Gå til innhold

Fly av rullebanen på Torp


Finn Erik Einarsen

Anbefalte innlegg

Kan ellers støtte kollega Støle på Evens i at det er f... så dramatisk om ett fly sklir sidelengs ned banen. Skal love deg at crash alarmen er aktivert lenge før flyet når baneenden! Nå er jo Evenes blitt eksperter på fly som driver med diverse runway excursions, noe å tilføye Cato? ""

 

Hoho! Evenes, vi kan utforkjøringer! Eller hva sier du til påstandene om at bremsemålinger er feil? hoho skjer vel aldri "" Problemet er det at det er vanskelig å få en friksjonstester, til å oppleve nøyaktig det samme som et fly opplever. Et enkelt eksempel. Rullebanen er dekket av is, med masse sand oppå. Friksjonstesteren sier at det slettes ikke er så ille. Piloten klager veldig på at banen er veldig glatt. Det som skjer er at flyet dytter sand foran seg, og dermed oppleves rullebanen som glatt. Klarer noen lage en helt nøyaktig og feilfri friksjonstester, skal vedkommende få ei kake av meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Det som skjer er at flyet dytter sand foran seg, og dermed oppleves rullebanen som glatt. Klarer noen lage en helt nøyaktig og feilfri friksjonstester, skal vedkommende få ei kake av meg!

 

Så de bruker altså ikke forvarmet sand slik at denne smelter inn i isen?

Blir jo sandpapir av det når det fryser på ingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så de bruker altså ikke forvarmet sand slik at denne smelter inn i isen?

Blir jo sandpapir av det når det fryser på ingen.

 

Vi fikk en slik bil på Bardufoss i 2002. Best thing since sliced bread! Bilen blander varm sand med små mengder kokende vann (!), og sprer denne blandingen på banen/taksebaner. Når mixen treffer banen, fryser sanden fast tvert, og friksjonen går opp. Ulempen er at underlag (og luft om det er nedbør) må holde minusgrader, og det funker kun på brøytet underlag. Dessuten går bilen litt sakte. Man gjør typisk sånn sanding når det er ett lengere opphold i trafikk og snøbyger. Det som er virkelig stilig, er at sanden ikke blir flyttet av flyhjul/jetwash, den tåler at man brøyter over den flere ganger (!), og den reduserer sandforbruket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen dramatikk !

Ingen feil med flyet!

flyet er satt i trafikk igjen.

¨

Happy flying!

 

Du må jo ha fått hakk i plata... en A321 som sklir sidelengs bortover rullebanen vil de fleste se på som dramatisk....

 

Ingen feil på flyet nei, bortsett fra en bulk og noen riper på buken der localizer antenna møtte sitt endelikt... ILS er nå oppe igjen etter å ha vært ute av drift i hele dag, med påfølgende mange "Missed Approach"....

 

Er flyet satt i trafikk? Siden når?

 

 

Ellers er jo disse sitatene interessante:

- Flyet landet langt inne på rullebanen. Hadde det vært tørr rullebanen, ville det ha gått bra, men vi skled og skled. Hadde vi hatt større fart kunne det gått riktig ille. Flyet kunne ha tippet over og tatt fyr, forteller Myhre til TV 2 Nettavisen.

 

Samtidig forteller flere vitner til TV 2 Nettavisen at flyet landet langt inne på rullebanen og hadde unormalt høy fart langt da det kom mot enden av rullebanen.

 

- Vi trodde flyet skulle ta av, ikke lande, da vi så hvor stor fart det hadde i forhold til hvor på rullebanen det var, sier ett øyenvitne som ønsker å være anonym.

 

Det hadde akkurat begynt å snø da flyet kom inn for landing. Jeg har fått beskjed om at kun var noen få millimeter med slaps på rullebanen og forholdene var relativt normale, sier lufthavnsjef Alf Reidar Fjell til TV 2 Nettavisen.

 

Han bekrefter at også han har hørt flere rapportere om at flyet kom veldig lagt inn på rullebanen da det landet.

 

Etter det Sandefjords Blad erfarer skal flyplassansatte ha syntes Mytravel-flyet kom fort og landet langt inn på rullebanen. Informasjonssjef Torben Andersen avviser dette.

– Vår pilot er kjent med forholdene på Torp, og flyet landet der det skulle.

 

Tor Skagun fra Sandefjord var også en av dem som opplevde den dramatiske landingen fra kabinen.

– Det var dramatisk og det kunne blitt ordentlig stygt. Jeg reagerte på at flyet tok bakken veldig sent. Jeg kikket ut av vinduet og terminalen forsvant ut av syne lenge før flyet landet. Det må bety at flyet hadde lite rullebane igjen å bremse på. Det var flere enn meg som reagerte på det samme, sier han.

(også fra Sandefjords Blad)

 

Faktisk så mener flere som så flyet at det landet omtrent ved W2/C....

Derfra er det kun 1.000 meter igjen av rullebanen og stopway...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk ikke. Det kommer jo selvsagt an på vekta, men A380en sine vinger bidrar med noe så inni granskauen mye løft, at flyet sin hastighet på final er litt over 140knop, sammenlignet med 170+ på 747'n.

 

170+ på final med en 747? Dette var vel litt voldsomt vel. Eneste gangen jeg har prøvd å lande med en 747 i 170+ knop i simmen, endte det med en go-around. Jeg har stort sett landet med en fart på 140 - 150 knop, som ble beregnet av FMC. Dette stemmer overens med det jeg har sett i cockpit-videoer. På ITVV sin 747-400 video, lander man i San Fransisco med en fart på 148 knop.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

170+ på final med en 747? Dette var vel litt voldsomt vel. Eneste gangen jeg har prøvd å lande med en 747 i 170+ knop i simmen, endte det med en go-around. Jeg har stort sett landet med en fart på 140 - 150 knop, som ble beregnet av FMC. Dette stemmer overens med det jeg har sett i cockpit-videoer. På ITVV sin 747-400 video, lander man i San Fransisco med en fart på 148 knop.

 

Hm, ja, det skal jo stemme det der, hva var det jeg tenkte med der oppe""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Rullebanen viste seg å være glattere under landingen enn tallene fra friksjonsmålingen skulle tilsi, opplyser havariinspektør Knut Lande fra Havarikommisjonen for transport. Sammen med havariinspektør Tor Hultgren reiste Lande søndag kveld ned til Torp for å etterforskere hendelsen.

 

Lande frikjenner langt på vei flybesetningen for det som skjedde.

 

- Flyverne håndterte situasjonen på en meget profesjonell måte. De gjorde alt de kunne under den oppståtte situasjonen, sier han.

 

Hvis inspektøren(e) er riktig sitert her, og at konklusjonen fra journalisten er riktig - "frikjenning" - betyr det at løsningen nærmest er klar. Jeg leser noe annet - profesjonell handling under den oppståtte situasjonen. Og det kan godt hende.

 

Vinterlandinger har vært behandlet i mange rapporter fra kommisjonen, og flere av dem inneholder flere faktorer. Bl a pilotenes vurdering av føreforhold; ikke stole blindt på hva som blir oppgitt som braking action. Svakheter med målinger har flere ganger vært tema i rapportene.

 

Jeg venter på endelig rapport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..."- Havarikommisjonen hadde ingen anmerkninger til flyet og våre undersøkelser viser at alt er i orden. Vi måtte bytte et nesehjul. Det kommer trolig piloter og henter det i dag, sier informasjonssjef i MyTravel, Torben Andersen"....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så de bruker altså ikke forvarmet sand slik at denne smelter inn i isen?

Blir jo sandpapir av det når det fryser på ingen.

 

Vi gjør ""

Sanda har 82 grader når den forlater spredren,trur det var ca 10kw med elementer som varmer sanda (Knust fjell fra rombak)

 

Joda de har kjøpt seg en slik strøbil nå, men den er ikke skikkelig utprøvd hos oss ennå. Problemet med den er at det må være ganske kaldt, før det får god effekt. Så nå brukes gode gamle strøbiler

 

Er det en varmvannspreder?

Skjønner ikke hvorfor det må være kaldt for at den skal funke,sku tru at sanda smelter seg ned likevel ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hur var vinden vid landning..?

 

Kapten läste högt ur VG igår och vi log gott åt att det visst luktat svidd gummi under landningen... Men det var ju ingen bromseffekt..? ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen kommentar fra Roar? ""

 

De to teknikerene som jobbet på flyet de siste dagene var ikke ferdige før ved 12-tiden idag med sine reparasjoner og tester (samt installering av ny FDR og CVR), så flyet har jo tydligvis ikke vært satt i trafikk da du kom med den påstanden...

 

Nye nesehjul ble montert, og blant annet neseleggen og nesehjulsstyringen ble sjekket fra topp til tå...

 

Selv da ble ikke flyet satt i trafikk, men ble altså ferget til teknisk base for mer detaljert ettersyn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...