Gå til innhold

Bra Cockpit-video


Tom Setsaas

Anbefalte innlegg

Hei

 

For de som ikke har sett den:

 

Filmen er laget av Maurits Dijksterhuis. Det spesielle her vil jeg si er redigeringen. Jeg har ikke sett en video av cockpit real life som er bedre redigert, men tips meg gjerne om dere har andre eksempler!

Musikkvalgene vil nok falle mer eller mindre i smak, men etter mitt skjønn helt OK.

En fin miks av utsyn over de sørlige strøk samt forholda i cockpit. KLM MD-11.

 

Videoen kan også lastes ned fra hjemmesiden www.biff.nl i atskillig bedre kvalitet for de som ønsker det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke 1G det vi opplever til vanlig?
Spørs hvor du oppholder deg "til vanlig" :grin:

hehe' date=' da mente jeg på bakken da :grin:

 

Tyngdeakselerasjonen (symbol: g) er den akselerasjonen et legeme i fritt fall har når det er i tyngdefeltet, vanligvis er jordas tyngdefelt ment.

 

Tyngdeakselerasjonen vil dermed være avhengig av feltstyrken, som varierer etter høyde over havet og breddegraden hvis man tar hensyn til sentripetalakselerasjonen som følge av jordrotasjonen. Ved polene er tyngdeakselerasjonen 9,825 m/s², ved ekvator er den 9,80 m/s², men den mest vanlige standarden er 9,81 m/s². Det tilsvarer omtrent breddegrad 40. Oslo, som ligger på 60. breddegrad har tyngdeakselerasjonen 9,82 m/s².

 

Symbolet g (minuskel) brukes også generelt som en måleenhet på akselerasjon, hvor 1 g da tilsvarer 9,80665 m/s².

 

Hvis jeg har regna riktig så opplever vi litt over 1G i Oslo (1.0014G) på bakkenivå

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...