Gå til innhold

Ny aldersgrense, flygelederopptak


Trond Fossen

Anbefalte innlegg

Det nærmer seg nytt opptak av flygelederaspiranter. I den sammenheng kan dere jo legge merke til at Avinor har endra på aldersvinduet man må være innafor for å komme inn. Før var det 20-28 som var akseptabelt, mens nå har man ifølge Avinor utvida sånn at det holder at man er fylt 19 per 1. januar i søkeråret (og 30 som øvre grense).

 

Søknadsfrist kommer om kun kort tid!

 

 

Søkesøkesøke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, personer som for 5 år siden stod og prekte om hvor viktig det var å være moden når man begynner utdannelsen, står nå og sier "det er ikke viktig". Pussig hvordan lederjobb forandrer personlige standpunkt......eller hva Tobbe'n?

 

[image]http://www.vg.no/bilder/bildarkiv/1137160320.96319.jpg[/image]

 

Kan det ha noe med at:

 

1. De er ansvarlige for at utdannelsen ble stoppet i 2003

2. Interessen for yrket er lav, mye fordi det ikke lenger er lønn under utdanning.

3. Man ikke lenger er interessert i å spare penger (fordi man var veldig keen på å spare penger for 3 år siden), og når aksepterer høyere frafall under utdannelsen.

 

Med fare for å fornærme noen av forumets medlemmer, så er man mye mer klar for utdannelsen hvis man har 2-3 års livserfaring etter VGS. Vi hadden ei svensk jente i min klasse i Malmø som var 19 da vi startet. Veldig umoden, noe som førte til at undervisningen ikke passet henne.

 

Når det gjelder de andre kravene, så skal de være de samme, men watch this space.......

 

Men folkens, søk for all del, alle er velkommen, men tenk på at det blir mere utfordrende om du kommer rett fra VGS.

Skolen i Malmø vil bli veldig bra på sikt, og det er mange dyktige kolleger som har blitt ansatt der nede nå. Simulatorene er av meget høy standard, og miljøet blandt elever på skolen er tradisjonellt meget bra. Malmø er en topp by å bo i, eneste problemet er at det er litt langt til skolen hver dag.....Sturup ligger langt ute på landet.

 

 

PS: Jeg vil også som representant for NFF oppfordre de som eventuellt kommer inn til å se nøye på Avinors "studielåns-ordning" før man skriver under. Akkurat hva den innebærer, hva gjelder plikttjeneste osv har ikke NFF innsyn i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva er kravene egentlig? Har ikke noe matte elelr fysikk, men tre timer fordypning i Engelsk? Litt fargesvak ( Det holder vel ikke?) Og hva koster utdannelsen

 

Alt dette finer du ut om på siden som det er linket til. Men tror ikke du kan være noe fargesvak, men er ikke helt sikker

Sist gang jeg leste om kravene så var det vel 5ENG, 2MX og 2FY med karakter 3 eller bedre (kanskje det var 4..).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser folk stadig spør om kravene her. Var det så vanskelig å følge linken i første innlegget? Her er i hvert fall kopi, så slipper man åpne linken:

 

-Alderskrav - fylt 19, men ikke 30 år pr 1.januar i opptaksåret. For interne søkere vil det etter særskilt vurdering kunne gjøres unntak fra øvre aldersgrense

-Generell studiekompetanse med gjennomsnittskarakter fra videregående skole på 4,0 eller bedre

-Søkere må ha ett av fagene 2MY, 2MX, 3MZ, eller 3 ENG med karakter 3,0 eller bedre, alternativt tilsvarende kompetanse

-Flytende muntlig og skriftlig norsk, alternativt dansk eller svensk

-Meget gode engelskkunnskaper

-Plettfri vandel

-God helse med godt syn (normalt fargesyn og synskorreksjon ikke mer enn +/- 3 dioptri), god hørsel og klar tale

 

 

Praktiske evner og personlig egnethet er like viktig som teoretiske resultater fra skolen.

Egenskaper som man er særlig opptatt av å se etter:

 

-Tredimensjonal forestillingsevne (romoppfatning)

-Hurtig oppfattelsesevne

-God konsentrasjonsevne

-Simultankapasitet (evne til å håndtere flere oppgaver/informasjoner samtidig)

-Beslutningsevne

-Koordineringsevne

-Høy stresstoleranse

-Gode samarbeidsegenskaper

 

Opptaksprosessen består av fasene: innledende tester, sentrale tester, intervju, legeundersøkelse og sikkerhetsklarering.

 

 

Det siste punktet, gode samarbeidsegenskaper, er det faktisk overraskende mange som ryker ut på i løpet av utdanningen. Litt usikker hva dette kommer av, men kanskje det er vanskelig å teste under opptaksprøvene...

 

 

Edit: Måtte jo svare på kostnadene og. Flygelederutdanningen er gratis. Forskjellen fra tidligere er at nå får man ikke lenger lønn under den institusjonelle delen av utdanningen. Altså kommer det først klingende mynt i kassen når du blir utplassert på den enheten du senere skal sjekkes ut på. Det vil vel si et drøyt år ut i utdanningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utdannelsen koster ingenting, men den er ikke lønnet, og du kan ikke få studielån/stipend.

Avinor har løst det med at det siste kullet låner tilsv. studielån av Avinor, som må tilbakebetales senere.

Man vil få lønn under den praktiske delen i Norge, no esom gjør at Avinor fortsatt kan kreve plikttjeneste av folk etter sertifisering.

 

For å si det slik: Å gå på skole i Malmö blir noe helt annet med bare tilsvarende studielån i lomma. (Les: Fattig)

 

Edit: F... Fossen, beat me to it! ""

 

Hva gjelder sammarbeid, så er det vel det man kan "spille" ganske lenge. Problemene kommer først under press i simulator eller live. (Husker du Tony the mad man Trond? """" )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos meget gode engelskkunnskaper... Da jeg var i USA var jeg med vertsmora mi til en språkskole hun jobbet på for folk som kom til USA utelukkende for å studere engelsk.

 

Jeg var med i en av "Advanced" klassene en gang, og der var det tre flygeledere med jobb i frankrike som var på "oppfriskningskurs". De var rett og slett rævva i engelsk og det var svært vanskelig å forstå hva de sa. Det som er utrolig er jo at disse jobbet på store franske flyplasser, og da skjønner jeg ikke hvordan opptakskravene i frankrike blir godtatt av resten av EU!!

 

Og disse var på såkalt "advanced level" HAHAH. Jeg, som da var 17årig High School elev ble nødt til å hjelpe de tre flygelederne i alder 25-30 med grammatikk!! HOHOHO!! Må være jævlig å fly over frankrike hvis du ikke kan fransk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du kan jo si at 200tonn vrakgods er en enkel løsning på to flighter, men om du hadde overlevd veldig lenge med en sånn filosofi er vel uvisst.. Du så jo hva som skjedde med dansken som var på vakt når alt gikk galt over Tyskland? Dau som ei sild.

 

ATC er ikke like liberalt som på starmoen da vettu gutt! "ekko-lima inn for landing" er ikke tilstrekkelig nårru flyr kommerskjerre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå skal hverken du eller jeg begynne å diskutere den hendelsen over Tyskland, for vi har ikke særlig mye fakta å komme med.

 

Menne, hvem vet, kanskje man etterhvert innfører Starmoen-fraseologi verden rundt? ""

Aka Gunnar ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men folkens, søk for all del, alle er velkommen, men tenk på at det blir mere utfordrende om du kommer rett fra VGS.

Skolen i Malmø vil bli veldig bra på sikt, og det er mange dyktige kolleger som har blitt ansatt der nede nå. Simulatorene er av meget høy standard, og miljøet blandt elever på skolen er tradisjonellt meget bra. Malmø er en topp by å bo i, eneste problemet er at det er litt langt til skolen hver dag.....Sturup ligger langt ute på landet.

 

 

PS: Jeg vil også som representant for NFF oppfordre de som eventuellt kommer inn til å se nøye på Avinors "studielåns-ordning" før man skriver under. Akkurat hva den innebærer, hva gjelder plikttjeneste osv har ikke NFF innsyn i.

 

 

Anbefaler vi virkelig folk å begynne i denne bransjen Anders? ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som trengs for å inneholde ESARR-5 sertifikat som flygeleder er ICAO Level-3 engelsk. Norge har strengere krav enn det. Frankrike har ikke krav til engelsk på alle sine flygeledere, men det er bare i enkelte små tårn.

ICAO level 3 har også Frankrike krav til på kontrollsentraler, og ellers hvor utenlandske fly ferdes, men de sliter med å få gjennomført det, siden fransk fortsatt er hovedspråk på radio for ATC i frankrike.

 

Men: ICAO Level-3 er ikke særlig vanskelig! (Det er mindre kunnnskaper enn man bør ha etter 9-årig grunnskole i Norge)

Fraseologi og språk er egentlig 2 forskjellige ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh yes, jeg husker godt "the mad man". Er vel prakteksemplaret på at man kan fake samarbeidsegenskaper, men når "the tough gets going" så hjelper det lite. ""

 

Og ja, jeg kan uten tvil anbefale yrket. Dette er guttedrømmen min, jeg gleder meg til å gå på jobb hver dag og det er det ikke alle som er forunt. Det klarer ingen å ødelegge, verken ledelse, politikere eller uintelligente, hormonfylte passasjerer.

 

Noen her som har tenkt å søke på årets opptak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte dager er nok desverre svaret nei. Håper bare at det blir lenger mellom de dagene fremover.........

 

hmmm. hvorfor ikke anbefale folk til å ta egne valg. Det er jo tross alt ikke de som allerede er piloter som må gjøre dette en gang til.

 

Ja ja , alle har dårlige dager, uker , måneder ja til og med år, men man kan da ikke anbefale folk til å ikke bli det samme som seg selv, litt selvmotsigende spør du meg.

 

Man kan allikevel anbefale folk å ta en bedre utdanning i steden ikke sant ?

 

Tror det fleste piloter kan være stolt av hva de nå en har fått til og brukt penger på for å bli, det får jo tross alt gjort noe mange andre ikke får, som f.eks å se blå himmel og sol så og si hver dag.. For de som flyr under skyene, ja de har jo ikke så værts utsikt de heller...

 

Dog det som blir flygeledere og synes denne jobben er forferdelig og stressende, ja det pleier jo som regel bare å sykemelde seg. Dog kanskje også ikke så rart det, men å anbefale andre om å ikke ta utdanning, blir vel litt for dumt ikke sant.

 

Nei la folk finne ut hvor "ille" det er og heller da angre selv.

 

Er nå min mening.

""""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...