Daniel Larsen Skrevet 27. mars 2006 Skrevet 27. mars 2006 det er jo urealistisk og gi flya 4200 som kode og neste 4201 også videre, er det lov på vatsim og gi fly på gardermoen 4243 om man vil det eller 6264? Siter
Kim Jørgen Brenna Skrevet 27. mars 2006 Skrevet 27. mars 2006 Så lenge du passer på og ikke bruke millitær eller andre nødkoder..ambulanse,piloti og slikt har egne private squak koder..... Siter
Trond Meier Skrevet 27. mars 2006 Skrevet 27. mars 2006 du må holde deg innenfor bestemte squawkranger.. Squawk ranges allocated by VATSIM Europe Denmark: 7300-7377 Norway: 4200-4277 Sweden: 6000-6077 Iceland: 4100-4177 I tillegg har hver enkel sektor sine egne squawkranges, noe ASRC henter fra en eller annen fil. Derfor er det best å bruke F9 og få den neste ledige squawkkoden (noe som ofte ikke virker om flere kontrollere gir ut sqawkkoder innen samme sektor.. men det er en annen sak). Forøvrig.. hva er galt med vaccsca forummene hvor slike spørsmål hører hjemme? Siter
Daniel Larsen Skrevet 27. mars 2006 Forfatter Skrevet 27. mars 2006 Jepp, det var bra får da slipper jeg og gi goder i rekkefølge Siter
Daniel Eliassen Skrevet 27. mars 2006 Skrevet 27. mars 2006 For å legge til en manuell squawkkode (i tilfelle det blir dobbelt opp), trykker du F9, skriver f.eks 4213, og trykker på det aktuelle flyet. Siter
Daniel Larsen Skrevet 27. mars 2006 Forfatter Skrevet 27. mars 2006 ok, men det er urealistisk og gi 4200 og etter det 4201-4202-4203 så hvorfor ikke gi 4234 og 4312 til et annet fly bare du selv har kontrol på hvilke sqawker du deler ut? Siter
Karl Mathias Moberg Skrevet 27. mars 2006 Skrevet 27. mars 2006 Fordi hvis du gjør sånn er det større sjangse for at de som faktsk følger reglene bruker den koden ett annet sted. Hold deg til reglene du... Siter
Daniel Larsen Skrevet 27. mars 2006 Forfatter Skrevet 27. mars 2006 joda er enig i det, men det skulle jo ikke være et broblem og bruke fra 4200-4277 hvis du kommer på en ennen sin sqawk vises det på radaren og dak an man vel bare lage en ny kode, men hvis dette er strengt forbudt så skal jeg ikke gjøre det... Siter
Tom Knudsen Skrevet 27. mars 2006 Skrevet 27. mars 2006 Squawk codes... Norge har fått tildelt forskjellige koder som kan benyttes i forskjellige sektorer OSLO Control - ENOS_CTR = range 4200 - 4277 Bodø Control - ENBD_CTR = range 4300 - 4317 Stavanger Control - ENSV_CTR = range 4320 - 4337 Trondheim Control ENTR_CTR = range 4340 - 4357 Forøvrig finner du hele listen her http://vateud.org/default.php?section=4&sub=5 -------------------- Tom Knudsen Cheif Executive of Technical ACCSCA-6 VACCSCA Siter
Trond Meier Skrevet 27. mars 2006 Skrevet 27. mars 2006 Ærlig talt ser jeg ikke problemet Pilotene bryr da seg vel ikke om hvilken sqawk de har så lenge de har en, og som ATC så er det viktigste å gi en unik kode. Når radarklienten fungerer som den skal (ser hvilke andre koder som har blitt gitt), så er det beste å bruke F9 som gir riktig kode. ATC'er i real finner heller ikke opp squawkkoder på sparket, men har en eller annen datamaskin som holder styr på det. Så det som faktisk blir mest naturlig/ekte her er å la ASRC bestemme koden, selv om den begynner på 4200 hver gang. edit: Takk for den lista Tom Jeg henta mine koder fra Vaccsca's OPS manual, som tydligvis tror at Norge = Oslo Siter
Mathias Ganss Skrevet 27. mars 2006 Skrevet 27. mars 2006 Hei Ser heller ikke noe problem med å gi andre squawker enn 4200-4201-4202 osv. Blir det en dobbel kode, ja så gi flyet en ny squawk. Dette skjer jo irl også. Squawk change enroute er jo ikke uvanlig, iallefall ikke når man reiser sørover. Var på besøk hos Karlsruhe Upper Control og der gav de ut nye koder i ett sett. Men men, regler er regler... Mvh Mathias Siter
Ivar Hakli Skrevet 27. mars 2006 Skrevet 27. mars 2006 Kan du gi ETT eneste fornuftig argument hvorfor det er merkelig å ikke gi squawk i rekkefølge??? Jeg tror av alle mindre vel gjennomtenkte innlegg på dette forumet, må vel dette ta prisen (excuse my language) Siter
Cato Støle Skrevet 28. mars 2006 Skrevet 28. mars 2006 Fordi in real life, gis dem ut i rekkefølge! fornøyd? Siter
Tom Knudsen Skrevet 28. mars 2006 Skrevet 28. mars 2006 Fordi in real life, gis dem ut i rekkefølge! fornøyd? Er det ikke også slik Cato at også dere henter koder fra en pool ? Siter
Cato Støle Skrevet 28. mars 2006 Skrevet 28. mars 2006 Er det ikke også slik Cato at også dere henter koder fra en pool ? Jo, stemmer det. Kodene blir tildelt fortløpende til fly som er registrert i systemet vårt. Vi trenger ikke gjøre så mye med akkurat det. Hver flyplass har også sine koder som kan brukes til hva som helst. Om jeg av en eller annen tullete grunn, vil tildele en av disse kodene til et Braathens fly, kan jeg gjøre det. På evenes har vi kodene 0320 - 0327 tilgjengelig Siter
Tom Knudsen Skrevet 28. mars 2006 Skrevet 28. mars 2006 På evenes har vi kodene 0320 - 0327 tilgjengelig Og dette er da selvsagt koder du som kontroller kan gi til f.eks et VFR fly innenfor din sektor sant ? Siter
Agnor Bertheussen Skrevet 28. mars 2006 Skrevet 28. mars 2006 Tror en SAS maskin som gikk i 1830tiden herifra igår fikk 0144. Aldri hørt 42XX i real. Siter
Jonas Mindt-Soot Skrevet 28. mars 2006 Skrevet 28. mars 2006 Skjønner ikke hvorfor dere drar denne lengre? Regelen er satt av VATEUD og derfor får ikke vi gjort så mye med dette. For de som vil lese mer se her. Siter
Daniel Larsen Skrevet 28. mars 2006 Forfatter Skrevet 28. mars 2006 Men sitter jeg approach på gardermoen så ser jeg at jeg har kodene fra 4200-4277 må jeg da gi ut disse kodene i rekkefølge eller kan jeg gi 4201 og etter det 4206, siden det står at oslo har koder fra 4200-4277? EDIT:mitt siste spørsmål i saken! Siter
Jonas Mindt-Soot Skrevet 28. mars 2006 Skrevet 28. mars 2006 Du må ikke gi i rekkefølge, men gjør du det den manuelle veien kan det hende at feks. ENOS har gitt den koden til et anent fly allerede, så jeg anbefaler at det gjøres på den automatiske måten slik at man slipper duplicates. Siter
Daniel Larsen Skrevet 28. mars 2006 Forfatter Skrevet 28. mars 2006 ok, men oslo FIR kan bruke SQ fra 4200-4277? Siter
Christian Sager Skrevet 28. mars 2006 Skrevet 28. mars 2006 Kan ikke denne diskusjonen legges død nå? * Daniel, Du har fått svar tilstrekkelig mange ganger! * Dette er bare et bevis på at enkelte ikke har tatt til seg den informasjonen de skal! * Slike diskusjober SKAL takes på Vaccsca sitt forum! Flightsim.no er et forum som henger igjen fra eldre tider, men Vaccsca forumet er der for å brukes! * SLUTT å piff opp slike tråder igjen nå! Mange gode svar har kommet her, Les på Vateud og Vaccsca sine sider. Der finner du den infoen du trenger Siter
AMO Skrevet 28. mars 2006 Skrevet 28. mars 2006 Jeg forstår ikke hvorfor alt SKAL taes på VACCSCA sine sider, er det blitt et eller annet diktatur nå? Siter
Christian Sager Skrevet 28. mars 2006 Skrevet 28. mars 2006 Jeg forstår ikke hvorfor alt SKAL taes på VACCSCA sine sider, er det blitt et eller annet diktatur nå? Ingen diktatur, men der er det mer kvalifiserte folk som svarer på slikt. Norge, Sverige og Danmark er samlet på Vatsim! Primærmålet til Vaccsca er å kunne yte god ATC service, og opplæring. DERFOR, BØR disse diskusjonene tas på Vaccsca sitt forum og ikke her. Siter
Cato Støle Skrevet 28. mars 2006 Skrevet 28. mars 2006 mer kvalifiserte folk? hohoho, jaja. Folk må da få lov til å diskutere her inne også om de ønsker det? Skulle jo tro du hadde stått opp på feil fot i dag!!! Siter
Arild Oldervoll Skrevet 28. mars 2006 Skrevet 28. mars 2006 Jeg forstår ikke hvorfor alt SKAL taes på VACCSCA sine sider, er det blitt et eller annet diktatur nå? Det er vel heller det motsatte av et diktatur. Siden det er få fra VACCSCA ledelesen som er noe særlig innom dette forumet så får ikke de med seg hva som blir sagt. Da kan ikke de svare deg på spørsmål, og de får heller ikke med seg hva medlemmene ønsker og hvilke endringer som ønskes. Dermed blir ledelsen sitt inntrykk dannet på feil grunnlag, og dermed tar de gjerne avgjørelser som mange som kun skriver her ikke liker! For å hindre "diktatur" må du få frem din mening til de riktige instanser, de hører på deg! Siter
AMO Skrevet 28. mars 2006 Skrevet 28. mars 2006 Det jeg mente er at, hver eneste gang noe kommer her angående VATSIM, så dukker en sånn post opp! "Dette SKAL postes på VACCSCA-forumet i stedet, ellers steiner vi deg og lar deg brenne!" Get my point? Siter
Christian Sager Skrevet 28. mars 2006 Skrevet 28. mars 2006 "Dette SKAL postes på VACCSCA-forumet i stedet, ellers steiner vi deg og lar deg brenne!" Det du sier her stemmer vel ikke 100% med fasiten vel? De fleste postene som omhandler Vatsim osv her inne går uten at vi sier det, men noen poster slik som denne skriver vi det. Vi i Vaccsca synes vel det er synn at slike ting ikke blir tatt opp der. Det er greit nok for oss Nordmenn, men det er ikke bare vi som gjør en jobb i Vaccsca! Flere Svensker og Dansker er godt involverte og de fortjener vel også å vite folks meninger? Hvis jeg var krass i sta så beklager jeg det, misforståelser kan oppstå! Aleksander; Hvis du mener at jeg skal steine deg og brenne deg for dette så kan du vel ikke ha tenkt igjennom det du har skrevet vel? Siter
AMO Skrevet 28. mars 2006 Skrevet 28. mars 2006 Selvfølgelig var ikke det fasit, og det var egentlig ment som en overdrivelse, satt på spissen så langt ut som du får den Men det virker ofte som om de som sier dette mener det sånn, for hver eneste gang presiserer de at det skal ikke diskuteres her, for dette er ikke noe sted å diskutere det. Det synes jeg er litt teit. Men meg om det! Siter
Christian Sager Skrevet 28. mars 2006 Skrevet 28. mars 2006 Ok, my fault Diskusjonene må gjerne foregå her også, men sleng inn samme post på vaccsca forumet? Det kan jo ikke skade? Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.