Gå til innhold

NorPilots


Per-kristian Jensen

Anbefalte innlegg

Varsel til alle som lager addons/repainter osv til Flight Simulator og legger ut hos Flightsim.no De aller fleste filene fra filbibloteket har blitt lagt ut hos NorPilots Denne siden prøver å konkurere med Flightsim.no og drives av personer som ikke er fornøyd med regler osv hos flightsim.no De reklamerer for siden sin her inne på forumet og man må registrere seg for å få tilgang til det meste, blant annet nedlastingssiden deres, hvor de har lagt ut det meste de har kommet over av ting i FS.no filbibloteket. De endrer navn på filen og legger det ut. Har funnet noen hvor det står i readme filen at den ikke kan legges ut uten samtyke fra eier, mens i mange er det enten ikke med readme fil eller så står det ikke noe om copyright. Vil anbefale alle her å sjekke nedlastings siden til NorPilots for å se om de har lagt ut en av dine scenery/repaint/addon uten tilatelse.

 

Vet hvem som driver det og hvem som hjelper til med å for eksempel være moderator, admin osv der. Vil ikke nevne navn men vet at flere av dem er medlem her... Har funnet ALT av skikkelige addons, fra Freddy, Andrew, Torgeir Opland, stort sett de fleste av de gode sceneryene, painter, fixer osv både får FS9 og FSX. Telte 100filer, mesteparten lagt ut 28-29 Juli mens noen filer for FSX av Andrew ble lagt ut i August...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble spurt av en av administratorene om jeg ville være med.. Jeg har fått accounten min sletta (etter jeg ba om det da de sendte meg mail flere ganger i uken!)..

 

Ettersom jeg har prøvd akkurat det samme før, sa jeg til ham at de kom til å trenge noe STORT for å i det hele tatt kunne regne med noe særlig traffikk..

 

Jeg sa til ham at det ikke var noe poeng å prøve å konkurere med fs.no eller avsim osv, men han nekta å høre på meg med ting jeg sa osv.. Bl.a. sa han at forumet "Pilotene Svarer" som vi har her på fs.no ikke hadde noe med flightsim å gjøre..

 

Sorry dude, (Håper du leser dette) men å stjele rett fra filbiblioket her er nok ikke lov.. (Eller har bl.a. Andrew gitt tilatelse?)

 

Jeg vet at ihvertfall en av admins som var med fra starten av har gitt opp da han er en venn av meg. Vet og hvor gammel "Floff" er, men tror ikke jeg skal gå ut med det.. Dere kan jo se på http://www.floff.net -> Om meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei' date=' jeg har *ikke* gitt tillatelse, og dette er noe jeg har tenkt å ta tak i. [/quote']

 

Ja det syns jeg du burde. Syns alle som er "rammet" av samme sak burde gjøre noe med det. Ta kontakt med ansvarlig for siden og få ham til å fjerne filene. Det er litt for dumt å lage en nedlastningsside og legge ut filer i hytt og pine uten å ta hensyn til opphavsrett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit å gjøre oppmerksom på at det er det er noen som har rappa filer. Helt greit.

Men resten her høres ut som en som sladrer.

Ta avstand, men ikke heng ut folk. Please!

 

Blir vanskelig å ta markedsandeler fra flightsim.no, men er at det er tilvekst i miljøet er bra.

Så på facebook siden deres at det er masse navn jeg ikke har hørt før, og det er faktisk bra.

Håper de fjerner filene som er rappa eller i det minste spør om tillatelse. Hvis ikke, blir det vanskelig å ta de alvorlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke si jeg ser så mye uthenging her. Synes det er bra noen gjør oppmerksom på de forhold som nå foreligger. Jeg har tatt kontakt med en av de ansvarlige, og i en normal tone gjort oppmerksom på at jeg vil ha filene slettet. Og det går nok i orden, svaret var positivt, og jeg sier takk for det.

 

Håper vedkommende har skjønt at slikt gir en litt ekkel følelse for den som har laget sceneryet. Man skal ikke se bort i fra at jeg på et senere tidspunkt vil tillate at mitt scenery lastes opp dit. Det som er viktig er at opplasting er etter min vurdering og med mitt samtykke. Det er scenerydesigneren som må ta avgjørelsen om stedet er seriøst nok. Hvor seriøst norpilots er, skal jeg ikke spekulere i da jeg ikke har grunnlag for det så langt. Det som nettopp skjedde kan jo skyldes noe så enkelt som en forglemmelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker å komme med ett lite tilsvar på Per kristian Jensens utspill her.

 

[color:#FF0000]Vi i norpilots.no ønsker for det første ikke at det skal virke som vi bare tar å legger ting ut uten opphavspersonenes tillatelse.[/color]

Saken er følgende:

Eier av nettstedet er 14 år. Han har gjort ett overtramp på en del saker som for oss voksne er innlysende. Det som da bør gjøres er heller å opplyse på en hyggelig måte om forholdene, og eventuelt legge til rette for eller gi beskjed om hva man ønsker skal skje med sine filer. Jeg ser foreløpig at alle slike henvendelser blir ført via meg selv og Alexander(Tamachan) slik at dette kan bli rettet opp uten at det , slik som nå, helt tydelig legges opp til å lage mest mulig bråk rundt saken.

 

Jeg står som moderator , og det gjør også Alexander (Tamachan)

 

Håper denne saken nå er lagt død, og så tar vi våre skritt for å rydde raskt og riktig opp i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frode, saken burde definitivt ikke legges død, dere har ingen som helst grunn til å stå til rette for hva Readktør/eier av en side har på sine sider. Jeg ble bannet fra fs.no etter å ha lagt ut Eaglesoft Citation X på ftp servren til fs.no og etter en stund ha benektet dette (var 13-14år kansje ikke det engang) så inrømmet det og prøvd å si unskyld flere ganger, ble jeg utestengt fra forumet i ett år og videre hengt ut av andre medlemmer. Det som har skjedd her er rett og slett kopiering av Flightsim.no sitt filbiblotek, og i tilleg kreve registrering for det! Hva faen. Så prøver andre å stå til rette for hva Redaktør har gjort. Slev om han er 14 år burde han stå til rette for det, slik som jeg måtte gjøre. Det er en grunn til at det ikke er lov å legge ut copyrighted matriale uten å spørre eier først, og det er også en grunn til at det ikke funker slik: Først legg ut, så bli oppdaget, så slette så unskylde for hva man har gjort og tro at det går med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir ett personangrep på nettstedets eier. Håper alle skjønner at slikt ikke vil føre frem.

 

Alle seriøse hendvendelser blir tatt og etterfulgt så langt det er mulig. Nettstedets nedlastingsmulighet er også stengt , da av åpenbare grunner, og det er her ikke snakk om å ta støyten, men å behandle en slik sak med diskresjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med Per Kristian! Denne saken er ikke, og bør ikke legges død. Og jeg forstår ikke hva dere mener med at dette er personhetsing, for det er det, i mine øyne, ikke i det hele tatt! Det som har skjedd her, er et grovt brudd på Copyright, og selv om han er 14 år, er det tydlig at han visste godt hva han gjorde, ettersom han fjernet alle ReadMe-filene og bevis på copyright. Og jeg synes ikke dette burde bare dekkes over så fort. Man må ta konsekvensene for sine handlinger!

 

Jeg synes det begynner å gå litt langt med dette personhetsingen. Jeg kan ikke se at Per Kristian sa noe som helst som minnet om mobbing, og han får min fulle støtte. Jeg sier ikke at Redaktøren for siden burde fengsles, men han burde helt klart få noen soleklare advarsler! Andrew sier jo selv at dette er ikke noe han hadde samtykke for. Hvis denne saken bare legges død med en gang, så vil jeg personlig bli meget irritert. Jeg synes ihvertfall at alle de filene burde fjernes fra siden med en gang, og jeg forventer en beklagelse til alle de som har fått sine filer "stjålet".

 

Elias.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med alderen får man et mildere forhold til ting som for eksempel "straff" og hva som som er "riktig galt" eller ei. Jeg synes det bør settes en strek for hylingen om Copyright for eksempel. Ja den skal følges, men ikke gjør dette til en "VG" lignende sak. Man vet *ikke* godt hva man gjør når man er 14 år. Man tror ofte man vet, og tar noen shortcuts...men plutselig faller det sammen uten forvarsel. Been there, done that. Uten at det skal sammenlignes med nåværende hendelse.

 

Du må bare bli irritert om denne saken "legges død" med en gang. Saken er ikke død. For de som driver nettstedet, kommer dette til å gnage en stund, i likhet med denne tråden. Er ikke det nok liksom? For min del tar jeg det helt med ro, og avslutter denne kvelden med en drink :grin:

 

PS; Frode: Tviler på det er deg helt likegyldig. Faktisk tror jeg ikke det et mikrosekund :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det *bør* ikke være deg likegyldig. Du er medlem av et team, og hva forteller du teamet akkurat nå? Er man på et team må alle lide for en mann sine tabber. Hadde jeg vært 14...hadde jeg vært så vettaskremt at jeg hadde ikke hatt mot til å komme med noen uttalelse i det hele tatt. Tenkt over det?

 

PS: Håper ingen ser dette som et "personangrep". Det er kun et behersket innlegg fra min kant, i en god tone. Kanskje vil noen si at dette burde foregå via PM, og jeg har forståelse for det synet. Blir jeg bedt om å holde kjeft så vil jeg etterkomme oppfordringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slapp av Andrew. har ingen planer om å be deg holde kjeft :grin:

 

Jeg forstår hva du mener, men i og med at dette skjedde før jeg og Tamachan kom til, og Kristian ikke har tatt mitt råd, så får han ta støyten alene.

 

Og ja... Dette BURDE vært behandlet via PM, og ikke blåst opp slik som det er blitt.

 

Det jeg reagerer på er at Kristian , som dere sier, har fjernet read-me-filer,og andre ting.... Det er ikke noe jeg ønsker å gi mitt bifall. På den andre siden tror jeg det som jeg har sagt tidligere, at man må huske at ALLE har tabbet seg ut som PK selv innrømmer og... men nå anser jeg da saken for løst i og med at filbiblioteket er lukket. Og vi vil heller ta kontakt med hver enkel av rettighetshaverene og håper på en positiv mottakelse på tross av denne hendelsen. Dog forstår vi at tilit er noe man må gjøre seg fortjent til. Gi oss derfor muligheten til det.

 

På den andre siden er jeg ,tross måte, glad for at det blir tatt opp. Slik som denne situasjonen er noe jeg og Tamachan vil jobbe for å unngå i fremtiden. PK påstår at Norpilots ikke har noen fremtid, men vi ønsker ikke å konkurere med fs.no, heller ligge ved siden av det og være ett tilsvarende positivt sted for simmere både fra Norge og det store utland. Dette vil selvfølgelig ta litt tid, og vi ber om forståelse for at vi også bare er mennesker og dermed predisponert for å kunne gjøre feil. Og jeg tror det er best å la det være opp til hver enkelt å velge hvilket tilbud man ønsker å benytte, eller om man vil bruke begge to.

 

 

 

 

Med nattlig hilsen

 

Frode Skibrek

Administrator / Moderator, Norpilots.no

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, Frode at dette skjedde før du kom i ledelsen i NorPilots, er bare delvis sant. Mesteparten av filene ble lagt ut før du kom, ja men det var filer som ble lagt ut etter at du kom inn i NorPilots, og jeg tror nok du var godt klar over hva som lå ute på siden, for når jeg snakket med deg på Skype, så sa du at når det gjaldt Lennart sine filer som lå ute, så var det under behandling og du hadde sendt mail til han. Vel filene skal ikke lastes opp på en server og legges ut på nettet FØR du har fått lov til det. Og forøvrig Frode, det du sier ellers her tyder jo på at du mener det er helt greit å piratkopiere ting for eksemepl, at det fungerer slik: Laster opp Torrent eller payware på en eller annen server, blir oppdaget du sletter det, og forventer at det er greit med det. For filene er jo slettet og vi har jo sagt unnskyld... Vel det er ikke slik det fungerer, det er derfor det ikke er lov og generelt derfor man har en lov i det hele tatt. Men men, Nå er da NorPilots nede da... Og jeg er ellers ikke involvert i saken. Men du Frode, tenk på en ting da. Hvis du hadde laget ett scenery eller lignende med kvalitet ala det Andrew, Kjell Arild med flere lager, lagt det ut på fs.no og finne ut senere at hei dette er blitt lastet opp under en side som man må registrere seg på, og du har ikke blitt spurt om det er greit, hva hadde du gjort da? Hadde ikke du reagert på samme måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir sååå dårlig !!!! ALLE kan lese en readme-fil.Også en 14-åring. Faktum er at dere i NorPilots har brutt copyrights. Alle som føler seg rammet av dette bør anmelde dette til politiet. Jeg har ett annet spørsmål også; Hvor fikk dere ta i disse filene hen? En 14 åring skjønner også at det er IKKE bare å laste ned filer fra en plass, for så laste filer opp på ny plass. Dette er tyveri.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gidder ikke å blande meg inn i dette her, men jeg må bare si til alle dere som skriker om hvor ekstemt eksempel av Copyright Infringement dette her er...

 

Det er snakk om en 14 åring som tok en haug med ikke-kommersielle filer som var tilgjengelig til allmenheten og la dem ut for gratis nedlasting på en ikke-kommeriell nettside. Du finner ikke et mer harmløs og uinteressant sak for politiet eller noen andre. Jeg sier ikke at det er riktig eller ikke, men slutt å lat som om dette er noe større enn det det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan fikk du Frode registret deg her med en Hotamil-adresse? Trodde dette var sperret her' date=' grunnet missbruk i forummet.Du bruker i vert fall en Hotmail i profilen din.

 

[/quote']

 

Hva som vises i profilen er en ting. Hva slags adresse han er registrert med som moderatorene kan se og ikke oss er en annen ting. "Public Email Address".

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viser bare til at AVsim.com også krever registrering.... ihvertfall må jeg logge inn av og til....

 

Og mine epost-adresser anser jeg for å være en privatsak. Min registrering er gjort etter reglene.Ferdig med det. Det er ikke alle som vil ha en offentlig epost,veit du , Birger... Dette blir for barnslig.

 

Jeg kommer ikke å kommentere noe videre i Norpilots-saken, da det herretter ansees som en internsak, noe jeg håper at blir respektert.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ALLE kan lese en readme-fil.Også en 14-åring. Faktum er at dere i NorPilots har brutt copyrights. Alle som føler seg rammet av dette bør anmelde dette til politiet.

 

Unnskyld meg, men synes du ikke politiets tid er litt for viktig til at de skal måtte begynne å le av en sånn filleanmeldelse?

Du ville aldri fått anmelde forholdet, for det er så harmløst og uproblematisk at du ville mest sannsynlig ikke endt i konfliktrådet engang :)

 

At dere blåser opp denne saken er så dumt at jeg ikke har ord. Greit nok at en copyright er brutt, men som det sies over, disse filene er ikke-kommersielle, og da er med en gang copyright mye mindre betydelig. Piratkopiering; ja.

Alvorlig; nei.

 

PK, det er greit at du mener det er galt, og jeg er enig, men å hause opp denne saken så langt ut av proposjoner er unødvendig, det er faktisk ikke så alvorlig. Kristian greier å ordne opp i dette selv, med en unnskyldning som bot og bedring og en erfaring rikere. Noen anmeldelse eller sjikane eller gudene vet hva dere finner på bør dere holde dere for gode til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av mitt poeng er seriøsiteten bak dette. Alle vet at naboens Telenor-adresse eller kompisen bluezone-adresse kan "lånes" for registrering på forum.

Det skulle vært ett samsvar mellom registrerte opplysninger og oppgitt i profil.

 

Hvorfor? Jeg oppgir gjerne hotmail-adressen min' date=' men den mailen som følger med internett-abbonementet vil jeg helst ha fri for spam.. Det er ingen av medlemmenes oppgave å sjekke at mailen som ble registrert på forumet samsvarer med navnet på brukeren.

 

Hvor fikk dere ta i disse filene hen?

De kan lastes ned gratis i filbiblioteket på FS.no..

 

Det er snakk om en 14 åring som tok en haug med ikke-kommersielle filer som var tilgjengelig til allmenheten og la dem ut for gratis nedlasting på en ikke-kommeriell nettside. Du finner ikke et mer harmløs og uinteressant sak for politiet eller noen andre. Jeg sier ikke at det er riktig eller ikke, men slutt å lat som om dette er noe større enn det det er.

Enig med deg, selvfølgelig kjedelig for de det gjelder, men Andrew tar det jo med en god tone, i motsetning til folk som knapt har gitt ut en paint og som slett ikke er rammet av kopieringen på noen måte. :crazy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedkommende 14-åring har nok lært mer enn nok av å bli omtalt som tyv (brudd på ©-loven) av en rekke folk på et offentlig rom som dette forumet faktisk er.

 

Alt annet utover det er hevnmotivert og ugjennomtenkt skadefryd i mine øyne.

 

Hva er viktigst? At vedkommende lærer av det? Eller at de som føler seg såret skal få ta skikkelig igjen? Hva er "nok" i så fall? Hvordan tar en 14-åring slike anklager om han ikke tenkte seg helt om da dette ble gjort? Det er mye slike tanker man bør ta stilling til. Derfor skriver jeg det poenget ovenfor om at denne diskusjonen burde være nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Nå har jeg ikke fått lest igjennom alt som har blitt skrevet, men det første.

Jeg fikk en telefon av Andrew på Tirsdag.

Da fikk jeg beskjed om dette, og jeg har ikke helt vært klar over hva jeg har gjort.

Jeg beklager dette..

 

Jeg ringte så til broren min og ba han gi en annen administrator mer rettigheter på siden.

Han slettet så filene, og jeg ringte Andrew tilbake.

 

Og jeg vil bare si at det å konkurrere med Flightsim.no går ikke.

Flightsim.no tilbyr mye mer enn kun Flight Simulator community.

 

Jeg vil bare beklage på det høyeste om hva som har skjedd.

 

Er vel ingen direkte unnskyldning for dette her, men skal ikke skje igjen.

Jeg syns det var fint at Alexander ringte meg og sa ifra om dette også, for hadde ikke tlf nr. til noen andre admins og fikk rettet oppi dette.

 

Det at alle skal få kunne lastet ned skal også bli fikset.

Vi ønsker kun medlemmer som vil være der, og ikke kun registrere seg for å teste /bruke våres nedlastinger.

 

Hvis noen har spørsmål nå, så kan jeg svare på det.

 

EDIT: Jeg leste at jeg har fjernet readme filer. Og DET HAR JEG IKKE GJORT.

Det skal jeg ha meg FRABEDT! Jeg var dum nok som lasta det opp på norpilots.no og la det ut, men fjerne readmefiler har jeg ikke gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...