Gå til innhold

Indonesisk passasjerfly styrtet på Sumatra


S. L.

Anbefalte innlegg

Et indonesisk fly med over hundre personer om bord har styrtet i et befolket område på øya Sumatra.

 

Det var kaotiske tilstander på krasjstedet, redningsarbeidere opplevde problemer med å komme til i flykroppen på grunn av sterk varme fra brannen flyet startet.

 

Det skal ha vært minst 117 personer ombord flyet da det styrtet like utenfor Medan på Sumatra, opplyser Indonesias transportminister ifølge nyhetsbyrået AP.

 

På flyplassen i Jakarta ventet flere titalls pårørende på nyheter fra flyselskapet, flere av dem brast ut i gråt da det ble klart hva som hadde skjedd.

 

Nyhetsbyrået melder at alle om bord på flyet omkom i styrten. En av de omkomne var guvernøren for Nord-Sumatra på vei til et møte med Indonesias president i Jakarta.

 

Det er ikke kjent hvilken skade flyet har forårsaket på det tett befolkede området, flyet skal ha truffet et boligkompleks da det styrtet. - Det er også omkomne på bakken, men vi vet ikke hvor mange, sier regjeringstalsmann Edi Sofya til AP.

 

Et dusin hus ble direkte berørt av flystyrten, men redningsarbeidet inne i husene har ikke startet ennå.

 

Flyet, et 25 år gammelt Boeing 737, tilhører det halvmilitære flyselskapet Mandala og var på vei fra Medan til Jakarta da det styrtet og brant ett minutt etter take-off. Flyplassen i Indonesias tredje største by er omgitt av et svært tett befolket område.

 

En etterforskning skal øyeblikkelig settes i gang etter flystyrten. Indonesias siste flystyrt skjedde i februar 2005, da et fly fra et lavprisselskap skled av rullebanen og 26 personer omkom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe.. dro litt på smilebånden der.

 

"hvis man ønsker info om selve flyulykken" les her og så ref til VG. ""

 

Syns det VG skriver her høres rimelig objektivt ut jeg.

 

Det jeg ikke liker med artikelen, er at den absolutt burde ha inneholdt info om når flyet styrtet. Jeg får allikevel en mistanke ut fra det han skrev idag tidlig, at katastrofen ikke inntraff så mange timene før journalisten satte seg ned og "grep til pennen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... Jeg får allikevel en mistanke ut fra det han skrev idag tidlig, at katastrofen ikke inntraff så mange timene før journalisten satte seg ned og "grep til pennen".

 

Nei, de internasjonale nyhetsbyråene er kjapt på banen med slike hendelsesnyheter, så når ei nettavis melder at "et fly har styrtet i ...", har det trolig skjedd for bare få timer siden, kanskje kortere tid.

For presisjonens skyld kunne jo likevel journalisten ha tastet ned omtrentlig tid (f.eks. "...ved 7-tida i dag tidlig norsk tid ...").

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe.. dro litt på smilebånden der.

 

"hvis man ønsker info om selve flyulykken" les her og så ref til VG. ""

 

Syns det VG skriver her høres rimelig objektivt ut jeg.

 

Det jeg ikke liker med artikelen, er at den absolutt burde ha inneholdt info om når flyet styrtet. Jeg får allikevel en mistanke ut fra det han skrev idag tidlig, at katastrofen ikke inntraff så mange timene før journalisten satte seg ned og "grep til pennen".

 

Nå begynner jeg å bli mektig forbannet på dere her inne. Er det mest om å gjøre å diskutere det mediene skriver? Det har funnet sted nok en stor flyulykke, også liker du ikke at artikelen ikke inneholder tidspunktet for når det skjedde. Tenker dere i det hele tatt på den tragedien som har funnet sted? Dere burde holde kjeft hvis dere ikke har noe annet å diskutere. Og bruke sånne store glis som enkelte gjør i denne tråden, viser at dere ikke har medfølelse i det hele tatt for den tragedien som har funnet

sted. Dette gjentar seg gang etter gang, når det har vært en flyulykke. Dere burde sette dere ned å tenke over hva det er dere skriver. Medfølelse tror jeg ikke finnes i deres ordforråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe.. dro litt på smilebånden der.

 

"hvis man ønsker info om selve flyulykken" les her og så ref til VG. ""

 

Syns det VG skriver her høres rimelig objektivt ut jeg.

 

Det jeg ikke liker med artikelen, er at den absolutt burde ha inneholdt info om når flyet styrtet. Jeg får allikevel en mistanke ut fra det han skrev idag tidlig, at katastrofen ikke inntraff så mange timene før journalisten satte seg ned og "grep til pennen".

 

Nå begynner jeg å bli mektig forbannet på dere her inne. Er det mest om å gjøre å diskutere det mediene skriver? Det har funnet sted nok en stor flyulykke, også liker du ikke at artikelen ikke inneholder tidspunktet for når det skjedde. Tenker dere i det hele tatt på den tragedien som har funnet sted? Dere burde holde kjeft hvis dere ikke har noe annet å diskutere. Og bruke sånne store glis som enkelte gjør i denne tråden, viser at dere ikke har medfølelse i det hele tatt for den tragedien som har funnet

sted. Dette gjentar seg gang etter gang, når det har vært en flyulykke. Dere burde sette dere ned å tenke over hva det er dere skriver. Medfølelse tror jeg ikke finnes i deres ordforråd.

 

Meg bekjent er det vel heller preventivt enn et insitament til en ny diskusjon om medienes fremstilling å kommentere at her var det gjort en tilsynelatende god jobb på et så antatt tidlig tidspunkt etter katastrofen hadde inntruffet.

 

Det er såpass mange personer med kunnskap om flyging og luftfart her inne, at hvis alle bare skulle skrevet "kondolerer", "mine tanker går til de etterlatte" etter en slik ulykke, syns jeg mye av meningen med et slikt debattforum hadde falt bort.

 

Jeg syns det må være lov til, innen rimelighetens grenser, å ytre både meninger og antagelser ift. det man har fått vite har skjedd. Det er nå engang slik at i en tidlig fase etter noe slikt har skjedd, har man kun medienes fremstilling av hva som har inntruffet.

 

Men lager man en debatt hver gang om kun hvordan dette omtales i aviser/nettaviser/TV/radio, er jeg enig det ikke er riktig.

 

At jeg ikke i denne sammengheng ikke har gitt uttrykk for at dette er en tragedie før nå beklager jeg, men det mener jeg selvfølgelig.

 

Men at du ikke tror jeg har følelser eller bruker å gi uttrykk for dem ved lignende situasjoner tidligere, sier noe om deg. Enten er hukommelsen iferd med å forlate deg, eller du uttaler deg uten å ha giddet å se t i l b a k e .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra skrevet Halvdan.

 

Det der med "kondolerer", "mine tanker går til de etterlatte" er ikke noe for meg. Jeg kjenner ikke personen, det er ingen i min nærhet så for å være helt ærlig, bryr jeg meg ikke om det var 1 eller 300 som strøk med i en flyulykke.

 

Som det diskuterets tidligere, så er det ikke bare flycrasher som det dør folk i, det er vel kanske sånn at det er flycrasher som tar ferrest liv (i transport sammenheng). Hvis man tar trafikkoffer, krigsoffer, katastrofeoffer, AIDS offer m.fl m.fl dør mange 10000(0?) hver dag. Ser ingen som kondolerer når det skjer noe med de.

 

Så jeg sier bare: kutt ut det der "ohh hva jeg bryr meg om alle andre på hele jorden snakket".

 

edit: motorproblem mulig årsak til ulykken ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...