T. Paulsen Skrevet 27. februar 2007 Del Skrevet 27. februar 2007 Se....... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomas Lorentzen Skrevet 27. februar 2007 Del Skrevet 27. februar 2007 "Nothing can surprise us anymore right now.." Imponerende! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom Arild Hansen Skrevet 27. februar 2007 Del Skrevet 27. februar 2007 OK.... jeg er litt grønn på dette med fly. Hva hadde egentlig forårsaket dette her? Sprøtt er det uansett! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Clamer F. Meltzer Skrevet 27. februar 2007 Del Skrevet 27. februar 2007 Spørsmålet jeg stiller meg er hvorfor de ikke fikk på seg masker, men istedet rakk begge å svime av. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stian Lingås Skrevet 27. februar 2007 Del Skrevet 27. februar 2007 Sykt! Kanskje det er det med at hukomelsen svekkes mye når man utsettes for drastiske trykkedringer (Hvis det var det som skjedde i dette tilfellet da), slik at det var derfor de glemte å ta den på. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 27. februar 2007 Del Skrevet 27. februar 2007 Eller at det plutselige trykket slo dem ut? Jeg er mer eller mindre blank når det gjelder fysikk, ettersom det ikke er et fag på ungdomsskolen, så jeg bare tipper... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom Knudsen Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 ser ikke noe jeg, svart skjerm Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gert Andreas Barring Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 Prøv IE. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth G. Sørensen Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 Prøv IE. Det var litt av en oppfordring... Hva er det neste? Slå pc'en med ei øks? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gert Andreas Barring Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 Funker fint med internett explorer. Men ikke med firefox her.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Karl Mathias Moberg Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 Prøv IE. Hva med oss som ikke KAN ha IE da? M$ har fjerna IE for MAC.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom Knudsen Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 Funkte i IE Må si han var heldig ja.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rolf Arne Beck Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 OK.... jeg er litt grønn på dette med fly. Hva hadde egentlig forårsaket dette her? Sprøtt er det uansett! Mulig at mens pilotene var bevistløse og flyet stupte nedover, passerte det max hastigheten for flyet og det begynte å gå i oppløsning. Eller kansje de traff en værballong? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin Floor Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 Som du så på filmen så var det brudd i vingen på oversiden, som mest sannsynlig kommer fra at man overstiger sikker lastfaktor. Flyet skal tåle alt opp til bruddlastfaktor uten å gå i oppløsning, men flyet kan bli varig deformert før dette. Min gjetning er da, siden de var utrolig lite informative i dette innslaget, at når de trakk flyet ut av stupet (eller det de i dette innslaget kaller "fritt fall") med nok kraft til at sikker lastfaktor ble oversteget. Men siden de antageligvis hadde bra over Vne ved uttaket ut av stupet, og ved mulig litt for hard bakpresse på stikka, ble det ene høyderoret revet av. Jo høyere fart man har, jo mer løft får man jo. Så jo høyere fart, desto mindre utslag på roret trengs for å få samme kontroll autoritet. Kanskje de her trodde at de hadde mindre fart enn de faktisk hadde, eller at de trodde de var nærmere bakken enn de faktisk var, og dro for hard i stikken. Dette er jo bare ren gjetting så klart Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christian Andresen Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 Jeg har et spørsmål: Hvor lang tid tar det før du svimer av ved trykkfall i kabinen? Disse flygerne svimte av direkte, Helios mannskapet varte heller ikke særlig lenge og for et par år siden styrtet en golfspillers privatjet etter at alle ombord antakelig var slått ut av trykkfall. Når flyvertinna ber deg ta på maska før du hjelper ungene dine, betyr det at du er uten arvinger når du endelig har fått på deg din egen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tor Olav Løvaas Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 Hehe, det tar vel litt lengre tid, men ting skjer gradvis, og noe av det som skjer først er at man blir euforisk. Altså, man er blid og fornøyd, uten å skjønne at det er fare på ferde. Oksygenmangel er skikkelig skummelt. I Helios ulykken ble jo maskene utløst, men siden pilotene allerede var døde var det ingen som fikk flyet ned i sikker høyde før oksygenbeholdningen tok slutt. Heliosflyet ble jo aldri satt under trykk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
H S Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 Jeg har et spørsmål: Hvor lang tid tar det før du svimer av ved trykkfall i kabinen? Disse flygerne svimte av direkte, Helios mannskapet varte heller ikke særlig lenge og for et par år siden styrtet en golfspillers privatjet etter at alle ombord antakelig var slått ut av trykkfall. Når flyvertinna ber deg ta på maska før du hjelper ungene dine, betyr det at du er uten arvinger når du endelig har fått på deg din egen? Kommer an på hvor høyt du er og om du har en progressiv dekompresjon eller en hurtig dekompresjon. Ved en hurtig dekomp. fra 35000ft har man ca.20sekunder med det som kalles "time of useful consciousness", i 25000 har man ca.2 min. Dersom man har en progressiv dekomp. har man omtrent dobbelt så mye tid. Men det er mange andre faktorer som spiller inn, så ta tallene med en klype salt. Jeg har vært med på hurtig dekompresjon flere ganger i forbindelse med jobben. Det er en meget spesiell opplevelse å gå fra FL280 til MSL i løpet av noen få sekunder. Spesiellt er det lærerikt selv å oppleve symptomer på hypoksi og registrere hvor raskt det egentlig går fra man kan løse oppgaver til man begynner "å tulle". Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin Floor Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 Det blir vel omvendt ved dekompresjon, at man går fra trykkabinhøyde på alt fra MSL - 8000 fot og til den høyde man flyr i (eventuelt litt høyere ved undertrykk i kabinen rett etter dekompresjonen). Jeg vurderer å prøve det selv, er nok veldig god erfaring å ha med seg . Noen som vet om man må gjennom slike tester i videre utdannelse (etter PPL), utenom i forsvaret? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Clamer F. Meltzer Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 Noen som vet om man må gjennom slike tester i videre utdannelse (etter PPL), utenom i forsvaret? Nei, det må du ikke. Selv fikk jeg gjort erfaringen på Flymedisinsk ifm. oksygenkurs for seilflyging. At kammeret ble stengt en lengre periode etterpå trenger vi ikke snakke om Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
H S Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 Det blir vel omvendt ved dekompresjon, at man går fra trykkabinhøyde på alt fra MSL - 8000 fot og til den høyde man flyr i (eventuelt litt høyere ved undertrykk i kabinen rett etter dekompresjonen). Du har selvsagt helt rett, jeg skrev feil. Man går fra kabinhøyde til den høyden flyet befinner seg i. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Lavoll Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 King Air Sheds Parts, Lands Safely Cockpit checklists and procedures, along with radar data collection, will now become key players as the NTSB takes on the investigation of the King Air B200 (N777AJ) headed from Rogers, Ark., for Stanton, Va., last Friday morning. The twin turboprop encountered complications after suffering a shattered (but not blown out) windshield at 27,000 feet and ultimately raining parts down on an aeromedical helicopter flying below. The helicopter was not struck by debris and the King Air landed at Cape Giraradeau, Mo., with serious structural damage, including buckled wing skins and empennage and much of the horizontal stabilizer and elevator missing. Otherwise, it landed safely. The King Air's pilot, Sheldon Stone, said in early reports that the aircraft suffered a shattered left windshield at altitude and he then depressurized the cabin to prevent a blowout. He and his copilot then donned their oxygen masks and turned on the valve, but no oxygen appeared to be forthcoming. The sole-occupant pilots then passed out. Stone, a 4,200 hour ATP-rated pilot, told a local paper that he awoke at 7,000 feet and recovered the aircraft. According to the aircraft's flight track as provided by FlightAware, the aircraft reached 27,000 feet just after 7:00 a.m. It cruised at that altitude until 7:17 when it went to 25,900. At 7:18 the aircraft was at 25,400 but a minute later was back at 27,000 and had slowed from 417 to 104 knots ground speed, further slowing to 44 knots at 7:20, according to FlightAware. At 7:22, the position report showed holding 27,000 feet and 102 knots. One minute later, the radar indicates 125 knots at 7,800. Aberrations earlier in the minute-by-minute reporting (from 6:49 to 6:50, the aircraft is shown to jump from 17,000 to 27,000 then back down) suggest the data may not be entirely accurate. But the data seem to follow roughly with the pilot's initial comments and damage suffered by the aircraft. The "abnormal checklist" for a cracked windshield specifies a descent to 10,000 feet or other methods to reduce the pressure differential to less than 3 PSI within 10 minutes, according to the King Air pilot operating manual. The NTSB is continuing its investigation of the accident. For more photos and audio of an eyewitness account, click here. Link Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.