Gå til innhold

KC-10 og AN-124 i Bodø


Einar Kristiansen

Anbefalte innlegg

Alexander

 

Har aldri, aldri påstått at jeg er ekspert på fly, og er åpen for ny innformasjon hele tiden. Det er slikt man lærer nye ting, ikke med og slå ned slik du gjorde..

 

NJA, Nå er Riktignok DC10 og KC10 like, men det som "avslører" DC10/KC10 mest, er vel de tre motorene, derav den ene på haleroret tror jeg:=)

 

Men dette vet vel dere "hobby-piloter" enda bedre en meg. Jeg er bare en stakkars skrivebordspilot jeg;P

 

Oddvar

NAX111

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KC10 har også 3 motorer' date=' det er KC135 som har 4. det er en ombygsd versjon av Boeing 720 . man ser det på bommen bak på flyet. den de kobler til andre fly som skal tanke. [/quote']

 

Eh, nei. KC135 er en 'ombygd' versjon av Boeing 707, ikke 727.

 

Nå var vel ikke 727 med i bildet her heller, 720 er en kortere variant av 707 ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men KC10 er i utgangspbygget BYGGET som DC10-30. Det er det som er byggeformen til skroget. Hva USAF gjorde med skroget etter at de fikk tak i flyene vet jeg ikke. Men jeg vil nesten banne på at de strippet maskinene ned til bare metallet' date=' og ombygde de så de skulle passe inn i den oppgaven de skulle brukes i. Som ofte USAF gjør når de kjøper fly... De har god ekspertise i akkurat det der..

 

Oddvar

NAX111 [/quote']

 

Uten å ta dette for langt:

At KC-10 er basert på DC-10-30C er det ingen som bestrider. Men etter litt googling fikk jeg bekreftet min mistanke om at USAF sine KC-10 er bygget som KC-10 og levert som KC-10 fra McDonnel Douglas. Altså ingen ombygging av sivile fly fra USAF eller McD.D. sin side. (USAF bygger forøvrig ikke om sine egne fly, dette er tjenester som sivile selskaper gjør, akkurat som man gjør i Luftforsvaret)

Her er en fin side for de som gidder å sette seg inn i KC-10`s historie: http://www.kc-10.net/kc10/index.htm

 

Hadde jeg vært hjemme kunne jeg gitt flere bok referanser til E-3, KC-10 og KC-135, som opprinnelig var basert på 717/Dash80, og ikke hverken 707 eller 720 (ja jeg vet at det mye senere kom en MD-95/B-717). Dette er også skrog som er levert fra Boeing til USAF, heller ikke dette er "ombygde" brukte sivile fly, men basert på et sivilt produkt. Foreksempel kan det nevnes at siste "707" skrog som ble bygget var en E-3 til RAF tidlig på -90 tallet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alexander

Har aldri' date=' aldri påstått at jeg er ekspert på fly, og er åpen for ny innformasjon hele tiden. Det er slikt man lærer nye ting, ikke med og slå ned slik du gjorde.. [/quote']

 

Slå ned? Det var ikke ment sånn, beklager! :(

Du har ikke påstått du var ekspert, men jeg svarte Frode, og ikke deg :)

Så jeg har ikke hevdet at du ikke er ekspert, du vet kanskje mer om fly generelt sett enn meg for alt jeg vet :)

 

Poenget mitt uansett ved å svare i denne tråden var at ikke alle kan vite alt, alle har sine forskjellige områder innen en sjanger de kan mer om enn resten av områdene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Petter Stue

 

Det er det jeg peker på, jeg har ikke bestridt at KC10 ble bygd fra grunnen, som en dedidekert tanker, til USAFs behov. Det blir litt vel mye "kverlulering" om man begynner og legge ord i min munn, som jeg ikke har uttalt. For de fleste er det liten eller ingen forskjell på en DC10-30 og en KC10.. Den eneste forskjellen de fleste ser åpent er at KC10 har en gråfarge, har adskillig mindre vinduer, og har en bom bak, der andre fly kan tanke i lufta.. Ellers ser KC10 omtrent ut som en DC10-30..

 

Takk for linken, skal se på den ved beleilighet;)

 

Jeg er klar over at Boeing har brukt 717 betegnelsen på ett tidligere fly en den som er mest kjent i dag. Nemmelig Mdd sin siste flymaskin MD95. Som ble hetende Boeing 717 etter overtagelsen av MDD. Jeg vil tippe at om Boeing hadde villet, hadde Boeing 717 hatt mange flere år med utviklingspotensial langt utover B717-200 skroget. Desverre ble det ikke noe mer, og 717 er historie, selv om de nok vil fly en stund til...

 

Jeg viste ikke at den siste 707 skroget ble bygget så sent som på 1990 tallet. Trodde de fleste 707 skrogene hadde vært historie for lenge, lenge siden da.. Hadde de i det hele tatt verktøyet til å bygge ett 707 skrog på 1990 tallet da?. Eller er det som så mye militært, det forblir på lager ett eller annet sted, selv lenge etter at den militære nytten er gått ut. Jeg vet at i Norge hadde/har man på lager utstyr som er både 30 og 50 år gammelt.. og som ALDRI har vært brukt, men som er i prima stand..

 

Oddvar

NAX111

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Det virket litt slikt, ble litt "hm hva F har jeg gjort galt nå da" her;)

 

Jeg har ikke sagt jeg er ekspert på hverken det ene eller det andre, men jeg har "litt" peil på fly, det har vært en kjær hobby for meg i mange år.. Lenge før jeg "oppdaget" FS første gangen foresten;)

 

Nei selvsag, ikke alle vet alt, og alle har sine områder.. Jeg er klar over at det er MYE jeg ikke har den ringeste anelse om i flyverden, og det er jeg den første her inne til å innrømme. Er ikke innen den industrien så det er tonnevis med kunnskap jeg ikke har.. Men jeg klarer og holde meg med i svingene i det minste, og det er jo ikke så ille bare det:P

 

Foresten, er du på noen måte i slekt med en Thomas Olstad som bor på Stange?

 

Oddvar

NAX111

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å klargjøre og minne om mitt tidligere innlegg: Oddvar er meget kunnskapsrik når det gjelder fly. Jeg sa heller ikke at han var ekspert :grin:

 

Ikke er heller jeg det, men jeg tar til meg kunnskap etterhvert som jeg får fordøyd den :D

 

Spørs bare om hjernen min har nok plass (Enkelte vil vel påstå at den har for mye ledig plass :grin:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får du bare sørge for at du er på jobb når de skal tilbake da ;) Red Flag er vel ferdig 2November tror jeg, så de kommer vel tilbake rundt da tenker jeg. Forresten, jeg har hørt fra noen at Antonov 124 vistnok skulle komme til Bodø i dag? Stemmer dette? Det kan da ikke være såå mye utstyr de skal ha med over til Red Flag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Red Flag ja......har nettopp vært i USA og var bl.a i Washington DC. Der besøkte jeg et flymuseum som viste film (IMAX) fra en "Red Flag"-øvelse for noen år siden. Dette er virkelig heavy saker og ikke helt ufarlig heller. En liten feil kan koste flere pilot-liv, det er sinnsykt mange fly i luften samtidig. Ja, ja, de karene er vel utsatt for risiko hver dag, og kan nok sine saker til fingerspissene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp:-)

KC10 har også 3 motorer' date=' det er KC135 som har 4. det er en ombygsd versjon av Boeing 720 . man ser det på bommen bak på flyet. den de kobler til andre fly som skal tanke. [/quote']

 

Eh, nei. KC135 er en 'ombygd' versjon av Boeing 707, ikke 727.

 

Nå var vel ikke 727 med i bildet her heller, 720 er en kortere variant av 707 ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...