Kim Jørgen Brenna Skrevet 16. mai 2006 Skrevet 16. mai 2006 Hei! Hvor mange Kilo er en amerikansk gallon? Ja,har prøvd Google Siter
Alexander Storvig Skrevet 16. mai 2006 Skrevet 16. mai 2006 Det er helt spørrs hva som er i "1 gallon", altså "gallon" har ikke noe med vekt å gjøre, men mengde. Så 1 gallon med bly veier ikke like mye som 1 gallon med aluminium. Alex. Siter
Henrik Bjørlo Skrevet 16. mai 2006 Skrevet 16. mai 2006 Gallon er en måleenhet for volum, ikke masse. 1 britisk gallon tilsvarer ca. 4,55 l. 1 amerikansk gallon tilsvarer ca. 3,79 l. Hvis det er Jet A-1 du skal konvertere, må du vel finne tettheten og finne ut antall kilo pr. gallon også gange opp. Er ikke noen ekspert på det her, så jeg vet ikke om det er så lett å finne tettheten til bensin. Siter
Truls Meek Skrevet 16. mai 2006 Skrevet 16. mai 2006 Du må først regner ut hvor mye en gallon er i liter, og så må du vite densitet på f.eks drivstoffoljen (fuel) og bruke denne faktoren for å få dette i kg. Ettersom jeg har skjønt, bruker flyselskapene fuel i kg på flyene, og ikke i liter så greit å vite fremgangsmåtene for å finne svaret. Truls Siter
Kim Sølvberg Skrevet 16. mai 2006 Skrevet 16. mai 2006 Jeg bruker denne . Her har du omregning av "allt". Josh Madison har kastet bort tid på nettet siden 1993 som han skriver, - og er nesten navnbror med Edison. Stoler på ham.. Håper den kan gi deg svar.. Siter
TOS Skrevet 16. mai 2006 Skrevet 16. mai 2006 Cato. Litt flisespikkeri. 1 liter FERSKVATN veg 1 kg. 1 lite SALTVATN (Normalt sjøvatn) vek 1.03 kg Siter
Thomas Berg Skrevet 16. mai 2006 Skrevet 16. mai 2006 Skal man først flisespikke får man gjøre det ordentlig Hvor mye en liter vann veier avhenger nemlig av temperaturen Wikipedia har forøvrig mye iformasjon, f.eks om Gallon Siter
TOS Skrevet 16. mai 2006 Skrevet 16. mai 2006 Sjølvsagt. Er berre ikkje så vant med å rekne ut ifrå temperatur. Me nyttar std temperaturar på ca 10 grader C ved våre utrekningar. (Som forøvrig kun gjeld ved bruk av heveballong under dykking for å ta opp diverse saker og ting som ikkje får plass i fangstnettet. TD stoooor fisk eller andre "skattar".) Siter
oddvar gylland Skrevet 16. mai 2006 Skrevet 16. mai 2006 Ved fueling av fly regnes 1 liter fuel som ca 0.810kg +/- etter tempratur. Fueling selskapene leverer eksakte tall 2 til flere ganger pr dag men på en tur ENVA ENGM kan man bruke 0.810 da det vil utgjøre så liten forskjell på vekten. Flyverne angir antall kilo de vil ha så er det opp til oss å få dette riktig med liter/kilo. Link til en nyttig tabell: http://members.aol.com/tspquinn/units.html Siter
Jan Erik Kristoffersen Skrevet 16. mai 2006 Skrevet 16. mai 2006 Flyverne angir antall kilo de vil ha så er det opp til oss å få dette riktig med liter/kilo. Javel! Hos oss går det i pund når vi får bestilling Siter
Thomas Gundersen Skrevet 16. mai 2006 Skrevet 16. mai 2006 Ved fueling av fly regnes 1 liter fuel som ca 0.810kg +/- etter tempratur. Fueling selskapene leverer eksakte tall 2 til flere ganger pr dag men på en tur ENVA ENGM kan man bruke 0.810 da det vil utgjøre så liten forskjell på vekten. Flyverne angir antall kilo de vil ha så er det opp til oss å få dette riktig med liter/kilo. Link til en nyttig tabell: http://members.aol.com/tspquinn/units.html Jasså? Man skal ikke ta en liter fuel for en liter fuel! 1l avgass 100LL veier 710-720 gram! Siter
Tarjei Lundarvollen Skrevet 16. mai 2006 Skrevet 16. mai 2006 Vi regner om og sier antall liter vi vil ha til fuelmannen. På flyet regner vi i pund. Siter
Kenneth G. Sørensen Skrevet 16. mai 2006 Skrevet 16. mai 2006 Hos oss går det i pund når vi får bestilling ...og så stiller dere bugs'ene på tankmålerene til halve bestillingen på hver tank, og fyller til det stopper av seg selv..? Siter
Agnor Bertheussen Skrevet 16. mai 2006 Skrevet 16. mai 2006 Flyverne angir antall kilo de vil ha så er det opp til oss å få dette riktig med liter/kilo. Javel! Hos oss går det i pund når vi får bestilling Hørtes ut som du betvilte at det var mulig å ha KG som option. Stikker du hodet inn i en MD80 eller 737 til SAS så får du KG som unit i displayet. Tror du de gutta gidder å bestille pund når de skal ha fuel? WIF har pund option ja Siter
Kenneth G. Sørensen Skrevet 16. mai 2006 Skrevet 16. mai 2006 WIF har pund option ja Ikke på Q400, om jeg husker rett fra mine dager som fuelmann på si... Siter
Erik Axel Vollan Skrevet 16. mai 2006 Skrevet 16. mai 2006 Til glede for eventuelt nye lesere: sånn kan det gå når regner på vekt/volum uten å se på benevningene: Konverteringen brukt av crewet til "The Gimli Glider" Hele historien starter her Siter
Agnor Bertheussen Skrevet 16. mai 2006 Skrevet 16. mai 2006 WIF har pund option ja Ikke på Q400, om jeg husker rett fra mine dager som fuelmann på si... Mulig det ja, har aldri vært i en 400 maskin Siter
Lars Chr. Hansen Skrevet 16. mai 2006 Skrevet 16. mai 2006 Flyverne angir antall kilo de vil ha så er det opp til oss å få dette riktig med liter/kilo. Javel! Hos oss går det i pund når vi får bestilling og hos oss så går det både i pund og kilo Siter
Jan Erik Kristoffersen Skrevet 16. mai 2006 Skrevet 16. mai 2006 Stikker du hodet inn i en MD80 eller 737 til SAS så får du KG som unit i displayet. Tror du de gutta gidder å bestille pund når de skal ha fuel? Sist jeg sjekket hadde det enda ikke vært noe MD eller 737 nede i vadsø Jeg for min del har ikke jobbet på andre flyplasser,så hvordan det skjer andre plasser kan jeg ikke uttale meg om Siter
Jan Erik Kristoffersen Skrevet 16. mai 2006 Skrevet 16. mai 2006 ...og så stiller dere bugs'ene på tankmålerene til halve bestillingen på hver tank, og fyller til det stopper av seg selv..? Kan missforståes! Får vi bestilling på 3000 pund setter vi 1500 på hver tank Siter
Thor-Håkon Dallavara Skrevet 17. mai 2006 Skrevet 17. mai 2006 for å få det riktig Widerøe har følgende: på Q400 bestiller vi fuel i Kilo, mens på 100 & 300 serien, bestiller vi det i pund. Siter
Clamer F. Meltzer Skrevet 17. mai 2006 Skrevet 17. mai 2006 Hva er grunnen til at de har kilo på Q400 egentlig? Noen som vet om det er noen spesiell grunn? Siter
Agnor Bertheussen Skrevet 17. mai 2006 Skrevet 17. mai 2006 På grunn av at SAS Braathens bruker KG. De er vel misunnelige. Ikke sant? God 17.mai Siter
Thor-Håkon Dallavara Skrevet 17. mai 2006 Skrevet 17. mai 2006 På grunn av at SAS Braathens bruker KG. De er vel misunnelige. Ikke sant? God 17.mai Tror faktisk ikke det er så mange som er misunnelige på SASBU nå for tiden. Men Q400 har jo mye større tanker enn 1/300 serien, så tror de gikk over til kilo, så de sku slippe å bestille 11000 pund, istede for 5t. men dette er bare noe jeg tror altså kan alltids finne ut av dette, men ikke nå Siter
Stig Sandnes Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 Og grunnen til at de benytter kilo og ikke volum (liter osv), er vel at volumet endrer seg etter trykk/temperatur, mens vekten er konstant? Eller er jeg helt på jordet nå..? Siter
Ole Martin Walberg Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 Bortsett fra at det er massen som er konstant, mens vekt som er en kraft strengt tatt varierer litt med gravitasjonsakselerasjonen. Får håpe grunnen til at Bombardier begynte med kg (hvis dette ikke bare er WF-option) er at de fikk ut fingern og skjønte at det er metriske systemet/SI-systemet som "shall prevail" Siter
Clamer F. Meltzer Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 Så du mener meter, km/t osv er det neste fra Bombardier Ole Martin Er nok valgfritt og bare en softwaresak. Vi benytter pund i våre fly. Siter
Ole Martin Walberg Skrevet 19. mai 2006 Skrevet 19. mai 2006 Hehe.. Høyde i fot, distanse i nautiske mil (bortsett fra sikt som skal være i km) og fart i knop, men that's it! Også må alle snakke engelsk på store plasser da. Men mer tilbake til originale spørsmål: For avgas: 1 US gallon = 6 lbs. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.