Gå til innhold

Simmer = Flyger ?


Per Johansen

Anbefalte innlegg

Titt og ofte dukker det opp diskusjon hvorvidt flightsimulator er et spill eller flysimulator, ref. diskusjon mellom Tom og Aleksander nå på screenshotforumet. Det blir også heftige diskusjoner om hvorvidt en flysimmer kan lande et passasjerfly.

 

Jeg ser på FS9 som en hobby for flyinteresserte. Som mange andre hobbyer er det noen som driver det lengre enn andre. Virkelige hardcore simmere studerer real life manualer og suger til seg alt mulig stoff om forskjellige områder innen luftfart. Jeg vil ikke se bort fra at mange tilegner seg så mye info at de dermed skaffer seg rimelig gode ferdigheter (teoretiske). Jeg ville likevel ikke satt meg inn i en Boeing 737 med en flight simmer bak spakene. Selv om jeg ikke ser helt bort fra at noen under gunstige forhold faktisk hadde klart å føre et fly fra A til B.

 

Det er imidlertid det som er så fascinerende med FS9. Det finnes så mye flott scenery og addons som klarer å gi en viss virkelighetsfølelse. Det gir alle som ikke har flysertifikat anledning til å drømme seg bort fra hverdagens trivielle problemer, og ta vingene fatt. Hvorvidt det er et spill eller simulator får den enkelte bedømme. Ennå flyr en jo ikke fysisk gjennom luften. Det er imidlertid et faktum at flyene blir mer og mer styrt av datasystemer. Samtidig er en hjemmepc etter hvert blitt så kraftig at den klarer å SIMULERE atferden og utseendet til disse systemene. Et eksempel er LDS 767 som flyvere bruker til å trene systemer på før rating. (Ja, jeg glemmer ikke at simuleringen av aerodynamikk i FS9 er så som så "" )

 

Hver og en får ha sin unike flightsim opplevelse, men jeg er ikke i tvil om at den som klarer å leve seg lengst inn simulasjonens verden får størst utbytte av FS9. Å drive å installere ulike addons og tweake på instillnger for å få best mulig simulasjon av virkeligheten er en vel så viktig del av hobbyen for mange. Også det å få anerkjennelse av mange timers arbeide foran PCen med et addon eller flotte presentasjoner på screenshotforumet. Så må man bare huske å tre tilbake til virkeligheten når en lukker simulatoren ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke Per med dette har som mål å starte en ny diskusjon over samme tema, men syntes dette var et velskrevet og reflektert innlegg ang. den diskusjonen vi har hatt. Vi har alle ulike intensjoner med denne hobbyen og dermed kaller det et spill eller en simulator alt etter hvor seriøst man holder på med dette.

Flott innlegg. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette var en interessant og gjennomtenkt "synsing", Per. Helt enig med deg i at vi driver dette til forskjellig niva. Men jeg må innrømme at jeg er imponert over kunnskapen til enkelte her på forumet. Ikke minst de som flyr disse store flyene. Jeg blir rett og slett skremt over manualer på 500 sider. Men jeg synes det er morro å lese om hva de driver med, ikke minst se på bildene. Men jeg tror det er viktig at vi ser på dette som en hobby, og ikke en utdanning. Men jeg mener det viktigste er at vi har det morro, uansett på hvilket nivå vi driver det. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Detet her kan for så vidt sammenlignes med et hvilket som helst yrke, egentlig. Om en eller annen hadde funnet opp en kirurgisimulator hvor man kunne laste ned pasienter, sykdomstilfeller, instrumenter og utstyr (mon tro om det kanskje finnes allerede?), hadde det sikkert vært folk som hadde kastet seg over den og lest med iver og lyst alt man hadde kommet over om medisin, patologi, kirurgi og hva det måtte være. De ivrigste hadde vel lest seg gjennom halve medisin-pensumet i sin iver etter å få "High Score" i pasientoverlevelse.

 

Om disse så hadde blitt sluppet løs på ekte pasienter skal man nok ikke se bort ifra at en og annen hadde klart en og annen blindtarmesoperasjon eller utblokking av en blodåre eller to. I alle fall etter et par gangers forsøk.

 

Men jeg hadde ikke lagt meg under kniven hvis en av disse sim-kirurgene hadde stått i den andre enden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg hadde ikke lagt meg under kniven hvis en av disse sim-kirurgene hadde stått i den andre enden.

 

Feiging! ""

Neida, det var en god parallell. Jeg synes også at Per tegner et godt bilde av hva vi driver med. Det er forskjellige nivåer på simmerne, og som Kjetil er jeg mektig imponert over all den kunnskapen enkelte har skaffet seg. Så får vi vurdere hver for oss hva simmingen betyr for den enkelte. Personlig håper jeg at jeg slipper å måtte overta styringa av f.eks. en virkelig 737 (eller et hvilket som helst fly egentlig)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror personlig at en person som bare har et par timer bak seg i en simulator har mye bedre forståelse om hvordan man skal før et fly. En som sitter jevtnt og trutt foran PC`en og flyer på VATSIM skal nok ha en ganske god sjanse for å klare å lande en 737 på en LAAAAAANG landingsstripe. Men jeg er kanskje ikke den rette til å uttale meg om dette pågrunn av min lave alder, men det er lov å si meningen sin:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig interessante innlegg, (inkl. fra trådstarter og andre). Så over til Lars sitt innlegg (som jeg likte godt)

 

(mon tro om det kanskje finnes allerede?)

 

Ja, selvsagt!. Men ikke av nyere dato, husker jeg fikk den

første "Life and Death" i gamle dager - og noe av det mere "interessante" var å få pasienten på operasjonsbordet fortest mulig (ikke så lett som det høres ut, var en del man måtte igjennom først), og så ta skalpellen og kutte (uten narkose selvsagt) og høre skriket, og dermed var den heller korte "seansen" over..

 

Denne "godbiten" er fra 1988, og ms-dos og vga var konge!:

http://www.the-underdogs.org/game.php?id=636

 

Oppfølgeren fra 1990:

http://www.the-underdogs.org/game.php?gameid=637

 

Hvis det ikke bare er jeg som savner de gode gamle spillene (inkl. Zak Mc Cracken osv osv..) så kan mange av dem lastes

ned gratis fra www.the-underdogs.org

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...