Gå til innhold

Holy [*********]....


T. Paulsen

Anbefalte innlegg

Som du så på filmen så var det brudd i vingen på oversiden, som mest sannsynlig kommer fra at man overstiger sikker lastfaktor. Flyet skal tåle alt opp til bruddlastfaktor uten å gå i oppløsning, men flyet kan bli varig deformert før dette.

 

Min gjetning er da, siden de var utrolig lite informative i dette innslaget, at når de trakk flyet ut av stupet (eller det de i dette innslaget kaller "fritt fall") med nok kraft til at sikker lastfaktor ble oversteget.

Men siden de antageligvis hadde bra over Vne ved uttaket ut av stupet, og ved mulig litt for hard bakpresse på stikka, ble det ene høyderoret revet av.

Jo høyere fart man har, jo mer løft får man jo. Så jo høyere fart, desto mindre utslag på roret trengs for å få samme kontroll autoritet. Kanskje de her trodde at de hadde mindre fart enn de faktisk hadde, eller at de trodde de var nærmere bakken enn de faktisk var, og dro for hard i stikken.

 

Dette er jo bare ren gjetting så klart ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et spørsmål:

Hvor lang tid tar det før du svimer av ved trykkfall i kabinen?

Disse flygerne svimte av direkte, Helios mannskapet varte heller ikke særlig lenge og for et par år siden styrtet en golfspillers privatjet etter at alle ombord antakelig var slått ut av trykkfall.

 

Når flyvertinna ber deg ta på maska før du hjelper ungene dine, betyr det at du er uten arvinger når du endelig har fått på deg din egen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det tar vel litt lengre tid, men ting skjer gradvis, og noe av det som skjer først er at man blir euforisk. Altså, man er blid og fornøyd, uten å skjønne at det er fare på ferde. Oksygenmangel er skikkelig skummelt. I Helios ulykken ble jo maskene utløst, men siden pilotene allerede var døde var det ingen som fikk flyet ned i sikker høyde før oksygenbeholdningen tok slutt. Heliosflyet ble jo aldri satt under trykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et spørsmål:

Hvor lang tid tar det før du svimer av ved trykkfall i kabinen?

Disse flygerne svimte av direkte, Helios mannskapet varte heller ikke særlig lenge og for et par år siden styrtet en golfspillers privatjet etter at alle ombord antakelig var slått ut av trykkfall.

 

Når flyvertinna ber deg ta på maska før du hjelper ungene dine, betyr det at du er uten arvinger når du endelig har fått på deg din egen?

 

Kommer an på hvor høyt du er og om du har en progressiv dekompresjon eller en hurtig dekompresjon. Ved en hurtig dekomp. fra 35000ft har man ca.20sekunder med det som kalles "time of useful consciousness", i 25000 har man ca.2 min. Dersom man har en progressiv dekomp. har man omtrent dobbelt så mye tid. Men det er mange andre faktorer som spiller inn, så ta tallene med en klype salt.

 

Jeg har vært med på hurtig dekompresjon flere ganger i forbindelse med jobben. Det er en meget spesiell opplevelse å gå fra FL280 til MSL i løpet av noen få sekunder. Spesiellt er det lærerikt selv å oppleve symptomer på hypoksi og registrere hvor raskt det egentlig går fra man kan løse oppgaver til man begynner "å tulle".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir vel omvendt ved dekompresjon, at man går fra trykkabinhøyde på alt fra MSL - 8000 fot og til den høyde man flyr i (eventuelt litt høyere ved undertrykk i kabinen rett etter dekompresjonen).

 

Jeg vurderer å prøve det selv, er nok veldig god erfaring å ha med seg "".

Noen som vet om man må gjennom slike tester i videre utdannelse (etter PPL), utenom i forsvaret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir vel omvendt ved dekompresjon, at man går fra trykkabinhøyde på alt fra MSL - 8000 fot og til den høyde man flyr i (eventuelt litt høyere ved undertrykk i kabinen rett etter dekompresjonen).

 

Du har selvsagt helt rett, jeg skrev feil. Man går fra kabinhøyde til den høyden flyet befinner seg i. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

King Air Sheds Parts, Lands Safely

 

Cockpit checklists and procedures, along with radar data collection, will now become key players as the NTSB takes on the investigation of the King Air B200 (N777AJ) headed from Rogers, Ark., for Stanton, Va., last Friday morning. The twin turboprop encountered complications after suffering a shattered (but not blown out) windshield at 27,000 feet and ultimately raining parts down on an aeromedical helicopter flying below. The helicopter was not struck by debris and the King Air landed at Cape Giraradeau, Mo., with serious structural damage, including buckled wing skins and empennage and much of the horizontal stabilizer and elevator missing. Otherwise, it landed safely. The King Air's pilot, Sheldon Stone, said in early reports that the aircraft suffered a shattered left windshield at altitude and he then depressurized the cabin to prevent a blowout. He and his copilot then donned their oxygen masks and turned on the valve, but no oxygen appeared to be forthcoming. The sole-occupant pilots then passed out. Stone, a 4,200 hour ATP-rated pilot, told a local paper that he awoke at 7,000 feet and recovered the aircraft.

 

According to the aircraft's flight track as provided by FlightAware, the aircraft reached 27,000 feet just after 7:00 a.m. It cruised at that altitude until 7:17 when it went to 25,900. At 7:18 the aircraft was at 25,400 but a minute later was back at 27,000 and had slowed from 417 to 104 knots ground speed, further slowing to 44 knots at 7:20, according to FlightAware. At 7:22, the position report showed holding 27,000 feet and 102 knots. One minute later, the radar indicates 125 knots at 7,800. Aberrations earlier in the minute-by-minute reporting (from 6:49 to 6:50, the aircraft is shown to jump from 17,000 to 27,000 then back down) suggest the data may not be entirely accurate. But the data seem to follow roughly with the pilot's initial comments and damage suffered by the aircraft.

 

The "abnormal checklist" for a cracked windshield specifies a descent to 10,000 feet or other methods to reduce the pressure differential to less than 3 PSI within 10 minutes, according to the King Air pilot operating manual. The NTSB is continuing its investigation of the accident. For more photos and audio of an eyewitness account, click here.

 

Link

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...