Gå til innhold

Action i nord Norge i kveld?


Ivar Skaugstad

Anbefalte innlegg

Halla folkens!

Vi er nå godt inne i vinterhalvåret og vinterstormen Narve har erobret mesteparten av vårt ganske land. Mye nedbør sør i landet og mye vind nord i landet.

 

Jeg har iallefall tenkt meg nordover fra Gardermoen etter middag og fly rundt om i nord Norge iløpet av kvelden for å gi meg selv en utfordring. Noen som tar på seg annsvar og stiller som ATC der oppe i kveld, regner med at det er flere enn meg som ville hatt gleden av en ATC rik aften i det kalde og forblåste nord.

Håper på å se flere piloter farte rundt på den nordlige halvkulen av landet, jeg blir iallefall å finne der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gled dere det blåser som et helv*** her nå 51kts gusting 66kts på 2500ft, "uheldigvis" ikke crosswind ""

>>> ENTC (TROMSO/LANGNES) <<<

 

METAR 191620Z 18027G37KT CAVOK M08/M20 Q1023 NOSIG RMK WIND 2600FT

17051G66KT

 

TAF (FC) 191400Z 191524 18035G45KT CAVOK TEMPO 1524 18025G35KT

 

TAF (FT) NIL

 

>>> ENBO (BODO) <<<

 

METAR 191620Z 13027KT CAVOK M06/M18 Q1017 NOSIG

 

TAF (FC) 191400Z 191524 12035G50KT CAVOK TEMPO 1524 10025G40KT

 

TAF (FT) 191100Z 191812 12040G55KT 9999 FEW040 BKN080 TEMPO 1812 10030G45KT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter man APP og hverken DEL, GND eller TWR er online dekker APP alle stasjoner under seg, samt sin egen. Er kun CTR online vil han/henne dekke alle stasjoner i sitt området, evt. kun de største og ta seg av de andre når de er i luften.

 

Dog skal ikke en APP eller TWR tjeneste kontrollere utover område, som CTR, selvom jeg ofte gjør det når det er lite trafikk og ingen andre ATC'ere online.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dog skal ikke en APP eller TWR tjeneste kontrollere utover område, som CTR, selvom jeg ofte gjør det når det er lite trafikk og ingen andre ATC'ere online.

 

Vel, f.eks. Kjeller er rett i veien for Gardermoen, så jeg bruker som regel å vectore fly for landing der også.. (De få gangene det skjer). + Jeg gir fly som flyr igjennom approach sektoren vindstyrke og forslag til rwy (f.eks. fly fra nord til Torp). Alt dette når Oslo ctr ikke er på selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke et krav, nei.

 

Jepp er nok det... Om ground og tower ikke er pålogget skal APP ta disse funksjonene også

 

LES OG GRÅT

Area control sectors

Oslo Control

Call sign: Frequency: Log on as, Oslo Control 125.05 /ENOS_V_CTR

 

Responsibility: Airspace in Oslo FIR from GND – FL460, for which no other sector is responsible. When ENSV

CTR is not active, ENOS CTR is also responsible for that sector. ENOS CTR is also responsible for those sectors.

ENOS CTR shall also act as a feeder for ENTO APP and handle high-level holdings around Oslo TMA

 

Stavanger Control

Call sign: Frequency: Log on as, (both asrc and voice)

Stavanger Control 124.70 /ENZV_V_CTR

Responsibility: Airspace in Stavanger FIR from GND – FL460, for which no other sector is responsible.

 

 

Oslo-Gardermoen Airport (ENGM)

Callsign: Frequency: Log on as, (both asrc and voice)

Oslo Controll 125.05 ENOS_V_CTR

Gardermoen Approach 120.45 ENGM_V_APP

Gardermoen Tower 118.30 ENGM_V_TWR

Gardermoen Ground* 121.92 ENGM_V_GND

Gardermoen Delivery* 121.60 ENGM_V_DEL

* = Only used in high density traffic

 

 

Responsibility: APP: Oslo TMA from GND – FL195. TWR:

Control zone.

Transition Altitude = 7000 FT

 

 

Runway 01 L/R in use:

Departing aircraft shall use taxiway November to holding position.

Landing aircrafts shall use taxiway Mike to gate.

 

- Runway 19 L/R in use:

Departing aircraft shall use taxiway Sierra to holding position.

Landing aircrafts shall use taxiway Tango to gate.

 

For de som har lyst til å lære mer eller friske opp se her

http://www.vaccsca.org/uploads/Norway.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FIR grensene er oppmerket på kart hvor luftrommet er beskrevet. I utgangspunktet skal ATC dekke sin posisjon og betjene alle posisjoner under seg. Dvs APP dekker DEL, GND og TWR hvis ikke de er online. Hvis han av en eller annen grunn ikke gjør dette, må det angis i ATIS hva han dekker.

 

ENOS_CTR har i utgangspunktet ansvaret for sitt eget område. Som en løsning for å bedre ATC dekningen i Norge, ble det innført en ordning med at ENOS også dekker ENSV_CTR når denne ikke er online. Dette er også et utgangspunkt. Hvis ikke ATC mener han yter god nok service pga det store området eller mye trafikk, er det han som foretar en vurdering om han vil dekke ENSV. Velger han å IKKE gjøre dette, bør dette angis i ATIS.

 

Tror også det varierer en del hva piloter forventer av service fra CTR. Er kun CTR online, må man være forberedt på å få "released for departure at.... Call me when airborne". Eller at en pilot som skal lande ikke blir vektorert nøyaktig inn på ILS, men må fly approach selv. Dette beror på hvor mye- og ikke minst hvor spredt trafikk ATC skal handle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...