Gå til innhold

Flysikkerhet på NRK1


Bjørn R. Nyberg

Anbefalte innlegg

Vel, jeg synes det heller var skremmende. Jeg anser meg selv som en helt vanlig flypassasjer som verken har hatt sympatier eller antipatier til SAS, og jeg har også fulgt med på debattene her om SAS og sikkerheten. Da har jeg tenkt: Det kan da ikke være så ille i SAS? Jeg har også tenkt for noen kverulanter som vil sverte et selskap.

Men de hadde rett.

Tom Inge Dalheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Avsmak, men ikke sjokkerende...nå SAS...hva med de andre? Slik går det når man blir stor...for stor. Hvordan kan noen sette mitt liv som innsats, for at oppbyggingen av et solid "varemeke" her;SAS skal komme ut seierende?

Så lenge flyselskap og luftfartsverk/tilsyn "samarbeider", slik det ble hevdet, så har vi tapt... sorry... jeg er ikke pessimist, men heller realist, og nettopp her kommer realitetene frem, juks og bedrag! Men det har jeg alltid visst! Spis gulrot, mens det enda er sunt; sa alltid min lærer. Det vi ser og får vite er skremmende, hva så med alt det vi ikke får se og ikke får vite... gush sier nå jeg.

Egentlig har dette kanskje ingenting med SAS å gjøre, men desto heller en uting i et skjermet flymiljø?

Vel, vel husk gulroten da [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nu har ni sett ett TV inslag om flygsäkerhet...

Då är ni väl nästan experter på området va?

Ett sakligt och grundligt inslag med alla Fakta på bordet... NOT!!!

De utelämnade så mycket väsentlig information i det där inslaget att det bara blev löjligt!

Klart det ser alvarligt ut med "Havari. Halepartiet ödelagt". Mycket häftigare än att säga att flygplanet skrapade i halen i banan vid landning...

Ni får bara inte ta detta brennpunkt inslag på alvar! Då ger jag upp min tro på mänskligheten!

[image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Jörgen.

30-minutters programmer som disse er ikke grunnlag nok for å si at sikkerheten i SAS er elendig. Dette var et svært negativt vinklet program, det var godt synlig at her var det meningen å fremstille SAS som den store stygge ulven. Det er tabloidaktig å fremstille enkelthendelsene uten at alle detaljer er med, slikt blir helt feil. Hvis SAS hadde vært et så slurvete selskap som TV og aviser hadde fremstilt det som ville ikke flyselskapet overlevd særlig lenge. SAS er et stort selskap, med masse flyvninger hver dag, og det er klart at ting skjer oftere når det er mange elementer i sving samtidig. Jeg er ingen utpreget SAS-patriot, og jeg står ikke frem og sier at SAS er perfekte, men så ille som det fremstilles er det bare ikke!

[ 26-09-2001: Endret av: Kjell Arild Bersås ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok at programmet bare viste bruddstykker og selvsagt ikke kunne dekke temaet særlig omfattende. Men FAKTA som fremkom i programmet og PERSONENE som stod frem viste tydelig at her har vi arrogante SAS som hever seg høyt over de 3 landenes havarikommisjoner (unntak: kanskje i SAMARBEID med den svenske, husk økenavnet 'svensk alt sammen'). Utrolig, men helt i tråd med mye annet SAS har foretatt seg de siste årene. Eks: 'SAS var villig til å bruke 1 milliard i året på å knekke Braathens'.

Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flysikkerhet er alltid viktigst! Og desverre er det slik at flysikkerheten ikke altid er det som kommer først. Men jeg må si at jeg reagerer på måten NRK fremstiller disse episodene som mye mere alvorlig enn de faktisk er. Mange ER alvorlige JA, men som Jörgen sier:

"Klart det ser alvarligt ut med "Havari. Halepartiet ödelagt". Mycket häftigare än att säga att flygplanet skrapade i halen i banan vid landning..."

et annet eksempel var en avbrutt avgang som ble fremstilt som SVÆRT alvorlig. Avgangen ble avbrutt før V1 og flyet stoppet før rullebaneneden, ingen skade gjort og flygerene handler korrekt.

Det eneste jeg vil frem til er at man må være kritisk til det man ser på TV. Jeg kommer ikke til å slutte å fly med SAS etter å ha sett dette for å si det slik. [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Carl N.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir lettere patetisk når enkelte over her forsøker å bortforklare det som kom frem i programmet. Selvsagt blir slike programmet spisset, og selvsagt får man ikke med seg alle nyansene. Men det som ble lagt frem var likevel såpass alvorlig at SAS-sympatisører bør unngå å hoppe i skyttergravene.

Ifølge det som ble presentert, opererte SAS med en manual som manglet viktig info om motorregulering, SAS neglisjerte en motor med unormalt høyt oljeforbruk. Det endte med at motoren havarerte. SAS forsøkte å unngå at denne motoren skulle undersøkes av et nøytralt motorverksted. SAS ville ikke stille opp og kommentere disse sakene.

Er det noen som mener at alt dette er løgn og forbannet dikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel jeg gidder ikke en ny kranglerunde med dere fjøsnisser [image]images/icons/tongue.gif" border="0[/image]

Bevisene taler for seg selv.

Noen av dere er så ihuga SAS-patrioter at dere mener alt er ok om dere så må sitte med motorene i fanget i en MD-80 Cabriolet...som vi kanskje får oppleve en vakker dag om ikke SAS snart oppdager hva flysikkerhet er.

...og mine glupe meninger kommer aldri til kort [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image]

SAS er skvip, lenge leve Braathens!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Jan Gulliksen:

Er det noen som mener at alt dette er løgn og forbannet dikt?

Jag känner inte till detta specifika tillfälle, men jag tycker det blir patetiskt när det framställs i media som om hela ledelsen i SAS konspirerar för att dölja fakta bakom ett motorhaveri...

Det är fullt möjligt att ett fel begåtts, kanske av en tekniker, kanske av flera. Kanske felet begåtts av motor tillverkaren som inte opererat med relistiska gränsvärden? Kanske inget fel begåtts utan det helt enkelt var Murphy som var ute och trollade..?

Poängen med säkerhets arbetet är inte att hänga en skyldig varje gång något sker! Säkerheten blir inte bättre av det. Det slutar bara med att personal inte törs att erkänna att fel begåtts.

Det är en av anledningarna till att man (inte bara SAS utan de flesta flygbolag) håller sådana episoder internt. Om ett fel begåtts så utreds och efterforskas det noga. Givetvis visas folk till dörren om grova tjänstefel begåtts. Men som oftast beror det på att man inte varit förutseende nog i procedyrer och instruktioner.

Fakta i livet är att man gör misstag ibland... Hand upp, ni alla som aldrig gjort ett fel.

Säkerhetsarbetet i flygbranchen går bland annat ut på att minska inflytelsen av den så kallade "mänskliga faktorn" som ligger bakom många incidenter och olyckor.

Säkerheten gynnas inte av att media ställer upp med okunniga sensationslystna reportrar och "Avslöjar" händelser som behöriga myndigheter och instanser redan vet om.

Jag säger inte att säkerheten är perfekt, men man har det som mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Jan Gulliksen:

Er det noen som mener at alt dette er løgn og forbannet dikt?

Jag känner inte till detta specifika tillfälle, men jag tycker det blir patetiskt när det framställs i media som om hela ledelsen i SAS konspirerar för att dölja fakta bakom ett motorhaveri...

Det är fullt möjligt att ett fel begåtts, kanske av en tekniker, kanske av flera. Kanske felet begåtts av motor tillverkaren som inte opererat med relistiska gränsvärden? Kanske inget fel begåtts utan det helt enkelt var Murphy som var ute och trollade..?

Poängen med säkerhets arbetet är inte att hänga en skyldig varje gång något sker! Säkerheten blir inte bättre av det. Det slutar bara med att personal inte törs att erkänna att fel begåtts.

Det är en av anledningarna till att man (inte bara SAS utan de flesta flygbolag) håller sådana episoder internt. Om ett fel begåtts så utreds och efterforskas det noga. Givetvis visas folk till dörren om grova tjänstefel begåtts. Men som oftast beror det på att man inte varit förutseende nog i procedyrer och instruktioner.

Fakta i livet är att man gör misstag ibland... Hand upp, ni alla som aldrig gjort ett fel.

Säkerhetsarbetet i flygbranchen går bland annat ut på att minska inflytelsen av den så kallade "mänskliga faktorn" som ligger bakom många incidenter och olyckor.

Säkerheten gynnas inte av att media ställer upp med okunniga sensationslystna reportrar och "Avslöjar" händelser som behöriga myndigheter och instanser redan vet om.

Jag säger inte att säkerheten är perfekt, men man har det som mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo Hr.Toll!

Jeg håper ikke at du tar dette så veldig tungt da, at noen her kritiserer din arbeidsgiver.

Husk at SAS kan takke sine piloter som gjorde en fantastisk innsats i disse hendelser/ulykker for å unngå at liv gikk tapt.

Det er ikke de ansatte jeg angriper, men ledelsen. Bare så det er sagt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er bra at du poengterer at du kritiserer ledelsen og ikke de ansatte "på gulvet", Helge!

Dette er et viktig poeng, for i endel andre diskusjoner jeg har lest her kan det oppfattes som om skytsen var rettet mot flymekanikere, teknikere osv. selv om det kanskje ikke var meningen i utgangspunktet. Disse er nok "allrighte" folk som prøver å gjøre jobben sin på beste måte, problemene ligger nok på et atskillig høyere nivå.

I et firma av SAS` størrelse blir avstanden til toppen veldig stor for de som jobber på gulvet, en mekaniker / tekniker har nok null kontakt med ledelsen på det nivå vi snakker om her. Og jeg er sikker på at mange av dem har meninger om ting det vi så på TV i går, men har vanskelig for å nå frem med dette.

Synes dog ikke det er riktig å kalle de som prøver å nyansere litt rundt disse tingene for "fjøsnisser" og "SAS-patrioter", såpass sakelighet bør vi ha i dette forumet.

Å prøve å belyse en sak fra flere sider er ikke det samme som å forsvare det som skjer. Mye av kritikken er sikkert berettiget, men det finnes sikkert dem som har andre meninger å komme med, og det bør de få lov til uten å bli utsatt for angrep her.

Mener nå jeg da.

Roger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Helge Bø:

Hallo Hr.Toll!


Hej Hr. Bö! [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Jag tar inte kritiken mot min arbetsgivare tungt eller lätt... Jag kan inte se det som kritik efter som det kommer från folk som inte har en anelse om vad de talar om.

Tabloid journalister som ska informera den ovetande massan om ett så komplicerat ämne som flygsäkerhet är för mig sinnebilden av uttycket "En blind som leder en blind"!

Jag försöker istället höja kunskaps nivån hos de som är tillgängliga, för kunnskap och förståelse saknas verkligen hos folk utanför branchen!!!

Men diskussionen är ändå hälsosam och positiv så länge man inte blir stereotyp och vägrar se andra sidor av argumenten.

Detta forum är ett av de få som tillåter diskussioner utan att man, som oftast, blir osaklig. [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Medier er ikke til å stole på, det er noe alle vet. Behøver jeg å trekke fram eksempler fra siste halvår? Dette innslaget tror jeg nesten kan stille seg i samme rekke.

Men ett poeng som kommer fram (og som bør bli hørt), er at sikkerheten kanskje er noe lavere nå enn den har vært for et par år siden. Eller ihvertfall på vei nedover. Men jeg tror ikke dette er noe spesielt for SAS i det hele tatt. Det er nok mere utbredt enn det. Og det er jo klart at hvis noe skulle være i litt dårlig forfatnign, så er det ledelsens skyld som ikke har klart å hanskes med situasjonen (men de skulle vel heller bruke pengene til fallskjermene sine, som de tar ut når noe virkelig går galt! [image]images/icons/tongue.gif" border="0[/image] seriøst!) Man kan kanskje ta det som en liten vekkerklokke, og ta en nærmere kikk på om sikkerheten kanskje kan være noe å ta tak i?

Og bare for å nevne det: Hvor mange flyavganger finnes det i døgnet? Hvor mange styrter? Hvilket transportmiddel er det sikreste?

[ 26-09-2001: Endret av: Jakob Jakobsen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er på ingen måte enig i at teamet bak denne dokumentaren ikke hadde en anelse om hva de snakket om...men nok om det.

Dette fjøsnisse-innlegget mitt var jo en liten spøk da...og det virker som at det også stort sett er oppfattet slik [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Ikke skadelig å krydre alt dette her om SAS med litt ironi tror jeg [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Helge Bø:

Er på ingen måte enig i at teamet bak denne dokumentaren ikke hadde en anelse om hva de snakket om...men nok om det.


Ok! En anelse kanske de hade... Men inte mer! [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Jaja! Nog om det! [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helge Bø er vel den mest usakelig debattanten som er på forumet.

Ser på tidligere innlegg at han bruker masse energi på å grave frem gamle og nye ting i media, og gjentar og gjentar at "SAS må skjerpe seg".

Når han blir konfrontert av de som har litt mer peiling enn ham selv om hvilke konkrete tiltak han foreslår, unnlater han å svare på dette, eller tyr til usakeligheter.(barnslig spør du meg).

Er det mekanikerne, flyverne, ledelsen eller hvem han er ute etter å "henge"?

Kom med konkrete tiltak, og slutt med dette svadapratet!

Jeg ser forøvrig at mange "gamle" debatanter ikke gidder å skrive her lenger, jeg har en mistanke om hvorfor.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Helge Bø:

Vel jeg gidder ikke en ny kranglerunde med dere fjøsnisser [image]images/icons/tongue.gif" border="0[/image]

Bevisene taler for seg selv.

Noen av dere er så ihuga SAS-patrioter at dere mener alt er ok om dere så må sitte med motorene i fanget i en MD-80 Cabriolet...som vi kanskje får oppleve en vakker dag om ikke SAS snart oppdager hva flysikkerhet er.

...og mine glupe meninger kommer aldri til kort [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image]

SAS er skvip, lenge leve Braathens!!

 

Heisann....

 

Hvis du så programmet så fikk du vel kanskje også med deg at godt over halvparten av de hendelsene som ble tatt opp, ikke hadde noe med det tekniske å gjøre, men med pilotfeil??

F.eks. Sette inn feil takeoff-data i FMS, skli av rullebanen, osv....

Mvh

Mads

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig skrevet av Jakob:

nesten hver ENESTE tråd ender opp med "uvennlige" diskusjoner, eller langt utenfor topic...

og det kommer av all usakligheten i mange innlegg.Skal man ha en saklig debatt med event.saklige konklusjoner må man først og fremst forstå at man må ta ballen,ikke spilleren.

Hva hjelper det på flysikkerheten å f.eks.angripe spesifikke yrkessgrupper i ett eller annet selskap?Tror man virkelig at vi bidrar med noe positivt ved utsagn som "SAS er skvip, lenge leve Braathens!!" , "Pakk!" ol.?

Til Brennpunkt-episoden;Jeg bare minner om hva som skjedde etter innslaget de hadde om ulykken i NSB(husker ikke stedsnavnet)Der ble Brennpunkt-redaksjonen dømt av pressens faglige råd for sin vinkling på ulykken.Det samme burde skje nå,de intervjuet bla. Teknisk ansvarlig i SAS'øverste ledelse, Marie Erhling,i en time hvor hun forklarte disse episodene fra SAS'ståsted.De viste vel ca.fem sek.av dette,hvor hun ble avbrutt i to av dem.En kaptein ble intervjuet (nevner ikke sted og navn...)hvor han rettet flengende kritikk mot SAS.Det sies ingen ting om at han først etter å ha trottlet ned en død motor,gjør det samme med motor nr.2.Hvorfor gjorde han det?Det sies ingen ting om at han satt mer eller mindre paralysert i Cockpit,og hvor en tredje SAS-pilot som var pax,skjønner at noe er galt,går fram i Cockpit og sørger for at de kom seg ned på et vis som førte til 0 tap av liv.Man kan si at episoden hadde vel mer enn paralysert de fleste av oss,men mitt poeng er at dette er sider ved saken som NRK burde se seg tjent med hadde fått en plass i innslaget,slik at vi unngår denne noe overdrevne "slaktingen" av SAS'sikkerhets/kvalitetsnivå.

Men dette innlegget fører vel igjen til at jeg får på pukkelen for et blåøyd forsvar av SAS. [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Vidar

LN-VOE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Rune Hagen:

Helge Bø er vel den mest usakelig debattanten som er på forumet.Ser på tidligere innlegg at han bruker masse energi på å grave frem gamle og nye ting i media, og gjentar og gjentar at "SAS må skjerpe seg".Når han blir konfrontert av de som har litt mer peiling enn ham selv om hvilke konkrete tiltak han foreslår, unnlater han å svare på dette, eller tyr til usakeligheter.(barnslig spør du meg).Er det mekanikerne, flyverne, ledelsen eller hvem han er ute etter å "henge"?Kom med konkrete tiltak, og slutt med dette svadapratet!Jeg ser forøvrig at mange "gamle" debatanter ikke gidder å skrive her lenger, jeg har en mistanke om hvorfor.

Ja etter denne tv-dokumentaren så er det vel ikke rart at jeg mener SAS må skjerpe seg...

Men jeg prøver alltid å holde meg til saken jeg, så dermed kan jeg jo ikke være usaklig [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image]

Forøvrig er det jo slike innlegg du serverer nå som gjør det utrivelig å diskutere her, likevel skal man lete lenge for å finne et forum som er mer ryddig enn dette.

Men det virker jo som du har fulgt med en stund, så du har vel skiftet navn igjen da siden du er nyregistrert medlem [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er medias vinkling av saken.

Husk at media stort sett er ute etter å lage skandaler, for det er det folk vil høre om.

Min arbeidsplass, NSB, har vært ute for akkurat den samme kritikken. Jeg som daglig arbeider i bedriften, vet at mye ikke stemmer.

Tog og skip hadde hovedsidene i avisene i fjor. Det var bare et tidsspørsmål før det var flybransjen sin tur, og SAS' "nødlandinger" den siste tiden har ikke gjort saken bedre.

Folk tror på media, derfor nytter det sjelden at fagfolk sier det motsatte. [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Geir Gundersen:

Folk tror på media, derfor nytter det sjelden at fagfolk sier det motsatte. [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image]

Allt för sant! Dessvärre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...