Gå til innhold

Super søndag?


Eirik Aadland

Anbefalte innlegg

Noken atc'er som kan samlast på søndag?Så vert det sikkert ein del pilotar også?Huske med stort smil tilbake til dagen det var ctrl oppe frå stvg til bardufoss.Heilt rå dag,kan me ta den dagen opp igjen??

 

Litt utpå kvelden,frå 19 til 21 lokal?Ikkje for seint for det er skule og jobb!Dersom det er Atc oppe,så flyr eg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noken atc'er som kan samlast på søndag?Så vert det sikkert ein del pilotar også?Huske med stort smil tilbake til dagen det var ctrl oppe frå stvg til bardufoss.Heilt rå dag,kan me ta den dagen opp igjen

 

Litt utpå kvelden,frå 19 til 21 lokal?Ikkje for seint for det er skule og jobb!Dersom det er Atc oppe,så flyr eg!

bra forslag eirik håper noen kommer til og dekke steder som også ikke er ofte dekt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har STU Utsjekk på Flesland Approach klokken 1900 og utover, søndag!

 

Alle er hjertelig velkomne! Hva med å fly SAS Braathens ruter mellom ENAL og ENBR? Kanskje ENBR-ENAL-ENVA (som også er en rute) hvis Ståle tar Værnes?

 

 

Skal du ha mange utsjekk Joackim.. Syntes du hadde en gang før her og jeg...? Strøk du ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg hengt meg på jeg også, man må jo ta litt pause fra eksamenslesingen "". Har vært lite aktiv i det siste, for jeg trodde ikke mikrofonen innebygd i laptopen dugde (har bare den i noen uker til, pga. flytting), men da jeg prøvde meg i går fikk jeg 5/5 fra alle på radiocheck.

 

Men jeg ser at det er få av dere som har meldt dere her som har lagt inn booking på vaccsca.org. For å få mer trafikk bør dere jo gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gikk ikke like bra for meg. Dataen kræsjet mellom EKCH og ENGM, og da jeg stilte meg opp på ENGM igjen klarte plutselig ikke ENGM APP å forstå meg. Jeg har flydd flere turer det ATC ikke har hatt noe problem med å skjønne hva jeg sier. Jeg forstår ikke hva som kan ha skjedd. Så spør jeg som privat beskjed hva det var, og jeg fikk svar (på privat) at jeg var 'unreadable'. Jeg svarer 'ok' på dette, og da får jeg plutselig svar om at jeg ikke skal bruke privat chat. Lite konsekvent!

 

Hva skal jeg forholde meg til? Er det lov å bruke privat chat, eller ikke?

 

SAS1065

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da var det over, trafikken forsvant, jeg satt først som ENSV_V_CTR, så satt jeg ENBR_V_TWR i rundt to minutter men fikk problemer når jeg skulle ta over etter Joachim på Approach.

 

For meg var dette en storartet kveld. Det er leeenge siden jeg har vært ATC nå pga. flytting, og med den trafikkmengden som var i dag ble det travelt nok for min del. Jeg merket jeg var ganske rusten, og jeg beklager om noen piloter måtte vente litt, men det gikk i ett for meg fra 1900 til nå, og siden jeg ikke har sittet ATC på en stund var det travelt nok. Men det var godt å få banket litt rust, ting kom seg etterhvert.

 

Joachim klarte seg også veldig bra på APP, den kom hele tiden inn masse fly som han fikk geleidet inn på ILSen.

 

Det var også en del småspurv ute og luftet seg i dag, men de fleste klarte seg svært bra, det er tydelig at det hjelper å forberede seg godt før de første turene. Men det var en del rare flightplans ute og gikk. Det er mulig jeg starter en liten tråd om det i løpet av de nærmeste dagene, med det de fleste gjør feil.

 

Angående private chat:

Når det ikke er så mye trafikk er private chat en fin ting, men når det er travelt, så er det en uting, som kun bør brukes mellom controllere for å koordinere, og ellers viktige beskjeder. I dag var listen over ATC som var online på skjermen min (vi har oversikt over alle online ATC i nærheten inne på radarbildet vårt) ganske lang, og når pilotene starter en chat, dvs. når de sender en privat melding til ATC, så kommer også pilotens callsign opp i listen, og jeg hadde da 10-15 fly som sendte meg private meldinger, og når alle disse da også kommer opp i listen så ble listen nesten så lang at den gikk utenfor skjermen. Ergo er det vanskeligere å holde oversikt. Dessuten er det en ekstra kanal å følge med på, og når 5 stykker sender meldinger til deg på private chat så du må bytte mellom, skal følge med på radarbilde, skal svare på voice og følge med på vanlig tekst, så blir det fort mye stress. I tillegg er det slik at de fleste meldingene som blir sendt på privat egentlig kunne blitt sendt på vanlig tekst, og en del av de BURDE blitt sendt på vanlig tekst.

 

Så det var et lite innblikk i den virtuelle ATC's verden ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...