Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

5. VG påstår i sin leder i dag at flygelederne plutselig ble friske når Flesland gikk. Da har nok ikke VG fått med seg kanselleringer/utsettelser pga. for få flygeledere på vakt i Bodø blant annet...

 

Hyggelig at noen følger med situasjonen.

 

Mvh Anders (Som sitter på "hot standby" hjemme, og må på jobb tvert i kveld, om forsvaret skal fly Air-Ground øvelser i TMA i kveld)

  • Svar 71
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Skrevet
nå skal visst de fleste komme tilbake pga SAS bruker nye måter å få de på jobb igjen.

 

Tror det var snakk om oppsigelse hvis de ikke kom på jobb.

 

Rett meg hvis det er feil.

 

Så SAS har ingen problemer med å få flyene i gang igjen selv om de sparker alle pilotene? Høres ut som en elendig løsning men ""

Skrevet

Jeg skjønner ikke hele saken... Men jeg kan tenke at SAS har store problemer. I dag måtte alle piolotene på jobb og det er regnet normal trafikk i morra, men jeg tenker at problemene er langt fra borte. Har lest om saken, men som sakt skjønner jeg ikke det helt.

Tenker meg at SAS snart faller ut fra lavpris kunkuransen.

Skrevet
Når det eneste pilotene snakker om på crewrommene er at de gleder seg til de kan pensjonere seg eller slutte, så er det noe gærnt.

 

Dette snakkes det om på mange lunsjrom og kantiner fra tid til annen, når det er konflikter eller andre vanskeligheter i bedriften.

SAS-flygerne kan forøvrig ha så mye rett de vil (jeg vet ikke hvem som har "rett" i denne saken), men når "hele Norge" blir forbannet på dem, kan de umulig ha valgt riktig måte å aksjonere på. Dessuten virker det som om de har vanskelig for å kommunisere ut hva de reagerer så sterkt på. Jeg hørte/så flygerforeningens representant i Dagsrevyen i kveld, og jeg synes ikke han greide å gi meg noen gode argumenter for hvorfor så mange flygere sykmelder seg.

Skrevet

Enig Jan, det var ikke rare forestillingen. X-BU-pilotene har jo ikke så mye til overs for aksjonen - se denne artikkelen i Aftenposten , der lederen for SAS Braathens flygerforening, Jan Levi Skogrand, forteller det han opplever. Og denne artikkelen fra Aftenbladet , der Braathens Flygerforening - som ikke er en del av Norske SAS Flygeres Forening - har meldt seg ut av Norsk Flygerforbund på grunn av manglende støtte fra det SAS-dominerte forbundet.

 

Noe som slår meg - det hadde vært interessant om noen hadde hatt nok penger til å kjøpe varemerket Braathens fra SAS-konsernet....

Skrevet

Ja ja...jeg er jo i fly bransjen....og jeg får jo ikke til dette alikevell...kansje jeg har tatt på meg for mye....hmmm...har ikke vi i ledelsen noen falskjermer....jo dægern...det har vi....hmmm....hva er utløser mekanismen.......jo...om vi.....40 mil.....se humorer a gutter.....litt morro.......nei disse pilotene ass....

Skrevet

Jeg har tenkt på det, men har litt andre ting på tapetet som jeg må få avklart først. Slik det ser ut nå, så tror jeg nok ikke jeg får mulighet til å komme

 

Akkurat som å høre meg dette Michelle

 

Jobber på spreng for å ta turen...

Skrevet

Det er to typer mennesker...de som kommer på FLG og de som ikke kommer.....hey gutter.....årets flightsim party...med muligheter for og sove i en MD....i en Hangar....på rød sone.....med masse fine fs gale personer....og masse fs og cocpit leverandører......med egen simmers cafe....utsilling......lan.....foredrag.....flightsim shop.....real simmulator til gi bort pris.......tja.....har vi glemt noe da......yeah....og melde oss på....

Skrevet
Det er to typer mennesker...de som kommer på FLG og de som ikke kommer.....hey gutter.....årets flightsim party...med muligheter for og sove i en MD....i en Hangar....på rød sone.....med masse fine fs gale personer....og masse fs og cocpit leverandører......med egen simmers cafe....utsilling......lan.....foredrag.....flightsim shop.....real simmulator til gi bort pris.......tja.....har vi glemt noe da......yeah....og melde oss på....

 

hvor er pacman når man trenger'n? ""

Skrevet
Det er to typer mennesker...de som kommer på FLG og de som ikke kommer.....hey gutter.....årets flightsim party...med muligheter for og sove i en MD....i en Hangar....på rød sone.....med masse fine fs gale personer....og masse fs og cocpit leverandører......med egen simmers cafe....utsilling......lan.....foredrag.....flightsim shop.....real simmulator til gi bort pris.......tja.....har vi glemt noe da......yeah....og melde oss på....

 

Hørt om komma? ""

Skrevet

Gå gjennom denne tråden og jeg kan si at de fleste som har utbasunert at ja det skal jeg bli med på etc...de er ikke ikke på våre lister...men vi er snart på150++++++ sier det noe om forumet...?????

 

Og vi blir 200++++ garantert...

Skrevet

Dette er en ulovlig aksjon, den er latterlig og undergraver anerkjente metoder for å få igjennom krav, med andre ord streik.

 

Widerøe's bakkepersonell prøvde seg jo på høsten 04 med samme greia. Det gikk dr*tt for dem. WIF leide inn andre til å gjøre jobben.

 

Vanskeligere med piloter selvfølgelig, de trenger utsjekk på flytype og flyplasser osv. Hadde SAS konsernet hatt litt is i magen. Skulle de ha gått til Norwegian og kjøpt opp seter, gitt dem gratis til sine passasjerer. Satt inn WIF fly hvis det hadde vært mulig. Da tror jeg lufta hadde gått ut ballongen ganske fort.

 

I en større sammenheng er denne smørja med på undergrave samfunnets spilleregler for konflikter. Noe som kan friste våre folkevalgte til å presse igjennom lover som vil gi piloter langt mindre rettigheter i arbeidslivet enn andre yrkesgrupper.

 

Hvis piloter blir vurdert som en samfunnskritisk yrkesgruppe på lik linje med politiet og forvarsansatte. Da har de fa*n meg laga ris til egen bak.

 

Grow Up Goddammit!

Skrevet
I en større sammenheng er denne smørja med på undergrave samfunnets spilleregler for konflikter. Noe som kan friste våre folkevalgte til å presse igjennom lover som vil gi piloter langt mindre rettigheter i arbeidslivet enn andre yrkesgrupper.

 

Hvis piloter blir vurdert som en samfunnskritisk yrkesgruppe på lik linje med politiet og forvarsansatte. Da har de fa*n meg laga ris til egen bak.

 

Grow Up Goddammit!

 

Piloter HAR allerede langt mindre rettigheter i samfunnet enn alle andre.

 

Er jævla merkelig det der gitt. Alle ser på piloter som mindreværdige overbetalte drittsekker som ikke skal ha samme rettigheter som de fleste andre. Men jaggu skal jeg si folk klager når pilotene ikke er der også. Er neimen ikke lett å gjøre folk fornøyde nå for tiden gitt.

 

Bare for å ha klarlagt hvordan pilotlønninger er:

 

Jeg har gått i fast pilot jobb siden april ifjor, og hadde en "årslønn" (som sagt ifra april og ut året) på noen få kroner over 70.000. I tillegg fikk jeg ca 20-30.000 i diettpenger.

 

Etter min mening så burde man heller begynne på et annet sted og nivå når man snakker om å gjøre bransjen seriøs.

Skrevet

Jeg har gått i fast pilot jobb siden april ifjor, og hadde en "årslønn" (som sagt ifra april og ut året) på noen få kroner over 70.000. I tillegg fikk jeg ca 20-30.000 i diettpenger.

 

Der der var da en elendig betaling.

 

Kjenner piloter som har 10 ganger så godt betalt.

Åssen overlever du egentlig??

Skrevet
Piloter HAR allerede langt mindre rettigheter i samfunnet enn alle andre.

 

Jeg er sikker på at du skjønner hva jeg mener Tarjei, men bare for å klarlegge: Jeg tenkte på streikerettigheter og andre finurlige restriksjoner folkevalgte kan finne på i sin maktberuselse.

 

Jeg vet at piloter jobber i oppoverbakke fra og med den dagen de bestemmer seg for å bli piloter. Det er krevende, dyrt og man oppnår ikke noen goder før man har holdt på i mange år.

 

Å misunne piloter vil jeg aldri gjøre, det krever hardt og målrettet innsats fra dag en. Og jeg har stor respekt for dette. Men når de (les:"syke" SAS piloter) oppfører seg sånn, og det gjelder hvilkensomhelst yrkesgruppe, blir jeg grinete og oppgitt.

Skrevet

Begynn å fly Dash 8 for Widerøe.

 

Hadde det vært så enkelt så hadde ingen her hatt noe problemer.

 

Er ikke bare å begynne hos Widerøe for å si det sånn.

Man skal faktisk klare å få jobb der også, og det er ikke alltid så lett.

Skrevet
Tro meg, hadde widerøe villet ha meg så hadde jeg begynt tvert.

Go figure why not?

 

Jeg har 9 årig grunnskole og flyskole, og det holdt for meg.

 

Vel, jeg har da ihvertfall vært hos widerøe, bestått opptaksprøver, og bestått intervju. Kan du skilte med det samme ?

Skrevet

Vel, jeg har da ihvertfall vært hos widerøe, bestått opptaksprøver, og bestått intervju. Kan du skilte med det samme ?

 

Enig med Tarjei, kan du ikke skilte med å ha greid det samme, David, så synes jeg du skal holde munn og heller prøve å greie det samme enn å slenge med leppa, for noe bedre er du ikke.

Den var drøy, den du kom med der, og jeg er sikker på at Tarjei en dag sitter i en 737NG eller en Dash 8 og koser seg hakk i hæl mens du sitter i kakebua i en eller annen leir og vil hjem til mammas kjøttkaker ""

Skrevet

Hva er det David von Tangen egentlig har sagt? Han har vel bare quota to personer, og sagt "Go figure why not?"

 

Er det jeg som er treig her, jeg skjønner ikke helt at han har slengt med leppa.

(sikkert bare jeg som ikke klarer å lese gjennom linjene her "")

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...