Gå til innhold

Fotografering under takeoff og landing?


Sindre Torp

Anbefalte innlegg

Hvordan er egentlig dette med fotografering under takeoff og landing? De sier jo at alt elektronisk utstyr skal slås av, men hvordan er det med kamera? er det egentlig lov? Har det noe å si, noen her inne som har blitt snakket til eller noe? Personlig pleier jeg å ha framme kamera og knipser noen bilder under takeoff og landing, vil tro de fleste gjør det, men hvordan er egentlig reglene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kommer jo litt an på hva slags kamera du har, men er det digitalt så er det jo elektroniske komponenter i det som kan påvirke gps og lignende i flyet, om man tar bilder med et kamera skal det vel ikke ha noe og si men om det er fler så kan det faktisk påvirke utstyret, men man kan jo altid spørre besetningen kan jo alikevell få et ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja vet ikke om jeg er enig i dette gutter, har laget mang en cocpit video med digitale kamera, har til og med hatt dv cam liggenes på GS. Det som er problemet er jo alt som sender, mobiltelefon, pc med wlan, bluethooth etc etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har filmet med dv kamera, snakket i mobil, hørt på scanneren under hele turen til Gran Canaraia. Jeg lever ennå, og jeg hørte ikke crewet snakke om at "we going down" på scanneren. Mange kapteiner som har bekfreftet at det bare er tull. Nå starter Lufthansa med å tilalte mobil, om jeg ikke husker feil. Problemet er signaler, over en hvis høydestøy fra flyet. Men det skal vist løses med repeatere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tror jeg ikke det er frykten for at de elektriske komponentene ombord skal bli påvriket som er hovedgrunnlaget for at enkelte selskaper ikke setter stor pris på fotografering under landing og takeoff. Det finnes også andre ting som kan være grunn til at det er slik. Blandt annet at egentlig skal innhente tilatelse for flyfotografering (spørs hvor streng man er på slikt, men flyplasser med militære områder finnes). I tillegg vil man vel forhindre at en blits skal gå av, det er jo en grunn til at man senker belysningen under takeoff og landing, og en blits ville tatt seg dårlig ut. Tror nok de tar litt lettere på det på Røros Lufthavn enn på Bagdad Intl. See my point? ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det at man kan filme og stå på i et fly uten at det egentlig skal skje noe,og at det er flere grunner til at de ikke vil at man skal gjøre det, men er også på grunn av gps og lignende det er det ingen tvil om. og som regel når man spør er det ok, men sitter det hundre personer med kamraer og video så kan man faktisk få seg en overaskelse det har skjed, derfor syntes jeg man kan spørre om lov først, da er det jo også litt mer kontrolert, at flyer går i bakken er nok ikke problemer, men forstyrrelse av gps og radiosamband er et faktum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heihei folkens!

Jeg har vært ivrig leser på forumet i over 1 år, men nå har jeg altså registrert meg! I går fløy jeg med Norwegian, da fikk jeg lov å site på klappsete, (gøy å være sikkerhetklarert), men jeg tok masse bilder både under takeoff & landing, og pilotene hadde ikke noe imot dette ""

 

Legger ut noen bilder under screenshots.

 

--

Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har filmet i cockpit noen ganger og også tatt masse bilder.

Snakket med en bekjent av meg ang. dette som er kaptein på Q400, og han sa at han ikke trodde det hadde noe å si.

Han hadde aldri opplevd at noe galt hadde skjedd ved filming eller bilde og heller aldri hørt om noen andre som hadde fått problemer.

Filming og bilde er ikke akkurat det farligste siden det gir ut lite til ingen signaler.

Det er mobilen som er "farlig" her som også Geir sier.

Hvis det ringer, du ringer eller telefonen oppdaterer seg gir den ut enormt med signaler som kan utløse brannalarm i lasterommet på flyet. (Ja det har skjedd flere ganger på Widerøe`s fly)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte gjøre det samme på vei ned til Johannesburg, men hvordan vet du hvilka frekvenser de bruker på hele turen ned ?

I Oslo-området f.eks. er det jo greit. Man vet frekvensene for DEL, GND, TWRs, APPs og CTRs. Eller du kan gå inn på scannernytt. Får flyet en GOTUR4A flyr det på østsiden og skal være på 119.975. Ellers er det bare å følge med, f.eks. om du flyr SK4697 til GCLP og du hører "Scanor 4697, contact Oslo on 18.87" er det bare å stille 118,875. Etterhvert som CNO4697 får handoff følger du det med scanneren. Har ikke scanner selv, men det er vel raskt å skifte freq?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....hørt på scanneren under hele turen til Gran Canaraia.

 

Tenkte gjøre det samme på vei ned til Johannesburg, men hvordan vet du hvilka frekvenser de bruker på hele turen ned ?

Vet freqvensene til ENGM. Under turen hører man hva de får beskjed om å endre til. da er det bare å skifte freqvens. Er ikke alltid man hører controller. Spessielt over havet..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

..snakket i mobil..under hele turen til Gran Canaraia. Jeg lever ennå,

 

Det var også noe å "skryte" om.. ""

 

Har heldigvis aldri vært borti noen pax, som har

vist så liten respekt for sikkerhetsrutinene..

Skal du sitere meg, kan du prøve å ikke endre innlegget, så det får en annen betydning. "" En scanner har bare mottager, i motsetning til mobiltelefron. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Arild sier ovenfor, hvis det var noe annet du mente - var det ihvertfall umulig å forstå dette.

 

Jeg har ikke "forandret" innlegget ditt André, jeg har kun forkortet det - hvis du leser ditt eget innlegg og mitt sitat, vil du se dette.

 

Du skrev at du både hadde "filmet med dv kamera", "snakket i mobil", "hørt på scanneren" - (og dette hadde du gjort under) under hele turen til Gran Canaraia.

 

Det eneste jeg gjorde, var å kutte ut det med dv-kamera og scanner - siden det JEG ble mest provosert av, var at du ikke hadde slått av mobilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er klar over at det er straffbart og ikke rett seg etter hva mannskapet sier ?

 

Jeg har selv klart å fremprovosere feil på navigasjonsutstyr i fly (riktignok på bakken) ved å fikle med mobiltelefon, og jeg synes folk kan rette seg etter hva mannskapet sier. Spør man og får et ja til å filme under avgang / landing så er det jo greit. Men så lenge det nevnes under briefingen at man SKAL ha alt elektronisk utstyr avslått under avgang og landing så SKAL alt utstyr være avslått. Noe annet er å bryte norsk lov, og i ekstreme tilfeller kan man risikere straff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...