Kim Ruben Fjeldstad Skrevet 5. desember 2005 Del Skrevet 5. desember 2005 Går det an å høre på en helt vanlig radio at ATC prater seg i mellom flyene og bakken? Evt hvis det skal gå hvilken frekvens skal jeg sette den på og hvilken innstilling på på radioen: LW, FM eller MW? Jeg bor like ved Tromsø Lufthavn, og det hender at jeg hører det kommer inn når jeg hører på NRK MP3, på frekvens 96.8. Men det er ekstremt uklart. og hører det nesten ikke hva kan evt jeg gjøre for at det skal bli krystallklart? Håper på et positivt svar og mange svar på innlegget! På forhånd : Takk!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kim Jørgen Brenna Skrevet 5. desember 2005 Del Skrevet 5. desember 2005 Tror ikke det er mulig grunnet at Frekvensbåndet er for høyt,men jeg tror det du kanksje får inn er ATIS meldig,den får jeg selv inn på vanlig radio Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 5. desember 2005 Del Skrevet 5. desember 2005 Med en helt vanlig radio kunne du, om ikke du kan det ennå, høre på Hamar NDB om du parkerer bilen rettt ved siden av .... .- .- Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tarjei Lundarvollen Skrevet 5. desember 2005 Del Skrevet 5. desember 2005 I utgangspunktet ikke mulig siden radioen opererer på 88-108 MHz, og flyene ifra 118 til 137MHz. Det hender dersom du er NÆRME senderen at det slår over i dårlige radioer. Du kan dog modifisere radioen, men den vil mest sannsynlig ikke tåle det og gå i stykker etter kort tid. Uansett så er vanlige radiosendinger i FM og flyradio er AM, så det vil bli så som så. Kjøp deg en radioscanner, du får dem billig, helt ifra noen hundre kroner brukt, og ifra 700,- ca nye. Det kan hende jeg har en for salg i nær fremtid, og da er det snakk om en skikkelig radio med mange muligheter. Ta kontakt på email dersom det er interessant. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SH Skrevet 5. desember 2005 Del Skrevet 5. desember 2005 Jeg bor like ved Tromsø Lufthavn, og det hender at jeg hører det kommer inn når jeg hører på NRK MP3, på frekvens 96.8. Men det er ekstremt uklart. og hører det nesten ikke hva kan evt jeg gjøre for at det skal bli krystallklart? Det har jeg også opplevd... Husker ikke helt hvilken frekvens det var, men en plass midt i FM båndet fikk jeg inn Karmøy TWR.. Tror noen forklarte det med at den frekvensen jeg lyttet på var "speilfrekevensen" til 120.500mhz, som er Karmøy TWR.. ikke så klart, men det gikk an å høre hva som ble sagt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kim Jørgen Brenna Skrevet 5. desember 2005 Del Skrevet 5. desember 2005 Merkelig,ligger over Kjevik,med ingen hindringer til tårnet,men selv får jeg bare inn ATIS på Kjevik Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tommy Olsen Skrevet 5. desember 2005 Del Skrevet 5. desember 2005 Det er teoretisk mulig å få inn ATC om man tuner inn til speilfrekvensen til den frekvensen man skal høre på, og man har en veldig dårlig radio... (Fungerer bare i enkelte tilfeller i praksis...) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kim Jørgen Brenna Skrevet 5. desember 2005 Del Skrevet 5. desember 2005 hva er Speilrefleks? Hva er Speilrefleksen av 120.90? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Ommundsen Skrevet 5. desember 2005 Del Skrevet 5. desember 2005 Hvorfor skal du høre på 120.90 og ikke 119.95? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olaf Ghanizadeh Skrevet 5. desember 2005 Del Skrevet 5. desember 2005 Hvordan skal du få hørt ATC på et speilrefleks. Det er veldig vanskelig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kim Jørgen Brenna Skrevet 5. desember 2005 Del Skrevet 5. desember 2005 Hø? Tok 120.90 som ett eksempel..... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olaf Ghanizadeh Skrevet 5. desember 2005 Del Skrevet 5. desember 2005 Speilrefleks er et kamera. Det som er forskjellig fra et kompaktkamera til et speilrefleks er at man ser direkte i gjennom linsen. Dette er grunnen til at det heter speilrefleks, bildet speiles nedover fra søkeren og ut igjennom linsa. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kim Jørgen Brenna Skrevet 5. desember 2005 Del Skrevet 5. desember 2005 Hvordan skal du få hørt ATC på et speilrefleks. Det er veldig vanskelig. LOL ,jeg er ett surrehue noen ganger Mener Speilfrekvens Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tarjei Lundarvollen Skrevet 5. desember 2005 Del Skrevet 5. desember 2005 Speilfrekvens er en "falsk" frekvens. Og hva denne blir varierer ifra mottaker til mottaker, frekvens til frekvens, og sted til sted. Fungerer som oftest ikke. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erlend Andrè Larssen Skrevet 5. desember 2005 Del Skrevet 5. desember 2005 Om jeg har forstått det rett så er speilfrekvensen=mellomfrekvens til mottakeren*2. Dersom radioen har et inngangsfilter til antennen får du ikke inn speilfrekvensen uansett da filterets misjon er å filtrere bort "falske signaler". Men det er selvfølgelig ingen ulempe, hvem vil vel høre nyhetspuls på kanal 24 med musikk fra P3 i bakgrunnen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tarjei Lundarvollen Skrevet 5. desember 2005 Del Skrevet 5. desember 2005 Njaa, speilfrekvens er egentlig noe annet. Men du er forsåvidt inne på noe. Dog tror jeg ikke man får dette fenomenet på FM radio ifra flyradio. Det er for mange ulikheter. Ikke ligger frekvensbåndene ideelt til i forhold til hverandre for å få speilfrekvens, og som sagt så er vanlige radiosendinger i FM (frekvensmodulasjon) mens fly går på AM (amplitude modulasjon, helt sikkert stavet feil ). Så glem det, kjøp deg en radioscanner. Tro meg, du vil få mye glede av en, og ikke koster de skjorta heller. Dessuten er det jo snart jul Jeg kjøper meg ny radio nå til 8000,- kr som "egen førjulspresang", så en investering på 1000,- kr eller deromkring er ikke noen spesielt stor investering i denne bransjen Ta gjerne kontakt som sagt for råd om radioer, antenner osv. Mulig jeg får en radio for salg også nå. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Kristiansen Skrevet 5. desember 2005 Del Skrevet 5. desember 2005 Det er fullt mulig og få inn ATC på FM-bandet,men da må du som Tarjei sier være nær flyplassen/senderen.Jobber som snekker og vi farter mye rundt om krig og hammrer her i Bodø.Radioen er selfølgelig også med.Husker en gang jeg skulle bytte fra Kanal 24 til P4 og rett etter 100.4 freq'sen hadde jeg plutselig klart og tydelig Bodø approach inne.Gjett hvilken freq jeg hørte på resten av dagen. Dette var ca 1.km unna flyplassen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tommy Olsen Skrevet 5. desember 2005 Del Skrevet 5. desember 2005 Ja, det er fullt mulig å få inn slike "kanaler" på en vanlig radio. Er signalet sterkt nok kan det selvfølgelig slå gjennom. Og har man en "dårlig" radio, (Med bredt båndpassfilter syns jeg å huske...) kan det være mulig å høre... Men dette fungerer som regel ganske dårlig og er ikke noe å satse på i lengden... Kjøp heller en radioscanner om man absolutt vil høre på flyradioen... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen Otterstad Skrevet 5. desember 2005 Del Skrevet 5. desember 2005 Med en skikkelig gammel radio fikk jeg inn tårnet på Torp på speilfrekvens når jeg sto parkert der på parkeringsplassen. Hørte tårnet godt, men flyene dårlig så det sier litt om hvor vanskelig det er. Som Tarjei sier, kjøp deg en billig ny eller brukt scanner. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ole-Jørgen Søberg Skrevet 6. desember 2005 Del Skrevet 6. desember 2005 Generelt gjelder at jo dårligere radio du har, jo lettere får du inn "uønskede" signaler. Enkel forklaring av speilfrekvens: F1 +/- MF = Oscillatorfrekvens. oscillatorfrekvens +/- MF = speilfrekvens. + betyr at oscillatorfrekvensen ligger over F1 og - selvsagt at den ligger under. F1 er den frekvensen du stiller inn på radioen, og MF (mellomfrekvens) for FM (radiokringkasting) er 10,7 MHz, så er det bare å regne ut. De fleste gode radioer har god speilfrekvensdempning så har du en dårlig radio så er det mulig du får det til. Et annet fenomen som kan gjøre seg gjeldende er overstyring, dvs. at ATC-signalet er mye sterkere enn "nyttesignalet" og da kan igjen dårlige radioer "smøre" denne ATC-frekvensen utover skalaen på forskjellige steder. Edit: for ordens skyld finnes det jo mange andre muligheter; harmoniske av nyttefrekvens og oscillatorfrekvens + diverse blandeprodukter, men siden det var ulike tolkninger av speilfrekvens så forklarte jeg det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.