Gå til innhold

Norwegian Eagles - Innsbruck (LOWI) sun 20th April


Ivar Skaugstad

Anbefalte innlegg

[color:#FF0000] LES ALL INFORMASJON UNDER! [/color]

 

Søndag 20 April 2008 er det igjen klart for en ny Norwegian Ealges tur! Det er en stund siden sist, så nå er jeg virkelig klar for en tur med dere ivrige piloter!

 

Denne gangen går turen til Innsbruck i Østerrike. Dette er en godt kjent flyplass både for piloter og flyentusiaster, med en av europas mest utfordrende innflygninger blandt høye fjell i området rundt Alpene.

 

-------------------------------------------------------------------------------

 

Jeg må virkelig UNDERSTREKE viktigheten for at samtlige piloter som skal bli med setter seg inn i de lokale prossedyrene og leser kartene som blir linket til. Dette er ett KRAV, forstår du ikke hva som står? SPØR, så vil vi forklare så godt vi kan. På denne turen er det ikke rom for feil, er du ikke tilstrekkelig forberedt bør du heller bli hjemme.. Mener ikke å være krass, men enn viss standard må man kunne opprettholde. :whistle:

 

-------------------------------------------------------------------------------

 

1313483.jpg

Foto: Thierry Deutsch

http://www.airliners.net/photo/-/-/1313483/M/

------------------------------------------------

Orgin: Oslo, Gardermoen (ENGM)

Destination: Innsbruck (LOWI)

 

Departure time: 17:00 UTC / 19:00 Local Time (may warry due to slot times)

Enroute time: 2h 10min

Arrival time: 19:10 UTC / 21:10 Local Time (may warry due to slot times)

 

Route: SKI UT551 AAL UP615 LBE UL126 WRB UN850 BOMBI T104 WLD DCT MUN

Z106 MANAL M736 TULSI

 

Distance: 836 NM

 

-------------------------------------------

 

Charts LOWI: http://www.vacc-sag.org/airport/LOWI

Scenery LOWI: (Payware) German Airports 1 og Austrian Airports

 

-------------------------------------------

 

Da er det bare å melde seg på, dette blir en knall tur! Husk å studer kartene godt, helst en stund før avgang slik at du er godt foreberedet. Har du spørsmål er det bare å sende meg en PM eller poste det her så skal jeg kunne svare på det så godt jeg kan! BLI MED! :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frykt ikke,om været er fint og tilsier landing rwy 26 så er ikke det noe vanskeligere enn andre landinger. I FS fungerer den LLZ/DME app som en ILS. Altså MED en glideslope. Litt "juks" kanskje,men slik er det. Kanskje man burde endre AFCAD fila slik at GS forsvant. Går det?

Derimot,om sikten er dårlig,OG man misser landingen og må gjøre en GA halveis over rwy,ja DA er man i trøbbel right away. For gjør du da en left turn for å komme i kapp med MA prosedyren så får du en voldsom climb å ta deg av som vel nesten blir umulig?..med 155KIAS(max if. charts) om du ikke holder turn radiusen som oppgitt i MA prosedyren.(1700m-0.9nm). Særlig de med 757 skal få SLITE da ja. Jeg forutser drøvtygging sammen med fjellgeitene for noen og enhver da. :grin:

Jeg tror at det gode norske gamle fjellvettuttrykket "det er ingen skam å snu" burde stå med CAPS i HUD'n på denne turen. :whistle: ( ALtså er du ikke etablert på LLZ og spot on altitude og ellers stabil alle veier om du flyr manuelt,senest rett før MA point,så call en MA)

Når det gjelder LLZ/DME 26 for så og visuelt lande 08,i dårlig sikt. Ja da tror jeg nok de fleste med store airlinere her skal få svette både en og to ganger. Et "triks" kan være å legge inn NDB: INN i FMC,slik at man har den som visuell referanse i ND. For drifter man til venstre(sør) for INN idet man skal legge seg downwind så,igjen.. vil man fort tygge både drøv og fjellsopp med de berømte fjellgeitene. :grin: ( Forresten,nei.. jeg har inge fetish for hverken geiter,drøv eller sopp av noe slag :crazy: )

Derimot,ja.. jeg har gjort et par "kreative" approacher og go arounds her. Men,på an annen side,er jo ekstra service å slippe av skituristene midt i bakken.:grin:

 

Forresten ja jeg kommer, som SNB247 B738

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe spessielt du lurer på Johan? Kan ikke gi deg grunnkurs i kartlesing' date=' men kan svare på enkle spørsmål. Forstår du kartene for Gardermoen? :blush: [/quote'] Gardermoen kartene forstâr jeg, Men pâ LOWI kartene stâr det pâ cirka hver eneste app "This approach needs spesial autorization by ATC" bortsett fra visual.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frykt ikke' date='om været er fint og tilsier landing rwy 26 så er ikke det noe vanskeligere enn andre landinger. I FS fungerer den LLZ/DME app som en ILS. Altså MED en glideslope. Litt "juks" kanskje,men slik er det. Kanskje man burde endre AFCAD fila slik at GS forsvant. Går det?

Derimot,om sikten er dårlig,OG man misser landingen og må gjøre en GA halveis over rwy,ja DA er man i trøbbel right away. For gjør du da en left turn for å komme i kapp med MA prosedyren så får du en voldsom climb å ta deg av som vel nesten blir umulig?..med 155KIAS(max if. charts) om du [b']ikke[/b] holder turn radiusen som oppgitt i MA prosedyren.(1700m-0.9nm). Særlig de med 757 skal få SLITE da ja. Jeg forutser drøvtygging sammen med fjellgeitene for noen og enhver da. :grin:

Jeg tror at det gode norske gamle fjellvettuttrykket "det er ingen skam å snu" burde stå med CAPS i HUD'n på denne turen. :whistle: ( ALtså er du ikke etablert på LLZ og spot on altitude og ellers stabil alle veier om du flyr manuelt,senest rett før MA point,så call en MA)

Når det gjelder LLZ/DME 26 for så og visuelt lande 08,i dårlig sikt. Ja da tror jeg nok de fleste med store airlinere her skal få svette både en og to ganger. Et "triks" kan være å legge inn NDB: INN i FMC,slik at man har den som visuell referanse i ND. For drifter man til venstre(sør) for INN idet man skal legge seg downwind så,igjen.. vil man fort tygge både drøv og fjellsopp med de berømte fjellgeitene. :grin: ( Forresten,nei.. jeg har inge fetish for hverken geiter,drøv eller sopp av noe slag :crazy: )

Derimot,ja.. jeg har gjort et par "kreative" approacher og go arounds her. Men,på an annen side,er jo ekstra service å slippe av skituristene midt i bakken.:grin:

 

Forresten ja jeg kommer, som SNB247 B738

 

 

Slite med 757???? :o

fydda!nå banner du i kjerka gutt! :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe spessielt du lurer på Johan? Kan ikke gi deg grunnkurs i kartlesing' date=' men kan svare på enkle spørsmål. Forstår du kartene for Gardermoen? :blush: [/quote'] Gardermoen kartene forstâr jeg, Men pâ LOWI kartene stâr det pâ cirka hver eneste app "This approach needs spesial autorization by ATC" bortsett fra visual.

 

Siden dalen er så smal, flyr både inbound og outbound trafikk over RTT NDB, det er derfor nødvendig at ATC har full kontroll over samtlige fly som befinner seg i dette området. Det betyr med andre ord at du skal ha mottatt en klarering før du starter på approachen. Noe mer du ikke forstod på kartene? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe spessielt du lurer på Johan? Kan ikke gi deg grunnkurs i kartlesing' date=' men kan svare på enkle spørsmål. Forstår du kartene for Gardermoen? :blush: [/quote'] Gardermoen kartene forstâr jeg, Men pâ LOWI kartene stâr det pâ cirka hver eneste app "This approach needs spesial autorization by ATC" bortsett fra visual.

 

Siden dalen er så smal, flyr både inbound og outbound trafikk over RTT NDB, det er derfor nødvendig at ATC har full kontroll over samtlige fly som befinner seg i dette området. Det betyr med andre ord at du skal ha mottatt en klarering før du starter på approachen. Noe mer du ikke forstod på kartene? :)

 

Aha, nei nâ er det vel bare â hâpe at jeg ikke havner blandt skituristene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frykt ikke' date='om været er fint og tilsier landing rwy 26 så er ikke det noe vanskeligere enn andre landinger. I FS fungerer den LLZ/DME app som en ILS. Altså MED en glideslope. Litt "juks" kanskje,men slik er det. Kanskje man burde endre AFCAD fila slik at GS forsvant. Går det?

[/quote']

 

Hvorfor forandre på AFCAD når det er slik det er i virkeligheten. Vi flyr den som en ILS med GS i real også. Man har bare flere høydesjekker nedover approachen en på en vanlig ILS hvor vi normalt kun gjør en sjekk ved OM.

Som sagt er den mest spennende med innflygingen om man må gå rundt, særlig balked landing. Fly missed med flaps til du er etablert out-bound igjen.

 

Noen flyr missed via dalen til Telfs med PRNAV. Skulle ønske vi kunne det selv...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor forandre på AFCAD når det er slik det er i virkeligheten. Vi flyr den som en ILS med GS i real også. Man har bare flere høydesjekker nedover approachen en på en vanlig ILS hvor vi normalt kun gjør en sjekk ved OM.

Som sagt er den mest spennende med innflygingen om man må gå rundt, særlig balked landing. Fly missed med flaps til du er etablert out-bound igjen.

 

Noen flyr missed via dalen til Telfs med PRNAV. Skulle ønske vi kunne det selv...

 

Aha,der ser man. Det er en GS in real ja. Tok en ny titt på de charts jeg har,på de fra Navigraph står det faktisk gp availiable med liiiten skrift over selve kartet. Ser ikke noe om det på vacsag kartene.

Hva er PRNAV og forskjellen med RNAV? Hvor er Telfs? Finner ikke det i FS eller i PMDG databasen. Hvorfor kan ikke dere fly missed via dalen? Hva er kravene til å kunne gjøre det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble litt svett her en liten stund, nettet falt ut! Men heldigvis så er alt på "nett" igjen nå. :grin:

 

Lars Strømsnes, Norwegian Eagles går for ett "realistisk" preg, derfor har jeg ikke gitt deg noen slot tid. :o Hadde vært flott om du ble med, men da kan du belage deg på avgang ca. 1830Z. :)

 

Har vært i kontakt med VACC SAG - Austria FIR, og de har kommet med positiv tilbakemelding. Ser svært lyst ut med ATC der nede. Men han understreket at dere MÅTTE lære dere prossedyrene før dere starter approach.

En svært forkortet innledning vil bli lagt ut ikke lenge før avgang.

 

Under flighten vil vi bruke TeamSpeak, ts.vaccsca.org -> Norwegian Eagles.

 

Husk å skrive NORWEGIAN EAGLES i remarks. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...