Egil Andersen Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 Teknologien for å gjøre fly førerløse finnes allerede, men den brukes bare til militære formål? http://www.nettavisen.no/innenriks/article1314673.ece I fremtiden, kasnkje om et par tiår, vil sivil flyvning bli helautomatisert, hvor flyene styres fra bakken av datamaskiner. Flygere og flygeledere går et dårligere arbeidsmarked i møte. Spørsmålet blir om publikum har tillit til at ikke mennesker styrer flyet de reiser med. Til å begynne med blir det nok cargo dette systemet må testes ut med. Når folk ser at det er trygt å fly uten piloter, så vil nok lavprisselskaper tilby slike flyvninger. Tenk hva de vil spare i lønnsutgifter! Bilettprisene kan presses ned. Bare kabinansatte blir igjen for å ivareta service og sikkerhet ombord. Fartøysjefen med kontor foran i flyet taster inn hvor flyet skal, og etter pushback trykker han "enter". Da overtar datamaskinene taxing, avgang og landing, helt til flyet er parkert ved jetveien på bestemmelsesstedet. Skulle det bli nødvendig å endre på destinasjonen underveis kan fartøysjefen gjøre dette med noen tastetrykk på kontoret sitt i flyet. Det sies at Airbusflyene er så avanserte at de kan fly automatisk fra avgang til landing. Flygerne trenger bare å overvåke flighten. Flygeryrket er nok ikke så spennende som det engang var. Og ikke særlig lønnsomt heller, når datamaskinene overtar. Hva vil så dette gøre med flightsimmerne? Det blir neppe særlig spennende å fly store passasjerfly virtuelt, men kun et lite kontor med PC i fronten på flyet. Men små enmotorsfly og helikopter trenger fortsatt mennesker bak spaken, så flightsimhobbyen overlever nok den teknologiske utviklingen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth G. Sørensen Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 Den diskusjonen har vi hatt gitt... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sindre Holberg Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 Er nesten så jeg må si det er synd dette,,, Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Abdur Rahman Jalil Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 Ikke bare synd... det er helsprøtt :crazy: En kortslutning gjør større skade for den der, enn for et fly med piloter tror jeg... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rolf Arne Beck Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 Er piloter virkelig en så stor utgiftspost for flyselskapene at det er viktig å få totalt føreløse fly? Ser heller for meg en at pilotene blir sittende i flyet en god stund til, mens fly-by-wire tar over mer av de kritiske punktene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Clamer F. Meltzer Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 Er piloter virkelig en så stor utgiftspost for flyselskapene at det er viktig å få totalt føreløse fly? Spør du ledelsen er svaret ja, spør du pilotene nei Men det er klart selskapet vi spare seg enhver utgift hvis de har muligheten til det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roy Halvorsen Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Da gjenstår det å se hvor mange som setter seg i et førerløst fly :eek: Ikke jeg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jon Egil Ursin Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Bra teit å ha kontoret foran i flyet... der vil vel de som betaler mest sitte, med fine vinduer og sånt.. har ikke helt troen på dette neste 20 årene hvertfall, og teknologiinvesteringene vil være enorme både på ATC og flysiden.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius hatlehol Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Her har vi ett resultat på førerløst fly: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erlend Andrè Larssen Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Var vel ikke akkurat et førerløst fly men.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth G. Sørensen Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Hverken førerløst eller annet løst... 2 piloter 4 kabincrew 130 passasjerer (hvor av 3 omkom) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius hatlehol Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Ok da. Sjekket vel ikke fakta så mye før jeg la det ut :whistle: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Hehe, jeg har mine tvil på det pilotløse systemet, i hvertfall når det gjelder kortbanenettet. Skulle likt å sett den supercomputeren som greide å lande et fly i Mehamn i sterk storm bedre enn en pilot! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Johan Holmseth Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Kortbane flyplassene blir nok lagt ned lenge før det kommer noen førerløse fly.. Flyplassene på Helgeland,Lofoten og deler av Finnmark, Samt Framnes er jo nedlegnings truet. Da vil det heller komme 1 stor flyplass i hvert distrikt som dekker behovene for Kyllingmarkene.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Edvardsen Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Her har vi ett resultat på førerløst fly: Som det sies tidligere i tråden her, var ikke dette et førerløst fly, og i tillegg var det en pilotfeil som førte til ulykken... Sist dette temaet var oppe var jeg positiv til idèen med førerløse fly, og det er jeg fortsatt. Dagens passasjerfly er jo allerede så og si helautomatiske, så jeg ser ikke noe problem i å eliminere piloten i fremtiden. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Abdur Rahman Jalil Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Det er jo naturlig at mennesker kan gjøre feil. Men menneske har noe ingen maskiner har, og det er instinkter. Og om flyet går tom for drivstoff, så fungerer jo ikke motorer, og generatorer, og da heller ikke computeren. hvem i all verden flyr da..? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erlend Andrè Larssen Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Den eneste gangen jeg har hørt om der en airliner har gått tom for fuel i luften (og kommet hel ned), har flyet blitt forsynt med strøm fra en nødturbin. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth G. Sørensen Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Den eneste gangen jeg har hørt om der en airliner har gått tom for fuel i luften (og kommet hel ned)' date=' har flyet blitt forsynt med strøm fra en nødturbin. [/quote'] Er faktisk flere slike tilfeller, men de to mest kjente er "The Azores glider" (A330) og "The Gimli glider" (B767).. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Abdur Rahman Jalil Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Vet jo at flyene har nødturbin, men de turbinene produserer jo ikke nok elektrisitet til å kjøre en supercomputer. der er det jo bare nok til å holde i gang de viktigste instrumentene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erlend Andrè Larssen Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Kommer jo helt an på hvordan man dimensjonerer den. Ingeniørene vet nok hva de driver med. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Kortbane flyplassene blir nok lagt ned lenge før det kommer noen førerløse fly..Flyplassene på Helgeland' date='Lofoten og deler av Finnmark, Samt Framnes er jo nedlegnings truet. Da vil det heller komme 1 stor flyplass i hvert distrikt som dekker behovene for Kyllingmarkene.. [/quote'] Om de blir lagt ned er jo ikke helt sikkert da, men hvis det virkelig kommer førerløse fly til Norge, så stopper vel rutetrafikken til disse. Men uansett så tror jeg at det enda vil ta en ganske lang stund før det vil komme noe slikt hit til Norge. Kortbanenettet omfatter så mange småbyer rundt omkring at flyselskapene antakeligvis kommer til å møte sterk politisk motstand mot å legge ned veldig mange ruter til de kortere banene. Hvis flyplassen her i Honningsvåg f. eks. blir lagt ned, så må man kjøre i tre timer før man kommer til nærmeste store flyplass (Alta eller Banak), og det gjør det å bosette seg i Honningsvåg, Hammerfest, Karasjok, Kirkenes, Mehamn, Vadsø, Vardø osv. osv. osv. (hele Finnmarkskysten altså) veldig lite atraktivt. Da kan man like gjerne stenge ned hele Finnmarkskysten og heller lage en gruppe storbyer på innlandet med en hau forurensende fly. Tenk på hvor bråkete det vil bli å bo i nærheten av den eventuelle storflyplassen som antakeligvis må sende jetfly ut og inn og ut og inn døgnet rundt. Nei da flytter jeg heller til Karasjok og kjører i halvannen time for å komme meg til Alta eller Banak :blush: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Johan Holmseth Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 At de blir å legges ned om noen år er nesten 100% sikkert. Som du sier så omfatter kortbanenettet mange små byer. Derfor legges det til flyplasser slik at man har ca like lang kjøring fra hver småby, slik at det ikke blir de store avstandene. Men de vil ikke være nede før en evnetuelt ny storflyplass står klar.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jon Berg Jørgensen Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Kan man ikke bare legge ned hele landet da? De skulle fortsatt å fly Ford tri-motor og ha "hoppe-turer" slik at man kunne fly fra alle tettsteder Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.