Gå til innhold

British Airways B777-200 landet før banen på LHR!


Thomas Hjelset

Anbefalte innlegg

  • Svar 71
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Tur att ingen kärra stod och väntade på holding point till 27L, utifrån bilder man sett kunde dom isåfall kommit väldigt nära varandra :o

 

Otroligt vad mycket olika teorier man har läst nu på 4 olika flygforum :laugh:

 

- Någon har spekulerat i vortex från en heavy som den följde på approach. Det förklarar väl kanske inte den höga anfallsvinkeln på videon men, va tror ni om den teorin ?

 

- Någon hade sett APU påslagen (luckan öppen) vilken kan tyda på 2 x engine failure.

 

- Svårt att tänka mig att det skulle vara soppatorsk. Planet skulle ha landat 1300, men slog ner 12:42 = 20min tidig.

 

- Birdstrike, hmm.... måste ju ha varit stor flock isåfall och inte en enda fågel ? Vart är isåfall resten av fåglarna ? Borde ju ligga rester i området som borde varit rapporterat på nyheterna vid den här tiden.

 

 

Från pprune:

Our (USA) union's international pilot union committee guy put this note out earlier:-

"We've been in contact with BALPA throughout the day.

Needless to say, the fact that everyone walked away is a testament to the airplane and the flight crew and to be fair, the cabin crew.

At this point in time all we know is that the airplane suffered DUAL ENGINE FAILURE at 400 feet.

 

 

Från pprune:

This is really getting stupid. Is this a professional pilots rumor network?

Let me gently explain..... have you heard of batteries?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Någon hade sett APU påslagen (luckan öppen) vilken kan tyda på 2 x engine failure.

Det er flere bilder som viser at APU intake er åpent.

 

- Birdstrike' date=' hmm.... måste ju ha varit stor flock isåfall och inte en enda fågel ?[/quote']

Med mindre en struts hoppet inn i hver motor ved 400 fots høyde... Har litt vanskelig for å se at en bird strike skal føre til noe slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Diskusjonstema på jobben i dag dette ja. De fleste spekulasjonene heller mot at den gikk tom for fuel. Skal mye til at begge motorene shutter ned samtidig. Selv en haug med gjess stopper ikke de viftene der.

Uansett spekulasjoner, dette får man sikkert svar på når de oransje boksene er sjekka.

 

Så at kapteinen ble hyllet som en helt som klarte å få maskinen ned i et stykke.

Det var sikkert veldig bra gjort. Håper han fortsatt er helt når undersøkelseskomisjonen er ferdig med jobben. (ref capt Rasmussen på Gottrøra og gutta på Air Transat 330'n)

 

Mvh

Jan Fredrik

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tur att ingen kärra stod och väntade på holding point till 27L, utifrån bilder man sett kunde dom isåfall kommit väldigt nära varandra

 

Mulig jeg er helt på jordet her, men brukes ikke primært 27R for take off når 27L er i bruk for landinger?

 

Uansett så har jeg gitt opp å spekulere. Jeg venter heller til proffene har fått gjort sine undersøkelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske interessant at det kun er overskrifta og første avsnittet som omhandlar det at det kan vere forureining i drivstoffet.

 

Det som slår meg i det tilfallet, er at denne maskina neppe var den einaste som fyllte drivstoff på flyplassen den kom ifrå den dagen. Og dersom drivstoffet var så forureina at motorane stoppa......kvifor i ALLE dagar skjedde det ikkje med fleire fly? Og kva er sjansen for at begge filtera går tett samstundes?

 

Eg vil ikkje spekulera alt for mykje i årsak, men eg helt in knapp på systemfeil og\\eller meteorologiske fenomen som delvis medverkande til dette (utan at eg har noko å bygge opp dette med).

 

At mannskapet gjorde ein god jobb når situasjonen oppstod, DET er det i allefall ingen tvil om. Eg tar på meg hatt berre for at eg skal kunne ta den av for kapteinen og hans mannskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er helt på jordet her' date=' men brukes ikke primært 27R for take off når 27L er i bruk for landinger?[/quote']

De har normalt en rullebane for takeoff og en for landing av gangen, der de bytter mellom de to midt på dagen. Dog, dersom det er forsinkelser ol kan de benytte begge to mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan overskride de begrensninger som er satt på g-krefter ved å trekke hardere i stikken (derav såkalt "soft-protections") mens Airbus FBW-fly ikke kan overskride dem ("hard-protections") uten at vi begynner å fikle med systemet (feks slå av FAC'ene).

 

Men i denne sammenhengen hjelper det ikke så mye. Staller flyet, så er de Isaac Newton som tar over, selv om man trekker i stikken og "overstyrer" systemet... stall er stall. Jeg tror neppe de har overskredet noen g-begrensninger før de traff bakken. Det er godt mulig at de har flydd ned de siste sekundene med max AoA og at protections har forhindret at de stallet ut tidligere. Men hvis alt av strøm forsvant, så forsvinner disse protections også.

 

Jeg er veldig spent på hva undersøkelsen kommer frem til... jeg skal være veldig forsiktig med å peke på hva det kan være, men jeg lurer på om de ikke kommer til å titte grundig på FADEC'en og resten av det elektriske systemet.

 

Det jeg har veldig vanskelig for å tro på er de mest omtalte tingene... Windshear, birdstrike og tom for fuel. Windshear tviler jeg på fordi været ikke var så dårlig i det hele tatt, og ihvertfall ikke så voldsomt mtp vind. Birdstrike... to så store motorer satt ut på så kort tid? Tror man i såfall snakker om flere struts i hver av dem, men så lenge strutser ikke kan fly så tror jeg de er naturlig eliminert som årsak.

 

Fuel starvation? Ingenting er umulig, men altfor mange ting skulle ha skjedd før det... Warnings etc. er en ting, men en annen er at høyre og venstre side er separert. Sannsynligheten for at begge motorene slokker samtidig tror jeg er mindre enn sannsynligheten for å vinne førstepremien i Lotto. De kjente tilfeller hvor man har gått tom for fuel, har man mistet en først og så den andre... gjerne med flere minutters mellomrom. At begge 2 slokner samtidig på grunn av fuel, virker bare litt for usannsynlig for meg. Men det er jo også tanken om at en 777 bare skal ramle ut av himmelen på final... og det har jo nå skjedd.

 

Men dette blir ikke annet enn spekulasjoner! Jeg har ikke hørt noe om dette annet enn hva som har vært i avisene, og jeg er like spent (om ikke mer) som alle andre på å høre resultater fra undersøkelses-kommisjonen.

 

 

T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AAIB Initial Report

 

Initial indications from the interviews and Flight Recorder analyses show the flight and approach to have progressed normally until the aircraft was established on late finals for Runway 27L. At approximately 600 ft and 2 miles from touch down, the Autothrottle demanded an increase in thrust from the two engines but the engines did not respond. Following further demands for increased thrust from the Autothrottle, and subsequently the flight crew moving the throttle levers, the engines similarly failed to respond. The aircraft speed reduced and the aircraft descended onto the grass short of the paved runway surface.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Co-Piloten (Senior First Officer John Coward) får iallefall mye velfortjent skryt av britisk presse.

 

The Daily Mail's headline is "A hero called Coward". The Sun has "Coward is a hero". For the Daily Mirror' date=' it is "Coward the brave". [/quote']

Hm utilsiktet ironi fra britiske aviser,dette eller? :grin:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så på en ekspert uttale seg om saken og sier at det ser ut som om alt som har med elektroniske systemer og computerne til flyet bare "forsvant"....

 

Og 777 er jo forsovet bare styrt av datamaskiner... så er det da sånn at hvis all strøm plutselig skulle forsvinne så har man rett og slett ingen kontroll over flyet??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så på en ekspert uttale seg om saken og sier at det ser ut som om alt som har med elektroniske systemer og computerne til flyet bare "forsvant"....

 

Og 777 er jo forsovet bare styrt av datamaskiner... så er det da sånn at hvis all strøm plutselig skulle forsvinne så har man rett og slett ingen kontroll over flyet??

 

Det var som jeg mistenkte. Alt dette om motorkutt pga. fuel, windshear og jetwash hørtes for merkelig ut.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Nå har jo 777 som 767 en nød generator som drives av ufellbar liten propell ved feil(RAT), pluss at de kjører UPS på de mest kritiske mener jeg, så dette er nokk en gåte for de fleste...men en ting er sikkert, han hadde nokk en høy AOA på slutten der.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RAT på T7 driver följande Hydraulic System tydligen:

 

- Landing Gear

- Leading edge slats

- Nose and main wheel steering

- Thrust reversers

- Trailing edge flaps

- Wheel Bakes

 

Om det är sant så hade ju inget av dessa hjälpt BA038 att komma närmare banan.

 

Tänker lite på hur den här olyckan hade slutat om vissa får som dom vill:

- En cockpit utan människor. Hur hade en dator lyckats ta sig ur situationen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RAT på T7 driver följande Hydraulic System tydligen:

 

- Landing Gear

- Leading edge slats

- Nose and main wheel steering

- Thrust reversers

- Trailing edge flaps

- Wheel Bakes

 

Om det är sant så hade ju inget av dessa hjälpt BA038 att komma närmare banan.

 

Leading edge slats hadde vel hjulpet litt ved å utsette stalling av vingene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tänker lite på hur den här olyckan hade slutat om vissa får som dom vill:

- En cockpit utan människor. Hur hade en dator lyckats ta sig ur situationen ?

 

Hvem er det egentlig som vil det? Verken produsenter av kommersielle fly eller flyselskaper har særlig interesse av det...

 

Interessen for ubemannede fly ligger i militære områder.

 

Leading edge slats hadde vel hjulpet litt ved å utsette stalling av vingene?

 

Når de først opplevde problemene, så var maskinen fullt konfigurert for landing (=slats og flaps ute).

 

 

Hilsen Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Personlig tror jeg aldri at et fly som transporterer sivile, vil fly uten piloter. Og hmmm det var nytt for meg, trodde også at RAT ga emergecy power til UPS og systemer, men der kan man se, man lærer så lenge man lever. Uansett B777 er klodens heftigste fly synes nå jeg, det var vell egentlig slik B737NG cocpit skulle ha hvert også, men det ble for omfattende så de tredde en digital layout på en analog base, korriger meg om jeg har feil. 777 min favoritt... :)

 

Jan Furrøy, du vet kansje om RAT gir eletrisk backup også? Hadde hvert artig og vist....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvis flyet lå på 600fot/2nm out så spørs det vel om RAT'n hadde rukket å deploye og vært til noen hjelp uansett. Uten at jeg har noen spec på dette.

Hvis det er som initial report sier at motorene ikke responda på hverken autothrottle eller manual input så er vel kanskje dette software relatert.

Så langt så står det jo ikke noe om loss of electrical pwr her, og uansett så har man jo batt pwr til de viktigste instrumentene og systemene.

Dette blir jo bare spekulasjoner, men det er jo gøy det også. Det ender vel opp med at en eller filleting har forårsaket en kjede av feil.

 

Mvh

Jan Fredrik

SAS807

Lenke til kommentar
Del på andre sider

As previously reported, whilst the aircraft was stabilised on an ILS approach with the autopilot engaged, the autothrust system commanded an increase in thrust from both engines. The engines both initially responded but after about 3 seconds the thrust of the right engine reduced. Some eight seconds later the thrust reduced on the left engine to a similar level. The engines did not shut down and both engines continued to produce thrust at an engine speed above flight idle, but less than the commanded thrust.

 

Recorded data indicates that an adequate fuel quantity was on board the aircraft and that the autothrottle and engine control commands were performing as expected prior to, and after, the reduction in thrust.

 

All possible scenarios that could explain the thrust reduction and continued lack of response of the engines to throttle lever inputs are being examined, in close cooperation with Boeing, Rolls Royce and British Airways. This work includes a detailed analysis and examination of the complete fuel flow path from the aircraft tanks to the engine fuel nozzles.

Kilde:

http://www.aaib.gov.uk/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om ikke snakket om strøm er en misforståelse av utsagnet "we lost all power", som for oss gjerne er snakk om motorkraft men for en som ikke er fullt inne med "lingo'en" blir power = strøm.

 

Lurer på om årsaken til denne hendelsen kommer til å bli en av de "store mysteriene", og at den sannsynlige årsaken peker mot mobiletelefon(er)...

 

 

Hilsen T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...