Gå til innhold

NRKs Brennpunkt i kveld - kollisjonskurs


Timmy Brandt

Anbefalte innlegg

Jeg så nettopp på programmet og det var jo ikke akkurat positivt for Avinor og flysikkerheten, spesielt for Gardermoen. Derfor har jo luftfartstilsynet nå innført 2000 fot separasjon for Gardermoen (mot 1000 fot til nå).

 

Som ikke det var nok, nå var det akkurat en nyhet på TV2 at det i dag var TRE fly som fikk utløst antikollisjons-systemene sine ved Gardermoen. Jeg fløy til Bergen i dag, håper det ikke var mitt fly..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fatter'n fortalte meg at det var OFTE at TCAS ble utløst i cockpit rund gardermoen da han var ute å fly... (ikke fordi han var en dårlig pilot da "") Og avinor har visst "jobbet med saken" med tanke på bedre inn/utflyvnings ruter i 5år, og enda ikke klart å få ferdig den forbanna forskriften de sier de så sårt trenger for å få dette til... ""

 

Rare greier det der ja... og appåtil når de går med millionoverskudd...trodde sikkerheten var viktigst jeg?? ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Norske flygeledere gjør det mye vannskeligere enn det egentlig er" (kilde: piloter både i SAS og Widerøe).

 

I London, og Heathrow, er minsteavstanden mellom fly 2nm. De har to rullebaner de også (den tredje er primært brukt som Alpha-taxiway) men mye mer traffik enn GRM.

De har en teori om at når flyet passerer V1 er rulle banen klar for neste, og det er jo sannt (må ta hensyn til Wake T. også) ""

Jeg lurer veldig på hvorfor norge ikke skulle greie dette?

Er det flygelederene det er noe galt med? Er det systemet og utstyret (som nettop har vært skiftet ut?) det er noe galt med?

Få tak i en ekspert fra EGLL eller Kastrup som kan hjelpe til med å rette opp.

 

 

[color:"red"] PS! [/color]

Er ikke sikker på om alle opplysninger over er helt riktige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboeren min var med rute SK1474 for to uker siden. Under innflygingen til ENGM i tett skydekke, drar plutselig piloten nesa opp og gir "full guff". Det hadde føltes riktig ekkelt og gav følelse av at noe ikke var som det skulle. Hun er mye ute å flyr i jobben sin, men hun hadde aldri blitt så redd på et fly før.

Etter at situasjonen hadde roet seg, kom piloten på speakeren og fortalte at dem hadde kommet for nær et annet fly. Vet jo ikke hvor alvorlig dette var, sikkert ikke noe spess i.o.nm. at dette nesten er blitt rutine på ENGM, men uansett en opplevelse som satte et støkk i dama.

Hun kommer fra Helsinki i kveld, og da jeg nevnte dette nyhetsinnslaget på telefon for henne i gårkveld, ble hun faktisk litt engstelig.

Det har jo gått bra så langt, men håper myndighetene får løst situasjonen før liv går tapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Effektivitet er viktig, men sikkerheten bør vel settes høyest ifm. sivil luftfart. Det er ikke nødvendigvis den type tenkning som står i høysetet hos Avinor-ledelsen, skal man tro uttalelsene fra personer innen Luftfartstilsynet.

 

Vel, fra dagen Avinor ble privatisert har det vært besparelser som de har konsentet mest på i den gården...

Det er med god grunn at Britiske myndigheter igjen tok over eierskapet i det som tilsvarer jernbaneverket i Storbrittania (det ble privatisert noen år tidligere.)

Å kombinere sikkerhet med inntjening vil aldri fungere optimalt... Enda godt for Avinor sin del at ting ikke har gått verre *bank i bordet*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er med god grunn at Britiske myndigheter igjen tok over eierskapet i det som tilsvarer jernbaneverket i Storbrittania (det ble privatisert noen år tidligere.)

Å kombinere sikkerhet med inntjening vil aldri fungere optimalt... Enda godt for Avinor sin del at ting ikke har gått verre *bank i bordet*

 

Privatiseringen i UK tilsvarte en konkurranseutsetting.Det eksempelet kan ikke overføres til avinor da Avinor ikke er i konkurranse med andre "myndigheter".Kravene som stilles til Avinor er kostnadsbesparelser.Luftfartstilsynet skal etterse at innsparingene ikke går utover sikkerheten.Den symbiosen fungerer bra - det så vi alle på brennpunkt i går.

 

Problemet i UK ble etterhvert at en drøss selskaper konkurrerte på samme rute/spor.Priskrigen resulterte i dårlig sikkerhet og vedlikehold.I Norge er ikke dette enda ikke en politisk sak.I Norge driver vi enda med anbudsutslysing for å kutte offentlige kostnader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en som foreslo å skille lufttrafikk tjenesten ut av Avinor og legge de direkte under samferdselsdepartementet. Må si det er et av de bedre forslagene jeg har hørt...Må ikke komme å fortelle meg at Avinors fokus på profitt ikke går på bekostning av sikkerhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe peiling på om det gjør det, men jeg føler at det gjør det. Mitt generelle inntrykk jeg har fått gjennom media. Nå kan jo media også spinne litt ekstra rundt ting for å i det hele tatt fortsette å kunne eksistere. (Opplyse/Underholde).

 

Ikke greit å vite helt nøyaktig hvor flyet vil passere deg. Litt kinkig vurdering. Om du har et fly mot deg du ser er på vei oppover som ligger 3NM foran deg og 1300 fot lavere enn deg og du er på descent mot flyet. Vanskelig å avgjøre hva som er sikkert og hva som ikke er det.

 

Foresten; noen som vet kriteriene for å få de forskjellige varselmeldingene i TCAS?

 

Traffic, traffic.

Descent, descent now!

 

Hvit kvadrat, hvit fyldt kvadrat, gul og rød angivning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Privatiseringen i UK tilsvarte en konkurranseutsetting.Det eksempelet kan ikke overføres til avinor da Avinor ikke er i konkurranse med andre "myndigheter".Kravene som stilles til Avinor er kostnadsbesparelser.Luftfartstilsynet skal etterse at innsparingene ikke går utover sikkerheten.Den symbiosen fungerer bra - det så vi alle på brennpunkt i går.

 

Problemet i UK ble etterhvert at en drøss selskaper konkurrerte på samme rute/spor.Priskrigen resulterte i dårlig sikkerhet og vedlikehold.I Norge er ikke dette enda ikke en politisk sak.I Norge driver vi enda med anbudsutslysing for å kutte offentlige kostnader.

 

Det kan ikke sammenlignes direkte nei, da må en heller se på prosessen som har vært igang i jernbaneverket som har flere likheter. Men, prinsippet ut på det samme: sikkerhet og innsparinger kan aldri gå hånd i hånd, uansett om en har et annet organ til å følge opp. De tingene som har dukket opp den siste tiden er uten tvil en følge av innsparingsfokuset i Avinor, og dette er ting som i utgangspunktet ikke skal skje. En skal ikke gamble med folks liv, men det er nettopp det som blir gjort når de setter en prislapp på sikkerheten til folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...