Gå til innhold

Pan pan pan over gardemoen


Kim Sølvberg

Anbefalte innlegg

Igår fløy jeg London Warsava og skulle ta tilbake turen lit sent på kvelden og ombestemte meg over Berlin for å fullføre - vanligvis pleier jeg å logge av bare og avslutte der og da, men var litt mer fysen på å fly og gjorde følgende. Meldte Bremen center at jeg hadde et teknisk problem og ville lande i Berlin for nærmere sjekk. Brukte ikke "pan x3", siden dette er hakket før "mayday" men det skal jeg komme tilbake til. Dette ble veldig godt mottat - jeg fikk uuuutmerket service - hadde ingen kart annet en FS Navigator (som egentlig har ALT), men dette så vi bort ifra. Kjempe hyggelig, litt action, lett øvelse for ATC, og jeg slapp unna med skrekken. 20 min senere står jeg på Berlin Tegel. ""

På lørdag idet jeg skulle ta av fra Gardemoen for å fly til Warsava ble det meldt pan fra et fly på innflyvning. Husker ikke helt hva det var, men mener det var engine failure på approch. Flygeren fikk beskjed om å logge av VATSIM.(!) Dette gjør det vel litt kjedelig?? Klart ikke alle kan varsle emergency hver gang noen kjeder seg, og ikke overalt hver dag, disse kan vel egentlig bare få en privat melding av ATC hvis de utmerker seg, og jeg vet at vi ikke skal ødelegge for hverandre, men det er jo opp til ATC og UTFØRE.. "" Mener flyet (hvis det ikke hadde nådd rullebanen) burde bli guidet til et tjern eller skogsområde for nødlanding istedet.... Syntes vi burde ha rom for situasjoner som ikke er helt planlagte av og til - enten de er selvpåførte eller ikke. Noen enig? ""

 

Mvh

 

Kim Sølvberg

LN-KMS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overskriften din stemmer veldig godt med en faktisk hendelse over Gardermoen i går kveld. Et fly fra SunAir (OY-SVI) fikk en melding i cockpit at de ikke fikk ut ene hovedhjulet, og dermed måtte de sirkle halvannen time før en sikkerhetslanding med stort oppbud av brann/ambulansebiler langs rw 19L. Flyet landet trygt og noen timer tok flyet av til billund for sjekk, men da uten pax og pilotene måtte fly med hjulene ute på hele turen til Danmark.. Regner med at fuelforbruk var stort på den turen, samt noe støy...

 

Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha en emergency er sikkert helt greit det, men da synes iallfall jeg at man virkelig skal ha noe problem med flyet også. Å si at man har tekniske problemer uten at det er noe galt blir litt dumt.

 

Vet at det er flere som plutselig finner ut at de skal ha en emergency fordi de ikke gidder å fullføre flighten, og i mange mange tilfeller ber atc om at personen logger av i steden. Jeg synes det er rett av ATC hvis de ikke har tid til å handle med sånn eller kunskapene tildet.

 

Når jeg fløy ut ifra EGLL engang var det en som simulerte birdstrike under takeoff, men her visste piloten tydeligvis godt hva han skulle si og det samme gjorde atc. Det var masse trafikk denne kvelden også, men emergency`n ble fullført. Var en fryd å høre på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ute å fløy på lørdag med fspassengers. Under climb på rundt FL150 mistet jeg cabinpressure fra fspassengers (flyr med feilprosent på 5%). Ble usikker på MAYDAYx3 eller PAN PANx3, valgte PAN PAN fikk decente til FL090 og gå tilbake for em. landing. Veldig grei ATC.

 

Er det ikke greit å gjøre dette når noe skjer? Er ikke så kjekt hvis noe skjer, og du blir bedt om å logge av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde liksom hensikten med VATSIM var "As real as its gets" jeg... Og med et programm som FsP vil det skje uventede ting. Synes også at de som da sitter ATC bør ihvertfall PRØVE å hanskes med disse problemene, men hvis det skjer opptill flere ganger pr. dag for den samme ATC'n er det jo forståelig at han/hun ikke "gidder" å hanskes med situasjonen og ber piloten heller logge av... Men ATC kan jo kanskje skrive dette på PM til den aktuelle piloten da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hvis det skjer opptill flere ganger pr. dag for den samme ATC'n er det jo forståelig at han/hun ikke "gidder" å hanskes med situasjonen og ber piloten heller logge av

Er det forståelig?

Absolutt ikke i det hele tatt. Om det skulle skje meg, så er det ikke planlagt. Og det kan skje alle. Flygingen på Vatsim tar jeg meget seriøst. En ATC ber ikke en pilot med problemer å logge av fordi han ikke gidder dette. Vi flyr på Vatsim for at det skal være realistisk, og det er Vatsim lagt opp til. Om jeg fikk problemer med mitt fly, og har ATC. Ja da må de være med å fullføre. Dette er ATC lært opp til. Var med på dette på ESSA, og fikk HOLD da en pilot meldte mayday osv. Overvar hele seansen som varte i 20 minutter. Det var en fornøyelse hvor dyktig denne ATC og piloten var. Denne opplevelsen gjorde meg trygg på at om noe skulle skje, ville jeg bli tatt godt hånd om. Ikke sikkert alle mener det samme som meg, men dette er min mening ""

Om ATC virkelig kan gjøre noe slikt som å be deg logge av når du får problemer skal jeg skjekke opp ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en titt på VATSIMs CoC. Jeg siterer:

 

Pilots are permitted to declare in-flight emergencies. If, for any reason, air traffic control requests the pilot to terminate the emergency, then the pilot must do so IMMEDIATELY or log off of VATSIM. Pilots are not permitted to simulate, in any manner, an unlawful act while logged onto the VATSIM.net network including, but not limited to, declaring a hijack by statement utilizing either voice or text or by entering a transponder code of 7500.

 

Denne tråden burde forøvrig flyttes til VATSIM-forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ATC ber om at du kansellerer din MAYDAY, så må du gjøre det, eller logge av om ikke annet er mulig. FSPax taes ikke hensyn til i CoC.

 

Roy: Svaret var egentlig ment til Fredrik, så jeg deler fullt og helt ditt syn på saken. Men nå er det nå en gang sånn at regler er regler "".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått failure med fspax på Vatsim under control 2 ganger, men jeg satt ikke igang og hyle og skrike. Sa bare pent ifra at jeg hadde noen problemer med landingshjulene og ba om å få gå rundt og lande igjen hvis det var greit. ATC`n synes det var helt greit og ga meg vectors. Tror det er litt på måten man sier ifra om failures også egentlig.

Og ta helt av med pan pan pan og mayday mens det er mye trafikk i området er vel ikke alltid så lurt.

Mange av de som simulerer en failure har ikke peil overhode på åssen man skal forholde seg til det og hva man skal si heller, så hele opplegget blir egentlig bare teit synes nå jeg da men.

 

Men feilen som jeg har fått 2 ganger er jo egentlig ikke noe veldig alvorlig. Var bare at understellet ikke ville opp etter takeoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Folkens.

 

 

Jeg tror ting her dreier seg om tidligere episoder.

Flere av oss som sitter ATC har vert borti at folk har ropt og ropt om emergency, brann i motor og det som værre er. Men det værste er at ved flere tilfeller ble denne liksom feilen plutselig opphevd og flyet gikk glatt en missed approach uten problemer.

 

'Jeg har også vert borti en pilot som ropte motorbrann og minkende drivstoff. Denne piloten var i lufta i ca 45 minutter etter at destress call var motatt.

 

At noen som flyr fra Feks. Bodø til Gardermoen får feil over Brønnøysund er jo for all del greit. Dette er jo bare litt ekstra krydder for alle!

Men når denne personen nekter å lande på Værnes som ville vert det naturlige valg, men fortsetter til Gardermoen på trass av ATCs veiledning og sunn fornuft???

 

 

Fra mitt ståtsted er distress calls mer enn gjerne velkommne, men alt med måte!

Får du en feil i flyet (som forsåvidt alle kan) så meld fra til ATC som en normal person, vent på hjelp og vær samarbeidsvillig!

 

Jeg er enig med at CoC er litt på jordet når man sier at ATC kan oppheve en emergency, men dette skjer vel strengt talt ikke så lenge alle oppfører seg som voksne folk og er samarbeidsvillige???

 

 

Mitt syn på saken ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart man må følge disse reglene. Ingen ting å diskutere. Men "As real as its gets" BUSTED

 

As real as its gets er jo akkurat hva VATSIM er om man tolker dette på en egenrådig måte....

 

Man kan jo sette spørsmål ved et par ting med akkurat dette uttrykket...

 

Hvor real er det å ha en hel haug med 14 åringer flygende rundt med 737 eller prop... Skal man ha det så real som mulig så burde man for det første ikke hatt mange av oss her inne i det hele tatt.. Også meg selv.

 

Men når det er sagt uten å diskutere det i det brede, så synes jeg VATSIM kontra en standard multiplayer er as real as it gets på bakgrunnen av hvordan ting blir "simulert" når man flyr, sitter atc.

 

Det at man får emergancy tror jeg ikke vi får særlig brukt for før vi som ATC får tower view og faktisk kan se om et fly kommer med engine flameout eller hjulene halveis nede...

 

Men for all del, jeg synes det er greit å ha et par ganger hvor en får slike ting når man sitter atc, dette for å friske opp kunnskapen og således yte en service man forhåpentligvis ikke får brukt for så ofte.. De fleste av ATC rundt omkring kan eller faktisk husker dette ordentlig. Så en oppfriskning gjør vel alle godt.. Både pilot og ATC.

 

Og det er akkurat dette med as real as it gets.. Hvor ofte skjer faktisk dette ? Vi kan vel trygt si at dette skjer vel takk og lov ikke så veldig ofte, men i det fleste tilfellene hvor det faktisk skjer, så går de fleste ganger også meget bra...

 

Men for at vi skal kunne gjøre dette på en særdeles god måte, så hadde det vært ønskelig med et slik scenario som det tidligere har vært snakk om her på forumet.

 

Ground service...

 

Man lager så kalte GMAX modeller av biler og utryknings kjøretøy..

 

Disse kan folk logge seg opp med og stå på vakt som f.eks vi ATC gjør.

 

Man avser f.eks en kveld på en bestemt flyplass hvor man kan " trene " på slike emergancy..

 

Et fly kommer inn med engine flameout.. Service bilene er på vakt og atc har tower view... ATC loser flyet inn og setter ground service i beredskap og sender disse " påloggede " bilene ut mot rullebanen...

 

Tenk deg selv bare dette scenarioet....Hadde vært gøy med et slik event kveld...

 

Men dette lar seg greit nok ikke gjøre, da følgende trengs

 

1 service bilene.

2 VIP modeller til SB

3 folk som gidder å være pålogget uten å ha noe å gjøre (slik som oss atc for oftest hehe)

4 version 1.2 av ASRC ( Noe som sikkert kommer en gang)

 

Men det går da an å drømme.

 

Jeg for min del vet at det er godt en gang i blant å få friske opp litt av mine kunnskaper og hukommelsen til akkurat emergancy og distress call.. Men da må dette være fullstendig og betraktes som real og ikke bare noe forbanne tullball fra en dritt lei fjortis som ikke har noe annet å gjøre før han må legge seg på ordre fra mor eller far.....

 

Men dere er nå hjertligen velkommen til å prøve dette når jeg sitter online som f.eks approach, men da må dette som sagt være fullverdig og gjennomtenkt på en god og profisjonell gjennomført måte..

 

Husk dette piloter....

 

EN ATC VED EN EMERGANCY HAR OG FÅR EKSTRA MYE Å GJØRE.

 

VED EN EMERGANCY SÅ MÅ ALLE ANDRE FLY OMDIRIGERES OG RULLEBANEN DU SKAL LANDE PÅ STENGES FOR TRAFIKK...

 

SÅ HUSK NÅ AKKURATDU FØLER FOR EN EMERGANCY SÅ FÅR DETTE EN RING EFFEKT PÅ ALLE RUNDT DEG. DETTE MÅ DU DERFOR TA INN I BETRAKTNING NÅR DU VURDERER Å TA DETTE I BRUK ELLER OM DU KJEDER DEG OG FINNER UT AT DETTE HADDE VÆRT GØY.

 

Vis heller respekt og spør ATC om det er gunstig og tid nok til å trene på dette...

 

hehe

Håper de fleste skjønner hva jeg mener her og ikke føler seg krittisert på noen som helst måte...

 

""""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...