Gå til innhold

Flesland - Treningskveld (Søndag 07.05.06)


Joachim Skjønberg

Anbefalte innlegg

På Bergen Flesland førstkommende Søndag holder vi en treningskveld for nye piloter og de som ønsker å friske opp litt. Vanlig trafikk er selvsagt også velkommen.

 

Det hadde vært flott om noen kunne bemanne Sola APP og Oslo APP. Selv tar jeg Flesland TWR eller APP. Hadde vært fint om noen tok Stavanger Control og en stasjon på Flesland.

 

Alle piloter og flygeledere er velkomne, om de er helt ferske eller mer "drevne". Lurer dere på noe må dere ikke nøle med å spørre.

 

Flesland klokken 19:30 til 21:30 lokalt!

Velkommen!

 

Går dette fint kan vi holde flere treningskvelder og jeg har tenkt å laste opp et lite dokument som tar for seg ATC-kommunikasjon.

 

""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tatt meg den frihet å sitere en kommende manual jeg driver med for VSB:

 

Slik blir du medlem av VATSIM

 

Hva er VATSIM?

 

VATSIM står for Virtual Air Traffic Simulation Network og er en global online-organisasjon for flysimmere.

 

Hvorfor fly på VATSIM?

 

Det er det nærmeste du kommer virkelig flyging. Med autoriserte ATCs (flygeledere) og mange andre dyktige piloter i området rundt deg er du et skritt nærmere virkeligheten. Se for deg at du sitter i en Boeing 737 og har klargjort flyet omtrent som i virkeligheten, du kaller opp Gardermoen og mottar klarering. Det å faktisk snakke selv bringer deg noen skritt nærmere. Etter at du har lest tilbake din klarering kan du gjerne høre en annen pilot motta sin. Offline flyging eller multiplayer kan rett og slett ikke sammenlignes, og seriøsiteten samt kunnskapsnivået til de fleste pilotene er høyt. Og du kan bli en av dem!

Da var den talen ferdig. ""

 

Hvordan bli pilot?

 

Det skal vi ta for oss nå:

Du går inn på www.vatsim.net og trykker på Join Now i margen til venstre. Les gjennom og trykk ”Yes,” deretter fyller du ut skjemaet under. Trykk ”register me ”og fullfør registreringen.

 

Flott! Nå er vi godt på vei!

Vi går nå inn på www.squawkbox.ca/downloads/ og velger London, England eller en annen for den sakens skyld. Trykk på download. Last ned programvaren og innstaller den som det står fortalt i readme filen.

 

Hvorfor det?

 

Dette er Squawkbox 3, programvaren pilotene på VATSIM bruker for å logge seg opp, forbli pålogget, sende flyveplan og andre operasjoner. Denne er helt nødvendig.

 

 

Veldig bra! Nå er vi klar til å starte en flytur på VATSIM. Du er nå en av de over 70.000 pilotene som flyr i VATSIM-organisasjonen.

 

For å logge opp starter du Squawkbox inne i FS ved å trykke ALT, velge Modules og Squawkbox 3.

Trykk START - Connect og skriv inn ditt navn, PID og passord osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud...

 

Er dere virkelig så nerdete at dere ikke skjønner at jeg prioriterer å stikke på stadion med kompiser framfor å sitte foran en dataskjerm?

Kan godt hende at dere sier "nei, jeg skal sitte foran PC'en ikveld" på telefonen, men det gjør ikke jeg.

 

En egen newbie-kveld er EGENTLIG ikke nødvendig når alle ATCs er "newbie-friendly" og jeg har uansett tenkt å ta dette opp igjen en gang det sikkert passer.

 

Dårlig kamp forresten :P Brann klarte så vidt å snu til 2-2 på slutten. Av en idiotisk grunn tar Mjelde ut WINTERS og ikke Sæternes som spiller dårlig ""

 

MEN: Flesland APP online. Welcome! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joachim, er klar over at det finnes prioriteringer, men når man setter i gang et arrangement som involverer andre bør man gjennomføre det også.

 

Du er vel kanskje litt for opptatt med å være "for nerdete" slik at du glemmer sosial inteligens? Noen gang falt deg inn at enkelte kunne satt av denne kvelden for å kunne delta i dette flotte felleskapet, på tross av at de kanskje også var invitert med på kamp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg blir ikke med på stadion, jeg skal leke flygeleder på internett" ""

 

"Jeg blir ikke med på stadion, jeg har allerede avtalt noe med andre" ""

 

Det med at det var en fotball kamp idag har man visst siden forrige uke, og da burde du ikke lage planer når du vet at det er mulighet for at du skal på den kampen. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[image]http://www.norli.no/norli/kampanjer/2005/hoest05/almanakk2.jpg[/image]

 

En ting som er litt rart er at det ene øyeblikket er VATSIM dønn seriøst og ATC har denne høyt respekterte oppgaven å geleide flyene inn til landing, ut fra flyplassen eller til sin destinasjon. Alt skal være så "as real as it gets"..

Men plutselig er alt man gjør å sitte inne å glo på en skjerm når man heller burde være ute å få mosjon og sol på kroppen (mens man sitter på Brann stadion..).

 

Er lov å vise at man tar dette så seriøst som man skryter av at det er. Er ikke dette en prioritert hobby? Har man ikke avtalt med andre å møtes?

Det er ingen grunn til å si "Jeg skal sitte forran skjermen i hele dag og gidder ikke bli med på kamp". Har vennene tungt for å skjønne at du har en avtale og ikke hadde planer om å gå på noen kamp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle de som er mine venner vet at jeg er veldig interessert i fly, og vet at jeg er med på VATSIM og alt (jeg går jo rundt og snakker om det konstant, en kveld på VATSIM og jeg kan fortelle om det til mine venner i uke retterpå). Og jeg har også vist mine venner hvordan det foregår, og alle synes det er kjempetøft, ingen synes det er så veldig nerdete etter at de har sett hvordan det foregår. I vertfall ikke de jeg anser som mine venner. Men nå kan det jo også sies at jeg ikke er så veldig redd for å bli stemplet som nerd (selv om de fleste faktisk nekter for at jeg er det). Er nok flere av mine venner som har hørt at "Sorry, da kan jeg ikke. Skal fly da (evt, har satt meg opp som ATC da)." Pleier å få forståelse for dette. Men det skal sies at jeg kun gjør det dersom det er noe spesielt, dersom jeg bare har booket en ATC posisjon er det jo enkelt å slette den igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du f.eks hadde tenkt deg å bare -fly- på VATSIM, og kompisen ber deg om å bli med på kamp, da er det noe annet.

I dette tilfellet har du arrangert en event som involverer mange folk. Mange som kunne tenkt seg å bli med og satt av tid til dette. Da er det ikke greit, og du burde faktisk tenke over hvor mange personer du svikter. Jeg skal ikke begynne å snakke mye om at alderen din kommer tydelig frem her, men må nesten innrømme at den gjør det. Du begynner utrolig nok begynner å snakke om at FS er nerdete, og at det sosiale livet ditt er viktigere. Løsningen er følgende:

 

1: Ha mer sosial omgang med vennene dine til vanlig.

2: Ikke si at du skal arrangere et slikt event når du har en elendig holdning til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud...

 

Er dere virkelig så nerdete at dere ikke skjønner at jeg prioriterer å stikke på stadion med kompiser framfor å sitte foran en dataskjerm?

 

Jeg tar sterk avstand fra hva du sitter å sier der.. Du har arrangert en kveld for piloter som ønsker å lære mer om ATC og flyging på Vatsim, og så bare avlyser du i 12'e time. Det viser bare uansvarlighet og umodenhet syns jeg.

 

FS og ATC er min store hobby.. Greit nok,, jeg er er nerd.. Jeg jobber til og med i et dataspill firma og lager dataspill (designer for Funcom og lager age of conan). Og jeg tar sterk avstand fra din holding til folk som faktisk bryr seg om flygning online.

 

Bare det at du stakk fra ENBR_app til ENGM_twr, og forsvant etter kort tid sier mye syns jeg.

 

Ikke start noe du ikke er kvalifisert til å fullføre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde faktisk ikke trodd at du hadde den holdningen til FS og ATC-greiene på VATSIM før jeg så dette..

 

Men er jo neppe siste soldag med siste fotballkamp heller da?

 

Og om vennene dine ikke takler at du har andre interesser og legger ned tid i de, så vet jeg ikke helt hva det er slags venner du har. De vennene jeg har, har fått en grundig innføring i hva VATSIM er, og spesielt både det med å fly og sitte ATC online.. ""

 

Ikke lov noe du er i tvil om at du kan holde.. å avlyse dette blir på en måte litt for respektløst ovenfor andre, og du vet hva de sier, "man ligger som man rer"..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeje, beklager at jeg ikke stilte på Flesland...

 

Uansett, skriver et eksempel på kommunikasjon mellom flygeleder og pilot nå.

Regner med å laste opp dette og en liten "manual" på hvordan man blir medlem og logger opp på VATSIM.

 

Skal prøve å få i stand en ny treningskveld, og selvsagt forsikre meg om at jeg kan stille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daniel; Det må være den mest usaklige og tåpelige kommentaren på lenge.

 

Personlig hadde jeg ikke hatt PEILING på hva jeg hadde valgt. Men tror det hadde endt opp med VATSIM, fordi som en annen sa det er ikke den siste soldagen i løpet av året heller. Hvis jeg hadde arransjert noe sånn som dette hadde jeg ihvertfall prioritert noe som engasjerer flere en meg og en kompis eller to. Selv hadde jeg tenkt å sparke liv pcen min igjen (Som faktisk har kræsja hver dag i 2 uker "") og logge på som flygeleder på Sola, eller et annet sted, men droppa det. "" Men synes det er tåpelig sånn som noen holder på her, og får flygeledere til å trekke seg tilbake. Det er rett og slett for dumt.

 

Joachim; Du gjør en kjempe jobb som flygeleder! Synes ikke at du skal trekke deg tilbake! Vi er få fra før, og har ikke råd til å miste en god flygeleder til! ""

 

Da har jeg fått sagt mitt i denne diskusjonen! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...