Gå til innhold

Artikkel om flymuseer i DinSide!.


Lars B. Frostad

Anbefalte innlegg

I dag er det en artikkel om de to flymuseene i hhv. Oslo og Bodø, samt en bildeserie fra disse.

 

Les mer her:

 

http://www.dinside.no/php/art.php?id=266092

 

Få også med deg de to linkene, som inneholder bildeserier

fra de to flymuseene.

 

 

(Allerede nederst på siden ovenfor, er det lagt inn brukerinnlegg om bl.a. "SKANDALE at museumet ligger i bodø")

Les innlegget her:

http://www.dinside.no/php/debatt.php?iid=261878

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, uansett plassering så ville vel noen ha reagert slik. Jeg bor selv i Oslo området men synes faktisk Bodø var en helt grei plassering, særlig sett i et flyhistorisk perspektiv. Selv om man sikkert kunne brukt det samme argumentet for andre lokasjoner.

 

Men pga plasseringen fikk jeg selv ikke besøkt museet før i sommer når jeg var i byen i en annen anledning. Brukte da bortimot en hel dag der, inklusive en 2 timers guidet rundtur samt et par turer i simulatoren. Det var en fantastisk flott opplevelse som jeg anbefaler alle. Jeg kommer garantert til å besøke museet igjen sammen med flyinteresserte venner og bekjente, selv om det sikkert betyr at jeg må ta den lange (men raske) turen helt til Bodø kun for dette.

 

Kanskje en ide for et fremtidig FS.no treff?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken flyhistorie har Bodø som ikke fks. Kjeller har?

 

Kjeller har nok også mye historie. Men det kjenner jeg ikke så godt til. Noe eks fra Bodø.

-Kalde krigen ... 400 avskjæringer i året. Der beboerne i byen fikk føle den kalde krigen direkte på kroppen da de omtrent hver natt ble vekket av brølende jagere med full etterbrenner, på tur ut for å stoppe innkommende fientlige fly.

-U-2

-SR-71

-Nato-base med alskens fartøyer som er og har vært her, Stasjonering av utenlandske skvadroner, og hovedkvarter for overvåkning av Nord-atlanteren.

 

Skal være enig at dem sikkert har trekt mer publikum hvis museet var plassert nærmere Oslo. Men plasseringen nå er vel kanskje også tenkt for å trekke turister norover i Norge også. Samtidig som det er plassert slik at folk på tur til lofoten eller Nordkapp kan komme innom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken flyhistorie har Bodø som ikke fks. Kjeller har?

 

Kjeller har nok også mye historie. Men det kjenner jeg ikke så godt til. Noe eks fra Bodø.

-Kalde krigen ... 400 avskjæringer i året. Der beboerne i byen fikk føle den kalde krigen direkte på kroppen da de omtrent hver natt ble vekket av brølende jagere med full etterbrenner, på tur ut for å stoppe innkommende fientlige fly.

-U-2

-SR-71

-Nato-base med alskens fartøyer som er og har vært her, Stasjonering av utenlandske skvadroner, og hovedkvarter for overvåkning av Nord-atlanteren.

 

Skal være enig at dem sikkert har trekt mer publikum hvis museet var plassert nærmere Oslo. Men plasseringen nå er vel kanskje også tenkt for å trekke turister norover i Norge også. Samtidig som det er plassert slik at folk på tur til lofoten eller Nordkapp kan komme innom.

 

Enig med du Ernst....dette stemmer 100%....ikke alle som ser greia med lofoten.....selv om jeg som søring har hatt hytte i Tromsø i lange tider...nydelig landsdel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken flyplass er den eldste i Norge?

Helt klart et poeng Geir. Men hvor mange flymuseer skal vi ha i Oslo?' Unner du ikke noen andre noe? ""

 

Tromsø ja. Fin plass. Har jobbet der noen år. Men hadde ikke helt sansen for at jeg måtte vente til slutten av mai for å ta ut motorsykkelen. "" Snø ja!

 

PS: Jeg heter ikke Ernst. ""

 

Flere jo bedre... ""...er vell litt missunderlig da....steike fint det i Bodø....men det var jo mye snadder fra østlandet som ble sendt oppover,,,,,og alle husker vell diskusjonene dette skapte....Espen....sorry..... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du spør alle i oslo om fly så sier 50%: Hva vara fly, jai bara snylta på staten. 25% Ja, er ikke det noe som beveger seg frem og tilbake over hue vårt, a? De resterende 25% er de fra oslo som er her på forumet(kanskje det ble litt mange hvis man regner over det) og de vet vi jo kan sitt om fly, og jeg føler med de når det gjelder avstand til Norges beste flymuseum.

Men spør de som bor i Bodø om fly og flyving... Jeg jobber sammen med 12 stk og alle har en meget god kunskap når det gjelder fly, utenav at de ellers ikke bryr seg om fly. De fleste andre Bodøværinger har generelt godt forhold til fly, og alle innbyggerene i Bodø by kaller byen sin for Flyhovedstaden i Norge. Jeg har også bodd i Svolvær i to år og selv der er det Bodø det første navnet som blir nevnt med en gang ordet fly kommer opp. Når det gjelder historie så henviser jeg bare til Hr.Furfjord's innlegg, det taler for seg selv.

 

Her i byen snakker alle om fly, enten interesen er der eller ikke.

Plasseringen kunne ikke vært bedre!!!

 

P.S.

Beklager dersom jeg har trampet på noen tær

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Denne diskusjonen gikk jo i ti år FØR plasseringen var et faktum, og fremdeles ti år ETTER er det noen som ikke klarer å svelge at Flymuseet faktisk ligger i Bodø. Og enda bedre, plasseringen var midt i blinken, både flyhistorisk og publikumsmessig. Bodø har stor gjennomstrømning av turister og reisende, og hva gjør de i Bodø? Jo, de drar på Flymuseet!! Oslo har selvsagt det mangedobbelte av turister og reisende, men hva gjør de i Oslo??? Jo, de har tusenvis av forlokkende tilbud, både gallerier, museer, Vigelandsparken etc. etc. etc. og bare et fåtall hadde giddet å ta turen til Gardermoen for å besøke et flymuseum!!? - Tenk bare på hvor mange av oss som stadig reiser gjennom Gardermoen, men hvor mange er det som tar seg tid til å besøke den utmerkede flysamlingen i det "konkurrerende" flymuseet rett ved flyterminalen???!!! Jeg kunne sagt mye mer om dette, men det føles helt meningsløst å "krangle" om dette gamle, sure oppgulpet om at ALT skal ligge i Oslo. Gardermoen har et flott flymuseum, Stavanger/Sola har et flott flymuseum og Bodø har et flott flymuseum. Alle tre stedene gjør en utmerket jobb for å ivareta den norske flyhistorien, og vi trenger ikke forsure vårt forum med å gjennoppta kranglingen om beliggenhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i hele innlegget ditt Ernst, helt klart. Men når vi først snakker om flyhistorie så er kansje Kjeller litt glemt. Det blir litt spørmålet om det er volum eller alder på flyhistorien man tar utgangspunkt i. Jeg er synes det er trist det som er i ferd med og skje med den historien. Men det er en annen diskusjon...Bodø er bra... god kveld gutter. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men spør de som bor i Bodø om fly og flyving... Jeg jobber sammen med 12 stk og alle har en meget god kunnskap når det gjelder fly, utenav at de ellers ikke bryr seg om fly.

 

Synd ingen av de jobber på flymuseet! ""

 

Var på museet i sommer. Noen søte damer som guidet. Hadde lært seg teksten de skulle fremføre, og det var greit. Men det ble verre når noen stilte relevante spørsmål.

 

Var også i Bodø da museet åpnet dørene første gang. Jeg må si at jeg ble litt skuffet da jeg ikke så noe særlig endringer i innhold siden da. Flyene som er utstilt gir mye i seg selv og rettferdigjør selvsagt en visitt. Men innholdet rundt synes jeg er lite utviklet. For eksempel monteret med innflygingslysene og ILS. Noen knapper som man skulle trykke på så skulle noen lyspærer lyse, og de virket ikke engang. Flysimulatoren som har grafikk fra steinalderen. Shopen som ikke har større utvalg enn en helt ordinær lekebutikk. Hvor er dette århundrets dataanimasjoner og interaktivitet? Her har museet mye å lære av f.eks. Vitensenteret på Hunderfossen o.a.

 

Selv har jeg lært mye mer av noen timer med FS9 og flyfilmer. Men som sagt fint å kunne se og kjenne på flyene i virkeligheten da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men spør de som bor i Bodø om fly og flyving... Jeg jobber sammen med 12 stk og alle har en meget god kunnskap når det gjelder fly, utenav at de ellers ikke bryr seg om fly.

 

Synd ingen av de jobber på flymuseet! ""

 

Var på museet i sommer. Noen søte damer som guidet. Hadde lært seg teksten de skulle fremføre, og det var greit. Men det ble verre når noen stilte relevante spørsmål.

 

Var også i Bodø da museet åpnet dørene første gang. Jeg må si at jeg ble litt skuffet da jeg ikke så noe særlig endringer i innhold siden da. Flyene som er utstilt gir mye i seg selv og rettferdigjør selvsagt en visitt. Men innholdet rundt synes jeg er lite utviklet. For eksempel monteret med innflygingslysene og ILS. Noen knapper som man skulle trykke på så skulle noen lyspærer lyse, og de virket ikke engang. Flysimulatoren som har grafikk fra steinalderen. Shopen som ikke har større utvalg enn en helt ordinær lekebutikk. Hvor er dette århundrets dataanimasjoner og interaktivitet? Her har museet mye å lære av f.eks. Vitensenteret på Hunderfossen o.a.

 

Selv har jeg lært mye mer av noen timer med FS9 og flyfilmer. Men som sagt fint å kunne se og kjenne på flyene i virkeligheten da.

 

De guidene er som regel skoleungdomer som har en sommerjobb. Det kommer flere ting på museumet som Olav Kyrre som ble hentet fra Peru , også har Saaski kommet inn. 2 stk brukte bortimot 7 år på den. Ting tar tid av og til, det er ett trofast gjeng i flyhistoriske som jobber på dugnad. Også er Norseman på tur til å bli restaurert . JU88 er på tur. Også holder vi med på å bygge opp en database som skal være tilgjengelig til publikum etterhver , vi har fått ut Biblioteket på nett søkbart . Så samler vi inn uendelig mye foto som man skal finne ut Hvor , hvem , hva, årstall , flytype. Alt fra slides , glassplater , negativ , vanlig foto,det meste med andre ord. Filmer ,tidskrifter , flydeler, pilotutstyr, vedlikeholds bøker til det fleste flytyper.

 

Så hvis du tror at det som er i museum er alt , da tar du feil. Vi kunnet glatt fylt 2 museumer med fly , vi har en hangar på flystasjonen med 13 fly som vi ikke har plass til på Flymuseumet. Men noen fly blir sirkulert rundt på. Også holder militæret med å restaurere en F-86 Sabre. Så ting skjer. Det som er første pri for museum er å samle inn mest mulig historiske dokumenter før det forsvinner. Siste redningsaksjon var da vi reddet mye av Braathens gammle arkiv før det ble kassert. Men så skal vi også holde budsjettet , det kan man ikke skifte utstilling hvert år heller da. Synes at vi har en bra gjennomstrøming på museumet har ikke hørt noe klager ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norges eldste flyplass er vel Kjeller med sin første flyvning i 1912. Men hva med Værnes som er ekspandert til lufthavn og er Norges nest eldste med første flyvning den 26. mars 1914? Den er jo sådan Norges eldste lufthavn. Ellers vil jeg jo selvfølgelig som stor Bodø patriot fastslå at dette er en meget bra samling, og selvsagt en god hjelpefaktor i utdanningen av nye flyinteresserte i museumets ene "vingeblad".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann !!

 

Kjeller er slettes ikke glemt på Flymuseet! Flymuseet her i Bodø er jo et museum og ikke bare en flyutstilling. Kjeller er nevnt i det vide og brede - og det er jo riktig å si at flyhistorien i Norge i stor grad hadde sine viktigste år på Kjeller, med flyfabrikk og greier...

 

Når det gjelder guidene på museet så vet jeg ikke hvordan standarden er i dag, det er et meeeeget omfattende emne - som også må presenteres på en så enkel som mulig måte. Jeg var selv med på å lage de første guide- håndbøkene for 10-11 år siden, og har selv guidet mellom 50 og 100 runder i utstillingen.... Historien og materialet er særdeles krevende, men det viktigste er å formidle budskapet uten å henge seg opp i for mange detaljer!! Datoer og tekniske tall er ikke så interessant for alle og enhver - det er den kronologiske historien som gir besøkende historien!

 

Selvfølgelig vil det være noen som lurer på alle mulige ting, ting som guiden kanskje ikke har svar på der og da.... da skal guiden notere seg spm hvis han/hun ikke har svaret, og søke svar i arkiv/håndbøker/personale og gi en tilbakemelding til vedkommende/evt. hele gruppen umiddelbart etter runden (slik var det ihvertfall for 10 år siden)

 

Det siste jeg kunne tenke meg var å guide en gjeng med oss flysim entusiaster ! hehe... ""

 

En annen ting som slo meg på mine mange guideturer var at det hele tiden var nye ting i utstillingen.. enten ting som var endret eller ting jeg ikke hadde bitt meg merke i tidligere - Selve flyene er jo ganske statisk, men alle "småeffekter" og temautstillinger er meget dynamisk!!

 

Til slutt må jeg bare si at utstillingen i den "militære" delen er helt fantastisk! atmosfæren er med på å sette de besøkende i en egen stemning! - og ja.. ikke minst elementer fra Kjeller!

 

PS.. nå sitter jeg forresten å hører at ett par stk F16 tar av... Jeg tror nok mye av grunnen til at Bodø er den flybyen den er.. nettopp er på grunn av Flyplassens beliggenhet midt i byen! folket her er vokst opp med ... (der hører jeg en turboprop i det fjerne) flystøy og liv og leven på den ene (hører jeg en 737 ?) halvdelen av Bodøhalvøya... Jeg er akkurat gammel nok til å huske brølet av Starfighteren (spesielt i regn og overskyet vær) ... Det preger en 5 åring å kjenne på kroppen når en slik sak tar av... Det preger også en 12 åring som leker i skogen at en C5 brøler rett over hodet... Men det preger egentlig ikke en 31 åring å se en F16 pilot i flightsuit på Rema 1000 på stormyra !!! hehe ""

 

PS... Snart får jeg meg en maskin som jeg IKKE har sett i Bodø... nemlig Pilatus PC12 sikle....

 

Ha en fin landing!

 

Hilsen Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...