer du ikke forstod på kartene? Aha, nei nâ er det vel bare â hâpe at jeg ikke havner blandt skituristene! Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 17. april 2008 Forfatter Skrevet 17. april 2008 Supert! :grin: Vil uansett skrive ett lite innlegg med forklaring på prossedyrene etter hvert. HUSK Å MELD DERE PÅ FOLKENS! FOR Å FÅ SLOT TID MÅ DU HA MELDT DEG PÅ INNEN KL. 19:00 NORSK TID, LØRDAG! :grin: Siter
Filip Gundersen Skrevet 17. april 2008 Skrevet 17. april 2008 Jeg satser på å bli med! COA598, 738 Siter
Johan Holmseth Skrevet 17. april 2008 Skrevet 17. april 2008 Blir med så lenge jeg ikke er i Skjomen Siter
TOS Skrevet 18. april 2008 Skrevet 18. april 2008 Skulle gjerne vere med på turen Ivar. Men eg får fyre flightsimmen offline. (Lite nett i ein C-172R). Så eg er med dykk i "ånden". Siter
Einar Kristiansen Skrevet 18. april 2008 Skrevet 18. april 2008 Her finner dere ett freeware scenery LOWI Siter
lars strømsnes Skrevet 18. april 2008 Skrevet 18. april 2008 Er det ikke litt kjedelig at alle velger Boeing? Lars Moen Strømsnes Callsign: BAW001 Aircraft: Aérospatiale/BAC Concorde (Litt urealistisk?) Ikke helt sikkert at jeg kan komme, så jeg kan godt ta en sen slot-tid. Kommer sikkert til å holde en tanke høyere fart.(M 0.95) Siter
Johan Luiggi Skrevet 19. april 2008 Skrevet 19. april 2008 Hadde tatt Airbus hvis jeg hadde fâtt MCDU og Autopiloten til â funke i Wilcoen. Men MCDU skjermen er sort uansett hva og pâ autopiloten kan jeg kun stille alt hold. Siter
lars strømsnes Skrevet 19. april 2008 Skrevet 19. april 2008 Har du prøvd å skru på den hvite knappen ovenfor den knappen det står MCDU MENU på? Vet ikke om dette virker, men det er ivertfall vært å prøve. Lurer selv på hvor jeg kan finne koordinatene til waypointene i flightplanen vi skal fly. Noen som vet? Siter
Clamer F. Meltzer Skrevet 19. april 2008 Skrevet 19. april 2008 Frykt ikke' date='om været er fint og tilsier landing rwy 26 så er ikke det noe vanskeligere enn andre landinger. I FS fungerer den LLZ/DME app som en ILS. Altså MED en glideslope. Litt "juks" kanskje,men slik er det. Kanskje man burde endre AFCAD fila slik at GS forsvant. Går det?[/quote'] Hvorfor forandre på AFCAD når det er slik det er i virkeligheten. Vi flyr den som en ILS med GS i real også. Man har bare flere høydesjekker nedover approachen en på en vanlig ILS hvor vi normalt kun gjør en sjekk ved OM. Som sagt er den mest spennende med innflygingen om man må gå rundt, særlig balked landing. Fly missed med flaps til du er etablert out-bound igjen. Noen flyr missed via dalen til Telfs med PRNAV. Skulle ønske vi kunne det selv... Siter
Kim Vanvik Skrevet 19. april 2008 Skrevet 19. april 2008 Jeg kan dessverre ikke fly denne turen på søndag, har fått beskjed om at det er en bursdag som skulle prioriteres istedefår. Så jeg kommer til å fly denne etappen i løpet av kvelden, slik at jeg har et crew nede i Innsbruck til neste søndag. god tur Siter
Tommy Hansen Skrevet 19. april 2008 Skrevet 19. april 2008 Hvorfor forandre på AFCAD når det er slik det er i virkeligheten. Vi flyr den som en ILS med GS i real også. Man har bare flere høydesjekker nedover approachen en på en vanlig ILS hvor vi normalt kun gjør en sjekk ved OM. Som sagt er den mest spennende med innflygingen om man må gå rundt, særlig balked landing. Fly missed med flaps til du er etablert out-bound igjen. Noen flyr missed via dalen til Telfs med PRNAV. Skulle ønske vi kunne det selv... Aha,der ser man. Det er en GS in real ja. Tok en ny titt på de charts jeg har,på de fra Navigraph står det faktisk gp availiable med liiiten skrift over selve kartet. Ser ikke noe om det på vacsag kartene. Hva er PRNAV og forskjellen med RNAV? Hvor er Telfs? Finner ikke det i FS eller i PMDG databasen. Hvorfor kan ikke dere fly missed via dalen? Hva er kravene til å kunne gjøre det? Siter
Vegard Mardahl Skrevet 20. april 2008 Skrevet 20. april 2008 Er ikke sikkert jeg kan bli med likevel, vi får se Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 20. april 2008 Forfatter Skrevet 20. april 2008 SAS375 - 1705Z - 47 VBX103 - 1707Z - 53 NAX257 - 1711Z - 45 ICE373 - 1713Z - 50 COA1030- 1717Z - 49 SAS773 - 1721Z - 44 CNO293 - 1723Z - 43 COA598 - 1725Z - 42 SAS1117- 1727Z - 41 TOM710 - 1729Z - 48 Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 20. april 2008 Forfatter Skrevet 20. april 2008 Ble litt svett her en liten stund, nettet falt ut! Men heldigvis så er alt på "nett" igjen nå. :grin: Lars Strømsnes, Norwegian Eagles går for ett "realistisk" preg, derfor har jeg ikke gitt deg noen slot tid. Hadde vært flott om du ble med, men da kan du belage deg på avgang ca. 1830Z. Har vært i kontakt med VACC SAG - Austria FIR, og de har kommet med positiv tilbakemelding. Ser svært lyst ut med ATC der nede. Men han understreket at dere MÅTTE lære dere prossedyrene før dere starter approach. En svært forkortet innledning vil bli lagt ut ikke lenge før avgang. Under flighten vil vi bruke TeamSpeak, ts.vaccsca.org -> Norwegian Eagles. Husk å skrive NORWEGIAN EAGLES i remarks. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.