Kjell Loen Skrevet 10. januar 2007 Del Skrevet 10. januar 2007 Foerst var det vingene. Naa er det ukjent korroderinger som er problemet. Da blir det vel brukt masse penger paa dette i stedet for aa kjoepe nytt. Link Kjell Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eirik Tyrihjel Skrevet 10. januar 2007 Del Skrevet 10. januar 2007 Transportfly brukes til alt mulig, og kan være veldig handy til langt mer enn militært bruk, fatter ikke at man ikke bare invisterer i noen splitter nye og fleksible transportfly. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 10. januar 2007 Del Skrevet 10. januar 2007 Skal bli interessant å følge med på dette... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas F. Tollefsen Skrevet 10. januar 2007 Del Skrevet 10. januar 2007 Leste dette i avisen i dag jeg og. Men hvilke alternativer er det til Herc'en? Airbus 400? Noen andre? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Edvardsen Skrevet 10. januar 2007 Del Skrevet 10. januar 2007 Men hvilke alternativer er det til Herc'en? Airbus 400? Noen andre? Mener det var snakk om å leie noen C-17 Globemastere tidligere, dog var vel det sammen med flere andre land...nå er det vel bare snakk om å leie andre Herculeser. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jens-Ole Kjølberg Skrevet 11. januar 2007 Del Skrevet 11. januar 2007 Først og fremst er det snakk om nye C-130J fly, men Boeing har også prøvd å selge C-17 til oss. Men sistnevnte er stor og veldig dyr. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 11. januar 2007 Del Skrevet 11. januar 2007 Først og fremst er det Taktiske Transportfly LF er tiltenkt å ha. C-130H er et taktisk transportfly som Norge faktisk også bruker til strategisk transport (pr definisjon). C-17 er et stort transportfly (strategisk) og kan brukes taktisk. LF ser trolig for seg å eie Taktiske transportfly og ha muligheter for strategisk transport som tidligere: AN-124 on call Om omskolering av C-130H crew for C-130J er mindre krevende enn for C-17 er ikke godt å si. Det er vel en svært moderne maskin denne Julietten... Også kan det hende det er alternativer vi ikke har tenkt på i denne tråden ennå... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pål Næss Skrevet 11. januar 2007 Del Skrevet 11. januar 2007 Jeg ser for meg 3-4 130J for de tunge/lange jobbene, og 3-4 C-27J for de mindre. Hvorfor skal alt være så forbanna svært... velger man noe mindre, er kanskje sjansen større for å få litt fortgang i sakene. Det hele begynner å bli smått pinlig. C-17 blir stort nok (les: dyrt nok) for pengebevilgere med bevillingsvegring til å trenere kjøp i enda flere år, mens et mer dempet kjøp, som det jeg har i tankene, burde være mer overkommelig å få gjennomslag for. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 12. januar 2007 Del Skrevet 12. januar 2007 Det blir neppe snakk om to typer transportfly. Altså neppe noen store og noen små. Kanskje det hadde gått å foreslå under den kalde krigen da vi så den røde fare i øst, men i dag er det omstilling, effektivisering og antall hoder og driftsutgiftene skal NED. Det er ikke den rette tiden å ønske seg en ny skvadron. Om antall typer fly økes så økes også antall flygere, teknikere, etc og derfor antar jeg det er lite trolig med store og små. Selv om det hadde vært kjekt... Natta:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomas Gundersen Skrevet 12. januar 2007 Del Skrevet 12. januar 2007 "Insideryktene" sier at det er C130J som er aktuelt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 12. januar 2007 Del Skrevet 12. januar 2007 Kan vel neppe kalles insiderykter. Om Herc er aktuelt for nykjøp så er det Juliett... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth G. Sørensen Skrevet 12. januar 2007 Del Skrevet 12. januar 2007 Må jo bli omskolering av de av dagens crew som blir overflødige på neste generasjons Hercules da... Dagens C-130H har vel et crew på 5, mot 3 på C-130J? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pål Næss Skrevet 12. januar 2007 Del Skrevet 12. januar 2007 >Det er ikke den rette tiden å ønske seg en ny skvadron. Ny skvadron?!? Man går til innkjøp av to størrelser av det samme flyet, basically. De har samme motorer, samme systemer, samme leverandør... forskjellen er størrelsen. Skal man hente noe smånips på Banak, sender man Spartanen, istedetfor å binde opp en Herc som kunne vært sendt til Basra med cargo, som et eksempel. Det som aldri kommer til å skje, er at storforlangende pissunger med C-17-komplekser kommer til å få en fullt oppsatt skvadron med C-17. Man må innse at man har et embetsverk med beslutningsvegring i Norge, og i den situasjonen som er nå, klarer jeg ikke å se for meg et innkjøp av 6 130J engang, man må nøye seg med 4-5, kanskje tilogmed 3, og at man kan krangle seg til å fylle hullene med Spartaner. Innse det. En gjeng som bruker milliarder på å kjøpe nye vinger til fly som er døde før selv ditt kull er operative på skvadron, kommer ikke til å skjenke dere hverken 6 nye C-17 eller 6 nye A400 eller 6 nye 130J. Ta til takke med reserveløsninger. Som burde kunne tenkes å bli en kombi-løsning C-130/C-27 J. Selv dette er ønsketenking. Det vi ender opp med, er å dele noen H-er som man kan skvise ut noen timer til av, med Tyrkia, Polen og en bønsj andre bananrepublikker. "Her, dere kan få bruke den denne uken, husk å fylle tanken før dere leverer den tilbake"... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 13. januar 2007 Del Skrevet 13. januar 2007 Nå vet ikke jeg så mye om T64-P4D motoren som C-27 ifølge glob.sec. har, men det er neppe samme motor som T56-A-15 selv om nacellene likner ganske bra... Det er kjøp eller leie som er aktuelt, ikke spleiselag. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen Furfjord Skrevet 13. januar 2007 Del Skrevet 13. januar 2007 Det er jo faktisk ganske intessangt at dette i det hele tatt er vurdert...hastekjøp, hadde faktisk ikke fantasi til å forestille meg at dagens regjering ville legge en tanke til problemet som er. Den Norske stat har faktisk forundret meg mange ganger de siste 10+ år. Marjata, Skjold, Fregatter og oppgradering av bare 15 års gamle uvb'er. Fortsatt i for liten skala, men intessangt! Jeg tror det om så er i hastverk ang. transport også er et rett valg å skaffe inn nye J's. Det er en enkel og "billig" måte å gjøre det på i forhold til maintenace og piloter. Angåede disse C-17 flyene så er jo dette såvidt jeg vet 3-4 fly som skal drives av NATO på samme måte som E-3'ene. I hovedsak til internationale oppdrag. Ikke egentlig noe internt transporthjelpemiddel til enkeltindivider. Men en nødvendighet for å gjøre oss uavhengig av A124-charter i tid å utide. Som i seg selv er temmelig flaut. Sammarbeid med Russland og andre østblokkland kan vi gjøre mye bedre enn som så. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Forseth Skrevet 13. januar 2007 Del Skrevet 13. januar 2007 Det er versågod å bli gææærn..... C-130J til Værnes? Har dem ikke fått med seg at det skal kuttes i antallet stasjoner, ikke åpne gamle. De gamle hangarene på Værnes er vel uansett den samme typen som vi har på Bardufoss og som er på Sola. Det passer ikke til C-130. Garanterer at det er billigere å bygge nye. Hva gjelder gjøre seg avhengig av sivile selskap, vi er i godt selskap. I fjor var samtlige transporter av pax utstyr via Bardufoss for UK MOD utført av sivile (AN-124) eller ved fly lånt av allierte. (Tyske C-160 og Franske A310) Flere tusen pax og flere hundre tonn utstyr. Ikke en eneste RAF maskin! Nå har det kommet seg litt hos dem kan det tyde på, sitter å venter på at kollegene ved Bodø kontroll skal få åpnet sektor sør slik at RRR4735 skal komme seg avgårde. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth G. Sørensen Skrevet 13. januar 2007 Del Skrevet 13. januar 2007 ...også Værnes da gitt, av alle steder... Hva med å sette halvparten på Torp? De trener jo så ofte her allikevel? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 13. januar 2007 Del Skrevet 13. januar 2007 Trønderavisa har mange poenger som kan virke gode, men som i bunn og grunn er desperate poenger for å prøve å få aktivitet til Stjørdal igjen. De har et godt poeng i at det ligger "midt" (vil heller si at det ligger nærmere midt i Norge enn Gardermoen) i Norge. Likevel: Hadde det vært et viktig argument hadde 335 havnet på Ørland, ikke Værnes. Men for all del, vi må ikke nekte trønderavisa å være patriotisk... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pål Næss Skrevet 13. januar 2007 Del Skrevet 13. januar 2007 Nå vet ikke jeg så mye om T64-P4D motoren som C-27 ifølge glob.sec. har, men det er neppe samme motor som T56-A-15 selv om nacellene likner ganske bra... C-27J og C-130J bruker begge RR AE2100. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 13. januar 2007 Del Skrevet 13. januar 2007 Nei jeg kan aldri tenke meg det blir noe av to forskjellige flytyper uansett hvor mye de likner på hverandre. Selv om enkelte systemer er det en rekke andre ting som spiller inn. Forskjellig handling... egenskaper... cockpit... og uansett hvor like flyene er på enkelte områder vil det se ut som en øking i antall typer fly for de som ikke er interessert til daglig i fly og som bestemmer: Løvebakken... Og er det en dag last som skal hentes i Banak så er det last andre steder som skal opp eller ned på samme strekning også. Da er det greit å ha litt plass. Med Herc Juliett vil det i tillegg være mulig å ta med permisjonsklare og -ferdige menige også! Men jeg må si C-27J har sjarm! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jonas Mindt-Soot Skrevet 13. januar 2007 Del Skrevet 13. januar 2007 Trodde 335skv. skulle til Rygge jeg Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 13. januar 2007 Del Skrevet 13. januar 2007 Slapp helt av. Trønderavisa har ikke mer å si om lokaliseringen til 335 skv i fremtiden enn trøndersodd! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Gulliksen Skrevet 13. januar 2007 Del Skrevet 13. januar 2007 ...også Værnes da gitt, av alle steder... Hva med å sette halvparten på Torp? De trener jo så ofte her allikevel? Det absolutt beste forslaget så langt! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Forseth Skrevet 13. januar 2007 Del Skrevet 13. januar 2007 Svært så sikre på seg selv Trønderbataljonen er i dag da: 3300 meter på Frøya? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.