Gå til innhold

Controller 1 CPT 19 August


Tom Knudsen

Anbefalte innlegg

  • Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Tusen takk folkens.

 

Her ser det ut til jeg mâ melde avslag hvis ikke jeg fâr til â installere FSInn (forbannede (FSCOPILOT.dll hindrer installeren siden den tror den er der)innen 18 i morra men kommer jeg blir det flygning mellom Torp eller Fagernes til Gardermoen.

 

Hva med SB da John?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja nâ skal jeg og fattern fâ ryddet pâ pc og fâ funnet ut hvorfor FSX kraesjer hele tiden.

Tusen takk folkens.

 

Her ser det ut til jeg mâ melde avslag hvis ikke jeg fâr til â installere FSInn (forbannede (FSCOPILOT.dll hindrer installeren siden den tror den er der)innen 18 i morra men kommer jeg blir det flygning mellom Torp eller Fagernes til Gardermoen.

 

Hva med SB da John?

 

 

Ikke sâ lett â bruke SB nâr man bruker FSX Tom, og jeg heter Johan ikke John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel det gikk jo over stokk og stein.. Her ramlet det pina dø inn fly fra hele verden føltes det som hehe ...

 

Dæven altså for et oppmøte... Skulle tro det var et event og ikke en cpt

 

Så nå får en se hva som skjer

 

Overbelastning på linjer og disconnect .. alt på en gang hehe

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel ikke min ting dette her altså.. Enten er det det ene eller så er det det andre..

 

En ting ble sikkert er at fly var det nok.. Examinator stoppet å telle etter 30 fly og det sier det meste.. Overbelastning på nettet pga av mye fly osv..

 

Resultatet.. Ingen C1 godkjenning på meg dsv..

 

Å prøve å ta C1 blir ikke mitt første valg tror jeg.. Synd det skal være så vanskelig å gjøre noe så frivillig..

 

Takk til alle som kom å fløy i dag.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel jeg strøk vel mest på grunn av for mye fly vil jeg si...

 

Det som skjedde var slik..

 

25+ fly fikk jeg overbelastning og disconnect. Vel lite trolig at det hadde skjedd i real life, men dog er VATSIM serverne slik pr dags dato...

 

Kravet er 25 bevegelser i løpet av 2 hele timer dvs inn og ut av ENGM skal det være 25 bevegelser.. Enten inn, ut eller begge deler.

 

Jeg fikk før jeg sluttet å telle over 20 fly på under 30 minutter noe som forøvrig til dels morro men.....

 

Så kom der flere, og så fikk jeg dis-connect pga overbelastning tydelig vis på serveren. Da jeg re-connected så måtte jeg først begynne å tracke alle fly for så å ta kontakt på voice med alle fly og når jeg da endelig fikk oversikten igjen var trafikk bildet ikke det samme så klart. Dvs jeg fikk tak i halvparten og vel så det, men et par fly hadde da kommet ut av kontroll sonen min og dermed resultert i en ikke handover situasjon noe som gjør at jeg fikk feil på det.

 

Andre ting var et fly som jeg ikke fikk kontakt med på text eller voice som ble handet over til ENOS pga noe med fuel, og ergo noe jeg fikk feil på der å da.

 

Hadde en konflikt alert men den hadde jeg under kontrol og begge fly var på vei vekk fra hverandre..

 

Så fikk jeg disconnect igjen... I mellom tiden fikk jeg tower støtte og i alt kaos med å logge på igjen, tracke fly og få overblikk så ble det meste bare rot må jeg innrømme.. Trafikk bildet med de 15 flyene på bakken, de 10-20 i luften så var jeg litt ute å kjøre.. Men fikk til slutt god overblikk og kunne det hele med litt hjelp osv..

 

Normalt ville dette nok sett ut som et flyin og ikke en CPT er min konklusjon og jeg takker vel egentlig alle som sa seg villig til å bidra med fly da, selv om resten av verden fant ut de ville besøke Norge i dag også..

 

I debriefing sa examinator altså Trond Meier dvs min stedfortreder for min faste examinator som tok feil av tidspunktet denne kvelden at også han mente jeg ville bestått med 15 fly mindre. Noe som gjorde at han satt igjen med to valg..

 

1. Bestå meg for at han mente selv jeg ville ha klart det med 25 bevegelser noe som faktisk er kravet for C1 og noe som jeg klarte å kontrollere. Men da få klager i hytt og pine fra tidligere VACCSCA medlemmer som ikke bestod sin C1 eksamen og alle andre fra anti VACCSCA klanen.

 

eller

 

2. Diskvalifiserer meg for de feilene jeg gjorde etter at jeg hadde fått 25++ flybevegelser og beholde VACCSCA sitt gode navn og rykte :)

 

 

Vel det høye herrer får forsette å kontrollere oss som vil prøve å kontrollere...

 

Spørsmålet som vil holde meg våken i natt?

 

- Skal jeg ta en ny test bare for å kalle meg selv en Controller eller vite at jeg faktisk klarte å kontrollere over 25 fly...

 

 

Så får en la ekte ATC som Cato svare på om en real life controller ville klart oppgaven med å kontrollere på approach 45 inbound og outbound?

 

I så fall vet vi jo hvorfor han får lønn for strevet og ikke vi he he...

 

Vel jeg klager vel litt nå av frustrasjon over å klare det men likevel ikke klare det, så da har jeg bruk min unnskyldning denne gang....

 

Her er forøvrig requirements for C1 - Controller rating

 

Minimum traffic : 15 movements in 1 hour or 25 movements in 2 hours - 80% inbound and 20% outbound

Position: Approach with no Tower/Ground at the main airport(s)

 

The test will focus on the following...

- Steady traffic-flow (no delays, no execisive separation)

- Traffic awareness (able to improvise from the plan made in case of emergencies)

- Keeping “the big picture” (so no pilot is forgotten and all served equal)

- Ability to coordinate with adjacent controllers

- Ability to use correct phraseology

 

The test should reflect normal day operation more than a made-up test situation.

What extra that is needed will be made up by the Examiner(s) (emergencies and likes).

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 fly i lufta, pluss avganger er mer enn hva en enslig flygeleder skal takle samtidig ja. Om det skjer må man være restriktive. hold hold og atter hold! De fleste flygelederene vet når de må slutte å være fleksible, og begynne å være bitcher:)

 

Et lite regnestykke:

45 bevegelser i løpet av 2 timer, Gjennomsnitlig holder man kanskje på med hver bevegelse i 10 minutter

45*10= 450 450/120=3,75 bevegelser samtidig. Det skal man kunne takle ja, men som sagt er det gjennomsnittet. Nå kjenner ikke jeg Vatsim, men i virkeligheten har man veldig mye annet mas som spiller inn.

 

Men husk! du har kanskje ikke den utdannelsen en vanlig flygelederaspirant har:) Husker vi ble kjørt til det ytterste på skolen. Det var holdingstacks over hele TMAen og i CTAen. Landing og avgang i ett!

 

Til tider var det så mye trafikk at jeg ikke visste hvor jeg skulle gjøre av meg! fikk problemer! men så fikk jeg en del tips av en erfaren flygeleder, og vips var jeg på "topp" igjen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser man det ja.. Det er grunnen til den høye lønnen ja.. Vel jeg har jo selvsagt ikke noe utdannelse som ATC i det hele tatt og slik trening som du nevner får vi som ATC en så lenge aldri se, i allefall ikke enda.

 

Vi leker å har det gøy, men likevel kreves det strenge krav til å ha det morro..

Glad en ikke må betale for denne " morroa " da kunne det blitt dyrt da..

 

 

Det som er den store forskjellen mellom real life ATC og online ATC, må være at i en online situasjon med 25 fly, så har du i alle fall 10 fly som overhode ikke alltid gjør det du sier og hvorpå 5 fly overhode ikke vet hva og hvordan de skal oppføre seg eller kommuniserer med oss ATC.

 

Så i bunn å grunn kan man si at i en ideell verden hvor pilotene faktisk fulgte regelen om Navigate, communicate, aviate i riktig rekkefølge, eller hvor pilotene faktisk viste hva de drev på med og fulgte alle prosedyrer og anvisninger som vi ATC gir, ville nok jobben som online ATC vært lettere.

 

Men vi controllerer ikke en en virkelighet med slike faktorer og derfor opplever vi f.eks fly som ikke svinger inn på ILSen men forsetter å nyte landskapet som et helt vanlig VFR fly bare for at han ikke har eller forstår hva dette er og hva som skjer, kanskje han i den 737en har sin første tur i luften også.

 

Til slutt vil jeg også fremme et utsagn om at jeg er vel glad i det fleste situasjoner om at dette også ikke er real life, for da ville i alle fall ikke jeg hatt ansvaret hehe

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg ta en ny test bare for å kalle meg selv en Controller eller vite at jeg faktisk klarte å kontrollere over 25 fly...

"Ja takk, begge deler" vil nå jeg si... Mulig vi bør begrense reklamen for neste utsjekk? Eller ta den på en fredag i stedenfor en søndag? Eller at du øver litt ekstra for å håndtere den ekstra trafikkmengden? Eller alt på en gang... :grin:

 

Btw; håper du nå forstår hva jeg mente med det jeg sa før utsjekken i juli...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal love deg at virkelige piloter også gjør mye rart! left istedenfor right er en klassisk feil. Lander på feil rullebane, flyr som de vil, snakker dårlig på radioen...(om de i det hele tatt tar kontakt! Sett mange som bare flakser rett over stripa uten å kalle opp, ...you name it:)

 

Selvsagt er de fleste pilotene flinke, men det finnes de som kanskje ikke skulle flydd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...