Gå til innhold

Under takeoff


Kristian Nafstad

Anbefalte innlegg

Vel de sier jo at alt elektronisk utstyr skal være slått av under avgang og landing... Men er godt mulig du får lov hvis du spør kabin bessetningen

 

Edit: Elektronisk utstyr med sender og eller motaker skal være slått av under hele flighten, mens alt elektronisk utstyr (Absolutt alt) skal være avslått så lenge setebelt lyset er på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Børge Litangen
Men det elektroniske som skal være slått av er elektronisk utstyr med antenner [...]

 

Ikke helt korrekt. Under avgang og landing skal alt elektronisk utstyr være avslått. Jeg siterer Widerøes cabin announcement:

 

For å unngå forstyrrelser på flyets instrumenter' date=' [i']må alt elektronisk utstyr være avslått under start og landing[/i], så lenge setebelte-skiltet lyser. Mobiltelefoner og annet utstyr som inneholder radiosender eller -mottaker må alltid være avslått om bord.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kamerat hadde også mobile på underhele flighten' date=' Var en smule nærvøs:P[/quote']

 

Hvis du vet at det ikke er lov, hvorfor ba du han ikke slå den av?

 

Må ærlig innrømme at akkurat det forbudet mot elektroniske forbudet bryr meg der sola aldri skinner. Å filme en takeoff fører ikke akkurat til at flyet faller sammen. Ei å høre på iPod. Såvidt meg bekjent har det aldri blitt påvist at det har ført til ulykker/problemer å ringe med mobiltelefon eller å bruke laptop/ta bilder. Det har kun blitt antatt at det har noe å si, så derfor gjør man det for sikkerhetsskyld.

 

Skal helt ærlig innrømme at jeg glemte å skru av mobiltelefonen på flyet i forrige uke. Hadde sovet færre fingre enn på èn hånd i løpet av helgen, og det første som skjedde da jeg kom inn på flyet var å skru på et annet elektronisk apparat(iPod), lene setet tilbake og så våknet jeg av at stolene dengte nedi bakken..... Men se.... jeg lever :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elektroniske artikler som f.eks. Ipod, digitalt kamera/videokamera osv. vil nok de fleste flyselskaper bry seg mindre om i liten skála, spesiellt siden det verken er sender/mottaker i disse apparatene. Dog har jeg lite respekt for folk, som bevisst lar mobiltelefoner være på - dette er et brudd mot sikkerhetsreglementet ombord. Det overrasker meg stadig, at noen nærmest "må" tøye grensene - og ikke klarer å respektere dette. Har selv vært med på en flyvning, der vi som kabinansatte hadde en "konfrontasjon" mot en passasjer - som nektet å slå av. Uten å gå i detalj, kan jeg si såpass mye - at det ble både dyrt og ubehagelig for denne paxen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et kamera eller en mobiltelefon påslått ombord er vel ikke så farlig... men hva med 150 påslåtte mobiltelefoner og ca. like mange andre elektroniske apparater? Husk på at det ikke er dekning, evt. dårlig dekning, når man kommer opp på ett par tusen fot, noe som betyr at mobiltelefonen automatisk bruker maks effekt.

 

Og som nevnt, mange tenker at én mobil ikke gjør noe skade, men hvordan vet du at ikke alle andre ombord tenker det samme?

 

Såvidt meg bekjent har det aldri blitt påvist at det har ført til ulykker/problemer å ringe med mobiltelefon eller å bruke laptop/ta bilder. Det har kun blitt antatt at det har noe å si, så derfor gjør man det for sikkerhetsskyld

 

Noe av det latterligste jeg har hørt på lenge. Visst man antar at det kan ha en effekt, så vil jeg mye heller ha mine elektroniske apparater avslått ombord inntil dem kan avkrefte denne påstanden, i stedenfor å være ombord på det flyet som bekrefter at elektroniske apparater HAR en effekt.

 

Som pilot har jeg selv hørt forstyrrelser på headsettet når elektriske apparater har vært på, noen ganger så ille at det nesten har vært umulig å oppfatte hva flygelederen sier, og det kan jo være veldig kritisk. En mobiltelefon får nok ikke et fly til å kollapse eller falle ned fra himmelen sånn uten videre, men hva om f.eks. localizer-signalet ble påvirket noen grader av kurs pga. en mobiltelefon og flyet havnet utenfor sikkert område i IMC og havnet i fjellsiden?

 

Til slutt, for å svare på første spørsmålet, spør personalet ombord om du kan bruke kameraet under avgang. Det pleier ikke å være noe problem, og på denne måten har de kontroll over hvem som bruker elektroniske apparater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kom vel frem til at instrumenter i moderne passasjerfly er såpass godt skjermet mot "støy" utenfra' date=' at mobiltelefoner ikke vil ha noen som helst innvirkning. [/quote']

 

Noe som også er blitt bevist senere iblant annet en 737 av noen forskere fra UCLA. 99.7 % av alle strålingtyper er ufarlige for flyinstrumenter. Den siste delen er fortsatt under utredning sa de... Var på Nat Geo her en kveld....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyr endel KLM fra Oslo til Amsterdam, der sier de at "elektronisk utstyr med antenne ikke skal benyttes", sikkert forskjellig prosedyre fra selskap til selskap, men når det er sagt skal man selfølgelig følge selskapets lover og regler.

 

Tror personlig ikke at det noengang er et eneste fly med pax som letter fra noen sted i verden med alt (100%) elekronisk utstyr avslått, til det finnes det for mange elektroniske dippedutter

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kamerat hadde også mobile på underhele flighten' date=' Var en smule nærvøs:P[/quote']

 

Hvis du vet at det ikke er lov, hvorfor ba du han ikke slå den av?

 

ba han om det, men han sa at det ikke hadde noe å si. Veit ikke om det har noe å si? De moderne jetflyene burde være godjent nok til at mobiler kan av en eller grunn så på? Forstyrrer jo ikke instrumentene i småfly, hvorfor i store?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jeg avkrefte med en gang. For det første forårsaker mobilen ulyd i hodetelefonene, og dessuten påvirker den navigajonsinstrumentene (har testet).

Så en post på enten pprune.com eller a.net for en stund siden hvor en tyrkisk pilot hadde skrevet et innlegg om en flight hvor opptil flere mobiltelefoner hadd vært påslått og dette hadde da påvirket autopiloten. Om dette bare er oppspinn vet jeg ikke noe om, men jeg vet mobilen kan påvirke følsomt utstyr. Selv om en mobil påslått under flyvning kanskje ikke har noe si, så er jeg ganske sikker på at 150 mobiler som søker etter signal på maks styrke vil påvirke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk på at det ikke er dekning, evt. dårlig dekning, når man kommer opp på ett par tusen fot, noe som betyr at mobiltelefonen automatisk bruker maks effekt.

 

Og måten de løser dette på er å montere en egen mobil basestasjon i flyet. Denne kobbles til en "lekkende kabel" som ligger oppunder taket langs med hele flykroppen. Da vil alle telefoner ha god kontakt og gå ned til laveste uteffekt.

Den lekkende kabelen ligger paralellt med hovedsignal kabelen til flyet og bare noen centimeter fra.

 

Telenor og Boeing tester dette på en 777 med tanke på å tillby denne tjenesten ombord.

Ifølge mine kilder, som er en som har vært med ombord på dette, er Boeing ikke engstlig for innslag på det flytekniske utstyret. Det handler om PA anlegg mm som kan lage støy slik at paxen blir urolig. Alle har vi vel hørt en GSM slå in på bilradioen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...