Trond Fossen Skrevet 26. januar 2006 Del Skrevet 26. januar 2006 Det nærmer seg nytt opptak av flygelederaspiranter. I den sammenheng kan dere jo legge merke til at Avinor har endra på aldersvinduet man må være innafor for å komme inn. Før var det 20-28 som var akseptabelt, mens nå har man ifølge Avinor utvida sånn at det holder at man er fylt 19 per 1. januar i søkeråret (og 30 som øvre grense). Søknadsfrist kommer om kun kort tid! Søkesøkesøke! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom Knudsen Skrevet 26. januar 2006 Del Skrevet 26. januar 2006 man er fylt 19 per 1. januar i søkeråret (og 30 som øvre grense). Pokker, just missed the train... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivar Skaugstad Skrevet 26. januar 2006 Del Skrevet 26. januar 2006 Er opptakskravene de samme som ved tidligere opptak? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Forseth Skrevet 26. januar 2006 Del Skrevet 26. januar 2006 Ja, personer som for 5 år siden stod og prekte om hvor viktig det var å være moden når man begynner utdannelsen, står nå og sier "det er ikke viktig". Pussig hvordan lederjobb forandrer personlige standpunkt......eller hva Tobbe'n? [image]http://www.vg.no/bilder/bildarkiv/1137160320.96319.jpg[/image] Kan det ha noe med at: 1. De er ansvarlige for at utdannelsen ble stoppet i 2003 2. Interessen for yrket er lav, mye fordi det ikke lenger er lønn under utdanning. 3. Man ikke lenger er interessert i å spare penger (fordi man var veldig keen på å spare penger for 3 år siden), og når aksepterer høyere frafall under utdannelsen. Med fare for å fornærme noen av forumets medlemmer, så er man mye mer klar for utdannelsen hvis man har 2-3 års livserfaring etter VGS. Vi hadden ei svensk jente i min klasse i Malmø som var 19 da vi startet. Veldig umoden, noe som førte til at undervisningen ikke passet henne. Når det gjelder de andre kravene, så skal de være de samme, men watch this space....... Men folkens, søk for all del, alle er velkommen, men tenk på at det blir mere utfordrende om du kommer rett fra VGS. Skolen i Malmø vil bli veldig bra på sikt, og det er mange dyktige kolleger som har blitt ansatt der nede nå. Simulatorene er av meget høy standard, og miljøet blandt elever på skolen er tradisjonellt meget bra. Malmø er en topp by å bo i, eneste problemet er at det er litt langt til skolen hver dag.....Sturup ligger langt ute på landet. PS: Jeg vil også som representant for NFF oppfordre de som eventuellt kommer inn til å se nøye på Avinors "studielåns-ordning" før man skriver under. Akkurat hva den innebærer, hva gjelder plikttjeneste osv har ikke NFF innsyn i. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
André Olstad Skrevet 26. januar 2006 Del Skrevet 26. januar 2006 hva er kravene egentlig? Har ikke noe matte elelr fysikk, men tre timer fordypning i Engelsk? Litt fargesvak ( Det holder vel ikke?) Og hva koster utdannelsen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Steinar Grindstein Skrevet 26. januar 2006 Del Skrevet 26. januar 2006 Se her ja! Dette er noe som passer Lillebror perfekt. Han tenker tanken å gå denne veien å bli flygelder ! Han går nå i 10 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arild Oldervoll Skrevet 26. januar 2006 Del Skrevet 26. januar 2006 hva er kravene egentlig? Har ikke noe matte elelr fysikk, men tre timer fordypning i Engelsk? Litt fargesvak ( Det holder vel ikke?) Og hva koster utdannelsen Alt dette finer du ut om på siden som det er linket til. Men tror ikke du kan være noe fargesvak, men er ikke helt sikker Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Forseth Skrevet 26. januar 2006 Del Skrevet 26. januar 2006 Kravene til fargesyn er som Class-1 medical for pilot. (Kravene er stort sett som class-1, i alle fall på syn, hørsel, hjerte/lunge, diabetes, epelepsi osv. Noen forskjeller er det.) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivar Skaugstad Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 hva er kravene egentlig? Har ikke noe matte elelr fysikk, men tre timer fordypning i Engelsk? Litt fargesvak ( Det holder vel ikke?) Og hva koster utdannelsen Alt dette finer du ut om på siden som det er linket til. Men tror ikke du kan være noe fargesvak, men er ikke helt sikker Sist gang jeg leste om kravene så var det vel 5ENG, 2MX og 2FY med karakter 3 eller bedre (kanskje det var 4..). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AMO Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 5ENG?? Finnes det? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom Knudsen Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 For pokker , få vekk bilde av Tobben,, han ga meg de øya jo. Skal jo tross alt sitte her alene på natten... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arne Brathole Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 5ENG?? Finnes det? Det het vel 3ENG5 da jeg hadde det.. Men du fatter vel poenget.. Vurderer sterkt å ta denne utdannelsen når jeg er ferdig med pilotutdannelsen her borte.. Men det kan bli litt vanskelig nå som det ikke er betalt lenger. Men det er vel smart hvis de skal spare penger.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AMO Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 Da vil det si 5 timer engelsk valgfag i 3.klasse Begynte å lure på hvilken skole som hadde fem år Du er i USA nå? Hva koster en flygelederutdannelse? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trond Fossen Skrevet 27. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2006 Ser folk stadig spør om kravene her. Var det så vanskelig å følge linken i første innlegget? Her er i hvert fall kopi, så slipper man åpne linken: -Alderskrav - fylt 19, men ikke 30 år pr 1.januar i opptaksåret. For interne søkere vil det etter særskilt vurdering kunne gjøres unntak fra øvre aldersgrense -Generell studiekompetanse med gjennomsnittskarakter fra videregående skole på 4,0 eller bedre -Søkere må ha ett av fagene 2MY, 2MX, 3MZ, eller 3 ENG med karakter 3,0 eller bedre, alternativt tilsvarende kompetanse -Flytende muntlig og skriftlig norsk, alternativt dansk eller svensk -Meget gode engelskkunnskaper -Plettfri vandel -God helse med godt syn (normalt fargesyn og synskorreksjon ikke mer enn +/- 3 dioptri), god hørsel og klar tale Praktiske evner og personlig egnethet er like viktig som teoretiske resultater fra skolen. Egenskaper som man er særlig opptatt av å se etter: -Tredimensjonal forestillingsevne (romoppfatning) -Hurtig oppfattelsesevne -God konsentrasjonsevne -Simultankapasitet (evne til å håndtere flere oppgaver/informasjoner samtidig) -Beslutningsevne -Koordineringsevne -Høy stresstoleranse -Gode samarbeidsegenskaper Opptaksprosessen består av fasene: innledende tester, sentrale tester, intervju, legeundersøkelse og sikkerhetsklarering. Det siste punktet, gode samarbeidsegenskaper, er det faktisk overraskende mange som ryker ut på i løpet av utdanningen. Litt usikker hva dette kommer av, men kanskje det er vanskelig å teste under opptaksprøvene... Edit: Måtte jo svare på kostnadene og. Flygelederutdanningen er gratis. Forskjellen fra tidligere er at nå får man ikke lenger lønn under den institusjonelle delen av utdanningen. Altså kommer det først klingende mynt i kassen når du blir utplassert på den enheten du senere skal sjekkes ut på. Det vil vel si et drøyt år ut i utdanningen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Forseth Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 Utdannelsen koster ingenting, men den er ikke lønnet, og du kan ikke få studielån/stipend. Avinor har løst det med at det siste kullet låner tilsv. studielån av Avinor, som må tilbakebetales senere. Man vil få lønn under den praktiske delen i Norge, no esom gjør at Avinor fortsatt kan kreve plikttjeneste av folk etter sertifisering. For å si det slik: Å gå på skole i Malmö blir noe helt annet med bare tilsvarende studielån i lomma. (Les: Fattig) Edit: F... Fossen, beat me to it! Hva gjelder sammarbeid, så er det vel det man kan "spille" ganske lenge. Problemene kommer først under press i simulator eller live. (Husker du Tony the mad man Trond? ) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Peder Nilsen Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 Apropos meget gode engelskkunnskaper... Da jeg var i USA var jeg med vertsmora mi til en språkskole hun jobbet på for folk som kom til USA utelukkende for å studere engelsk. Jeg var med i en av "Advanced" klassene en gang, og der var det tre flygeledere med jobb i frankrike som var på "oppfriskningskurs". De var rett og slett rævva i engelsk og det var svært vanskelig å forstå hva de sa. Det som er utrolig er jo at disse jobbet på store franske flyplasser, og da skjønner jeg ikke hvordan opptakskravene i frankrike blir godtatt av resten av EU!! Og disse var på såkalt "advanced level" HAHAH. Jeg, som da var 17årig High School elev ble nødt til å hjelpe de tre flygelederne i alder 25-30 med grammatikk!! HOHOHO!! Må være jævlig å fly over frankrike hvis du ikke kan fransk! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AMO Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 *Kremt* Lyssignaler, Jan Peder, lyssignaler *kremt* Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Peder Nilsen Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 Jaha, så du mener pilotene skal sitte med kikkert på 30 000 fot og se etter lyssignaler fra en innkompetent franskmann? AHAHAHAHAHA!!! Blinkeleder: Blink,blink, (du er på kollisjonskurs med en 747) Flyger: Hmm, tett skydekke. KRAAASJ!! Blinkeleder: [*********] happends!! Aleks: Er du G-A-L??? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AMO Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 Gal nei, bare finner enkle løsninger på kompliserte situasjoner jeg! Om de er så geniale, kommer vel an på været og lysforhold Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Peder Nilsen Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 Ja, du kan jo si at 200tonn vrakgods er en enkel løsning på to flighter, men om du hadde overlevd veldig lenge med en sånn filosofi er vel uvisst.. Du så jo hva som skjedde med dansken som var på vakt når alt gikk galt over Tyskland? Dau som ei sild. ATC er ikke like liberalt som på starmoen da vettu gutt! "ekko-lima inn for landing" er ikke tilstrekkelig nårru flyr kommerskjerre! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AMO Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 Men nå skal hverken du eller jeg begynne å diskutere den hendelsen over Tyskland, for vi har ikke særlig mye fakta å komme med. Menne, hvem vet, kanskje man etterhvert innfører Starmoen-fraseologi verden rundt? Aka Gunnar Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frode Storbukås Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 Men folkens, søk for all del, alle er velkommen, men tenk på at det blir mere utfordrende om du kommer rett fra VGS. Skolen i Malmø vil bli veldig bra på sikt, og det er mange dyktige kolleger som har blitt ansatt der nede nå. Simulatorene er av meget høy standard, og miljøet blandt elever på skolen er tradisjonellt meget bra. Malmø er en topp by å bo i, eneste problemet er at det er litt langt til skolen hver dag.....Sturup ligger langt ute på landet. PS: Jeg vil også som representant for NFF oppfordre de som eventuellt kommer inn til å se nøye på Avinors "studielåns-ordning" før man skriver under. Akkurat hva den innebærer, hva gjelder plikttjeneste osv har ikke NFF innsyn i. Anbefaler vi virkelig folk å begynne i denne bransjen Anders? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trond Meier Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 Hadde jeg hatt matte så skulle jeg nok ha søkt I steden lager jeg dataspill Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Forseth Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 Det som trengs for å inneholde ESARR-5 sertifikat som flygeleder er ICAO Level-3 engelsk. Norge har strengere krav enn det. Frankrike har ikke krav til engelsk på alle sine flygeledere, men det er bare i enkelte små tårn. ICAO level 3 har også Frankrike krav til på kontrollsentraler, og ellers hvor utenlandske fly ferdes, men de sliter med å få gjennomført det, siden fransk fortsatt er hovedspråk på radio for ATC i frankrike. Men: ICAO Level-3 er ikke særlig vanskelig! (Det er mindre kunnnskaper enn man bør ha etter 9-årig grunnskole i Norge) Fraseologi og språk er egentlig 2 forskjellige ting. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trond Fossen Skrevet 27. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2006 Oh yes, jeg husker godt "the mad man". Er vel prakteksemplaret på at man kan fake samarbeidsegenskaper, men når "the tough gets going" så hjelper det lite. Og ja, jeg kan uten tvil anbefale yrket. Dette er guttedrømmen min, jeg gleder meg til å gå på jobb hver dag og det er det ikke alle som er forunt. Det klarer ingen å ødelegge, verken ledelse, politikere eller uintelligente, hormonfylte passasjerer. Noen her som har tenkt å søke på årets opptak? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Forseth Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 Anbefaler vi virkelig folk å begynne i denne bransjen Anders? Enkelte dager er nok desverre svaret nei. Håper bare at det blir lenger mellom de dagene fremover......... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom Knudsen Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 Enkelte dager er nok desverre svaret nei. Håper bare at det blir lenger mellom de dagene fremover......... hmmm. hvorfor ikke anbefale folk til å ta egne valg. Det er jo tross alt ikke de som allerede er piloter som må gjøre dette en gang til. Ja ja , alle har dårlige dager, uker , måneder ja til og med år, men man kan da ikke anbefale folk til å ikke bli det samme som seg selv, litt selvmotsigende spør du meg. Man kan allikevel anbefale folk å ta en bedre utdanning i steden ikke sant ? Tror det fleste piloter kan være stolt av hva de nå en har fått til og brukt penger på for å bli, det får jo tross alt gjort noe mange andre ikke får, som f.eks å se blå himmel og sol så og si hver dag.. For de som flyr under skyene, ja de har jo ikke så værts utsikt de heller... Dog det som blir flygeledere og synes denne jobben er forferdelig og stressende, ja det pleier jo som regel bare å sykemelde seg. Dog kanskje også ikke så rart det, men å anbefale andre om å ikke ta utdanning, blir vel litt for dumt ikke sant. Nei la folk finne ut hvor "ille" det er og heller da angre selv. Er nå min mening. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Presterud Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 Ser folk stadig spør om kravene her. Var det så vanskelig å følge linken i første innlegget? De som ikke fant linken ryker vel ut på denne? -Hurtig oppfattelsesevne Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Forseth Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Da får ungdommen hive seg på å søke! Utlysning Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trond Fossen Skrevet 2. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2006 Ja dæven, søk folkens! Søk som bare det! Så kommer dere hit til Bodø og sørger for at ikke jeg må jobbe to av tre helger! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.