Gå til innhold

Hastekjøp av nye transportfly til Forsvaret


Kjell Loen

Anbefalte innlegg

Først og fremst er det Taktiske Transportfly LF er tiltenkt å ha. C-130H er et taktisk transportfly som Norge faktisk også bruker til strategisk transport (pr definisjon). C-17 er et stort transportfly (strategisk) og kan brukes taktisk.

 

LF ser trolig for seg å eie Taktiske transportfly og ha muligheter for strategisk transport som tidligere: AN-124 on call ""

 

Om omskolering av C-130H crew for C-130J er mindre krevende enn for C-17 er ikke godt å si. Det er vel en svært moderne maskin denne Julietten...

 

Også kan det hende det er alternativer vi ikke har tenkt på i denne tråden ennå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser for meg 3-4 130J for de tunge/lange jobbene, og 3-4 C-27J for de mindre. Hvorfor skal alt være så forbanna svært... velger man noe mindre, er kanskje sjansen større for å få litt fortgang i sakene. Det hele begynner å bli smått pinlig.

 

C-17 blir stort nok (les: dyrt nok) for pengebevilgere med bevillingsvegring til å trenere kjøp i enda flere år, mens et mer dempet kjøp, som det jeg har i tankene, burde være mer overkommelig å få gjennomslag for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir neppe snakk om to typer transportfly. Altså neppe noen store og noen små. Kanskje det hadde gått å foreslå under den kalde krigen da vi så den røde fare i øst, men i dag er det omstilling, effektivisering og antall hoder og driftsutgiftene skal NED. Det er ikke den rette tiden å ønske seg en ny skvadron. Om antall typer fly økes så økes også antall flygere, teknikere, etc og derfor antar jeg det er lite trolig med store og små. Selv om det hadde vært kjekt...

 

Natta:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

>Det er ikke den rette tiden å ønske seg en ny skvadron.

 

Ny skvadron?!? Man går til innkjøp av to størrelser av det samme flyet, basically. De har samme motorer, samme systemer, samme leverandør... forskjellen er størrelsen. Skal man hente noe smånips på Banak, sender man Spartanen, istedetfor å binde opp en Herc som kunne vært sendt til Basra med cargo, som et eksempel.

 

Det som aldri kommer til å skje, er at storforlangende pissunger med C-17-komplekser kommer til å få en fullt oppsatt skvadron med C-17. Man må innse at man har et embetsverk med beslutningsvegring i Norge, og i den situasjonen som er nå, klarer jeg ikke å se for meg et innkjøp av 6 130J engang, man må nøye seg med 4-5, kanskje tilogmed 3, og at man kan krangle seg til å fylle hullene med Spartaner.

 

Innse det. En gjeng som bruker milliarder på å kjøpe nye vinger til fly som er døde før selv ditt kull er operative på skvadron, kommer ikke til å skjenke dere hverken 6 nye C-17 eller 6 nye A400 eller 6 nye 130J. Ta til takke med reserveløsninger. Som burde kunne tenkes å bli en kombi-løsning C-130/C-27 J.

 

Selv dette er ønsketenking. Det vi ender opp med, er å dele noen H-er som man kan skvise ut noen timer til av, med Tyrkia, Polen og en bønsj andre bananrepublikker. "Her, dere kan få bruke den denne uken, husk å fylle tanken før dere leverer den tilbake"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo faktisk ganske intessangt at dette i det hele tatt er vurdert...hastekjøp, hadde faktisk ikke fantasi til å forestille meg at dagens regjering ville legge en tanke til problemet som er. Den Norske stat har faktisk forundret meg mange ganger de siste 10+ år. Marjata, Skjold, Fregatter og oppgradering av bare 15 års gamle uvb'er.

Fortsatt i for liten skala, men intessangt!

Jeg tror det om så er i hastverk ang. transport også er et rett valg å skaffe inn nye J's. Det er en enkel og "billig" måte å gjøre det på i forhold til maintenace og piloter.

Angåede disse C-17 flyene så er jo dette såvidt jeg vet 3-4 fly som skal drives av NATO på samme måte som E-3'ene. I hovedsak til internationale oppdrag. Ikke egentlig noe internt transporthjelpemiddel til enkeltindivider. Men en nødvendighet for å gjøre oss uavhengig av A124-charter i tid å utide. Som i seg selv er temmelig flaut.

Sammarbeid med Russland og andre østblokkland kan vi gjøre mye bedre enn som så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er versågod å bli gææærn..... C-130J til Værnes?

 

Har dem ikke fått med seg at det skal kuttes i antallet stasjoner, ikke åpne gamle.

De gamle hangarene på Værnes er vel uansett den samme typen som vi har på Bardufoss og som er på Sola. Det passer ikke til C-130. Garanterer at det er billigere å bygge nye.

 

Hva gjelder gjøre seg avhengig av sivile selskap, vi er i godt selskap. I fjor var samtlige transporter av pax utstyr via Bardufoss for UK MOD utført av sivile (AN-124) eller ved fly lånt av allierte. (Tyske C-160 og Franske A310)

Flere tusen pax og flere hundre tonn utstyr. Ikke en eneste RAF maskin!

 

Nå har det kommet seg litt hos dem kan det tyde på, sitter å venter på at kollegene ved Bodø kontroll skal få åpnet sektor sør slik at RRR4735 skal komme seg avgårde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trønderavisa har mange poenger som kan virke gode, men som i bunn og grunn er desperate poenger for å prøve å få aktivitet til Stjørdal igjen. De har et godt poeng i at det ligger "midt" (vil heller si at det ligger nærmere midt i Norge enn Gardermoen) i Norge. Likevel: Hadde det vært et viktig argument hadde 335 havnet på Ørland, ikke Værnes.

 

Men for all del, vi må ikke nekte trønderavisa å være patriotisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg kan aldri tenke meg det blir noe av to forskjellige flytyper uansett hvor mye de likner på hverandre. Selv om enkelte systemer er det en rekke andre ting som spiller inn. Forskjellig handling... egenskaper... cockpit... og uansett hvor like flyene er på enkelte områder vil det se ut som en øking i antall typer fly for de som ikke er interessert til daglig i fly og som bestemmer: Løvebakken...

 

Og er det en dag last som skal hentes i Banak så er det last andre steder som skal opp eller ned på samme strekning også. Da er det greit å ha litt plass. Med Herc Juliett vil det i tillegg være mulig å ta med permisjonsklare og -ferdige menige også!

 

Men jeg må si C-27J har sjarm!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...