Gå til innhold

ENFB. The last day and last takeoff


T. Paulsen

Anbefalte innlegg

Når vi er inne på Fornebu og Gardermoen,hvilket fly var det første Offisielle som landet på Nye Gardermoen?

(Ble OT,men synes det er unødvendig å lage en helt ny tråd)

 

Første offisielle veit jeg ikke om det er, men det første flyet som landet på den nye rullebanen, riktignok noe før 8/10 er jeg temmelig sikker på at var 335sqd som sto for.. Nabo`n som fløy.. Korriger meg hvis jeg tar feil folkens, for all del.

 

Burde vel strengt tatt huska hva det første flyet som landet den kvelden var, i og med at jeg jobba på sas teknisk og sto og så på flyet når det kom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fornebu bringer tilbake minner fra min barndom/ungdom. Som avkom av en ansatt i forsvaret, var det en årlig foreteelse å lande på Fornebu utpå sommeren. Ofte var det kaos på den militære terminalen, og ingen visste når det kom eller gikk fly. Og det virket tilfeldig hvem som fikk være med eller ikke. Vet at Forsvaret opererte med et prioriteringssystem den gangen, men hvordan det funket vet jeg ikke.

 

Men som kanskje den eneste militære terminalen, hadde Fornebu egen kantine/kafeteria. Så det var greit å vente der, i motsetning til f.eks Bardufoss.

 

Dessuten var det kort vei til tante i Lier. Hvor det ble fortært store mengder jordbær, pepsi cola og wienerpølser. Som den gangen var eksotisk mat for en nordboer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interesting. Noen som vet hvilket fly som først landet på Gardermoen (offisielt)?

 

Eg kan informere om at den første og da mener eg ALLER FØRSTE UOFISIELLE landingen på Gardermoen var Lufttransports LN-MOB. Kjenner en av de anestesi sykepleirne som var med. Dette ble vel aldri offentlig kjent etter sånn eg forsto det på flygaren... Fornebu var da stengt.. dette skal ha skjedd tidlig on natta.. trur eg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interesting. Noen som vet hvilket fly som først landet på Gardermoen (offisielt)?

 

Alt i rute ett år før åpningen

 

På dagen ett år før den offisielle åpningen lander de første flyene på den nye hovedflyplassen på Gardermoen. I tur og orden lander fire fly; én Hercules fra Forsvaret, én Boeing 737-400 fra Braathens, én MD-90 fra SAS, og en Dash 8 fra Widerøe på den nye, østre rullebanen. Jomfrulandingene skjer nøyaktig fem år etter det historiske Stortingsvedtaket om Gardermo-utbyggingen, 8. oktober 1992.

 

Alt er klart for den fasede oppstarten av flyplassen fra 1. januar neste år. Chartertrafikken overføres da fra dagens rullebane til den nye, østre banen. 1 juli rykker charter-passasjerene inn i den nye terminalen, og flyplassen får dermed en tre-måneders driftsperiode med tilsammen 300.000 reisende før den offisielle åpningen 8. oktober.

 

Rullebanen som i dag tar i mot sine aller første landinger, er 2.950 meter lang. Når dagens rullebane i vest er forlenget til 3.600 meter, vil begge rullebanesystemene ha en kapasitet til å avvikle 80 flybevegelser hver time.

 

Den nye terminalen på Oslo Lufthavn åpnet onsdag 1. juli 1998 for de første charter-passasjerene.

 

www.osl.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...