Lars Hassel Skrevet 19. august 2007 Del Skrevet 19. august 2007 Jeg stiller, så vidt ikke noe uforutsett skjer! lykke til i kveld Tom:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom Knudsen Skrevet 19. august 2007 Forfatter Del Skrevet 19. august 2007 Tusen takk folkens. Her ser det ut til jeg mâ melde avslag hvis ikke jeg fâr til â installere FSInn (forbannede (FSCOPILOT.dll hindrer installeren siden den tror den er der)innen 18 i morra men kommer jeg blir det flygning mellom Torp eller Fagernes til Gardermoen. Hva med SB da John? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel Larsen Skrevet 19. august 2007 Del Skrevet 19. august 2007 Hei, Tom. Jeg kommer til å fly innenlandsruter for deg i kveld, så du skal få mest mulig trafikk. Jeg kommer til 2-3 turer. Lykke til mvh Daniel Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Johan Luiggi Skrevet 19. august 2007 Del Skrevet 19. august 2007 ja nâ skal jeg og fattern fâ ryddet pâ pc og fâ funnet ut hvorfor FSX kraesjer hele tiden. Tusen takk folkens. Her ser det ut til jeg mâ melde avslag hvis ikke jeg fâr til â installere FSInn (forbannede (FSCOPILOT.dll hindrer installeren siden den tror den er der)innen 18 i morra men kommer jeg blir det flygning mellom Torp eller Fagernes til Gardermoen. Hva med SB da John? Ikke sâ lett â bruke SB nâr man bruker FSX Tom, og jeg heter Johan ikke John Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Karlsen Skrevet 19. august 2007 Del Skrevet 19. august 2007 Kommer det til å sitte noen på Torp? Har lyst til å fly ENTO-ENGM Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnus Eliassen Skrevet 19. august 2007 Del Skrevet 19. august 2007 Kommer det til å sitte noen på Torp?Har lyst til å fly ENTO-ENGM Kan sikkert sette meg på torp... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kim Jørgen Brenna Skrevet 19. august 2007 Del Skrevet 19. august 2007 Noen som sitter på Kjevik? Eivind? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom Knudsen Skrevet 19. august 2007 Forfatter Del Skrevet 19. august 2007 Trenger mest fly folkens, men ønsker alle andre velkommen Jeg trenger forøvrig ENOS i kveld.. Noen som føler seg frisk og raske i toppen en ung søndags kveld... Ja i kveld ja he he Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom Knudsen Skrevet 19. august 2007 Forfatter Del Skrevet 19. august 2007 Vel folkens.. Testen starter når første fly ta kontakt med meg. Så lets get bussy folkens... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Nysveen Skrevet 19. august 2007 Del Skrevet 19. august 2007 Jeg er på vei inn, kontakter så snart jeg får contact message. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Seljeseth Skrevet 19. august 2007 Del Skrevet 19. august 2007 Testen starter når første fly ta kontakt med meg. Det var vel meg det... SAS1534 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Karlsen Skrevet 19. august 2007 Del Skrevet 19. august 2007 Lykke til Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Helstad Skrevet 19. august 2007 Del Skrevet 19. august 2007 Vell.. Gidd deg en flyging =) måtte klippe plena og kino er neste =) håper du klarer det Tom=). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Seljeseth Skrevet 19. august 2007 Del Skrevet 19. august 2007 greit med litt trafikk, men akkurat nå gikk det vel litt over stokk og stein... Inn og ut av holding som en sprettball... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom Knudsen Skrevet 19. august 2007 Forfatter Del Skrevet 19. august 2007 Vel det gikk jo over stokk og stein.. Her ramlet det pina dø inn fly fra hele verden føltes det som hehe ... Dæven altså for et oppmøte... Skulle tro det var et event og ikke en cpt Så nå får en se hva som skjer Overbelastning på linjer og disconnect .. alt på en gang hehe Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kai Dreyer Skrevet 19. august 2007 Del Skrevet 19. august 2007 Klarte aldri logge på der. Så sorry Tom. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom Knudsen Skrevet 19. august 2007 Forfatter Del Skrevet 19. august 2007 Vel ikke min ting dette her altså.. Enten er det det ene eller så er det det andre.. En ting ble sikkert er at fly var det nok.. Examinator stoppet å telle etter 30 fly og det sier det meste.. Overbelastning på nettet pga av mye fly osv.. Resultatet.. Ingen C1 godkjenning på meg dsv.. Å prøve å ta C1 blir ikke mitt første valg tror jeg.. Synd det skal være så vanskelig å gjøre noe så frivillig.. Takk til alle som kom å fløy i dag. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hans Christian Lindgren Skrevet 19. august 2007 Del Skrevet 19. august 2007 Synd å høre Tom. Trist at det tekniske ikke er med på morroa. Dette var helt rått, så mange fly. Ble satt i Holding pattern's to ganger på vei fra Kjevik til Gardemoen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Halvdan Hellenes Skrevet 19. august 2007 Del Skrevet 19. august 2007 Det var nokså heavy med trafikk i kveld ja, brukte 1,5 time fra Kjevik til Gardermoen med et fly som cruiser på 220 IAS.. Synd at det ble svikt i det tekniske ikveld Tom, for det trafikkmessige på Oslo Ctr. hørtes ut som gikk fint så lenge du var på. Men tvi tvi igjen neste gang. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Cato Støle Skrevet 19. august 2007 Del Skrevet 19. august 2007 hva flunket du på? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Nysveen Skrevet 19. august 2007 Del Skrevet 19. august 2007 Var ikke målet å klare 25 fly? så med mindre du gjore noe dumt med de 30 som ble telt burde du vel stå? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom Knudsen Skrevet 19. august 2007 Forfatter Del Skrevet 19. august 2007 Vel jeg strøk vel mest på grunn av for mye fly vil jeg si... Det som skjedde var slik.. 25+ fly fikk jeg overbelastning og disconnect. Vel lite trolig at det hadde skjedd i real life, men dog er VATSIM serverne slik pr dags dato... Kravet er 25 bevegelser i løpet av 2 hele timer dvs inn og ut av ENGM skal det være 25 bevegelser.. Enten inn, ut eller begge deler. Jeg fikk før jeg sluttet å telle over 20 fly på under 30 minutter noe som forøvrig til dels morro men..... Så kom der flere, og så fikk jeg dis-connect pga overbelastning tydelig vis på serveren. Da jeg re-connected så måtte jeg først begynne å tracke alle fly for så å ta kontakt på voice med alle fly og når jeg da endelig fikk oversikten igjen var trafikk bildet ikke det samme så klart. Dvs jeg fikk tak i halvparten og vel så det, men et par fly hadde da kommet ut av kontroll sonen min og dermed resultert i en ikke handover situasjon noe som gjør at jeg fikk feil på det. Andre ting var et fly som jeg ikke fikk kontakt med på text eller voice som ble handet over til ENOS pga noe med fuel, og ergo noe jeg fikk feil på der å da. Hadde en konflikt alert men den hadde jeg under kontrol og begge fly var på vei vekk fra hverandre.. Så fikk jeg disconnect igjen... I mellom tiden fikk jeg tower støtte og i alt kaos med å logge på igjen, tracke fly og få overblikk så ble det meste bare rot må jeg innrømme.. Trafikk bildet med de 15 flyene på bakken, de 10-20 i luften så var jeg litt ute å kjøre.. Men fikk til slutt god overblikk og kunne det hele med litt hjelp osv.. Normalt ville dette nok sett ut som et flyin og ikke en CPT er min konklusjon og jeg takker vel egentlig alle som sa seg villig til å bidra med fly da, selv om resten av verden fant ut de ville besøke Norge i dag også.. I debriefing sa examinator altså Trond Meier dvs min stedfortreder for min faste examinator som tok feil av tidspunktet denne kvelden at også han mente jeg ville bestått med 15 fly mindre. Noe som gjorde at han satt igjen med to valg.. 1. Bestå meg for at han mente selv jeg ville ha klart det med 25 bevegelser noe som faktisk er kravet for C1 og noe som jeg klarte å kontrollere. Men da få klager i hytt og pine fra tidligere VACCSCA medlemmer som ikke bestod sin C1 eksamen og alle andre fra anti VACCSCA klanen. eller 2. Diskvalifiserer meg for de feilene jeg gjorde etter at jeg hadde fått 25++ flybevegelser og beholde VACCSCA sitt gode navn og rykte Vel det høye herrer får forsette å kontrollere oss som vil prøve å kontrollere... Spørsmålet som vil holde meg våken i natt? - Skal jeg ta en ny test bare for å kalle meg selv en Controller eller vite at jeg faktisk klarte å kontrollere over 25 fly... Så får en la ekte ATC som Cato svare på om en real life controller ville klart oppgaven med å kontrollere på approach 45 inbound og outbound? I så fall vet vi jo hvorfor han får lønn for strevet og ikke vi he he... Vel jeg klager vel litt nå av frustrasjon over å klare det men likevel ikke klare det, så da har jeg bruk min unnskyldning denne gang.... Her er forøvrig requirements for C1 - Controller rating Minimum traffic : 15 movements in 1 hour or 25 movements in 2 hours - 80% inbound and 20% outboundPosition: Approach with no Tower/Ground at the main airport(s) The test will focus on the following... - Steady traffic-flow (no delays, no execisive separation) - Traffic awareness (able to improvise from the plan made in case of emergencies) - Keeping “the big picture” (so no pilot is forgotten and all served equal) - Ability to coordinate with adjacent controllers - Ability to use correct phraseology The test should reflect normal day operation more than a made-up test situation. What extra that is needed will be made up by the Examiner(s) (emergencies and likes). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trond Meier Skrevet 19. august 2007 Del Skrevet 19. august 2007 Nå er det ikke helt sånn det var da Tom. Men jeg vil ikke diskutere det på et åpent forum. Jeg sender deg en PM. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Åge Storli Berg Skrevet 19. august 2007 Del Skrevet 19. august 2007 Jaja.. Synd... Menmen. Var veldig morsomt å fly, Lufttransport 746 hadde en del "avbrutte" calls på radioen, å finne et lite smutthull å snakke i var vanskelig! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Cato Støle Skrevet 19. august 2007 Del Skrevet 19. august 2007 20 fly i lufta, pluss avganger er mer enn hva en enslig flygeleder skal takle samtidig ja. Om det skjer må man være restriktive. hold hold og atter hold! De fleste flygelederene vet når de må slutte å være fleksible, og begynne å være bitcher:) Et lite regnestykke: 45 bevegelser i løpet av 2 timer, Gjennomsnitlig holder man kanskje på med hver bevegelse i 10 minutter 45*10= 450 450/120=3,75 bevegelser samtidig. Det skal man kunne takle ja, men som sagt er det gjennomsnittet. Nå kjenner ikke jeg Vatsim, men i virkeligheten har man veldig mye annet mas som spiller inn. Men husk! du har kanskje ikke den utdannelsen en vanlig flygelederaspirant har:) Husker vi ble kjørt til det ytterste på skolen. Det var holdingstacks over hele TMAen og i CTAen. Landing og avgang i ett! Til tider var det så mye trafikk at jeg ikke visste hvor jeg skulle gjøre av meg! fikk problemer! men så fikk jeg en del tips av en erfaren flygeleder, og vips var jeg på "topp" igjen:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom Knudsen Skrevet 19. august 2007 Forfatter Del Skrevet 19. august 2007 Ser man det ja.. Det er grunnen til den høye lønnen ja.. Vel jeg har jo selvsagt ikke noe utdannelse som ATC i det hele tatt og slik trening som du nevner får vi som ATC en så lenge aldri se, i allefall ikke enda. Vi leker å har det gøy, men likevel kreves det strenge krav til å ha det morro.. Glad en ikke må betale for denne " morroa " da kunne det blitt dyrt da.. Det som er den store forskjellen mellom real life ATC og online ATC, må være at i en online situasjon med 25 fly, så har du i alle fall 10 fly som overhode ikke alltid gjør det du sier og hvorpå 5 fly overhode ikke vet hva og hvordan de skal oppføre seg eller kommuniserer med oss ATC. Så i bunn å grunn kan man si at i en ideell verden hvor pilotene faktisk fulgte regelen om Navigate, communicate, aviate i riktig rekkefølge, eller hvor pilotene faktisk viste hva de drev på med og fulgte alle prosedyrer og anvisninger som vi ATC gir, ville nok jobben som online ATC vært lettere. Men vi controllerer ikke en en virkelighet med slike faktorer og derfor opplever vi f.eks fly som ikke svinger inn på ILSen men forsetter å nyte landskapet som et helt vanlig VFR fly bare for at han ikke har eller forstår hva dette er og hva som skjer, kanskje han i den 737en har sin første tur i luften også. Til slutt vil jeg også fremme et utsagn om at jeg er vel glad i det fleste situasjoner om at dette også ikke er real life, for da ville i alle fall ikke jeg hatt ansvaret hehe Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Hofstad Haugen Skrevet 19. august 2007 Del Skrevet 19. august 2007 Heisann Tom. Synd at det ikke gikk denne gangen. Du er nok ikke den første eller siste som opplever en motbakke eller to under en C1 utsjekk. Vi får håpe og jeg tror at ved neste Motbakke så gir du full gass og freser over og i mål ;-) Vi trenger flere dyktige CTR her i landet!!! Stå på Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom Knudsen Skrevet 19. august 2007 Forfatter Del Skrevet 19. august 2007 Det skal være helt bombesikkert. Har allerede sagt at jeg skal ta ny controller examen og ingen pomp i VACCSCA skal fortelle meg at jeg ikke klarer dette. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Seljeseth Skrevet 19. august 2007 Del Skrevet 19. august 2007 Skal jeg ta en ny test bare for å kalle meg selv en Controller eller vite at jeg faktisk klarte å kontrollere over 25 fly... "Ja takk, begge deler" vil nå jeg si... Mulig vi bør begrense reklamen for neste utsjekk? Eller ta den på en fredag i stedenfor en søndag? Eller at du øver litt ekstra for å håndtere den ekstra trafikkmengden? Eller alt på en gang... :grin: Btw; håper du nå forstår hva jeg mente med det jeg sa før utsjekken i juli... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Cato Støle Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 Skal love deg at virkelige piloter også gjør mye rart! left istedenfor right er en klassisk feil. Lander på feil rullebane, flyr som de vil, snakker dårlig på radioen...(om de i det hele tatt tar kontakt! Sett mange som bare flakser rett over stripa uten å kalle opp, ...you name it:) Selvsagt er de fleste pilotene flinke, men det finnes de som kanskje ikke skulle flydd! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.