Gå til innhold

Fly av rullebanen på Torp


Finn Erik Einarsen

Anbefalte innlegg

- Flyet holdt på å skli av rullebanen. Det er usikkert om det var ved avgang eller landing. Ingen skal være skadd, sier operasjonsleder Einar Paulsen i Vestfold politidistrikt til TV 2 Nettavisen

 

Hva i?

Holdt på å skli av rullebanen?

Vil det si ingen ulykke og stort avisoppslag likevel? ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare forholde meg til operasjons avdelingen vår i CPH og de snakket jeg med for en liten stund siden men om du har mere opplysninger så kom med det.

2 teknikere fra CPH har kommet eller er på vei for og skifte hjul og sjekke ut maskinen.

Dette er hva vi som jobber i selskapet vet.

""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt dramatikk vil jeg påstå at det var..

Flyet står på tvers i enden av stripa (på stripa altså, men bare såvidt), med ødelagte hjul og felger, etter at den skled sidelengs et par hundre meter (ifølge øyenvitner som har vært ved flyet og så det lande...)

 

HSL er involvert, så det er vel bare å vente på rapporten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok ingen hangar som har plass til den klumpen der her gitt... Den blir nok ute inatt...

 

...og hvis mine kollegaer sier at flyet skled sidelengs til enden av stripa, så har jeg ingen grunn til å ikke tro på dem.. De hadde jo orkesterplass...

 

Edit: Siste avsnitt var ment som svar til Jan sitt innlegg, men han hadde visst slettet det igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye opplysninger tilsier at dette flyet har fått Engine Strike.

 

Tviler nok på at dette flyet går noen andre steder enn en hangar på Torp i kveld

 

Christian nå får du hoste opp hvor du har fått dine opplysninger fra,snart er vel denne saken blitt blåst 100 ganger opp fordi slike påstander trykkes uten og vite noe om fakta.

""""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og hvis mine kollegaer sier at flyet skled sidelengs til enden av stripa, så har jeg ingen grunn til å ikke tro på dem.. De hadde jo orkesterplass...

 

Nei dette blir for DUMT.

Synes det spekuleres for å lage en stor sak her.

Jeg avventer en rapport fra rett instans og slår meg så til ro med fakta når det kommer.

Skal foresten prate med mine kollegaer i Cockpit så får jeg nok høre hva som skjedde.

Uansett synd var det for passasjerene men de klarte seg og til alle andre GOD NATT.

""""

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var nok ikke så dramatisk - nå må dere roe dere ned:

 

"Flyet skal i luften igjen for MyTravel i natt, ifølge charterselskapet

 

 

(VG NETT 26.03.06 kl. 21:40) "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En A380 trenger jo tross alt en del runway å lande på!!. ""

 

Faktisk ikke. Det kommer jo selvsagt an på vekta, men A380en sine vinger bidrar med noe så inni granskauen mye løft, at flyet sin hastighet på final er litt over 140knop, sammenlignet med 170+ på 747'n. Så lenge Whalejet'n er lett, så er den ganske rå når det kommer til bruk av rullebane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Tønsbergs Blad:

 

Passasjer Harald Madsen beskriver landingen slik:

- Det hoppet og vinglet bortover landingsbanen, mer enn vanlig. Etterhvert skled det sidelengs. Det var ikke tilløp til panikk, sier han.

Da han så at det kom noe som så ut som vanndamp inn i flyet, ropte han ut til engstelige passasjerer at det ikke var noe å være urolig for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

My Travel Airways landet på Sandefjord-Torp klokken 20.10 .

 

Ja er det ikke den ene så er det jaggu meg det andre...

 

4.03.06

Skled av rullebanen på Torp

 

Et Spanair-fly skled i 1630-tida lørdag av rullebanen på Sandefjord Lufthavn Torp. Det er usikkert om noen kom til skade i forbindelse med episoden, skriver Sandefjords Blads nettutgave.

 

Si meg.. Vasker dem rullebanen med bonevoks og olje ?

""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var nok ikke så dramatisk - nå må dere roe dere ned:

 

"Flyet skal i luften igjen for MyTravel i natt, ifølge charterselskapet

 

 

(VG NETT 26.03.06 kl. 21:40) "

 

Er du helt på jordet mister? Når et fly sklir sidelengs på en rullebane er det selvsagt dramatisk! når et fly holder på å skli av en rullebane er det dramatisk! Bruk huet da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyet forlot ihvertfall ikke Torp, A321-maskinen ble værende der og satt ut av trafikk inntil videre etter

denne hendelsen. Det ble ihvertfall ikke noe tur til

LPMA/FNC (Madeira:Funchal) med OY-VKA, men det tar nok

ikke lang tid før kjerra er i luften igjen.

 

Mer her:

 

"Torp-flyet satt på bakken"

 

 

En liten notis, ang. arkivfoto:

 

legg merke til arkiv-bildet som Dagbladet har brukt

i denne saken:

 

http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/03/26/461935.html

 

de fant ihvertfall et MyTravel-fly, selv om det var

en A330.

 

 

Så har vi en annen side fra Dagbladet, der lufthavnsjef

på Torp pryder bildet. Bildet er ikke tatt i det siste

for å si det sånn, for se hva som er i bakgrunnen

(jepp, du ser riktig - et GoodJet fly..he he)

 

http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/03/27/461955.html

 

Morsomt med slike detaljer synes nå jeg da.. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de hevder at det var noen få millimeter med sørpe på stripa å det kan hende at det hadde samlet seg mer og mer sørpe i sporene på hjulene etter hvert som flyet var under oppbremsing... så skled det de siste 300 m..

 

Noen få millimeter med sørpe er plenty når det gjelder redusere friksjon på banen. Sørpe er kanskje den farligste og mest uberegnlige contamination man kan ha på banen.

 

Eks: Hvis man har våt kjemikaliebehandlet rullebane, og tempraturen er litt under null, kan så lite som en lett 5 minutters byge med snø etterlate nok sørpe på banen til å redusere friksjonen fra f.eks 75 til langt ned på 30 tallet.

 

Lufthavnsjefen uttaler at det er utenkelig at feil friksjon ble gitt til flyene. Sterkt utsagn......

 

Jeg tror de sentrale spørsmålene ang bakke og lufttrafikktjenesten vil være:

 

1. Hvor lenge før landing ble siste friksjonsprøve tatt

2. Ble en fullstendig friksjonstest gjennomført (ikke gitt)

3. Ble friksjonsprøven gjennomført på contamination som utstyret er godkjent for? (Flere variabler)

4. Formidlet LTT en banestatus som var plausibel, dvs var data i henhold til regelverk, sansynlige og i samsvar med forholdene. (Realitets-sjekk)

5. Om det var 3cm med snø på banen gitt tempraturforhold, hvordan kunne effekten være god nok til at ett relativt stort fly kunne lande?

Personlige erfaringer fra noen 1000 timer med vinteroprasjoner på Bardufoss gjør meg usikker på om gode forhold var fysisk mulige med så mye contamination. Med mindre det er meget kaldt, snøen er tørr, og man har varmsandet/brent sand på is under, er ikke godt føre mulig! De gangene jeg har opplevd at så mye snø har fått bygge seg opp, har det blitt for glatt til at 737 etc kunne lande.

 

Når alt er sagt, er det sikkert mange faktorer som har innvirket, jamfør Reasons sveitserost-modell.

 

Kan ellers støtte kollega Støle på Evens i at det er f... så dramatisk om ett fly sklir sidelengs ned banen. Skal love deg at crash alarmen er aktivert lenge før flyet når baneenden! Nå er jo Evenes blitt eksperter på fly som driver med diverse runway excursions, noe å tilføye Cato? ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp kjørt bil 50km under nøyaktig slike forhold du beskriver. Det rimer meget godt at sørpe er absolutt verste forhold; det er i alle fall min personlige erfaring. Det skal ingen ting til før jeg mister grepet, uansett hvor gode dekk jeg har. Også interessant det du nevner om friksjonstesten, det er nok flere faktorer som spiller inn der ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...