Gå til innhold

Sola reddet?


Fredrik Helland

Anbefalte innlegg

Jaha, men da driter han vel i at nær familie av meg som jobber i SAS ikke er noe verdt? At dem må slutte i jobben før yngre Braathens ansatte må gå? ( vi snakker 25 år ansinitet rett i dass) Bare så dere (allmenheten) ikke skal gå hus av skaftet for å kjempe for be gode tryge og alltid imøtekommende braathens folk skal kunne jobbe vidre! var det ikke Braathen som konka i 2001 da? hmmm ja det var det "" Og til sist; dropp spydighetene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 114
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Men tro meg på en ting, jeg tenker heller ikke at siden SAS "reddet" Braathens så skal dem skånes for alt! Nei, vi alle veit at SAS var dyr i drif og selfølgelig må dem slankes ned! Men måten alt blir fremstilt på i media får ALT og ALLE som har noe med SAS (merk BARE SAS) å gjøre til de største naxisene i luftfarten! Kan si meg enig i at det vil være synd å miste sola, og kan bare si at herrene i Stockholm finner en bedre løsning av saken! Blir bare så sur og irritert når man ikke kan gjøre noe med saken! At de fine herrer i Stockholm og andre steder ødlegger for så mange familier med tanke på oppsigelser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ansatte i SAS er jeg overbevvist om at gjør det beste de kan. Det være piloter, cabincrew eller bakkeansatte. Det som jeg reagerer på, er korsn ledelsen nede i Stockholm gjør ting på.

 

La oss ta denne aktuelle saken. De velger å legge ned Solaverkstedet, det verkstedet i Norden som driver desidert best økonomisk, og det eneste i STS og SAS som har lov til å ta tungt vedlikehold på B737Classic og som også er regna som et av verdens beste på B737. Jeg regner med at det er økonomiske grunner til at de vil legge det ned. I allefall er det det ledelsen sier. Men det er også her at det begyner å lukte at det er noe som ikke stemmer. Vist målet er å kutte kostnader, så ville man logisk sett ha kvita seg med det verkstedet som går dårligs, noe som ikke blir gjort her. Han sa at det er ferry flights som koster. Det stemmer jo, men korsn i pokker kan den samme fyren da si indirekte at det vil økonomisk sett vil lønne seg å fly flyene ned til Tyskland eller England i forhold til Sola. For SASBraathens blir det betydelig kortere strekning å fly tom til Solo i forhold ned til England/Tyskland. (forutsatt at flyene er i Norge da, Og det er jo de stort sett en eller anna gang på døgnet) Og når han ikke er istand til å gi noen klare svar på spørsmålene ifra de ansatte på Sola så lukter det enda mere.

 

Når vi legger sammen disse momenter så skjønner nok veldig mange at det i denne saken er helt andre grunner til nedleggelsen. For meg virker det som at ledelsen i STS rett å slett er misunnelig på at BTS, som går så bra i forhold til STS sine egne verksteder, dette er noe de ikke vil se på lengre å velger derfor å legge det ned. Å for å forsikre seg om at de som idag jobber i BTS ikke skal være sikra jobb i STS har de andre juridiske regler der, slik at STS ikke blir forplikta til å ta hensyn til tidligere BTS ansatte i de oppgraderingene som kan bli nødvendig på Gardermone og i Stockholm om de ikke skal drive å sende flyene Europa rundt for tungt vedlikehold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å måtte sas Bare brenne.

Beklager utrykket.

Men tenk på oss studenter på flyfag som meg å stian i denne posten sas også skal ødelegge for.

Synes di burde tenke litt på oss fremtidigere mekanikere og. ""

 

Det virker desverre sånn at mange selskap vil sende vedlikeholdene av norske fly til utlandet, fordi det er billigere, og da blir det rett og slett ikke behov for noe "Heavy maintenance" ansatte i norge.

Å få en læreplass innen flyfag er vanskelig nok i dag, siden det er bare ca 50% av alle elevene som greier å skaffe seg en praksisplass, og det blir ikke noe bedre av at BTS er lærested for 10-18 nye lærlinger hvert år.

Det SAS kommer til å få problemer med er snagraten mens flyene er i trafikk, for det er ingen tvil om at den vest-europeiske kvaliteten på ettersynene er mye bedre enn det f.eks Estland og Latvia leverer.

Desverre ser det ut som om at SAS ledelsen har bestemt seg, og vi blir antakelig å miste en stor del av det flytekniske miljøet i norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marcus rpoblemet er ikke at jeg skal søke plasss hos Braathens (STS).

Men jeg skal søke hos CHC Heli one base sola.

Det som nå er problemet er at en god del av ansatte i braathens vil nå havne over hos CHC som gjør at ihvertfall for meg blir vanskeligere der.

Jeg vil arbeide me helikopter andre alternativ må vel bli forsvaret og Sea King MK434B.

Men CHC som var det jeg egentlig hadde tenkt meg siden jeg allerede har jobbet der som assistent i 3 år å har enda en års kontrakt med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette er første steg til å legge alt av SAS sin tekniske virksomhet til øst-Europa, det innrømte selv Per Magne Mathisen. Så det blir ikke lenge til de legger ned all heavy aktivitet på Gardermoen og Arlanda. Jeg vil tro at Gardermoen forsvinner innen et par år.

 

Det som er spesielt er at Mathisen er vel direktør på Gardermoen, som er så partisk som det går ann. STS styret har satt sammen en gruppe av folk som jobber på Gardermoen, til å velge hva som skal bort, Sola eller Gardermoen, og plukket ut folk som representerer Gardermoen, uten å ta med en eneste person fra Sola. Går det ann å gjøre situasjonen mere håpløs?

 

Oppfordrer dere som kan til å bli med her:

 

[image]http://www.detekt.no/showcase/verkstedklubben/bilder/flyer2.jpg[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er spesielt er at Mathisen er vel direktør på Gardermoen, som er så partisk som det går ann. STS styret har satt sammen en gruppe av folk som jobber på Gardermoen, til å velge hva som skal bort, Sola eller Gardermoen, og plukket ut folk som representerer Gardermoen, uten å ta med en eneste person fra Sola.

 

Per Magne er "Vice President" i STS, altså hele smølja. Han har riktig nok kontor på gardermoen, men det er veldig sjelden han er å se der. Var heller ingen andre som jobber direkte på gardermoen som var med i den gruppen Rune, så der bommer du nok litt.

Riktig som du sier at styret satte sammen gruppe, men den besto/består av folk fra ledelsen sentral stasjonert i Stockholm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper mange kommer til byparken i Stavanger på lørdag og støtter opp i denne saken.

 

Nyheter fra TV Vest om saken.

 

Trykk på "Nyhetene torsdag"

 

Her er det to innslag i dagens nyheter fra BTS og hos oss på Sola vgs.

 

Det blir oppfordret til SAS boikott viss det blir nedleggelse og dette støtter jeg 100% og håper mange folk blir med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Sola-ansatte ble grillet av Lindegaard" , de stakkars ansatte fra Sola som møtte opp under styremøtet i STS - ble regelrett "grillet" av Jørgen Lindegaard kan man lese:

 

http://www.boarding.no/art.asp?id=21977

 

 

Ellers går det stadig flere rykter om, om at det planlegges å selge STS ut fra SAS-gruppen. Slik at man på sikt skal outsource alt vedlikehold av SAS Braathens-flåten til utlandet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy [*********] nå er jeg forbannet på SAS nå. Måtte ledelsen til SAS få skuddpremie på seg og brenne i helvette.

 

Boikott SAS!!

 

Edit: Noen som har en fil som sletter alle SAS fly som jeg har innstalert i FS? Viss ikke kan noen lage en slik en og legge den ut på avsim og fs.no og kalle den sas_delete.rar eller noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får se på dette som en sjans til å komme seg bort ifra SAS og alle ulumskhetene som lurer der. Det kunne gjort seg om et annet selskap, som tørr å satse, som ser hvor det trengs satsting, og klarer å se mere enn skitten som sitter fast på brillene, som kunne tatt over oss. Det finnes mange tusen 737'er i verden som trenger vedlikehold. SAS kutter ned, når dette er det riktige tidspunktet å satse på.

Nå tilogmed Boeing mener at dette er idiotisk, så kanskje det er på tide å ta et hint....?

 

Det ser mørkt ut, men jeg har trua på at jeg fortsatt jobber i de samme hangarene om et par år, under et annet selskap. Kanskje ikke med Braathens kjeledress, forhåpentligvis ikke med SAS-kjeledress (det blir som å banne i kirka), men noe helt annet.

 

Kan legge til litt: BTS har omstilt seg for å følge SAS sine krav flere ganger, STS har gjort pent lite med sine egne ansatte...og nå skal hele STS gjøres om, og følge BTS-modellen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saklige kommentarer du kommer med her Kenneth.

 

Det smallt nå fra rette kjeften!!

 

Du er den siste som bør nevne saklighet i denne tråden med din jamring, syting, og ikke minst det faktum at du i et offentlig fora skriver at du ønsker ledelesen i SAS drept!!

 

Hvor saklig er vel det??

 

Oppførselen din er latterlig, barnslig, og hinsides enhver lille form for folkeskikk!! Det du bør gjøre er å stikke i butikken, kjøpe deg et Donald-blad, sette deg på dass, og bli der til du vokser av deg drittunge-tendensene!!

 

 

Fy [*********] nå er jeg forbannet på SAS nå. Måtte ledelsen til SAS få skuddpremie på seg og brenne i helvette.

 

Boikott SAS!!

 

Edit: Noen som har en fil som sletter alle SAS fly som jeg har innstalert i FS? Viss ikke kan noen lage en slik en og legge den ut på avsim og fs.no og kalle den sas_delete.rar eller noe?

 

--------------------

BOIKOTT SAS!!!

 

Endret av Stian Haabeth (12.06.06 17:47)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får bare håpe at fasilitetene på Sola får bestå, at et annen selskap kjøper opp - så kan det jo fort bli mer enn nok å gjøre der. Burde være interessant for andre å ta over et slikt sted, med den kompetansen som allerede finnes der. I tillegg til at det er mer enn nok å gjøre i ordrebøkene, og det kan vel sikkert fort bli mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får bare håpe at fasilitetene på Sola får bestå, at et annen selskap kjøper opp - så kan det jo fort bli mer enn nok å gjøre der. Burde være interessant for andre å ta over et slikt sted, med den kompetansen som allerede finnes der. I tillegg til at det er mer enn nok å gjøre i ordrebøkene, og det kan vel sikkert fort bli mer.

 

Ja det er det som får være redningen nå Lars. Noen som vet om et selskap som trenger et utmerket verskted for tungt vedlikehold?

 

Var ikke så veldig bra det jeg skrev Kenneth er enig i det. Men var MEGET forbannet da jeg skrev det, som jeg fortsatt er. Var jo aldri meningen og få ledelsen i SAS drept som du sikkert forstod. Men få hele gjengen sparket ut av SAS hadde jeg ikke hatt noe i mot.

 

Men denne person angripingen du kom med her syns jeg godt du kunne spart deg for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Man får bare håpe at fasilitetene på Sola får bestå, at et annen selskap kjøper opp - så kan det jo fort bli mer enn nok å gjøre der. Burde være interessant for andre å ta over et slikt sted, med den kompetansen som allerede finnes der. I tillegg til at det er mer enn nok å gjøre i ordrebøkene, og det kan vel sikkert fort bli mer.

 

Nå veit ikke jeg om Boeing driver med slikt utenom på fabrikkene sine i USA, men etter det som de sier i denne artikkeln, så kunne det ha vert interesangt å se om dette er et marked som Boeing kunne tenke seg å se på også i Europa. http://www.boarding.no/art.asp?id=21967

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer stadig ny informasjon. Nå har STST vedtatt at Gardermoen skal erstatte BTS på Sola fult ut. Les mere her. http://www.hangar.no/articles/1130/1/SAS...re-arbeide.html

 

Det første som slår meg er hvordan de i en overgangsfase skal kunne ta C og D sjekk på Classic serien som det kun er BTS på Sola som er kvalifisert til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm

Tror det snart er på tide å bruke litt av oljefondet slik at alt kommer på norske hender.

Virker som en maktkamp mellom landene dette der Norske stat sitter på gjerdet å ser på.

Nei, kjøp hele dritten så får vi selv styre skuta uten blinde og åndssvake dansker og svensker ombord;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stian Haabeth: Forklar hvorfor du hater SAS så intenst at du ønsker ledelsen død.

 

1. Jeg øsnker ikke ledelsen død.

2. De legger ned bedriften jeg øsnket og jobbe.

3. De legge ned et av verdens beste verksted. Som i tilegg går med overskudd. +++ mange andre detaljer som du sikkert vet om.

4. De gjør 265 mennesker arbeidsløse og mer vil følge.

5. Dette kan føre til stenging av Flyfag linjen til Sola vgs.

 

+++

 

Trenger jeg da si mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...