Gå til innhold

Skifte ut fly


Øyvind hagen

Anbefalte innlegg

Jeg kan nevne en god grunn til at det ikke er så mange 200 å se, i allefall her i Norge... De er ulønnsomme, for stort fuel forbruk, dyre vedlikeholdskostnader, samt at de er noen sinnsykt bråkete maskiner. Vanlig -200 motor er vel ikke tillat i Norge heller vel, fordi den bråker alt for mye i forhold til hva som er tillatt i loven.

 

Å bygge om en -200 motor for å tilfredstille alle krav blir ulønnsomt, sammtidig som de er "utdatert" i forhold til nyere modeller som er langt mer økonomisk lønnsomme. Er en grunn til at flyselskaper oppdaterer flåten med nyere fly, når økonomien dems er på vei opp, eller tilsier at det er økonomisk forsvarlig med denne type innvistering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville heller aldri satt meg inn i en -200. Uansett om det er Ryanair eller Air Namibia, -200 er langt ifra like trygg som en 737NG... Dette tror jeg de fleste kan si seg enig i. Heldigvis skal Ryanair pensjonere sine -200 maskiner i desember i år. Men for Guds skyld håper jeg de blir skrapet, og ikke solgt videre til fattige Afrikanske flyselskaper...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet er de ikke mindre trygge under normale forhold, men de nyere generasjonene har en del systemer som øker sikkerheten, samt at de gjerne er mer driftsikre. At andelen 732 som detter ned er høyere enn 737C og 737NG har mer med dårlige vedlikeholdsrutiner å gjøre. Ryanair sine 732 datt vel ikke ned fra himmelen?

Men, de er jo selvsagt langt fra så komfortable som dagens maskiner, men kan en egentlig forvente det av en maskin som er over tredve år gammel?:S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok det er en grunn til at Ryanair ikke ønsker å ha sine 2'ere med i flåten sin lengre. Det som er sagt tidligere i tråden her, og jeg vil også tro at alle ulykkene med -200 som har skjedd i det siste også har spilt inn på hva de har valgt.

 

Helt ærlig Michael, tror også du vil føle deg veeldig mye tryggere i en NG enn i en -200?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok det er en grunn til at Ryanair ikke ønsker å ha sine 2'ere med i flåten sin lengre.

 

Disse maskinene kostet mye mer å operere enn deres 738, de hadde lavere kapasitet, og det å operere flere typer i en flåte koster i seg selv penger. Derfor er de ikke i drift lenger.

 

Helt ærlig Michael, tror også du vil føle deg veeldig mye tryggere i en NG enn i en -200?

 

Jeg ser på et selskaps trackrecord. Å si at en 732 er uttrygg blir det samme som å si at NW sine Dc-9-maskiner er uttrygge. Hvor trygt et fly er har med selskapets rutiner og personell å gjøre. En 732 er trygg å fly, ellers hadde den ikke fått fly i dag. Men ja, NG har innbygd en rekke systemer for å gjøre den _tryggere_.

Jeg ville selvsagt hatt en mer komfortabel tur ombord i en 737NG, men jeg ville heller sittet ombord i en av RyanAir sine 732 enn å fly en nyere maskin flydd av feks Flash Airlines.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg forklarte det veldig dårlig, men sa også at utgifter, støy osv. var grunner til at flyene blir satt på bakken.

 

Støy plager ikke flyselskapene, men flyplassavgifterene knyttet til støy gjør det. Det er derfor jeg skrv at de koster mer å operere (og så kommer i tillegg økte drivstoffutgifter, vedlikehold osv...)

 

Greit nok at du føler deg like trygg i en -200 som en NG..

Det har nødvendigvis ikke noe med flytypen å gjøre, det har noe med hvordan en driver maskinen. Men, ikke la oss grine over noen formuleringer ""

 

Flash Airlines har vel heller ikke vært et spesielt suksessfyllt flyselskap. De fløy nå bare -300, og ikke noe NG.

Vet at de ikke har hatt noen NG i stallen. Jeg valgte dem da de er et veldig godt eksempel på hva manglende rutiner har å si for sikkerheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vist ikke jeg husker veldig feil begynte Braathens S.A.F.E å fase inn B737-400 og 500 i 88 eller 89. Å de ble fasa inn til fordel for B737-200 ja. Vi kan faktisk takke Braathens S.A.F.E for at 500 ble utvikla. Grunnen er at Braathens S.A.F.E i forhandlinger med Boeing ga klart utrykk for at 737-300 ville vær for stor på de fleste av rutene til Braathens S.A.F.E.

 

Første gangen jeg reiset med en Classic (B737-400) var to dager etter at den første av disse flyene ble satt i rute hos Braathens S.A.F.E. Turen den gangen gikk Flesland-Evenes direkte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...